The Tiananmen Papers: An Editor’s
Reflections*

Andrew J. Nathan

The coercive repression of peaceful, unarmed demonstrators in Beijing on
the night of 3—4 June 1989 is one of the starkest human rights violations
of recent times. For a government to kill peaceful, unarmed citizens is a
violation of the “right to life” that is provided in the Universal Declar-
ation of Human Rights and other international human rights instruments.
In addition to the immediate cost in lives — my co-editor Perry Link and
I consider the death toll to be still an open question, because the only
related document in the collection is the self-interested report of the
Beijing Party Committee to the Politburo — Tiananmen set a repressive
political course for years to follow. June Fourth marked a sharp clash
between alternative futures. On that night China made a decisive turn
away from liberalization and back toward an authoritarian kind of
politics.

The incident started as a spontaneous memorial to Hu Yaobang, the
students’ favourite pro-reform politician, who died on 15 April. As the
leadership responded indecisively, the demonstrators broadened their
focus to demand that the Party attack corruption more vigorously, and
they attacked conservative leaders for abusing power. Hoping to increase
pressure on the government on the eve of Mikhail Gorbachev’s historic
summit visit to Beijing, the students declared a hunger strike in Tianan-
men Square on 13 May, and a large proportion of the city’s population
came out to support them. The Tiananmen Papers reveal that demonstra-
tions spread to 341 cities.' The Party might have fallen from power had
it not found a way to restore control. One faction, headed by General
Secretary Zhao Ziyang, wanted to do so by negotiating with the demon-
strators, which would have opened a path to some sort of accommodation
between regime and society. A military crackdown was the hard-line
course advocated by Premier Li Peng and eventually preferred by Deng
Xiaoping and his colleagues among the Elders. That decision brought a
more conservative leadership to power in Beijing, damaged China’s
relations with the West and closed the path to major political reforms for
over a decade.

The decision against political reform made by the leadership has not
gone unchallenged in the intervening years. The Compiler’s Preface to
The Tiananmen Papers shows that people inside the Party favouring
political reform have repeatedly petitioned the Party to recognize that it

*This essay was given as the Sir Joseph Hotung Annual Lecture on China at the School
of Oriental and African Studies, University of London, on 1 June 2001. It has been slightly
revised and updated. For comments and information, thanks to Bruce Gilley, He Pin, Kenneth
Lieberthal, Jonathan Mirsky, Robin Munro, Barry Naughton and Stanley Rosen.

1. The number does not appear in the book, but the Compiler later calculated it from
material in the book.

© The China Quarterly, 2001



An Editor’s Reflections

made a mistake. Only when this demand went long unanswered did some
Party members take the unusual, by their own account desperate, step of
bringing their case to the outside world in the hope of forcing the
leadership to admit that China had been going down a wrong road. The
result of this decision was the publication in January 2001 of The
Tiananmen Papers in English (New York: Public Affairs), and in April
2001 of the longer Chinese manuscript on which The Tiananmen Papers
was based, a book called Zhongguo liusi zhenxiang (June Fourth: The
True Story) (New York: Mirror Books).

The reaction of the Chinese government is the main theme to be
discussed here, because I think it reveals much about the state of Chinese
politics today. Why has the government responded with a strange combi-
nation of silence and repression? What is at stake? What can be learned
from the reaction about the political battle over China’s future?

As a prior question, however, I want to review what is in the book and
what is not. An understanding of the book’s impact depends in part on an
understanding of what it contains. The two volumes, over 1,000 pages, of
the Chinese edition quote from only some 600 or so documents, clearly
too few to be a complete record of 51 days in the life of any country, let
alone one as far-flung and complicated as China. Selection was inevi-
table. If the selection processes were distorted or biased in favour of one
faction and against another, that would affect the political response.
Knowing how the book was constructed will also help readers to make
more informed, critical use of its contents. Some of what follows also
touches on the authenticity of the material. But I do not want to argue that
point except insofar as it overlaps with the issue of selection bias. Since
most specialist readers seem at least provisionally to accept the authentic-
ity of the material, the less discussed issue of selectivity is more
interesting.

The Contents of the Book

Describing the selection processes that shaped the book brings to mind
my mentor, John Fairbank’s, pioneering historiographical work, Ch’ing
Documents: An Introductory Syllabus.* In his seminar based on this book,
Fairbank taught generations of students about what might be called the
“natural history” of archives: the processes of bureaucratic record-keep-
ing, the genre conventions of different kinds of documents, the systems
of document transmission and preservation, all of which determine what
raw material makes it into the archives and survives for historians to look
at. Only after these processes have taken place do historians have a
chance to exercise whatever further principles of selection they may
impose.

