
ISSN 0143-6597 print/ISSN 1360-2241 online/01/040585-18 q 2001 Third World Quarterly
DOI: 10.1080/01436590120071795 585

Third World Quarterly, Vol 22, No 4, pp 585–602, 2001

Introduction

The conflict between the conservatives and reformers in Iran has been nowhere
more in evidence or more intensely fought than in the press arena. In the absence of
established political parties, the flag bearers of the reform movement had become
the liberal newspapers which had gradually been unshackled a couple of years
before the election of President Muhammad Khatami in May 1997 and raised higher
after that. For instance, in the first three years of his presidency, the number of
newspapers, weekly and monthly publications increased from a couple of hundred
to several hundred. At no time since the early 1940s had there been so many news-
papers, so varied in cultural, social and political orientation and, more importantly,
so free of state control. The many controversial social and political issues they
discussed, their strong, though justified, criticisms of the sacred icons of the clerical
establishment and, more significantly, their revelations of the widespread corruption
in the state institutions—all these infused energy and optimism into the reform
movement. Judging by the relaxation of social restrictions and the apparent triumph
of political openness that the press was projecting, one could not but conclude that
the conservatives, who had reigned supreme for nearly two decades, were fast
losing power to the reformists. What was interesting, and not insignificant in terms
of a clear division of opinions within the religious circles, was that a number of the

The muzzling of the liberal press in
Iran

ADAM TAROCK

ABSTRACT One of the major and tangible achievements of President Khatami’s
reform movement was the freedom that the press enjoyed in Iran in recent years.
Not since the 1940s had the press been so free and so diverse in its coverage of
sociopolitical topics. However, when the conservatives lost the parliamentary
elections of February 2000 to the reform candidates, they blamed, to a degree
correctly, the press for their crushing defeat. The hard-line conservatives then
decided to strike back by punishing the press. In May Ayatollah Ali Khamenei,
the supreme leader, accused the liberal press of acting as bases of the nation’s
enemies, ie the USA. His attack on the press served as a green light to the con-
servative-dominated judiciary to ban the pro-reform newspapers and to jail
journalists and editors. This article will examine and analyse the reasons behind
the press crackdown, and the inability of the president and the reform-dominated
parliament either to prevent the closure of the newspapers or to revive the
banned ones.

Adam Tarock can be contacted at atarock@ozemail.com.au.



ADAM TAROCK

editors and writers of the liberal publications belonged to the clerical class, albeit of
the middle-ranking clerics. However, in Iran, as in other comparable countries
where often a single leader, and not the state or civil institutions, determines the
social and political agenda, things can and do change rather fast. Hence the dramatic
change in the fortunes of the short-lived liberal press in Iran.

The catalyst for the sudden change was a speech that the supreme leader and
the patron of the conservatives, Ayatollah Ali Khamenei, made in April 2000. In
it he castigated the liberal press, describing it as bases of the enemies (pre-
sumably the USA and Israel) of the Islamic Republic. Shortly after that the
conservative-dominated judiciary began closing down some 40 liberal news-
papers and weeklies and jailing a dozen of the editors, journalists and writers. In
some cases the editors and journalists have been barred from political, and/or
media activities for as much as five years. The media crackdown has thus further
widened the gap between the conservatives and the reformists. The following two
views illustrates the extent of that gap. A leading conservative cleric is reported
to have said, ‘You cannot save Islam with liberalism and tolerance. I am
announcing clearly and openly that the closure of the newspapers was the best
thing the judiciary has done since the revolution.’1 This harsh treatment of the
liberal press moved even a pro-establishment daily, Teheran Times, to suggest
that while criminals have benefited from the judiciary’s light handed approach to
crimes, journalists, intellectuals and political critics have received heavy-handed
treatment from the same judicial system.2

