
AFRICA CONFIDENT IAL
7 December 2001 Vol 42 No 24

ZAMBIA

Too close to call
The gap between the leading presidential contenders is narrowing
fast in this landmark election

ZAMBIA                 2

Maize power
Maize meal helped drive Kenneth
Kaunda from power and may do
the same to the MMD which
defeated him in the 1991 elections.

ANGOLA    3

Later rather than
sooner
Forget serious efforts to end the
guerrilla war and hold elections, at
least until 2003 or 2004.  Angola’s
oil is ever more valuable to Western
customers wanting to cut their
reliance on the Middle East.
Western f inger-wagging at
corruption in President Dos Santos’
government will be even less
energetic in the coming months.

SOUTH AFRICA        5

Hard pressed
All South Africa’s main newspapers
lose money.  Journalists fear that
their publishers, by sharp cuts in
editorial staff, will make the papers
even blander and limit investigation
of powerful political and corporate
interests in a landscape dominated
by the ANC. Most of the old press
barons were compromised by
apartheid but the new ones aren’t
much better when it comes to
criticising government or business.

HORN OF AFRICA      6

The focus shifts
This week pol icymakers in
Washington are debating what to
do about Islamist terrorists in the
Horn.  There is excited talk about
joint anti-terror operations involving
American, Ethiopian and even
British forces.  The most likely
target is the Al Itahaad group in
Somalia.

POINTERS              8

Congo-Kinshasa,
Sudan & Madagascar

www.africa-confidential.com

It looks like Zambia’s closest election ever, as eleven runners sprint, hobble and lurch towards the finish
of the first-past-the-post contest on 27 December.  The real prize is the presidency, with its supreme
power, and its ability to assemble a coalition in parliament, where no party is likely to win a majority (AC
Vol 42 No 21).  The winner could obtain fewer than a third of the votes cast.

Outgoing President Frederick Chiluba faces many of the same allegations as his neighbour in
Zimbabwe, President Robert Mugabe – assassination of opponents and grand corruption.  Yet Chiluba
has confronted only his domestic opponents, winning cautious approval from Western governments by
his tough economic reforms and his (belated) sale of state interests in the copper mines.  Far from attacking
white farmers, Chiluba has invited white Zimbabweans to move north to Zambia.  In the short term,
Zambia has benefited financially from the chaos in Zimbabwe (AC Vol 42 No 23).

His domestic opponents insist that Chiluba cannot allow his Movement for Multi-party Democracy to
lose, for fear of prosecution on charges of corruption and human rights abuses.  So much mud has been
thrown at Chiluba, especially by former close associates, that the election is as much about his personality
as about policies.

The governing MMD’s candidate, picked by Chiluba, is Levy Mwanawasa.  The other front-runners
are Anderson Mazoka of the United Party for National Development and General Christon Tembo of
the Forum for Democracy and Development.  The vote will be further fragmented by the candidates of
smaller parties: Michael Sata (Patriotic Front), Gen. Godfrey Miyanda (Heritage Party) and Benjamin
Mwila  (Zambia Republican Party).  The election date, 27 December, favours the MMD, which wants and
will probably get a low turnout.  Many families in the towns go to the country for the Christmas holiday;
for rural voters, it comes in the middle of the heavy rains and the planting season.  Foreign observers aren’t
keen to interrupt their holidays to monitor Zambian polls.

Splitting parliament five ways
Only 2.6 million voters – just over half those eligible – have registered.  Turnout could be as low as 40
per cent and heavy rain could prevent the opening of remote polling stations.  Yet the political landscape
is set for change.  At least five of the new parties are likely to win seats, depriving the MMD of its
dominance of the 150-member National Assembly.  No party is likely to get the 72 seats, plus the eight
presidential appointees, needed for control.  An FDD official predicted that none of the six parties listed
above could hope for more than 20 to 30 seats each.  Only Sata, the PF strongman, claims he will land
100 seats and 68 per cent of the presidential vote, saying his six years as MMD National Organising
Secretary will bring name recognition.  Some of the original leading lights of the MMD, such as Guy
Scott, are backing Sata.  He also has plenty of enemies.

With the presidency in their sights, campaigners will try to win as many votes as possible across the
country, rather than in specific constituencies.  The focus is on the most populous provinces.  Ethnicity
is important but not overwhelmingly so: it can’t help the government improve its reputation but it can hurt
opposition candidates.

Some opponents have accused Mazoka (UPND) of tribalism because his support is narrowly drawn
from his Tonga people.  That may frighten some non-Tonga voters but gives him ethnic support in three
provinces: Southern (339,765 electors, the third most populous province); Western (206,628); and North-
Western (163,663).  A Tonga aristocrat, Mazoka may win votes in Central Province, where the dominant
Tonga, Ila and Lenje groups share history and identity.  His supporters claim he is ahead with 47.5 per
cent; Zambia’s only independent opinion poll (www.zamserve.com) gives his nearest rival 31.2 per cent.

Mwanawasa, who is half Lenje, should be the other major contender and his Lamba background should
haul in votes in rural Copperbelt constituencies.  Tembo’s backers assume that, as a man of the east, his
success in Eastern Province (337,533 votes) is a safe bet.  However, he is said to have alienated the
chieftaincy in his area of Lundazi.  He’s also competing with Tilyenji Kaunda , whose father, ex-
President Kenneth Kaunda, is quietly winning support there for his son and the United National



2

7 December 2001 Africa Confidential Vol 42 No 24

Independence Party.  Even the confident Mazoka says the Eastern
Province will be ‘dicey’: it has always voted for UNIP.  Splits in its
Central Committee have gravely damaged the former ruling party’s
heart but Tilyenji may cling on.

Northern Province votes could divide four ways, between ‘King
Cobra’ Sata (PF), whose stomping ground is the town of Mpika;
Mwila (ZRP), who has been campaigning hard in a region neglected
during the MMD’s ten-year reign; Nevers Mumba (National Citizen’s
Coalition); and Gwendoline Konie (Social Democratic Party).  Luapula
may end up in the hands of local boy Mwila.

The toughest battles will be in the densely populated urban
Copperbelt (453,249) and Lusaka (399,247).  The FDD is associated
with Lusaka and its big fish live there: Tembo; his Vice-President
Edith Nawakwi;  party Chairman Simon Zukas; Dipak Patel, who

has sat for Lusaka Central for ten years.  As a breakaway from the
MMD, the FDD inherited many of that party’s structures.

Shows of strength go down well in Zambia.  Tembo’s FDD team
was smart to urge him, after he filed his presidential nomination papers
on 29 November, to lead the crowd through Lusaka’s streets.  That
may help counter some misgivings about the FDD, whose interim
leaders, Zukas and Patel, promoted it as the party of integrity.  Now it
is haunted by doubts about some senior defectors from the MMD – old
unproved rumours of Tembo’s links with drug money, Nawakwi’s
unclear role in the Carlington maize scandal, and bribery allegations
at the October party convention.