The materials in The Tiananmen Papers are no different. They, too,
have gone through a series of processes, each of which brought the final
product further away from the raw material of what happened, and each

2. Two volumes, Third Edition, East Asian Research Center, Harvard University, 1965.

725



726

The China Quarterly

of which did so in some systematic way. How does this affect what can
be learned from the papers? How does it affect the official response? In
particular, has the Compiler done anything to bias the contents of the
book, so as to favour his own political faction and its programme? Or
does the book tell a story that is as true as any incomplete representation
can be?

The processes that the materials in the book have gone through can be
broken down into five steps. Some of this is common sense, but without
considering it the material in the book cannot adequately be evaluated.

The first process was the step from historical action to documents. Out
of the flux of human behaviour, certain events were selected by certain
persons working for certain bureaucracies to be recorded in certain kinds
of documents which follow certain rules of form and content. Examples
in this project are reports from the Ministry of State Security on events
in the Square, reports from the State Education Commission on attitudes
on the campuses, reports from the military on attitudes among the troops,
and reports from provincial Party committees on events in the provinces.
Fully to decipher these documents one needs to understand the rules that
govern the creation of each of them in the Chinese communist system.
There are conventions of form — for example, all such documents
emphasize the correctness and legitimacy of the regime and the breadth
of its popular support. On the other hand, there was also a considerable
commitment to accuracy — averaging out across all the bureaucracies, one
is generally impressed with the honesty of the reports the central author-
ities received. That said, the reporting agencies display a bias toward
reporting signs of threats to the regime and thus tend to select for
information that focuses on criticisms of the regime, overseas involve-
ment or other disturbing signs of potential trouble.

Another example of how documentary conventions affect content are
the minutes of Politburo, Politburo Standing Committee, and Elders’
meetings, which provide some of the most dramatic passages in the book.
As described in Orville Schell’s Afterword, such minutes are created by
professional minute takers, who employ a certain writing style which is
not the same as the spoken language that presumably was used during the
actual meetings. I am told that somewhat stilted, unnatural language is
characteristic of minutes in many governments, and for similar reasons.
No one wants government minutes which reflect the way that leaders
actually speak.

Some information gets into the document flow, and some does not. For
example, certain private conversations got into the record when they were
recalled in depositions for the Fourth Plenum of the 13th Central Com-
mittee that met in June 1989, or in certain other ways (for more details,
see the Introduction to the Papers). Since senior Elders Deng Xiaoping,
Chen Yun and Li Xiannian were not required to make such depositions,
conversations among the three of them do not (so far as I know) form part
of the documentary record.

The second step in the transition from raw events to our book was the
selection, from all the documents created day by day in the vast Chinese



An Editor’s Reflections

bureaucracy, of the relatively few to be transmitted up the various chains
of communication to Zhongnanhai. For, as stated in the Introduction, the
documents in the book were selected from those that found their way into
Zhongnanhai — which means, to be more specific, documents sent to the
State Council or Party Central, which are the two agencies located in that
compound.

What does this exclude? First of all, it excludes the vast internal flow
of documents within bureaucracies that takes place before those bureau-
cracies pull together the information that they want to report to the
Centre. To take an important example, if the military did studies of the
death toll after the crackdown and did not send them up the system and
over to Zhongnanhai (the Central Military Commission is located outside
Zhongnanhai), then those studies could not have appeared in our book.
Likewise, from a given province, there are reports from the Party
Committee to Party Central but not the many documents that must have
come from below into the offices of the Party Committee, or the
documents that flowed within each of the various bureaus of the Party
Committee. Also missing are raw intelligence materials — records of
tapped phone calls, searches, tailings of suspects, debriefings of sources.
They were probably not sent over to Zhongnanhai in raw form, although
it is also possible that the Compiler did not have them or chose not to
publish them.

The Compiler had nothing to do with these first two processes of
selection. Before he became involved, therefore, the material that he
worked with had already become much reduced from the raw facts of
history, and reduced in ways that introduced both possibilities of error
(such as false statements that certain intellectuals were inciting the
students or false estimates of the importance of foreign support), and two
distinct categories of biases — the biases governing the creation of
documents, and those governing their selection for transmission to
Zhongnanhai. The reason I thought it important to dwell on these two
processes is that I believe they explain some of the lacunae, biases and
errors that have attracted attention in discussions of the book.

The Compiler comes into the picture with the third stage of the process
— the creation of what I have described as the Compiler’s “trove” — the set
of documents with which he worked to create the Chinese edition of the
book. How did the Compiler create his trove, and how did this process
contribute further to selection biases in the eventual book? (And, we might
ask, did the process of removing the contents of the trove from China lead
to any truncation, abridgement or deterioration in its contents?) Unfortu-
nately, this is the part of the story about which I can say the least, because
of my concern for the security of the Compiler and others involved.

The Compiler, however, has given me permission to reveal one
important point that I did not discuss in the Introduction. The documents
that he used were not collected after the events but during them. It is
therefore not necessary to pay any attention for present purposes to issues
of archiving: what might be selected for inclusion in the Party archives,
what might be weeded out, how documents are kept there, rules of access,

727



728

The China Quarterly

whether the archives have been tampered with, and so on. This also
precludes the possibility that anybody tampered with the documents
before they came into the Compiler’s hands, since he acquired them
contemporaneously with events.