This article will discuss and examine the reasons and circumstances behind the
closure of the pro-reform press and the inability of President Khatami and the
parliament, where the reformists have the majority, to prevent it from happening
or to reverse the situation in favour of the banned press. It will argue that the
closure of the newspapers has much wider political implications than meets the
eye. For example, it poses the question as to whether the establishment of civil
society and the ‘Islamic democracy’, two major planks of the reform movement,
can be realised, or remain like a dream in the collective consciousness of the
people. To put it differently, is it the case that the people are allowed freely to
elect the president, members of parliament, and members of the city councils but
that a minority clerical establishment will all the same continue to be the final
arbiter and judge of all things? These and other related questions will be
discussed and analysed in this article. Ayatollah Khamenei was, to say the least,
indirectly involved in the closure of the liberal press. More than that, he
personally ordered the parliament to stop debating a new press law, proposed by
reformist deputies, which would have given the press greater freedom. This he
did in his capacity as the faqhih who, in his supporters’ view, is infallible and
above the law; therefore, his action against the press is justified. Such a view is
totally rejected by the reformists. So the fallibility or infallibility of the supreme
leader will also be discussed in this article, but only insofar as this issue is related
to the measures taken recently against the press in Iran.

Extreme sensitivity to press criticism

In order to put into historical perspective the sensitivity that the conservative

586



LIBERAL PRESS IN IRAN

clerics have shown towards the free press, it will be helpful to discuss briefly
here how the Pahlavis viewed and reacted to newspapers and journalists who
were critical of the old regime. This brief comparison should demonstrate the
remarkable similarity that exists between the contempt the Shah’s regime held for
the press and the hostility and disdain that Ayatollah Khamenei and his hard-line
followers have exhibited towards a critical media. The press in Iran under the
Pahlavi regime was tightly controlled, and no amount of sycophantic language
was good enough when it came to describing the Shah. All newspapers, regard-
less of how many times they mentioned him, had to print his name and title in
full—even in headlines: ‘His Imperial Majesty Muhammad Reza Pahlavi, the
Shahanshah [king of kings] Araymehr’. Not only was there not the slightest
criticism of the regime in the newspapers but they were obligated to print almost
daily his picture and publish in full all his pronouncements. However, in those
years it was the foreign press that the Iranian authorities regarded as a thorn in
their side. The Shah was particularly sensitive to any criticism of him or his
regime in the foreign media.

For the purpose of the present discussion, two examples of the Shah’s sensi-
tivity to the foreign press criticisms of his regime will suffice. There were, in
1972, several clashes between the security forces and the anti-Shah dissidents in
Teheran and some other Iranian cities. In August of that year the government put
on trial a number of dissidents charged with disturbing the public order and
engaging in terrorism. A BBC correspondent in Teheran had dubbed it a ‘show
trial’, which made the monarch furious, according to the Minister of the Royal
Court and a confidant of the Shah, Assadollah Alam. He told the Shah that the
report was accurate and that the Shah had concerned himself with a trivial matter.
The following day the monarch produced a copy of the BBC report that had said
that, although the public prosecutor had delivered a swingeing attack on terrorism
in general, he had failed to bring any specific charges against the accused. ‘“Well,
well,” said HIM [His Imperial Majesty], “and yet you still maintain this is trivial
stuff?”. “Yes,” I said, “the report is factually quite accurate.” “Well, now we
know then” the Shah said. “Now we know what some people consider to be
factually accurate,” and he launched into such an outburst of ranting and shouting
that his mother, HMQ, and the whole royal family gasped in alarm.”’3 So, on the
instructions of the Shah, Alam met the British ambassador, and pointed out to
him that if the British government were sincere in their desire to maintain special
relations with Iran, then ‘they should make some effort to discipline their media
… I then threatened the cancellation of every commercial deal we have with his
country’,4 if his government failed to stop press criticism of the Iranian govern-
ment. And in 1976, The Economist’s correspondent in Teheran, David Housego,
wrote a series of ‘extremely hostile’ articles against the regime. ‘That bastard
Housego either has a grudge against us or he is working on someone else’s
orders’, the Shah said. Once again Alam complained to the British ambassador
about Housego and the British media’s criticisms of the Shah’s regime. The Shah
was also outraged by the New York Times’ criticism of his regime. ‘The same
goes for Eric Page of the New York Times—every time he refers to our govern-
ment he feels obliged to describe it as a “dictatorship”’.5