All out for Copperbelt votes
The Copperbelt, once an impenetrable MMD stronghold, has suffered
under Chiluba’s botched liberalisation drive, followed by retrenchments
in the mines and failed industries.  The MMD is vulnerable in the
towns, where opposition parties and civil society activists are busiest.
The bigger parties will go all out for Copperbelt votes; Miyanda
launched his Heritage Party there and is the leading candidate in the
big towns, according to a recent survey by University of Zambia’s
Institute of Economic and Social Research.

After a trip to Northern and Luapula provinces, Mazoka will spend
the rest of the campaign shuttling in his bullet-proof car between the
Copperbelt and Lusaka for walk-abouts in the markets and sound-bites
all over the radio stations.  Delayed by FDD cash shortages, Tembo
kicked off his campaign last weekend with his first stop, the Copperbelt.
Rumours that Rwandan leader Paul Kagame will provide a campaign
helicopter are ‘rubbish’ says an FDD source.  A local plane may be
chartered to help Tembo break Mazoka’s grip on the Copperbelt,
Lusaka, Northern and Southern provinces.

Local monitors, such as the Foundation for the Democratic Process,
have provided elector education in every constituency.  They expect
a shift away from traditional voting patterns along party and ethnic

Maize meal helped drive Kenneth Kaunda from power and could do the
same to the Movement for Multi-party Democracy which defeated him in
the 1991 elections.  When Kaunda cut subsidies on the staple mealie-meal,
his support collapsed.  The MMD’s market economics strategy has been
overwhelmed by a combination of drought and heavy flooding.  Maize
prices have shot up as shortages increase.

About 60 per cent of Zambians suffer chronic malnutrition, according to
the United Nations World Food Programme.  Some 80 per cent of rural
people live in poverty.  The Disaster Management Unit in the Vice-
President’s Office warns that up to 1.5 million people need emergency food
aid because of a maize shortfall of 300,000 tonnes.  The monthly cost of
feeding a household of six in Lusaka is 360,000 kwacha (US$90).  Teachers
and nurses earn about 300,000 kwacha, police officers as little as 180,000.

Most households eat about three 25 kilogramme-bags of mealie-meal a
month.  The price has recently almost doubled to nearly 30,000 kwacha.  The
government reacted slowly and the latest maize orders may not arrive before
the election.  Long queues are common.  The MMD’s presidential candidate,
Levy Mwanawasa, at a rally on 25 November in Ndola, blamed the
shortage on ‘unscrupulous’ millers who stockpile maize to push up prices
‘because they want the people to rise against the MMD during the elections’.

Inflation, at 19 per cent, may rise further as the currency weakens after
Mwanawasa’s declaration last month that a new MMD government would
impose foreign exchange controls.  President  Frederick Chiluba  claims
people are short of cash because the government has contained inflation.
The kwacha, he said at a rally, is prized because it is scarce: ‘You have to
move around to find a beautiful woman. That is how much our money has

gained respect.’
The countryside is even more miserable than the townships.  Higher

transport costs push up prices; impassable roads and disastrous policies have
destroyed much agriculture.  Villagers say they want to vote for a change but
only 55 per cent of eligible voters have registered.

In places where the MMD feels vulnerable, such as Lusaka townships,
party activists buy voters’ cards, sometimes for cash, often for bags of salt,
sugar or meal.  It is not clear whether the cards are destroyed or handed to
fraudulent voters.  Opposition parties also woo voters with gifts, especially
colourful chitenge cloth.  Women told us that, at previous elections, they
collected cloth from each party then voted as usual.

The MMD threw money at the June by-election in Kabwata, Lusaka, but
it was trounced by the Forum for Democracy and Development.  Opposition
parties say that the MMD has lost its power-base in the Copperbelt because
of the devastation wrought by its slow mishandling of the copper-mine sales.
Anglo American is deferring the massive Konkola Deep Project and is also
cutting output from 240,000 tn. to 200,000 tn.  The South African Metorex
mining group has its Chibuluma South Project on care and maintenance, i.e.
it’s not producing.

The MMD still has cards to play.  A survey in August by the University
of Zambia’s Institute of Economic and Social Research suggests that selling
off government houses could win it votes.  Many people who bought houses
years ago still haven’t received their title deeds; they worry that a change of
government could mean a change of policy.  The MMD’s opening campaign
rally in Kitwe publicised this issue.  The real question is whether the
disillusioned miners will vote at all.

Maize power

LUSAKA

We s t e r n

Z A M B I A

ANGOLA

Lake
Kariba

Mpulungu

Kasama

Mansa

Chipata

Ndola

Kabwe

Livingstone

Mongu

Solwezi

Namwala

 N o r t h -
We s t e r n

S o u t h e r n

C e n t r a l

N o r t h e r n

L
u

ap
ul

a

Copperbelt

DEM. REP.
OF CONGO

TA N Z A N I A

M
A

L
A

W
I

MOZAMBIQUE

Z I M B A B W E

BOTS.

NAMIB.

Lake
Mweru

Lake
Bangweulu

E
a

s
t e

r
n

Za
m

be
zi

Kafue

Luapula

Lusaka

Kitwe
Chingola

Shang’ombo

ANGOLAN
REFUGEE CAMP

Provincial boundary

Provincial headquarters

200 miles

400 kilometres



7 December 2001 Africa Confidential Vol 42 No 24

3

ANGOLA

Later rather than sooner
Hopes for peace and for votes are once again
put on hold

lines towards a choice of those who look as if they can deliver.  Primary
and secondary teachers often back Miyanda, citing improvements he
made as Education Minister.

The FDD should pick up a few southern seats from the personal
followings of regional stalwarts such as the former Local Government
Minister Ackson Sejani in Mapatizya or the former Agriculture
Minister Suresh Desai.  Tembo hopes to use the campaigning skills of
former Legal Affairs Minister Vincent Malambo, the man he beat in
the leadership fight; but Malambo is said to feel aggrieved about
Tembo’s leadership and he’s not alone.  Some southerners condemn
Malambo for staying too long in Chiluba’s camp.  One analyst predicts
that the MMD is so unpopular in Southern Province that it may not get
a single seat there.

Gen. Tembo’s advisors think that large public meetings are too
expensive and take up too much time: ‘We’re going to let him loose,
soap-box style, in the compounds, door-to-door with final rallies on 26
December in the Copperbelt and Lusaka.’

Having been whisked around the country by Chiluba – at neck-
breaking speed in a government vehicle at taxpayers’ expense –
Mwanawasa must now fend for himself.  He has bolted to the
Copperbelt, where the usual rent-a-crowds have deserted him.  He
runs a presidential-style campaign; surrounded by security men, he
addresses rallies from the podium.  He and all the MMD’s parliamentary
candidates have boycotted public debates, organised by the Electoral
Commission with European Union money.  They argue that too many
insults are flung around; opposition critics say that they are scared of
being shown up.  Mwanawasa has contradicted the MMD manifesto
several times, with talk of foreign exchange controls and the re-
introduction of subsidies.