There is more to say about this phase, which is returned to below after
briefly dealing with the fourth and fifth stages, which are already de-
scribed in the Introduction. The fourth stage was the Compiler’s selecting
and transcribing from the trove enough material to create the 516-page
computer-printed Chinese manuscript which is now publicly available as
Zhongguo liusi zhenxiang.’ The fifth stage was the process by which I, as
co-editor, selected about one-third of the contents of the Chinese manu-
script for inclusion in the English book. I describe both these processes
in the Introduction. Now that the Chinese edition is out, anyone who
reads Chinese can review what I did in the fifth stage, so it need not be
discussed further now.

But to return to the third and fourth stages, the ones that involved the
Compiler, while the material was in his hands, did the Compiler cook the
books? In one sense, yes. The third and fourth stages — from document
flow to trove to manuscript — certainly involved purposeful processes of
selection. I described in the Introduction my advice to the Compiler as to
how to select materials from the trove for inclusion in the manuscript:
they should tell a coherent story and focus on the decision-making
process in Zhongnanhai, including the information coming in to the
Centre that most strongly shaped the leaders’ perceptions of their en-
vironment. The end product shows that he followed my advice. But did
he also, at any stage in his possession of the materials, tamper with them
by adding or deleting material in a tendentious way or by manipulating
material to achieve a misleading effect?*

Although T did not myself directly participate in his work in these
stages, I am confident that he made a fair and honest selection of
materials. As with the question of authenticity discussed in the Introduc-
tion to the book, some of my reasons for thinking this cannot be
replicated by readers, but some can. Here are four reasons why critical
readers should conclude that the Compiler did not violate his expressed
goal of presenting an unbiased record.

First, there is the absence of suspicious lacunae in the story. The
lacunae that there are, of the sort mentioned above, are not suspicious,
because they are explicable in terms of what is known about the creation
of the original materials. Yan Jiaqi, who was not only a participant in the
events of 1989 but who has written major books on both the Cultural

3. Apparently my identification of this 516-page manuscript as the source that I worked
with to create the English edition was the source of the persistent misunderstanding that the
documents were removed from China in digital form, something neither I nor the Compiler
has ever stated.

4. There is also the question of transcription errors. Perry Link and I did discover some
as we worked with the manuscript, and those that we discovered were corrected. The Compiler
discovered and corrected a few others in proofreading for the Chinese edition. There must
be some transcription errors and typos that remain, but I doubt that there are many.



An Editor’s Reflections

Revolution and the April Fifth (1976) incident based on reconstruction of
events from publicly available documents and interviews, states on the
basis of his experience that it would be impossible to reconstruct such a
complete and detailed record of June Fourth in the same way.’

Secondly, there is the lack of contradictions among documents. Im-
agine the complexity of taking an original historical record and fixing it
so as to make some participants look better than they were and some
worse. This would require removing, altering, or adding passages which
would then stand in contradiction to references in other documents. The
process would be endlessly complicated and would leave traces. I do not
think you will find such traces.

Thirdly, there has been confirmation from independent sources that the
material has not been tampered with. There are over 600 participants
named in the book, mostly in Ministry of State Security reports and
reports from provincial Party committees. So far a score or so of these
people who are in the West have confirmed the accuracy of the material
that relates to them.® In some cases such participants have noted small,
telling details that demonstrate that the material was not altered. Tang
Bogiao, for example, who was a leader of the student movement in
Hunan, was able to compare the book’s transcription of a document that
he wrote with a copy he brought with him from China, and found the
transcription to be exact. He also noted that the Compiler had refrained
from correcting a contradiction between two Hunan provincial security
department reports on different dates, the first stating that three college
students were arrested, the second reporting that only middle and techni-
cal school students had been arrested. Tang reports that years later, he
met one of the college students involved, who told him the local
authorities had indeed arrested him and two colleagues, but had decided
to hide from the Centre the fact that college students were arrested and
had therefore released them with warnings never to talk about what had
happened.’

Hu Jiwei, a member of the NPC Standing Committee at the time of
Tiananmen, has published in Hong Kong an article hailing publication of

5. YanJiaqi, “ “Zhongguo “liusi” zhenxiang’ de zhenshixing” (‘“The authenticity of ‘The
true story of “June Fourth”” ), reproduced from Xinwen ziyou daobao, 12 April 2001, at
http://www.chinesenewsweek.com/50/Feature/3865.html.

6. Among many, see Shijie jibao, 16 April 2001, p. A2, on reactions of Yan Jiaqgi, Chen
Yizi, Wu Jiaxiang, Su Xiaokang, Wang Juntao, Li Lu and others. See also a long series of
reports on Chinesenewsnet.com posted in April and May after publication of the Chinese
edition of the book. This is a website run by He Pin, the publisher of the Chinese edition of
the book. It has carried extensive reporting on reactions to the book, pro and con.
Chinesenewsweek.com is another website run by He Pin. It is in magazine format and carries
longer articles that are deemed more important.