These days the hard-liners know they cannot threaten Western governments

587



ADAM TAROCK

with severing trade relations if they fail to get their media to refrain from
criticising the Islamic Republic. Instead, the hard-liners blame the local liberal
press, and journalists are accused of reflecting the views of ‘foreign enemies’ and
acting against the interests of the Islamic Republic at the behest of the latter.
Hence Ayatollah Khamenei’s description, in May 2000, of the non-establishment
of newspapers and magazines as ‘bases of the enemy’. It was this condemnatory
description of the press that provided the pretext for the judiciary, whose head is
appointed by Khamenei, to ban dailies and weeklies. It also gave tacit permission
to the judiciary to jail a number of journalists and editors on the vague accusation
that they were undermining the security of the state and insulting the sanctity of
Islam. Serious as these accusations and the jailing of journalists were, they
concealed the conservatives’ unstated agenda to frustrate Khatami’s reform
programme. However, to say this is not to deny their genuine apprehension and
fear that an independent press would undermine religious values, which would in
turn lead to the disintegration of the Islamic system in a fashion similar to that of
the Soviet Union. There is also an external factor that reinforces that fear, one
that is shared by both the conservative politicians and many ordinary Iranians. It
is that an uncontrolled press has the potential to polarise Iranian society
political ly and culturally. Such a development would in turn, so goes the
argument for a controlled press, destabilise the system, and this would inevitably
encourage outside powers to take advantage of the chaos to subvert the govern-
ment and establish a pro-Western one. Subscribers to this conspiracy theory base
their argument on the events of 1953, when the USA and Britain, taking advan-
tage of the political division within the ruling elite, engineered a military coup
and brought down the nationalist government of Muhammad Mossadeq and
reinstalled the Shah to his throne. To outsiders such an argument may sound
absurd and utter paranoia, but nearly half a century later that part of history has
remained fresh in the minds of many Iranians. Note for example this line from
Khamenei, ‘We are not Allende and [Mossadeq], liberals willing to be snuffed
out by the CIA’.6 What has kept that part of history alive in the national conscious-
ness is that politicians of different political complexions have over the years
manipulated the fear of foreign intervention, real or imagined. Hence the attempt
to create the idea in the minds of the general public that the ‘liberal press’ is but a
prelude to foreign intervention in Iran. It is unclear to what extent Khamenei has
convinced the people of his anti-press rhetoric. But if the press reports from
Teheran are anything to go by, his recent utterances against the liberal press may
in the long run damage the office of the velayat-e faqih more than they will
convince the people of his argument against the liberal press.7

Factors that contributed to a free press

The tug of war between the liberals and conservatives over the liberalisation of
the press goes back to the early 1990s when the centre-right government of
President Rafsanjani began to show greater tolerance towards an independent
(from state control) press and intellectual journalists.  Contributing to the
unshackling of the press were three factors. First, there was the end of the eight-
year war between Iran and Iraq in 1988. In Iran, as in other countries that are at