The UPND’s Mazoka has the personality and the message but
hardly enough time to build a national following.  The FDD’s Tembo
inherited much of the MMD’s support when its key leaders defected
this year.  The MMD has the resources, the determination and the
incumbency.  No one knows what electoral tricks Chiluba’s party
could play if it believed it were losing a free election.

The blip of optimism has gone, the agony will continue.  Forget serious
efforts to end the guerrilla war and hold elections, at least until late
2003 or 2004.  Angola’s oil and gas are ever more valuable to Western
customers anxious to cut their reliance on Middle East suppliers.
Western finger-wagging at President José Eduardo dos Santos’
government will be even less energetic in coming months.

In May, Dos Santos made seemingly pragmatic statements (AC Vol
42 No 11) about opening lines to his enemy, Jonas Savimbi of the
União Nacional para a Independência Total de Angola.  Dos Santos
announced that he would step down from the presidency before the
next election, without saying when that election would be held; next
year seemed possible, if the government started a new round of peace
talks with UNITA.  That looks improbable now and the government
may be trying a different tack, again attempting to woo senior UNITA
soldiers and politicians away from Savimbi’s embrace.

Dos Santos and his generals insist that they are winning the war and
that it is only a matter of time before UNITA’s leadership is rounded

up and extinguished.  It trumpets a trickle of desertions – most recently
the wife and children of UNITA Secretary General Paulo Lukamba
‘Gato’  in late November – and pushes its weight around with incursions
onto the territory of its eastern neighbour Zambia (see Box), which it
accuses of harbouring UNITA supporters.  The rebels are weaker now
than a year ago.

About half a million people are reckoned to be in areas under some
sort of UNITA control and those crossing into government territory say
the rebel soldiers are leaning more heavily on local populations for
supplies.  Last month, members of the ruling Movimento Popular de
Libertação de Angola in the National Assembly adopted an anti-
terrorism motion, drawing parallels between UNITA and Al Qaida.
UNITA members walked out, saying the government should concentrate
on dialogue with UNITA-Savimbi.

UNITA is weaker than it’s been since the 1970s.  However, that
doesn’t stop it hitting hard.  Last month, it killed four Portuguese
hunters near Ambriz.  The security perimeters around large towns in the
interior have shrunk since January.  Humanitarian organisations restrict
their staff to a small section of south-western Angola, which was never
at war, and a few coastal strips and isolated pockets in the interior.  Much
of the rest is called MPLA territory, though it is vulnerable to attack
from UNITA or independent bandits.

Shadows of De Matos
Some blame for the insecurity lies with General Armando Cruz Neto,
who took over as Chief of Staff of the Forças Armadas Angolanas
(FAA) after General João de Matos was ousted in January.  Cruz Neto
is less able than De Matos and more open to interference by the political
fixers around the presidency at Futungo de Belas in Luanda.

The shadow of De Matos, now studying in London, still looms.
Though he strenuously denies political ambitions, many see him returning
to a key position.  He has many loyalists in the army, one of whom,
Lieutenant Gen. Matias Lima Coelho ‘Nzumbi’, commander of the
eastern front, in October criticised the Luanda politicians for failing to
tackle the humanitarian and political crises which were part of the war.
This echoes De Matos’ view that the soldiers have fought for almost
three decades and it is now up to the politicians to find solutions.

At the heart of the MPLA’s plan is its insistence that UNITA should
‘resolve its internal problems’.  This is MPLA-speak for killing Savimbi.
Dialogue with lesser UNITA officials is seen as the way to hasten his
end.  ‘Shall we discuss peace as we did in 1990 and allow Savimbi to
create another national disgrace?’ asked Dos Santos in an Independence
Day speech on 11 November.  ‘Obviously not’.  In May, President Dos
Santos had suggested dialogue might be possible if Savimbi explained
how he intends to submit to the terms of the peace accord signed at
Lusaka in 1994.

Implementation of the MPLA’s anti-Savimbi plan is in the hands of
the Interior Minister, Fernando da Piedade Dias dos Santos ‘Nando’,
who also coordinates the National Fund for Peace and Reconciliation
(Fuprena).  Some had seen him as a potential challenger for the
presidency but this hot job will require his full attention for a long time
to come, possibly burning his long-term political chances.

Fuprena dispenses funds to woo UNITA members away from Savimbi,
with some success.  Nando has worked closely with various foreign
embassies, hoping they will urge the civil society peace movement to
ease up on demands for dialogue with Savimbi.  This MPLA line is
quietly supported both by the United Nations and by the ‘Troika’ –
Portugal, Russia and the United States – set up to observe the Lusaka
peace accord.  They say Savimbi has failed to keep agreements in the
past and that, because he wants power or nothing, he threatens foreign
interests in Angola’s oil and gas, as well as the lives of Angolans.



4

7 December 2001 Africa Confidential Vol 42 No 24

The MPLA is unfussed that the UN and the Troika have for some
time been talking to UNITA officials, notably to Savimbi’s impressive
Paris-based representative, Brigadier Isaías Samakuva.  The message
to UNITA is: accept Lusaka, resolve your internal problems, come to
Luanda but UN sanctions will stay until you do.  The UN and the head
of its Luanda office, Mussagy Jeichande, tread carefully.  The UN
special envoy, Nigerian former Foreign Minister Ibrahim Gambari
arrives in Luanda next week and can expect a bumpy ride from civil
society activists.

The UN’s political operations were closed down in Angola after the
Lusaka accord collapsed.  Politicians around Dos Santos say they
would work with the UN to disarm and demobilise UNITA but that
that must involve negotiations with UNITA.   The MPLA wants a
UNITA surrender before talks; Luanda peace activists want an
immediate ceasefire and negotiations.

Civil society activists and aid agencies are sceptical about the role
of the UN, which feeds about a million Angolans a day.  Agencies such
as Oxfam and Médecins sans Frontières accuse the government of
dumping its problems on international organisations although it earns
over US$20 million a day from oil, much of it wasted by corrupt
officials and politicians.

The International Monetary Fund has made little headway with its
prodding on economic reform and anti-corruption.  Some foreign
diplomats want to persuade the church-led peace movement to move
away from demanding political dialogue towards exposing corruption.
Britain , partly through its outgoing Ambassador Caroline Elmes, has
dissented from Western scepticism about the Luanda-based peace

movement.  UK officials see the UNITA-MPLA conflict as just part
of a crisis between elites and the governed and suggest that devolution
of political power might break the impasse.  Elmes’s successor, John
Thompson, is due in Luanda next February.