7. Ji Zhenqiu, “Zhongguo ‘liusi’ dangshiren zhengshi ‘Zhongguo “liusi” zhenxiang’
wenjian zhenshixing” (“People involved in the ‘June Fourth’ events attest to the authenticity
of ‘The True Story of China’s “June Fourth” * ), report carried on Chinesenewsnet.com, at
http://www.chinesenewsweek.com/47/Feature/3592.html. The document Tang refers to is
found in the Chinese edition of the book, pp. 293-94, the two security department reports on
pp. 168 and 190.

729



730

The China Quarterly

the book and tacitly confirming its contents insofar as he knows them.?
Xu Jiatun, director of the Xinhua News Agency in Hong Kong at the time
of the incident, is quoted as judging the material to be 70-80 per cent
authentic.’

Most dramatically, an unknown source has released the text of Bao
Tong’s September 1989 statement to interrogators, which at six or seven
points confirms specific details from The Tiananmen Papers that had
previously been unknown publicly.'” In contrast to the other judgments
cited so far, this is not a retrospective affirmation of The Tiananmen
Papers’ authenticity. It is a contemporaneous document, which was not
available to the Compiler when The Tiananmen Papers were being
prepared for publication. Similarly, on 4 June 2001, the National Security
Archive (an academic research centre based at George Washington
University) issued 13 declassified U.S. government documents from 1989
that it labelled “The U.S. ‘Tiananmen Papers’.”).!! Especially relevant is
a 24-page CIA report entitled “The road to the Tiananmen crackdown: an
analytic chronology of Chinese leadership decision making” issued in
September 1989, which tends to confirm the events reported in The
Tiananmen Papers.

Of course the key actors have not spoken. However, if there had been
prejudice in the selection or transcription of documents, it is likely that
disfavoured participants might have taken steps to correct the record,
perhaps by leaks of their own.

Finally, the Compiler’s avowed political purposes required him to
make an honest selection. This is the most important point and also the
most closely related to the larger theme of the book’s impact and the
government’s reaction. True, the Compiler comes from the reform side of
the Party and wants reform to look good. But his strategy is not to
rehabilitate particular leaders of the past who are in any case no longer
viable, but to use the truth of history to appeal to the sitting members of
the Politburo — most of whom have never seen the vast bulk of the
documents in the book and hence do not know the full story of events in
1989 — and to move them to acknowledge the mistake made years ago by
their predecessors, who were, with the exception of Li Peng, people other

8. HuJiwei, “Zhi Yibo he Zemin liang tongzhi shu” (“Letter to Comrades [Bo] Yibo and
[Jiang] Zemin”), Kaifang, March 2001, pp. 42—44.

9. Lu Keng, “Ruhe jiedu “Zhongguo liusi zhenxiang’ ” (“How to interpret ‘The True
Story of China’s “June Fourth” ’ ), www.chinesenewsweek.com, Duowei zhoukan, No. 48,
23 April 2001, reprinted from Zhongguo shibao, at http://www.chinesenewsweek.com/48/
Feature/3698.html.

10. “Bao Tong zai xuechao he dongluan qijian yanxing de jiaodai” (“Bao Tong’s
confession concerning his words and actions during the student movement and turmoil
period”), Xinbao, 23 April 2001, p. 22; for list of points where this supports The Tiananmen
Papers, see Zhang Liang, “Liusi xiangguan xiemi luxu you lai” (“More documents on June
Fourth continue to leak out”), Pingguo ribao, 30 April 2001, and “Bao Tong chujing gengduo
weixian” (“Bao Tong’s circumstances are more dangerous than before”), Pingguo ribao, 1
May 2001.

11. The National Security Archive, http://www.gwu.edu/ ~ nsarchiv/NSAEBB/
NSAEBB47/index2.html.

> 9



An Editor’s Reflections

than themselves. Tampering with the documents would not achieve this
effect, because it would create a product that would be easy to discredit.

In short, it is not that the project is above politics but that it is part of
politics that guarantees the integrity of the Compiler’s selection work.
The strategy itself required a true rather than a false account, a fair one
rather than a biased one. That this strategy has been successful is evident
from the fact that there has been speculation that almost every conceiv-
able actor might have behind the leak, ranging from Zhao Ziyang or Li
Ruihuan on the liberal side through family or staff of the late Deng
Xiaoping or the late Yang Shangkun to Jiang Zemin and Li Peng on the
conservative side. Evidently there is no obvious selection bias that can
clue outsiders as to whom the Compiler favours. These would have
created weaknesses the authorities could have capitalized on. They could
have pointed to the bias, put out a better story, discredited the Compiler’s
purposes. Or they could have sat by quietly as the book self-destructed
under the scrutiny of the foreign academic and journalistic communities,
and as 1989 participants overseas pointed out gaps and inconsistencies.