588



LIBERAL PRESS IN IRAN

war, there was a feeling that the country must show solidarity in the face of the
enemy. A free press critical of the government, it was argued, could give the
impression to the outside world that the people were divided over the question of
war and peace with Iraq. Second, the death of the Ayatollah Khomeini in June
1989 lifted the veil of the ‘unquestioned authority’ of the state whose supreme
leader, the ayatollah ‘commanded extraordinary respect and obedience while he
was alive’, in the words of Zarir Merat, a sociologist .8 In other words,
Khomeini’s commands and the national interest were deemed one and the same:
once he had gone that linkage was broken. The third factor, and a very crucial
one, was the appointment of Muhammad Khatami as the Minister of Culture and
Islamic Guidance (1983–93). Khatami has been a man of the revolution, as well
as an outsider within it. His father was a well known ayatollah and he himself
received his religious training in Qum. But he has also always shown an interest
in ideas beyond the Islamic tradition. At Isfahan University he graduated in
philosophy, including Western political philosophies. Later when he spent some
time in Germany he expanded his knowledge of the West and Western liberal
ideas, including, probably, the benefits that a free press can contribute to the
overall development of society. The influence of Western political philosophies is
shown in his various pronouncements: ‘Our people voted for freedom to speak,
freedom to assemble, freedom to criticise—all these are inalienable rights of the
people … Nobody has the right in the name of freedom to hurt our religion and
our culture. And no one is allowed in the name of religion to harm the rights of
the people.’9

In his new capacity as the Minister of Culture and Islamic Guidance, Khatami
lifted many of the restrictions placed on the press, artists, intellectuals, writers
and film-producers. It was during this period that the Iranian movie industry
began to flourish to such an extent that many Iranian films have in recent years
received awards and prizes at international film festivals for their fresh treatment
of social and libertarian issues. Nowadays it is not uncommon to see praise-
worthy reviews of Iranian movies in Western publications.10 According to Scott
Peterson, art exhibitions of any kind were not tolerated in Iran for many years,
but now there are 2000 contemporary artists, 100 galleries and culture centres,
and some 70 museums in Teheran alone, and newspapers carry full pages of
cultural events.11 Khatami’s advocacy of the freedom of the press and tolerance
towards opposing ideological views were resisted by the conservatives and so in
the end he was forced to resign from his post. His departure from the ministry
brought back some of the old restrictions on artistic freedom and on the press.
Between his departure and his presidency, the authorities suspended the produc-
tion of the work of many writers and artists. For example, in 1996, virtually none
of the 1500 fiction manuscripts and screenplays submitted to the Minister of
Culture and Islamic Guidance was approved for publication or production.12

Despite the new restrictions, however, the trend towards a freer and more robust
press was irreversible, or so it seemed at the time.

The election of President Khatami politicised the Iranian public to an unprece-
dented degree. The people felt that they had re-appropriated their political voice,
which had been stifled by a minority but vocal and activist clerical class.
Khatami came to power because of the many central issues he had expressed in

589



ADAM TAROCK

his writings and speeches. Among the key ones were the multifaceted needs of
the youth population (who comprise 60% of the 65 million people), the reduction
of unemployment, the re-evaluation of women’s status, and freedom of expres-
sion and of the press. It was therefore not surprising that one of the first measures
of the new administration was to make it easier for the Ministry of Culture and
Islamic Guidance to grant press licences to applicants. As a consequence, within
a year of his election the ministry issued more than 779 new press licences,
bringing the total to 930.13 The new publications had several distinctive charac-
teristics. A good number of them were published and distributed outside the
major cities, which meant that the pro-reform newspapers were reaching the bulk
of the population, thus raising people’s political consciousness. Also, the new
publications, whether published in the cities or in country towns, mostly carried
no or very few religious stories. Furthermore, unlike the ‘establishment’ news-
papers, the new ones avoided publishing sycophantic stories and editorials in
support of the religious fraternity. But perhaps most importantly, they published
stories about the existence of widespread corruption in some of the state institu-
tions. One such institution was the Ministry of Intelligence, whose officials were
at one time involved, by the admission of the government, in the murder of
dissidents and intellectuals.