Luanda’s civil society groups, hostile to both the MPLA and
UNITA, also want reform of presidential-dominated politics.  Even
some MPLA parliamentarians agree.  A parliamentary Commission
led by Bornito de Souza, head of the MPLA caucus, has been working
since 1998 on a new constitution.  A big argument is whether the
governors of the 18 provinces should be elected; at present the party
nominates them and Malange’s Flavio Fernandes is probably the
most venal.

There is a cross-party consensus on a semi-presidential regime
however most MPLA politicians want the prime minister to be
appointed; other parties want him or her elected.  Under President Dos
Santos, for two decades prime ministers have been appointed, and
weak; an elected premier could join forces with the ruling party to
balance the president’s power.

The road to a national dialogue about the power structure lies
through the 44-member Constitutional Commission, on which the
MPLA has 25 seats.  De Souza, its Chairman, said in October that it
should be scrapped if the impasse on provincial and prime ministerial
powers was not resolved by early next year.

Civil society activists, hoping to emerge as the third force in
Angolan politics, are still weak and fragmented, though most believe
that peace could be won through dialogue, with Savimbi if necessary.
The MPLA and its diplomat friends have undermined that call for

Angolan troops have made raids into Zambia and nobody agrees about what
is going on.  After a bad patch, relations between the neighbours had seemed
warmer lately and Presidents José Eduardo dos Santos and Frederick
Chiluba had exchanged visits.  Some guess that the raid was a warning shot
by Angola, in case the União Nacional para a Independência Total de
Angola rebels try to influence Zambia’s presidential election, due on 27
December (AC Vol 42 No 21).

For 20 years, families from UNITA-supporting areas have sought refuge
in Zambia’s Western Province, settling down and having children there.
For ten years, Chiluba’s government has tolerated trade between Jonas
Savimbi’s UNITA and Zambian business people, especially arms suppliers
and fuel dealers.   The border is long and unpoliced; informal bases on
Zambia’s side have strengthened UNITA’s campaigns.

Four years ago, Angola accused Zambia of aiding the rebels.  Zambia
denied it, then several bombs were planted in Lusaka, one of which
destroyed the Angolan Embassy.  An Angolan student in Zambia was
charged with terrorism.  Chiluba was defiant, South Africa’s ex-President
Nelson Mandela mediated and the two sides drew back.  Yet Luanda went
on accusing Zambia of aiding the rebels and allowing passage for their
supplies; the report by United Nations experts into UNITA’s sanctions-
busting said that some Zambians were indeed supplying the rebels, naming
Xavier Chungu, Director General of Zambia’s Intelligence Secret Services,
as being in regular contact with UNITA.

This February, diplomats set up the Tripartite Mechanism for Political
and Security Cooperation between Angola, Namibia and Zambia.  Border
problems continued.  It is said in Lusaka that Angolan soldiers crossed into
Zambia last month and abducted over 100 villagers from Shang’ombo;
after about two weeks, the soldiers killed seven of them.  Zambia negotiated
for the return of its nationals but Angola released only about 70.

Locals say the attacks, abductions and thefts of livestock continued and
that the Angolan soldiers were demanding a slice of Zambian territory as
ransom for the captives.  A special Zambian army unit captured two
Angolan officers, a lieutenant colonel and a major, who are still held

incommunicado.  Zambian security sources say that angry Angolan soldiers
then raped the captured Zambian women in front of their children and
husbands.  The Zambian army retaliated, killing ten Angolans, Chiluba said.

After seven more Zambians were killed, Dos Santos sent his deputy
Foreign Minister, George Chikoti, to see Chiluba on 22 November.
Chikoti claimed that the Zambian villagers had been caught in cross-fire and
said his country was not detaining any Zambians.  Since then, more than 400
villagers have been driven from their homes and, according to Zambian
Foreign Minister Keli Walubita , more than 50 people are missing.

Possibly Angola’s soldiers were pursuing the UNITA rebels who control
much of the border and do cross-border business.  Zambian security,
though, insists the attacks were premeditated; the Angolan soldiers –
survivors say there were many – were brought in by military helicopter.

The Nangweshi refugee camp at Shang’ombo is sensitive.  It was
established in January last year, about 150 kilometres from the frontier, to
shelter civilians fleeing from territory under government attack.  Angola
claims that UNITA fighters hide among the refugees, emerging to attack
government forces.  The UN High Commissioner for Refugees and the
Zambian government have been trying to relocate the camp, which has
grown above its maximum capacity of 15,000.  New arrivals in a reception
centre are said to include rebel fighters regrouping in Zambia for a counter-
attack.  Zambian Foreign Minister Walubita says refugees at the camp now
number over 21,000.

Zambia refuses to allow attacks on UNITA from its territory.  Namibia,
the other signatory to the tripartite agreement, allows such attacks and takes
part in joint operations.  Last week, Zambian and Angolan officials met in
Lusaka to discuss the latest clashes.

Some Zambian officials claim that Luanda is backing the opposition
Forum for Democracy and Development against President Chiluba’s
Movement for Multi-party Democracy (MMD).  An FDD official, Joseph
Mkandawire , was reported to have visited Luanda to ask for campaign
support.  However, several of the MMD’s leading business supporters have
worked with UNITA and Jonas Savimbi in the past.

Bitter borders



7 December 2001 Africa Confidential Vol 42 No 24

5

SOUTH AFRICA

Hard pressed
The media are failing to adapt to changing
times – and they’re losing money

dialogue with Savimbi by ensuring that any engagement with UNITA
is routed through the UN.

The leader of the church-based civil society movement is the 67-
year old Dom Zacarmas Kamuenho, Archbishop of Lubango,
President of the Catholic Bishops’ Conference and winner in 2001 of
the prestigious Sakharov Prize for freedom of thought.  He is President
of the Inter-church Committee for Peace in Angola (COIEPA), whose
Executive Secretary is the influential Johannesburg-based Baptist,
Rev. Daniel Ntoni Nzinga, head of the Protestant Council of Angolan
Christian Churches.

The church-led peace effort is backed by 15 small political parties
in the Rede da Paz (peace network).  Helping to organise the network
and articulating closely with the churches is Filomeno Vieira Lopes,
an opposition politician seen as an honest and active intellectual,
though not a leader.  Also influential is Rafael Marques, the Luanda
representative of George Soros’s Open Society foundation.  He is
detested by the MPLA and distrusted by the pro-MPLA embassies but
is one of the few genuinely independent and outspoken voices in town.

Respected MPLA politicians such as Lopo do Nascimento and
Marcolino Moco , and the UNITA parliamentarian Abel
Chivukuvuku , quietly sympathise with the broad ‘peace movement’
but keep their lines open to the MPLA establishment.  They don’t talk
about their political plans for now.  Until the MPLA fixes an election
date, there doesn’t seem to be much point.

All South Africa’s main newspapers lose money.  Journalists fear that
that their publishers, by sharp cutbacks in editorial staff, will make the
papers even blander and limit investigation of powerful political and
corporate interests in a political landscape dominated by the African
National Congress.