The Reaction of the Chinese Government

Instead, the official reaction can be broken down into five categories.
First, the government has issued a pro forma denunciation of the work as
a fabrication. Upon learning of the impending publication of the English-
language book, on 9 January Foreign Ministry spokesman Zhu Bangzao
issued a statement which said, in part:

The Communist Party of China and the Chinese Government have already made the
correct conclusion about the political disturbances that took place in Beijing at the
end of the spring and the beginning of the summer in 1989, and that conclusion will
not change. The practice over the past decade has proved that the prompt and decisive
measures that the CPC and the Chinese Government took at the time were “highly
necessary to the stability and development of China.” The CPC Central Committee,
with Jiang Zemin at the core, is united. Any attempt to play up the matter again and
disrupt China by the despicable means of fabricating materials and distorting facts
will be futile.!

Because the statement did not explicitly say that The Tiananmen Papers
were fabricated, reporters pressed Zhu to clarify at his regular press
conference later the same day. After turning the question aside several
times, he finally responded, “I have already indicated here that these are
fabricated materials that distort facts. How much clearer would you have
me be?”'* The “any attempt to fabricate” formula was repeated by the
Foreign Ministry spokesperson at the time of the National People’s
Congress meeting in March and once again by the minister himself in
response to a question at a press conference, but so far as I know it has
not been repeated or elaborated. In addition, Jiang Zemin twice made
informal remarks to foreign visitors obliquely denigrating the book.

12. Beijing Review, 25 January 2001, p. 11.
13. John Leicester, “China calls Tiananmen Papers fakes,” AP Online, 9 January 2001.

731



732

The China Quarterly

In fairness to the government spokespersons, their weak indictments
should not be taken as tacit acknowledgments that the Tiananmen mate-
rials are authentic. They could have no firm way of knowing this until
after the Chinese edition was published in April and they had had it
studied. There were reports that the Party had assigned a committee to
design an extensive rebuttal of the book.' If so, apparently the group’s
research produced too few points of vulnerability to make this possible.
Instead, a series of articles was published in the Hong Kong Xingdao
ribao in late May—early June under the pseudonym “Xiao He,” attempt-
ing to discredit the book largely through an ad hominem attack on Zhang
Liang.

Xiao He (whom the Compiler promptly identified in a published
rejoinder as the pen name of a writing group under the Ministry of State
Security'’) alleges in his series of articles that he knows who Zhang Liang
is; that he and Zhang Liang participated in a small group of idealistic
intellectuals who had compiled information on June Fourth from
classified but relatively accessible internal Xinhua News Agency reports
as well as from publicly available sources; that Zhang Liang had ab-
sconded with the materials, mislabelled them as ministry and Party
committee reports, fabricated some additional materials, and issued the
whole collection as a book under his own name.'¢ In a major concession,
this line of attack acknowledged that 95 per cent of the material in the
book was accurate, although claiming it was mis-sourced. It focused on
raising doubts about — without directly refuting — the remaining and
especially important 5 per cent, consisting of high-level meeting minutes
and conversations, material the pseudonymous Xiao He acknowledged
never having seen himself, and on questioning the Compiler’s motives.

It is of course still early days, and the regime might be preparing a
more weighty, detailed analysis of flaws in the work. But given that the
material is in fact authentic, such a tactic would be difficult to bring off.
It would require publishing either fuller documentation or false documen-
tation, and in any case would play into the Compiler’s hands by drawing
more attention to June Fourth as a subject of discussion. For now, the
Xiao He series remains the high point of the frontal attack on the book’s
credibility.

Secondly, the government has tried to suppress circulation of the book
and information about it. Various agencies (the Propaganda Department,
the security police, the customs authorities and so forth) have issued

14. See e.g. Willy Lam, “China plans ‘Tiananmen’ rebuttal,” CNN website, 19 March
2001. Such a rebuttal might have followed along the lines of Lin Ke, Xu Tao and Wu Xujun,
Lishi de zhenshi (The Truth of History) (Hong Kong: Liwen chubanshe, 1995), a book-length
refutation of Dr Li Zhisui’s The Private Life of Chairman Mao (New York: Random House,
1994). Lishi de zhenshi was published in Hong Kong, and never circulated in mainland China.

15. “ “Xiao He’ zhe qishi shi Luo Gan zouzu” (“ ‘Xiao He’ actually is a pawn of Luo Gan”),
Pingguo ribao, 31 May 2001, p. E11. In addition, a self-identified friend of the Compiler
writing under the pen name Yan Zhen offered a strong refutation of Xiao He’s arguments in
an article serialized in Xingdao ribao starting on 7 June 2001.

