TITELINFO / CONTENTS

SECTION of DOCUMENT:

Resolution of the EURO-MED Partnership Conference:

Economic Development, Industrial Relations and the Role of the Trade Union Organisations

(Stuttgart, 13 - 16 April 1999)

The Euro-Med Trade Union Conference took place in Stuttgart on the eve of the Ministerial Summit of the Partnership between the European Union and the Mediterranean countries from 13 to 16 April by invitation of the ETUC and the ICFTU in co-operation with the German Trade Union Federation (DGB) and the Friedrich Ebert Foundation, and adopted the following resolution:

1. To reinforce and structure Euro-Med Trade Union Cooperation

Consolidating and developing all the contents of the Barcelona Declaration, the partnership between the European Union and the Mediterranean basin countries represents a key factor in the future of our countries and of our regions. The Trade Union movement is deeply concerned about the current state of the partnership: the absence of a social dimension, due also to the lack of precise engagements of the Governments in that respect, the burden on the Southern partner countries and the lack of genuine Trade Union participation at all levels. The conference stresses that relations within the partnership must be based on both equality between partners and mutual respect. The Trade Union movement aims, and has an obligation, to mobilise and structure itself around the partnership in order to best represent the specific interests of all workers on both sides of the Mediterranean. To this extent, Trade Union organisations seek to co-operate with other actors and groups with a similar outlook in order to strengthen

the trade union and social dimension of the partnership. The conference welcomes the ETUC proposal to establish a „Euro-Mediterranean Trade Union Forum" in the framework of the partnership, in co-operation with the ICFTU, and with the participation of USTMA and ICATU.

2. Promote and Develop a Balance between Social and Economic Interests

Whilst recognising the significant potential of the partnership, the conference notes that there is nevertheless an imbalance in the architecture of the partnership, when the social dimension is taken into account.

The partner countries are generally, but to varying degrees, confronted with the problems of restructuring, privatisation and adaptation without an adequate accompanying social policy. These transformations have considerable repercussions on the systems of social protection, the labour market and on the professional qualifications that are demanded. This requires the establishment of suitable policies and programmes to reduce the negative effects of restructuring and privatisation. Without such action, social structures could be damaged or severely weakened. Such damage to the social dimension is often the source of destabilisation and the growth of extremism. Social justice and the construction and preservation of a social state are essential to a stable society.

The partnership cannot be reduced to the creation of free trade areas and to the reinforcement of the market economy. Clearly, a genuine partnership should provide a balanced response to interests on all sides. The partnership cannot, under any circumstances, damage the economic potential of Southern Mediterranean countries and make them a mere extension of the single market of the European Union. In its approach, the European Union together with its partners should en-

sure that exchanges are balanced. Development towards progress however, should include the respect of workers’ fundamental rights as laid down in the 1998 ILO Declaration. These standards must equally be applied in free trade areas and cross-border regions. In this respect, all investors and above all multinational companies must also be required to respect these norms. Development towards progress must oppose certain phenomena, including social and wage dumping in partner countries.

The conference considers that the general framework of agreements signed until now is insufficient, notably due to the absence of a multilateral approach to co-operation programmes. The economic and social problems of partner countries and the need to encourage regional development policies are therefore not dealt with appropriately. Indeed, the large majority of agreements signed are bilateral in nature, without any involvement of social partners, and notably of trade unions.

Without effective implementation of the peace process and the application of United Nation resolutions and without improved security in the region, stable development will not be possible. This situation is already affecting the EURO-MED partnership.

3. Create Employment and Prospects for Young People

The Trade Union movement is an active and key partner in modernisation. One of the principle objectives of economic development is still to create employment. Dramatic re-structuring and hostile privatisation do not generate employment, on the contrary, they destroy it. Improved infrastructure is vital for both sustainable economic development and job creation. Here, public authorities must fully assume their responsibilities. The conference calls for the introduction of infrastructure projects in the framework of the partnership, notably concerning water, energy, transport, environment and professional train-