During four decades of censorship and intimidation under apartheid,
journalists dreamed of a new era of unfettered reporting.  Instead,
informal political pressures constrain investigation and comment, and
the new press barons are little braver about annoying government than
the old ones.  The vigorous anti-apartheid alternative newspapers of
the 1980s failed to find a new agenda, or enough cash, to keep going.
With a few honourable exceptions, white journalists steer clear of
controversy.  Nowadays, the term ‘slipping standards’ can be a quietly
racist way of complaining when black South Africans replace white
ones – although many of the most outspoken critics of the ANC
government are black.

In the bad old days, over 90 per cent of the English-language press
was controlled by the giant Anglo American Corporation mining
house.  Its grandee, Harry Oppenheimer, saw well before the 1994
elections that times were changing and got rid of the newspapers.  The
morning titles went to an alliance between Johnnic, a black
empowerment consortium, and British media group Pearson PLC.
The afternoon papers were sold to a rugby-playing tycoon, Tony (now
Sir Anthony) O’Reilly , whose Dublin base is the Irish  Independent
Newspapers group.  In his other job, as Chief Executive of the
American food giant H.J. Heinz Company, his (failed) attempts to
invest in Zimbabwean farming involved many dealings with President
Robert Mugabe.  O’Reilly saw similar opportunities in South Africa

and elsewhere, including Britain, where he later bought the London
daily The Independent.

O’Reilly was broadly sympathetic to the ANC and Nelson Mandela,
and has always understood that keeping governments friendly may
help win lucrative concessions on, for example, broadcasting licences.
Some journalists on his South African papers say he’s damaged
editorial standards, partly because of political spinelessness, also
because of staff cuts and inadequate training.  Some O’Reilly
newspapers, such as The Star, offer an odd mix of sunshine journalism,
political self-censorship and tabloid sleaze.

The Afrikaans-language press, with fewer readers, remains in
Afrikaner hands.  It is flourishing now that it is free of direct
government control.  President Thabo Mbeki is regarded as being
more accessible to white Afrikaner journalists than to their English-
speaking counterparts.

Unsure of post-apartheid role
Economic recession has brought retrenchment.  Last week, Business
Day and the Financial Mail, the two leading financial publications,
said they would be cutting jobs.  Both belong to BDFM, which belongs
partly to Pearson (Financial Times, The Economist, etc.) and partly to
Johnnic, chaired by former ANC Secretary General Cyril Ramaphosa.
Johnnic also owns The Sunday Times, the country’s biggest-selling
Sunday paper, and has been talking to Caxton, a printing and publishing
company that dominates the market in free local newspapers and owns
The Citizen, a mediocre, loss-making tabloid daily, originally set up
by apartheid propagandists.

The Guardian Media Group is winding down its stake in the Mail &
Guardian, SA’s leading independent paper.  Britain’s The Guardian
(once of Manchester) has 87 per cent of the SA newspaper, which
started as The Weekly Mail in 1985 with a strong liberal tradition.  The
M&G’s relations with the ANC started to go sour in 1994 and
worsened sharply when Mbeki became President in 1999, especially
after it criticised his refusal to make expensive anti-HIV drugs
available through the public health service.

The M&G has hired many black journalists but the political elite
regards it as a relic of white liberalism; it was a target of last year’s
‘racism in the media’ report by the Human Rights Commission, which
was ridiculed by black and white journalists as a ham-fisted attempt to
silence criticism of the ANC.  The M&G stood up for itself, cheering
up journalists generally.

The Guardian, which funded the M&G’s losses and gave it editorial
support, now wants a local partner, preferably a black empowerment
organisation, to share the burden.  We hear that the M&G has
approached the black-led (but white-financed) New Africa Investment
Limited (NAIL), whose leadership includes such ANC stalwarts as
Zwelakhe Sisulu (son of ANC veteran Walter Sisulu), Saki
Macozoma and Moloetse Mbeki, the President’s brother.  Senior
journalists think these investors could have more respect for the party
than for editorial independence and want the Guardian Group and the
Scott Trust, guarantor of its editorial independence, to set up a similar
trust in South Africa.

M&G has conducted a lively battle with Etv, an independent, loss-
making private television channel which is the state-controlled SA
Broadcasting Corporation’s only competitor.  When the M&G
highlighted Etv’s financial and management problems, the TV station
retaliated by discussing the M&G’s own difficulties, claiming also
that the journalists’ plea to the Guardian showed bias against black
business.  Etv’s Chief Executive is Marcel Golding, formerly a
leading trades unionist, now an entrepreneur.  Journalists at Etv
complain that the attack on the M&G was dictated by management, not



6

7 December 2001 Africa Confidential Vol 42 No 24

HORN OF AFRICA

The focus shifts
After dislodging the Taliban in Afghanistan,
the USA has north-east Africa in its sights

by editors; the TV station had mounted a similar counter-attack when
Business Day criticised its management and finances.

Etv has lost some of its best professionals to its state-owned rival the
SABC which, after some chaos and bitterness, has freed itself from its
‘ministry of truth’ mindset, sharpened its radio and TV news and kept
its distance from the government overlords.  SABC’s news services
are now headed by the respected Barney Mthombothi  and Mathata
Tsedu, formerly Deputy Editor of The Star.  They replace Snuki
Zikalala , who was close to government and blamed for propaganda.
Of the many new radio stations licensed since 1994, few make money
yet – partly because of SABC’s high-quality competition in current
affairs radio, where AM-Live and PM-Live have the spirit to take on
the government.

Patchy quality in print
In newspapers, the quality is patchier.  The most highly regarded,
Business Day, has been accused of soft-pedaling since a former
Financial Times and Financial Mail journalist, Peter Bruce, took
over this year from Jim Jones.  Last week, Bruce was arguing in
support of entrepreneurial families such as the Shaiks, two of whose
members came out unfavourably from the official investigation into
a US$6 billion arms deal: ‘I hope [the Shaiks] all soon make creative
and profitable lives away from weapons and government’.  However,
local journalistic coverage of the arms deal paved the way for a
government inquiry which uncovered many irregularities even if it
didn’t find compelling evidence of official corruption.

O’Reilly’s Independent Newspapers, the biggest newspaper
organisation, has suffered from cost-cutting.  The once prestigious
Johannesburg Star has lost many senior journalists, becoming erratic
and sensational.  The Sunday Independent is run on a shoe-string
budget, surviving on a skeleton staff and much copy from foreign
newspapers while stridently criticising Mbeki for his policies on
AIDS and Zimbabwe.