16. These charges appeared in a series of articles in Xingdao ribao on 28, 29, 30, 31 May
and 1 June.



An Editor’s Reflections

orders forbidding people to transport or reprint the book. According to
one report, the Party ordered “seven forbiddens” (qi buzhun) which
included not reading the book, not reading about it on the web, not
buying it, carrying it into China, or printing it.'” Customs officials
intensified searches of luggage and confiscated copies of the book, and it
was reported that the authorities threatened a death penalty for anyone
caught pirating it (surely the most energetic PRC defence to date of
intellectual property rights). Officials are ordered to search for copies of
the book bound in false covers. A businessman named Li Hongmin was
reportedly detained in June on suspicion of distributing copies of the
book over the Internet.'®

This effort may have been successful in limiting circulation of the book
so far. Although I am told that it is much sought-after in Beijing, I have
seen only one report of its being pirated (in two provinces, Guangxi and
Qinghai), which I cannot confirm." But information about it seems to
have spread widely. Its publication was intensively reported in the
international press, and some of this discussion must have found its way
into China. The book was widely discussed on the web, its contents were
excerpted there (before April, back-translated from English into Chinese
and hence not the authentic language of the original documents), and the
entire text in Chinese has been posted on at least two websites.? In April,
Radio Free Asia broadcast excerpts from the Chinese edition; it had
already broadcast numerous programmes discussing the work, as did
VOA, BBC, and other foreign radio stations on their Chinese language
programmes. On 4 June CNN broadcast a half-hour interview with the
Compiler. For some reason, this was not blocked for transmission into
China. The CNN website received thousands of hits for the transcript of
the interview, and it was reprinted in most major Chinese-language
newspapers in Hong Kong and in several English-language newspapers
around the region.”' I do not have other information on how widely news
of the project has circulated in China, but I expect it will gradually
spread.

Thirdly, the regime has launched a general security crackdown. This is
not in response to The Tiananmen Papers alone, but to a series of
developments that the authorities apparently see as inter-linked. In Janu-
ary, shortly after publication of the book, Jiang Zemin called a Politburo
meeting at which he characterized the book as a purposeful assault by
anti-China, anti-communist forces in the U.S., allied with anti-Party
elements in China, to increase pressure on China and split the leadership.
Starting in January, the Politburo member in charge of security work, Luo

17. Reported in Hong Kong Xinbao as summarized on Chinesenewsnet.com, 14 April
2001.

18. Reported by AP and AFP, 2 July 2001.

19. Xia Wensi, “Zhonggong jueyi liusi yong bu fan’an” (“The CCP resolves never to
reverse the verdict on June Fourth”), Kaifang, No. 174, June 2001, p. 11.

20. These are freenet-china.org and Dacankao (bignews.org). I have not personally
inspected either site.

21. Personal communication, Mike Chinoy, 6 June 2001.

733



734

The China Quarterly

Gan, who is a close associate of Li Peng, gave a series of speeches on the
worsening security situation.

In one such speech, in March, Luo said, “our struggle with enemy
forces has entered a new era this year. Foreign enemy forces have stepped
up strategies to Westernize us, to split us. At home, our struggle with the
elements who stubbornly uphold bourgeois liberalization rises and falls.”
He cited eight adverse trends as distinct yet linked elements of this
complex struggle: the plot to incite efforts to reverse the verdict on June
Fourth; the activities of Falungong and other cults; efforts by foreign
enemy elements to move the focus of their work from overseas to inside
the country, and of overseas hostile forces to link up with domestic
hostile forces; the trend of establishing companies and carrying out
political activities under cover of doing business; efforts to take advan-
tage of Beijing’s application for the 2008 Olympics to demand political
freedoms; the trend of taking advantage of internal contradictions by
inciting laid-off workers to organize; plots for separatism in the border
areas and the creation of violent terrorist incidents; and an increase in the
activities of illegal, dissident pro-democracy and pro-human rights orga-
nizations.*

Starting in January, the authorities expanded their standing black list,
formerly of several dozen names, to 273. Persons on the list are supposed
to be denied entry or detained and investigated. Besides some foreigners,
the list includes Chinese overseas scholars in the following four cate-
gories: those suspected of having ties with the Taiwan government or
intelligence agencies; those suspected of ties to foreign intelligence
agencies or who have revealed important information overseas about
Chinese politics; those who are thought to have made public overseas
sensitive military or state security information; and those with high
connections in China who allegedly talk too much with foreigners about
sensitive Chinese political information. No one knows whose names are
on the list. But there has been a wave of arrests of scholars of Chinese
origin who work or are active overseas — people like Gao Zhan, Li
Shaoming, Xu Zerong and Wu Jianmin. What they are suspected of
having done is not clear. They may have been arrested just so the security
people can show that they are working hard to do their jobs.

Also part of the general crackdown has been a step-up of surveillance
of the web. Since publication of the book’s Chinese edition in April, the
authorities have closed more websites and arrested more web en-
trepreneurs than usual. I do not believe these moves are directly connec-
ted to The Tiananmen Papers, but they are part of the general tightening
in response to the publication of the Papers in tandem with other
perceived threats.