Conservatives strike back

The first serious move the hard-liners made against the liberal press was in July
1999, when a new press law, which called for more restrictions on the freedom of
expression, was passed in the parliament. Of the 270 Majlis deputies, 55 were
absent, apparently to show their disapproval, and 125 (less than half) voted for
the new law. It placed the press under the jurisdiction not of the press court but of
the revolutionary courts, which try political and criminal offenders. Under the
new law journalists and publishers were required to reveal their sources, and
responsibility  for published material went beyond the publisher to include
photographers, editors and journalists.  The speaker of the conservative-
dominated parliament, Ali Akbar Nateq Nouri, justified the action, arguing that
the liberal press was serving as a gateway for Western cultural invasion, and that
‘we must take measures to stop it. Some people, under the pretext of press
freedom, are plotting against the system.’14 Concomitant with the passing of the
law, Salam, a daily liberal newspaper edited by Ayatollah Mousavi Khoeiniha,
published a confidential letter from Said Emami, a former high-ranking official
in the Ministry of Intelligence, to the Minister of Culture and Islamic Guidance.
(At the time of the publication of the latter, Emami was in prison as the ring-
leader of the ‘rogue elements’ within the Ministry of Intelligence and had been
charged with the murder of a number of intellectuals and journalists.) In the letter
Emami had urged the minister to rein in the liberal press and curb the freedom of
the press which, in his view, threatened to undermine the republic. The publica-
tion of the letter infuriated the conservatives, and so Khoeiniha was brought
before the special court for the clergy on the grounds that he had published,
without authorisation, a confidential government document. In the end the court
banned the newspaper for five years and prevented its editor from engaging in

590



LIBERAL PRESS IN IRAN

media activity for three years. The great irony was that Khoeiniha was a close
friend of the late Ayatollah Khomeini. From the early days of the Islamic
Republic he had firmly established his revolutionary credentials by leading the
students who seized the US embassy in Teheran and held US diplomats hostage
for more than a year. In recent years, however, he had become a staunch
supporter of Khatami’s liberalisation policy and an advocate of the establishment
of an ‘Islamic democracy’.

The closure of Salam, at the time regarded as the most effective voice of the
reform movement, angered students, who staged demonstrations at various
university campuses demanding greater freedom of expression, association and
the relaxation of social and political restrictions. The police and the vigilantes of
the Ansar-e Hezbullah attacked the students in their dormitories,beat them up and
ransacked their bedrooms. Soon after, students in other cities staged their own
demonstrations. Never before had the Islamic Republic faced such a serious
challenge from the students. It took five days before the authorities could regain
control of the situation. A particularly significant demand of the demonstrators
was that Ayatollah Khamenei, the ‘sacred icon’ of the clerical establishment,
must refrain from interfering in the day-to-day affairs of the state and allow the
president to get on with the job of governing (more of this later). The Salam case
and the quelling of demonstrations were perhaps the first serious signals from the
conservatives to Khatami’s supporters that it was the former who determined the
parameters of a free press. It was also the beginning of a tug-of-war between the
Ministry of Justice, dominated by the hard-liners, and the Ministry of Culture and
Islamic Guidance, dominated by the reformists. In the dual system that is charac-
teristic of the Islamic Republic, newspaper licences are issued by the Press
Supervisory Board, attached to the Ministry of Culture and Islamic Guidance, but
the Ministry of Justice insists that publishers must also get its permission as well.
Moreover, it is not just the Board that can hear or investigate a complaint made
against a newspaper by citizens or by various governmental or non-governmental
organisations. The Justice also reserves for itself the right to determine whether
or not a publication has violated the law, ie if it has published articles deemed
‘insulting’ to religious sensitivitie, or undermining the constitution of the office
of the supreme leader. It was the application of these charges, ie the insulting of
religious sensitivitie and undermining the office of the supreme leader, which
sealed the fate of another liberal newspaper, Neshat, with an estimated circulation
of 200 000.