Nasionale Pers (Naspers) owns two successful Afrikaans-language
papers, Beeld, a quality daily, and Rapport, a racier Sunday, as well
as City Press, a Sunday paper mainly for black readers.  Beeld astutely
junked its support for the old National Party and established liberal
credentials under the political editorship of Tim du Plessis (who now
edits Rapport).  It is South Africa’s nearest approach to a newspaper
of record.  Naspers invested heavily in Internet activities, and held
onto its stake while the dot.coms crashed.  It owns 67 per cent of MIH
Holdings, which in turn controls various subsidiaries.

The battle for the Sunday tabloid market is fierce.  NAIL’s Sowetan
Sunday World expects to break even in three or four years and sells
130,000 copies a week, fighting a new, tawdrier paper from Naspers,
the Sunday Sun, which already sells more than 100,000 copies.

The company with big ambitions for the media is NAIL, the
conglomerate with links to the ANC.  Its senior managers close to
Mbeki include Macozoma, former head of the troubled government-
owned Transnet, who runs NAIL’s media assets; his present task is to
reverse the falling circulation of the group’s flagship, The Sowetan,
the country’s biggest black daily.

The government’s media development agency is supposed to develop
media organisations in poor, rural, communities.  It was originally
meant to be financed by a levy on the advertising industry (which is
accused of failing to reflect the country’s racial diversity) but will now
get its funds from industry and government.

Senior journalists are still struggling to understand the new black
elite, whose members are themselves wary of the press.  Many of the
best white journalists left or were chased out under apartheid; the big
news organisations are trying to recruit and train black talent but

journalism does not offer high status or high pay to the best of the new
black graduates.  The big gap in the country’s press is the lack of a
feisty national tabloid with fearless political coverage and plenty of
sport.  That formula could also make money.

This week, policymakers in Washington are debating what to do about
Islamist terrorists in the Horn of Africa.  There is much excited talk
about joint anti-terror operations involving United States, Ethiopian
and even British  forces.  For now, almost nothing is ruled out.  The
most energetic Islamist group in the Horn itself is Al Itahaad al
Islamiya, an early candidate for Washington’s frozen assets list in
September.  Ethiopia has been fighting Al Itahaad for  years and
blames it for bombings in Dire Dawa and Addis Ababa and trying in
July 1995 to assassinate Transport Minister Abdul Majeed Hussein
(AC Vol 37 No 15), now Ambassador to the United Nations.

The dominant Islamist power in the region remains Sudan’s National
Islamic Front (aka National Congress) government, which has supported
armed Islamist opposition movements worldwide and, in the Horn of
Africa, in Eritrea , Ethiopia and Somalia.  Washington is trying to
kick-start peace talks to end Sudan’s internal conflicts and Secretary
of State Colin Powell says Khartoum is cooperating with Washington’s
security requests.  Yet Khartoum remains under close US watch.

Relations in the Horn are fluid.  Six years ago, Ethiopia accused
Sudan of sponsoring Islamist terror in the region; now, it has an
alliance of convenience with Khartoum against Eritrea.  Ethiopia’s
immediate focus is Somalia: it claims that Somalia’s Transitional
National Government (TNG) is closely linked to Al Itahaad, yet
Ethiopia’s Somali allies include Musa Sudi Yalalow, a warlord who
founded an Islamic court in south Mogadishu and likes to style himself
‘Leader of the Faithful’.  And Ethiopia also backs the Somali
Reconciliation and Reconstruction Council (SRRC), one of whose
leaders, Hussein Mohamed Farah ‘Aydeed’, was only three years
ago an ally of Al Itahaad.

Ethiopian-Sudanese relations plummeted in 1995, after the attempted
assassination of Egyptian President Hosni Mubarak in Addis Ababa.
However, in 1998, Ethiopia and Eritrea began their war and Ethiopia
started to work with Sudan, organising Eritrean opposition movements
into the Alliance of Ethiopian National Forces.  The AENF includes
the Islamic Salvation Movement, formerly part of Islamic Jihad
Eritrea, and the People’s Congress, the political front of a rival faction
that is still known as Islamic Jihad Eritrea which, in theory, is outside
the AENF.

Ethiopia hasn’t forgotten that in the early 1990s, the Sudanese
Embassy had 100 staff, supposedly supporting the building of schools
and mosques by Islamist non-governmental organisations in Oromo
and Somali areas.  After the attack on Mubarak, Addis Ababa expelled
all Sudanese-linked NGOs.

Ethiopia-Sudan relations have improved formally since the 1998
war between Addis and Asmara.   Ethiopia talks of buying Sudanese
oil and using Port Sudan as an export route, especially for the Tigrayan
and Amharic areas of north-west Ethiopia.  Privately, Ethiopian
officials say they have no doubts about the NIF’s intentions: it’s just
that Eritrea is a more immediate threat.



7 December 2001 Africa Confidential Vol 42 No 24

7

Vis i t  our  websi te  at :  www.afr ica-conf ident ia l .com
Published fortnightly (25 issues per year) by Africa Confidential, at
73 Farringdon Road, London EC1M 3JQ, England.
Tel: +44 20-7831 3511. Fax: +44 20-7831 6778.
Copyright reserved. Edited by Patrick Smith . Deputy: Gillian Lusk .
Administration: Clare Tauben.

Annual subscriptions including postage, cheques payable to Africa
Confidential in advance:
Institutions: Africa £289 – UK/Europe £310 – USA $780 – ROW £404
Corporates: Africa £354 – UK/Europe £373 – USA $864 – ROW £466
Students (with proof): Africa/UK/Europe/ROW £83 or USA $129
All prices may be paid in equivalent convertible currency. We accept
American Express, Diner’s Club, Mastercard and Visa credit cards.
Subscription enquiries to: Africa Confidential, PO Box 805, Oxford OX4
1FH England. Tel: 44 (0)1865 244083 and Fax: 44 (0)1865 381381
Printed in England by Duncan Print and Packaging Ltd, Herts, UK.
ISSN 0044-6483

Eritrea claims Ethiopia is trying to threaten and blackmail the
Border Commission, due to report in February.  Both sides are to talk
to the Commission in the next few weeks, both say decisions will go
their way.  Yet Ethiopia fears that Eritrea’s President Issayas Aferworki
will manufacture a crisis to distract attention from his regime’s
internal problems.

Ethiopia claims Eritrea has 30,000 troops in the Temporary Security
Zone, pretending to be police and militia.  Officials of the UN Mission
to Ethiopia and Eritrea confirm, off the record, that some of these
people are indeed military but say that there are fewer than 10,000,
military or otherwise, for the whole border.  UNMEE also rejects
claims that Eritrea has been refurbishing trenches and mobilising large
forces just outside the TSZ.  UNMEE’s Special Representative,
Joseph Legwaila, last week described the peace as ‘tenuous’, noting
that ‘there is no warmth at all between the two countries’.

Accusations in Ethiopia’s opposition press of Eritrean incursions
across the TSZ are being invented to embarrass Ethiopian Premier
Meles Zenawi and revive controversy about the handling of the war.
Foreign Minister Seyoum Mesfin says the TSZ does not actually
divide the two armies any more and that the distance between them in
some places is not 25 kilometres, as stipulated, but only 100 metres.