A related event was the launching of a society-wide “strike hard”
anti-crime campaign, announced by Luo, Jiang and other top officials at
an April 2001 national conference on security work. Under campaigns of

22. Source on Luo Gan’s speech: Zong Hairen, “Luo Gan jianghua suowei helai?” (“Why
is Luo Gan speaking and acting as he is?”), Xinbao, 6 March 2001, p. 9.



An Editor’s Reflections

this sort, arrests increase and sentences are stricter. This campaign also is
not explicitly linked with the issue of Tiananmen. But it is part of the
general effort to shore up the regime’s authority at a time when it seems
to be under broad attack, and it provides an opportunity to warn and arrest
persons perceived as enemies of the regime.

Fourthly, the regime has conducted a secret, high-level search for the
leakers. Upon studying the book, the authorities quickly became aware
that the leakers either are themselves, or are backed by, highly placed
officials in the capital. On 21 January, the Supreme People’s Court
announced an “interpretation” (presumably of the Criminal Law or the
State Secrets Act or both) which applied the death penalty to “the crime
of stealing, worming out, purchasing, or illegally supplying state secrets
or intelligence overseas ... in cases where damage to the state and people
is especially severe and the circumstances are especially evil.”?® A secret
investigation was launched, which has involved tapping phones, search-
ing offices, tailing, and in some cases detaining and interrogating, very
high-ranking officials, and their associates, family members and staff. In
contrast to the arrests of scholars, all this is has been kept very quiet. I
believe that if the investigation succeeds in locating some of the people
involved, they will either be punished in secret, or perhaps not punished
at all, because some of them may be untouchable.

Finally and most interesting, the regime has focused its main efforts on
shoring up the consensus within the Party, especially at high ranks, that
the verdict on June Fourth was correct and cannot be reopened, much less
reversed, lest doing so should destabilize the country and undermine
economic development. I have already noted that this was the main point
in the official Foreign Ministry statement on the book, which placed the
issue of authenticity in a secondary position. At the January 2001
Politburo meeting Jiang Zemin asked each member to biaotai — to
express his unanimity with the Centre on the non-reversibility of the June
Fourth verdict. A Politburo meeting in February confirmed the same point
and again required officials throughout the country to reaffirm their
support for the June Fourth crackdown. Also in February, Jiang delivered
the same message to high-ranking cadres from around the country at an
unusual Central Work Conference.”® The government is said to have
prepared a long video documentary on the crackdown to be shown to
officials around the country, again with the theme that the repression
saved China from instability and made possible the achievements of the
past 12 years.

In taking this tack, the government has met the Compiler head-on, on
the very issue on which he has thrown down his challenge: was the June

23 “Chumai guojia jimi zuigao pan sixing — Gaoyuan jieshi shemi anjian wenti” (“Death
sentence for selling out state secrets — interpretation by the Supreme Court on the question
of cases involving secrets”), Xinhuawang dispatch at http://dailynews.sina.com.cn/c/
173968.html.

24. Erik Eckholm and Elisabeth Rosenthal, “China’s leadership pushes for unity,” New
York Times, 9 March 2001, p. Al. They reported that about 2,000 cadres participated; I believe
the number is more like 600.

735



736

The China Quarterly

Fourth crackdown correct or a mistake. Why is the issue so important that
it must be intensively addressed within the Party, even at the risk of
playing into the Compiler’s hands? Evidently the legitimacy of the top
leaders — and of the arrangements they are now busy making for the
political succession in 2002-2003 - is tied up with the issue of June
Fourth, just as the Compiler asserts. If June Fourth was wrong, then Jiang
Zemin’s rise to power was wrong and it is wrong that Li Peng is still in
power. (However, I would like to clarify again as I have elsewhere that
the timing of the work’s publication in relation to succession politics was
fortuitous; in fact, the Compiler’s original intent was to publish the
Chinese version on the tenth anniversary of Tiananmen in 1999.) The
leaders are apparently aware how fragile their legitimacy is, not only
among the public but within the higher Party ranks as well. Their
response shows their felt vulnerability to the stroke that the Compiler and
his backers have delivered. The weakness of their authority stands
revealed in their reaction.

So does their internal division. Although the effort to maintain surface
unanimity has so far succeeded, no member of the senior leadership has
sided forcefully with Jiang Zemin and Li Peng. Instead, other ranking
officials have kept a distance from attacks on the book, some by
travelling out of Beijing at the time of the Chinese edition’s publication,
some by making elliptical remarks about the truth of history or about their
interest in reading the Hong Kong press, some by shrugging off the book
as a trivial project aimed at financial gain and having no weighty
significance. Moreover, that Jiang Zemin’s and Li Peng’s ill-wishers are
still active in high places is indicated by the fact that an important source
for information about the post-publication developments is a series of
articles published by Zhang Liang, the pseudonym of the Compiler, and
by an author writing under another pseudonym, Zong Hairen, in three
Hong Kong publications.” In short, Jiang Zemin and Li Peng are
manning the fort in Beijing pretty much alone.