[Seite der Druckausg.: 40

ing. Moreover, without clear and coherent policies, there is a risk of creating deregulated labour markets where workers are exploited and are denied their fundamental rights. The Trade Union movement calls for a clear commitment from governments in order to guarantee the full respect of basic social rights, internationally recognised by last year’s ILO agreement in Geneva. The Trade Union movement is not an obstacle to the modernisation and adaptation of the economy. It is also clear that economic growth is a pre-condition for the creation of more employment, even if this alone is not enough. However, it vigorously opposes a concept which only favours the market, accepting a massive increase in unemployment as the price to be paid by the labour market and especially by the generations of young people who have no prospects. In this respect, the partnership should contribute to a better adaptation of education systems and universities: mass youth unemployment not only threatens social cohesion but also the cultural basis of society. The effects of the partnership on employment must be closely monitored, notably by the creation of an employment observatory with the participation of social partners. Projects promoting equal treatment of women should also be given priority consideration.

4. Establish Genuine Social Dialogue at National and Trans-National Levels

The conference notes that in reality, genuine social dialogue and co-operation and a system of information and consultation in the framework of the partnership policies rarely form part of the partnership. The partnership should assist the establishment of genuine tripartite consultation mechanisms.

The partnership facilitates co-operation at undertaking and employer levels. This approach is useful and is a dynamic element of economic development. In this respect, freedom of association, the right to collective bargaining and the right to strike are indispensable requirements. However, the absence of conditions for direct inclusion of the

Trade Union organisations and of those in the labour market in the fundamental policies and the operational instruments of the partnership is an obvious failing. The conference asks that the Trade Unions be seriously and specifically considered as partners. The tripartite institutions, which have their role to play, cannot be substituted. The Trade Union movement wishes to participate in the partnership system at all levels, in order to contribute and add value. The conference asks the ETUC to be its mouthpiece next to the European institutions, and that the national Trade Union organisations present their proposals and demands to their respective governments.

The Euro-Med Trade Union conference, notes general disappointment with the current approach and organisation of the MEDA programme and calls for the urgent creation of a EUROMED social fund, similar to that which already exists at a EU level.

5. Democratisation - the Pre-Condition for Progress and Respect for Human Rights

The cancellation of the external debt of the least well-off countries of the region is necessary both for stability and economic progress. At the same time, this will strengthen considerably both the democratic environment and the promotion of human rights. The Trade Union movement needs democracy. It is only through democracy that the legitimate interests of all workers can be expressed freely and independently. Conflict between diverse interests are an integral part of democratic life. It is from this that a credible and respected social consensus can emerge. It is only within this framework of democracy and respect for universal human rights that liberty, autonomy and the independence of trade unionism can flourish. It is on this basis that enduring diverse democratic systems can be established within a variety of different cultures. The permanent struggle for democracy is the best way to combat terrorism and extremism, racism, xenophobia and intolerance.

This resolution was adopted by the Trade Union Conference on EURO-MED partnership organised by the European Trade Union Confederation and the International Confederation of Free Trade Unions.

Stuttgart, April 14, 1999

Résolution de la Conference Partenariat EURO-MED:

Developpement Economique, Relations Industrielles et le Rôle des Organisations Syndicales

(Stuttgart, 13-16 Avril, 1999)

La Conférence Syndicale Euro-Med - qui a eu lieu à Stuttgart à la veille du Sommet Ministériel du Partenariat entre l'Union Européenne et les pays de la Méditerranée du 13 au 16 avril, à l'invitation de la CES et de la CISL, en coopération avec la DGB et la Fondation Friedrich Ebert - a adopté la résolution suivante:

1. Renforcer et structurer la coopération syndicale EURO-MED

En consolidant et en développant tout le contenu de la Déclaration de Barcelone, le partenariat entre l'Union Européenne et les pays du bassin méditerranéen représent un facteur clef pour l'avenir de nos pays et de nos régions. Le mouvement syndical tient à exprimer sa forte préoccupation devant l'état des lieux actuel du partenariat: l'absence de dimension sociale, due aussi au manque d'engagement précis des gouvernement à ce sujet et le déséquilibre pesant sur les pays partenaires du Sud ainsi que l'absence de participation réelle des syndicats à tous les niveaux. La conférence souligne l'importance des relations au niveau du partenariat qui devront être caractérisées par l'égalité entre les partenaires et le respect mutuel. Le mouvement syndical a la vocation et l'obligation de se mobiliser et de se structurer autour de ce partenariat pour mieux représenter les intérêts spécifiques des travailleurs des travailleuses des deux rives de la Méditerranée. Dans ce but, les organisations syndicales cherchent à créer des alliances avec d'autres acteurs et forces qui partagent les mêmes orientations en vue

de renforcer la dimension syndicale et sociale du partenariat. La conférence a salué la proposition de la CES d'établir un "Forum Syndical Euro-Méditerranéen" dans le cadre du partenariat, en coopération avec la CISL et avec la participation de l'USTMA et de la CISA.