Washington’s favourite ex-Marxists
Ethiopia, bidding to become the USA’s key ally in north-east Africa,
is helping to write the agenda for regional action against international
terrorism.  It emphasises the role of Itahaad and has been giving the
USA detailed accounts of Somalia’s TNG, involving alleged meetings
with Al Qaida representatives.  It identifies some members of the
National Assembly in Mogadishu as officials of Al Itahaad, Al Islaah
and Al Tabliah, claiming these organisations have divided up functions
so that Itahaad has the leading political role, Islaah looks after foreign
affairs and Tabliah covers intelligence.

Ethiopia claims that Sheikh Omar Faruk  is Itahaad’s acting
Chairman, Sheikh Ali Wajis  is its foreign affairs chief, Ibrahim
Dasuqi is Islaah Secretary General, Sheikh Hassan Mohamed Abdi
is Chairman of the Mogadishu-wide Islamic Courts and Sheikh
Hassan Ainte is Chairman of the Harar-yale Islamic Court.  One
report tells of a meeting of all these, together with Colonel Sheikh
Hassan Dahir Aweys (head of a south Mogadishu court and
commander of Itahaad’s militia forces), Sheikh Ali Dhere (former
head of north Mogadishu Islamic courts) and dozens of others,
including senior members of the TNG up to President Abdi Kassim
Salad Hassan himself.  This event, three days after the atrocities in
America, on 14 September in Mogadishu, is said to have been
addressed by Sheikh Abdurahman Hamad from Afghanistan and to
have set up a ten-member committee to investigate options should the
USA attack Afghanistan, including consideration of Somalia as a
possible future base for operations (AC Vol 42 No 23).

Sources for this include Ethiopia’s allies in the SRRC, whose
members are warlords left out when last year’s Arteh conference set
up the TNG such as Hussein Aydeed, Musa Sidi Yalalow and Osman
Ali ‘Ato’  from Mogadishu; General Mohamed Siad Hirsi ‘Morgan’
from Kismayo; Col. Mohamed Nur ‘Shatigadud’ in Baidoa; and
Puntland’s Col. Abdullahi Yusuf Ahmed.

Abdullahi Yusuf is in trouble after trying to prolong his presidency.
On 14 November, after three months’ debate, a General Congress of
Elders of Puntland elected his replacement, Col. Jama Ali Jama, who
is supported by the TNG.  Its new Prime Minister, Hassan Abshir
Farah, is from Garowe, Puntland’s capital, and was Abdullahi’s
Interior Minister before joining the Arteh conference.  Abdullahi
belongs to the Omar Mahmoud sub-clan of the Majerteen from around

Galkayo, Jama to the Osman Mahmoud/Majerteen from Puntland’s
Bari region, where the port of Bosasso was controlled by Itahaad for
a year until 1992, when Abdullahi drove it out of the north-east.  That
explains why he blames Itahaad and the TNG for his current difficulties.

Within a week of Jama’s election, Abdullahi attacked Garowe with
300 militiamen and 17 ‘technical’ armed vehicles from Galkayo.
They seized the town on 21 November; eleven people were reported
killed and dozens injured.  Claims that Ethiopian troops were involved
in the fighting seem to be untrue and were even denied by the TNG
Premier in Addis Ababa last week.  Ethiopia had sent a dozen lorry-
loads of supplies, whose army escort went home within 24 hours.

Ethiopia believes Abdullahi is strong enough to take Bosasso and
reestablish his position throughout Puntland.  Just in case, its troops
are poised along the border ready to help him.  Ethiopia has been ready
to fight for its allies at any time in the past few years and has done so
on a small scale when it feels its interests are threatened.  The largest
such adventure was after 1996 in Gedo region, to destroy Itahaad’s
five-year-old administration of Luq.  After that, Itahaad stopped
trying to rule territory and worked more subtly through education,
judicial processes and business, making alliances of convenience with
secular groups or the TNG.

The TNG, backed by the UN, and the SRRC, backed by Ethiopia,
responded fast to the post-11 September ‘war on terrorism’.  Each
wants US support, direct or indirect, to help discredit or eliminate the
other.  Ethiopia wants to see the TNG emasculated and is upset that the
UN Political Office for Somalia’s mandate has been extended.  UNPOS
– like the rest of the world – doesn’t recognise the self-proclaimed
Republic of Somaliland (which split from the rest of Somalia in 1991
and is well disposed to Ethiopia).

Ethiopia would intervene in Somalia but large-scale, long-term,
military activity would require help with supplies which, along with
morale, have been hit by the political crisis following the war with
Eritrea.  With or without military backing, Ethiopia supports the
convening of a National Reconciliation Conference for Somalia,
under the auspices of the Inter-Governmental Authority on
Development, which includes all the north-east African states.

The National Reconciliation Conference would bring the TNG, the
SRRC and all other Somali forces together without preconditions,
implying that a TNG delegation would attend as a faction, not a
government.  The TNG’s new Prime Minister Abshir is said to have
endorsed this on a visit to Addis Ababa last week.  IGAD is due to start
consultations as soon as possible, to avert more dramatic action.  But
it will need to move fast.  In Washington this week, the policy
makers were consulting experts and debating the value of US or
Ethiopian military intervention.



8

7 December 2001 Africa Confidential Vol 42 No 24

Pointers
CONGO-KINSHASA

Santa’s leopards

MADAGASCAR

Rising Ravolomanana

President Joseph Kabila and rebel leaders Jean-
Pierre Bemba and Adolphe Onosumba are due
to meet in Abuja, Nigeria on 13 December to
speed up negotiations to end the war and set up a
transitional regime.  Presiding host President
Olusegun Obasanjo is being encouraged by
Belgian Foreign Minister Louis Michel to push
hard for a working arrangement between Congo-
Kinshasa’s big three.

Success would boost prospects for the donors’
meeting in Brussels on 20 December.  Its hosts are
the World Bank and European Union, chaired by
Belgium, which wants to set up a Congo trust fund
worth US$400 million.  In July donors agreed up
to $240 mn. for reconstruction and the Bank
offered $150 mn.

Yet many think the Brussels meeting premature.
The Inter-Congolese Dialogue, which brings
armed and non-armed politicians into the talks,
will not get going till late January in South Africa’s
Sun City.  The Dialogue facilitator, Botswanan
ex-President Ketumile Masire, needs an extra $4
mn. for the meeting.  Azarias Ruberwa, Secretary
General of the Rassemblement Congolais pour la
Démocratie-Goma (RCD), sees little point in
talking to Kabila, who controls just 40 per cent of
national territory and reckons aid pledges would
encourage Kabila to be obstructive.