25. Articles by Zhang Liang up to the time this article went to press: “Liusi bu pingfan,
tianli nanrong!” (“It would be a gross injustice if the verdict on June Fourth were not
reversed”), Xinbao, 10 January 2001, p. 14; “Lishi buneng mosha, chuangteng buhui yan-
wang” (“History cannot be suppressed, the injuries cannot be forgotten”), Xinbao, 11 January
2001, p. 16; “Wo keyi bu zuoshi, danshi wo haiyao zuoren — zhuiyi Hu Yaobang” (“I can
refrain from acting, but I must still be a human being — recalling Hu Yaobang”), Xinbao, 17
April 2001, p. 22; “Wo buru diyu, shei ru diyu? — huainian Zhao Ziyang” (“If I don’t enter
Hell, who will enter Hell? — reminiscing about Zhao Ziyang”), Xinbao, 18 April 2001, p. 15;
“Gao Jiang: qgingshi liuming de zuihou jihui” (“Warning to Jiang: your last chance to leave
a good name to history”), Xinbao, 19 April 2001, p. 14; “Quan Li: mo rang zisun beishang
chenzhong de baozhuang!” (“Urging Li: don’t leave your descendants to bear a heavy
burden!”), Xinbao, 20 April 2001, p. 33; (the series of four articles listed just above was also
broadcast on Radio Free Asia, 10-14 April 2001); “The Olympics can help reform,” New
York Times, 30 March 2001, p. A23; “Lishi zhong jiang zuochu gongzheng panjue”
(“History will make a fair judgment in the end”), Kaifang, April 2001, pp. 33-36; “Dui lishi
he renmin fuze” (“Be responsible to history and the people”), Shijie ribao, 15 April 2001;
“Buying wangque de jinian” (‘““A memorial that should not be forgotten”), broadcast on VOA
Chinese service, 15 April 2001; “Liusi xiangguan xiemi luxu you lai” (“More documents on
June Fourth continue to leak out”) Pingguo ribao, 30 April 2001; “Bao Tong chujing
gengduo weixian” (“Bao Tong’s circumstances are more dangerous than before”), Pingguo
ribao, 1 May 2001; *“ ‘Xiao He’ zhe qishi shi Luo Gan zouzu” (** ‘Xiao He’ actually is a pawn
of Luo Gan”), Pingguo ribao, 31 May 2001, p. E11; “Li Peng cuxiao Zhongguo liusi



An Editor’s Reflections

It remains to be seen whether the Compiler’s goal of promoting
democratization will be achieved. So far the result has been the opposite:
a reaffirmation of the verdict on June Fourth and a tightening of re-
pression. The obstacles to democratic change are enormous. Even if such
change were to commence, it is not well understand what the reformers
would do if they came to power. Zhao Ziyang in 1989 used language like
“guiding” (shudao) and “dialogue” (xieshang), which points to a vision of
politics far from the Western idea of democracy.

Yet in a larger sense, both the contents of The Tiananmen Papers and
the fact of their publication reveal why democracy and human rights are
(as the Tiananmen Square protestors argued) central to China’s future.
The demand to be peacefully heard wells up again and again from the
Chinese people. As China develops this is bound to be more true rather
than less. Dissenters within and outside the regime will continue to insist
on being heard. If there are no channels within the system, they will go
outside. The pressures both between society and regime, and within the
regime, cannot be handled without coming to terms with the demands
raised 12 years ago in Tiananmen Square.

footnote continued

zhenxiang” (“Li Peng promotes the Tiananmen Papers”), Pingguo ribao, 1 June 2001, p. E15;
“Zaori taohui tianli gongdao” (“Recover justice as soon as possible”), broadcast over Radio
Free Asia, 1-4 June; “Wuwang ‘liusi,” miantao fuche — jinian ‘liusi’ shi’erzhounian” (“Do
not forget June Fourth, avoid the mistakes of the past — memorializing June Fourth on its 12th
anniversary”), Xinbao, 4 June 2001.

Articles by Zong Hairen: “Luo Gan jianghua suowei helai?” (“Why is Luo Gan speaking
and acting as he is?”), Xinbao, 6 March 2001, p. 9; “Jiang Zemin moshi shengming shijin
mixin” (“Jiang Zemin cares little for human life and has completely lost popular support”),
Xinbao,21 March 2001, p. 27; “Jiang Zemin pihu Jia Qinglin, Ruan Chongwu” (“Jiang Zemin
protects Jia Qinglin and Ruan Chongwu), Kaifang, May 2001, pp. 41-44; “Li Peng pihu Jiang
Chunyun, Liang Guangda” (“Li Peng protects Jiang Chunyun and Liang Guangda”), Kaifang,
June 2001, pp. 18-21.

737