2. Promouvoir un developpement equilibré entre les intérêts économiques et sociaux

Tout en reconnaissant le potentiel important du partenariat, la conférence constate que l'architecture du partenariat est néanmoins déséquilibrée en ce qui concerne la prise en compte de la dimension sociale.

Les pays partenaires se trouvent d'une façon globale - mais à des degrés distincts - confrontés à des problèmes de restructuration, de privatisation et d'adaptation, sans qu'une politique d'accompagnement social se réalise de manière adéquate. Ces transformations ont des répercussions considérables sur les systèmes de protection sociale, sur le marché du travail et les qualifications professionnelles requises. Cela nécessite la mise en place de politiques et de programmes adéquats afin de réduire les effets pervers de la restructuration et de la privatisation. Sinon on court le risque de subir des bouleversements et de fragilisations dramatiques des structures sociales. Une telle dégradation de la situation sociale est souvent la source de déstabilisation et de la croissance des extrémismes. La justice sociale et la construction et préservation d'un état social sont essentiels pour la consolidation des sociétés.

Le partenariat ne peut pas se contenter de créer des espaces de libre échange et de renforcer l'économie du marché. Il va de soi qu'un véritable partenariat doit répondre d'une façon équilibrée aux intérêts des uns et des autres. Il serait totalement inacceptable que le partenariat amène les pays de la rive Sud de la Méditerranée à perdre une partie de leur potentiel économique et de les positionner comme une prolon-

gation simple du marché unique de l'Union Européenne. Dans son approche, l'Union Européenne doit, avec ses partenaires, veiller à ce qu'un équilibre s'installe dans les échanges. D'un autre côté, un développement vers le progrès doit inclure le respect des normes fondamentales des travailleurs comme définies dans la Déclaration de l'OIT de 1998. Cela implique également l'application des mêmes normes dans les Zones Franches et les régions transfrontalières. Dans cet esprit, tout investisseur et surtout les sociétés multinationales doivent être obligés des respecter ces mêmes normes. Le développement vers le progrès doit contrer, entre autres, les phénomènes de dumping social et salarial dans les pays partenaires.

La conférence considère que le cadre général des accords signés jusque là est insuffisant et cela surtout à cause de l'absence d'une approche multilatérale des programmes de coopération. Cela est insuffisant surtout par rapport aux problèmes économiques et sociaux des pays partenaires et à la nécessité d'encourager des politiques de développement régional. En fait, la grande majorité des accords signés sont de caractère bilatéral, sans aucune inclusion des partenaires sociaux et spécialement des syndicats.

Sans une mise en œuvre efficace du processus de paix et l'application des résolutions des Nations Unies et sans une amélioration de la sécurité dans la région, un développement stable n'est pas envisageable. Cette situation affecte déjà le partenariat EURO-MED.

3. Créer des emplois et ouvrir de nouvelles perspectives aux jeunes

Le mouvement syndical est un partenaire actif et indispensable pour réaliser la modernisation. Un des objectifs principaux du développement économique reste, pour le mouvement syndical, la création de l'emploi. La restructuration brutale et les privatisations sauvages ne génèrent pas d'emploi - au contraire, elles le détruisent. L'amélioration