Olivier Kamitatu  of the Mouvement de
Libération du Congo also thinks the donors’
meeting premature.  Oppositionists, armed and
unarmed, suspect Michel of exploiting promises
of cash to strengthen Kabila.  Some EU officials
see it as a Franco-Belgian ploy; Belgium would
get finance for its exports, France would frustrate
its opponent Rwanda; Zimbabwe would see its
ally reinforced (AC Vol 42 No 23).

Michel and EU colleagues have been touring
Africa to talk about disarmament, repatriation and
reintegration of the ‘negative forces’, meaning the
Burundian  and Ugandan rebels and Rwanda’s
Hutu former army.  He was also selling the idea of
a triumvirate (Kabila, Bemba and Onusumba) to
alternate as head of state during a three-year
transition before the Abuja meeting.

Another scheme would make Kabila President,
with Bemba and Onusumba as vice-presidents,
Mobutu Sese Seko’s Finance Minister Pay Pay
wa Siaghhasighe as prime minister, and
Archbishop Laurent Monsengwo as speaker.  Yet
another proposes a transitional president who
would not stand for election; EU special envoy
Aldo Ajello , who has advised Bemba and
Onusumba to ‘strengthen Kabila’, backs this.

Veteran Kasai politician Etienne Tshisekedi
accuses Michel of trying to hijack the Inter-
Congolese Dialogue.  In response, Belgium
proposed a round table of the unarmed opposition
and civil society after Abuja to prepare proposals

for the Dialogue.
The big three distrust each other: Kabila has

upset Bemba and Onosumba by appointing
governors for their provinces and paying civil
servants there.  (Bemba’s people confiscated the
cash.)  Three rival militias sharing power in
Kinshasa looks implausible.  ‘Two leopards don’t
share the same branch’, remarked one journalist.

SUDAN

Offal and waffle
Many unusual cargoes have been delivered to
Sudan in recent years, as former resident Usama
bin Laden knows.  Yet one of the strangest
(though not necessarily most dangerous) must
surely be the 300 haggis airlifted to Khartoum last
month.  Haggis is the heart, lungs and liver
(sometimes the intestines) of sheep or calf, cooked
with oatmeal and suet in the animal’s stomach.

Ordered by Khartoum’s Caledonian Society
from English firm Expat Suppliers Limited, the
Scottish national dish was destined for the
celebration of Scotland’s patron saint, St. Andrew,
whose day is 30 November.  Also airfreighted to
Khartoum, Africa Confidential can reveal, were
16 kilogrammes of turnips (or ‘neeps’, a stolid
root vegetable).  Since there are few Britons left in
Khartoum and therefore even fewer Scots,
observers are wondering whether the sudden
demand for haggis (made in Edinburgh) has
anything to do with Weir Pumps of Glasgow’s
considerable success in winning oil and electricity-
related contracts (AC passim).

A spokesperson was at pains to note that his
firm was not sending Scotch whisky to wash down
the neeps and haggis.  In the 1970s, Africa
Confidential can reveal, Sudan was Africa’s largest
importer of Scotch after South Africa.  Today, the
National Islamic Front sentences displaced people
who scratch a living by brewing traditional
sorghum beer to be whipped and gaoled.

Any notion that all the haggis are destined to be
consumed by Scots might be exploded.  Hundreds
of haggis were last month dispatched to Ghana
(especially Ashanti Goldfields), Nigeria and
Tanzania.  Most bizarrely of all, 250 were flown
to gastronomes on the French island of Réunion.
There has been no feedback yet.

Madagascans expect a close race in the 16
December presidential election when the main
challenger to long entrenched President Didier
Ratsiraka is the rank outsider, media magnate
and supermarket tycoon Marc Ravalomanana.
The betting in Antananarivo is that the contest
will go to a second round in January.

Ravalomanana has enlivened the island’s tired
politics with some American-style razzamatazz.
He ignored fusty convention by turning up with
his family to register his candidacy – and also by
avoiding personal attacks on fellow candidates.

He also owns a TV company.  He’s a dull orator
and a fervent Christian – staff in his companies
(around 10,000 of them) must attend a daily service.
This could cut both ways.

Running for the little known party Tiako
Madagasikara, Ravalomanana has also made visits
to the regions in his capacity of Vice-Chairman of
the Fiangonan i Jesoa Kristy eto Madagasikara
(FJKM, Church of Jesus Christ in Madagascar)
which people have indeed heard of.  However, he
used more material means to facilitate his political
breakthrough in 1999, when a lavish campaign,
with milk and other goods distributed to the poor,
helped him to a surprise victory as Mayor of
Antananarivo.

His target is the once-Red Admiral, seeking re-
election again at 65.  In the 1980s, Ratsiraka was
Africa’s only ruling admiral (French Naval
Academy, Brest) amid a host of ruling generals.
Reborn as a democrat, he has spent a year preparing
a conventional campaign against the usual veteran
political retreads, heading parties with wordy titles.
His main enemy may well be economic hardship.
Notwithstanding an official growth rate of an
astonishing 6.5 per cent, 2000 was unbearable for
many Madagascans, with three cyclones, tropical
storms which caused widespread damage,
persistent locusts and a cholera epidemic that
killed hundreds of people.  Hospitals are crumbling,
the school system has shrunk, agriculture is hit by
weak marketing and depressed export prices.

Other candidates include the respected but
unexciting Norbert Ratsirahonana of the Ny
Asa Vita no Ifampitsarana (NVI) and the populist
Albert Zafy .  Politicians have been busy
reshuffling alliances and failing to connect with
people’s concerns.  The most realistic,
Ratsirahonana, says he won’t run and endorses
Ravalomanana.  So do veterans from smaller
parties: Manandafy Rakotonirina , Marson
Evariste and Alain Ramaroson.  Zafy, though, is
sticking to his guns.  In 1997, he nearly beat
Ratsiraka, though his presidency in 1993-96 was
marked by spectacular incompetence, ending in
his impeachment by his own allies.

The towns can deliver block votes that deny
Ratsiraka a parliamentary majority but they can’t
swing a nationwide poll.   Ravalomanana, too,
may turn out to be an urban phenomenon in a rural
country.  One opinion poll put him 35 per cent
ahead of Ratsiraka in Tana and level with him in
Fianarantsoa and even Toamasina, where the
President has strong connections.  Yet nobody can
measure the rural and small-town electorate, where
the President has been growing roots for decades.

Opposition candidates have agreed to pool their
second-round votes (in the French-style, two-
round, system) behind the strongest challenger.  If
there is a second round, that would produce an
implausible alliance, stretching from Zafy’s old-
left nationalism through the centre to
Ravelomanana and the other pro-business
candidate, Patrick Rajaonary, a former head of
the Syndicat des Industries de Madagascar.
Another candidate is Daniel Rajakola, also an
FJKM pastor and theologian and a popular and
progressive Minister of the Civil Service, Labour
and Social Affairs in the 1970s.