des infrastructures est une condition première pour un développement économique équitable et la création de l'emploi. Ici, les pouvoirs publics doivent assumer pleinement leurs responsabilités. La conférence demande la mise en œuvre des projets d'infrastructure dans le cadre du partenariat, notamment en ce qui concerne l'eau, l'énergie, le transport, l'environnement et la formation professionnelle. De plus, sans des politique d'emploi claires et cohérentes, on risque de voir se mettre en place des marchés de travail dérégulés dans lesquels les travailleurs sont exploités et ne jouissent pas de leurs droits. Le mouvement syndical demande un engagement fort des gouvernements afin de garantir le plein respect des droits sociaux fondamentaux et reconnus au niveau international, confirmés dans la déclaration de l'OIT adoptée l'année passée à Genève. Le mouvement syndical n'est pas un obstacle à la modernisation de l'économie et à son adaptation. Il est clair aussi que la croissance économique est une condition pour créer plus d'emplois, même si seule la croissance ne sera pas suffisante. Mais il s'oppose vigoureusement à une conception qui privilégie le seul marché et accepte une croissance massive du chômage comme prix à payer par le monde du travail, surtout par des générations de jeunes qui restent sans perspective. Dans ce contexte, la partenariat doit contribuer à une meilleure adaptation des systèmes éducatifs et universitaires: Le chômage massif des jeunes ne met pas seulement en péril la cohésion sociale mais aussi les fondements culturels des sociétés. Les effets du partenariat sur l'emploi devraient être suivis de près, notamment par la création d'un observatoire Emploi avec la participation des partenaires sociaux.

Des projets pour promouvoir l'égalité des femmes doivent également recevoir une considération prioritaire.

4. Installer un véritable dialogue social aux niveaux nationaux et au niveau transnational

La conférence constate qu'un véritable dialogue social, une concertation sociale et un système d'information et de consultation dans le cadre des politiques du partenariat n'existent que rarement. Le partenariat doit aider à installer des mécanismes de consultations tripartites réelles.

Le partenariat facilite la coopération au niveau des entreprises et des entrepreneurs. Cette approche est utile et est un élément dynamique du développement économique. Dans ce contexte, la liberté syndicale et le droit à la négociation collective et le droit de grève représentent des conditions préalables incontournables. Mais les conditions pour une inclusion directe des organisations syndicales et du monde du travail dans les bases politiques et des instrument opérationnels du partenariat font défaut. La conférence demande une prise en compte réelle et spécifique du mouvement syndical comme partenaire. Des institutions tripartites qui ont leur rôle à jouer ne peuvent pas s'y substituer. Le mouvement syndical souhaite une participation au système du partenariat à tous les niveaux, aussi pour y contribuer et pour l'enrichir. La conférence demande à la CES d'être son porte-parole auprès des institutions européennes et que les organisations syndicales nationales présentent leurs propositions et revendications à leur gouvernement respectif.

La conférence syndicale Euro-Med constate une déception générale en ce qui concerne l'approche actuelle et l'organisation du programme MEDA, demande d'urgence la mise en place d'un fonds social EUROMED, tel qu'il existe au niveau de l'Union Européenne.

5. La democratisation et le respect des Droits de l'Homme - conditions préalables pour le progrès

L'annulation de la dette extérieure des pays les plus démunis de la région est une condition pour la stabilisation et le progrès économique. En même temps, cela améliora considérablement l'environnement démocratique et la promotion des droits de l'Homme. Le mouvement syndical a besoin de la démocratie. C'est seulement dans un système démocratique que les intérêts légitimes des travailleurs et des travailleuses peuvent s'exprimer d'une manière libre et indépendante. Les conflits entre les intérêts divers font partie intégrante de la vie démocratique. C'est sur cette voie-là qu'un consensus social crédible et respecté se dégagera. C'est seulement dans le cadre de la démocratie et du respect des droits universels de l'Homme que la liberté, l'autonomie et l'indépendance du syndicalisme peuvent fleurir. Sur cette base, des systèmes démocratiques divers et dans des contextes culturels différents peuvent s'installer de façon durable. La lutte permanente pour la démocratie est la meilleure façon de combattre le terrorisme et l'extrémisme, le racisme, la xénophobie et l'intolérance.

Résolution adoptée par la Conférence Syndicale Partenariat EURO-MED, organisée par la Confédération Européenne des Syndicats et la Confédération Internationale des Syndicats Libres.

Stuttgart, le 14.4.1999

© Friedrich Ebert Stiftung | technical support | net edition fes-library | März 2000

Previous Page TOC