A veteran statesman who dared Khamenei

On 1 September 1999 Neshat published an open letter, five columns long, by an
opposition leader to Ayatollah Khamenei. The author was Yadollah Sahabi, a 95-
year-old politician with the right political and religious credentials, in that he had
for decades been a Muslim activist and had spent many years in jail because of
his anti-Shah stance. Addressing Khamenei, Sahabi argued, among other things,
that it was not in the interest of the Islamic Republic that its leader be perceived
by the people as the defender or supporter of a particular group (ie the hard-
liners) who commanded only a minority at the elections. He also argued that

591



ADAM TAROCK

recent political developments and changed circumstances (since the death of the
Ayatollah Khomeini) in the country called for the revision of the powers of the
leader with a view to reducing those powers. In effect, the author was suggesting
that the powers of the unelected supreme leader should be transferred to the
elected president. Sahabi also said that most committed Muslim lawyers and
judicial experts, whose service to the Islamic Republic was well known, agreed
that Iran’s judicial system had in its entire history never been in such a lamen-
table state, for it had failed to dispense justice fairly and equally to all citizens.
This was in fact a direct criticism of Khamenei, who appoints the judiciary chief.
The publication of the letter was, in the view of the conservatives, bad enough.
But a few days later, in a lead editorial, Neshat took a more daring step. It argued
for the abolition of the death penalty and the strict eye-for-an-eye vengeance law,
or qasas. It said that the ‘penalty of death by hanging or vengeance laws are not
solutions to murders and corruption on earth’.15 The Ministry of Justice lost no
time in taking the newspaper’s managing director, Latif Safari, to the special
court for clergy (Safari is a middle-ranking cleric). The court ordered the closure
of the paper and sentenced him to two and a half years in jail on the spurious
charges of insulting the Islamic sanctities and the office of the velayat-e faqih.

Thus, after many years when public discussion about the functions of the office
of the faqih and the style and quality of his leadership was regarded as political
taboo, in the latter part of the 1990s and early 2000s newspapers and intellectuals
began debating these issues openly. In particular, they were critical of the inter-
ventionist tendency that Ayatollah Khamenei has increasingly displayed since the
election of President Khatami. The reformists argue that he has in recent times
been overstepping his role, which is one of a ‘supervisor’ and/or ‘mediator’
between various political factions. Specifically, they reject the proposition put
forward by the religious traditionalists that the supreme leader is above the law
and should not be subject to public scrutiny and criticism. According to the
constitution, the faqih is selected by 83 members of the Assembly of Experts.
These experts, in turn, are popularly elected, and therefore there is nothing in the
constitution that would indicate that the Assembly’s choice of the supreme leader
is divinely sanctioned or inspired. After all, at the time of his election, Ayatollah
Khamenei was only a ‘hojatolislam’, which, in Shi’ite religious hierarchy, is
below an ayatollah. It is worth noting that at no time did the Ayatollah Khomeini
claim or give the impression that he was divinely inspired, nor did his followers
claim that his pronouncements were sanctioned by heaven.

Several prominent reformist theoreticians, as well as some clerics, have
rejected the notion of the infallibility of the leader. The best known and most
outspoken of the latter is the Grand Ayatollah Husseinali Montazeri, once
designated to replace the Ayatollah Khomeini. Newspapers that publish his
political views are brought before the press court, as were the publishers of the
dailies Fath, Asr-e Azadegan and Sobh-e Emrouz in June 2000. So, in order to
publicise his political views he often grants interviews to the foreign press.
Because of his high religious standing and his impeccable revolutionary cre-
dentials, it is worth quoting him here at length on the question of the role of the
faqih and on Khamenei’s decision to squash the new press laws in the parliament.
According to the grand ayatollah, the traditionalists’ interpretation of the absolute

592



LIBERAL PRESS IN IRAN

guardianship of the faqih is in direct conflict with many articles of the constitu-
tion. Articles 6 and 56, for instance, say that Islamic law must be observed in the
Islamic Republic, but the Articles also clearly say that the republic is governed
on the basis of the people’s votes, and the word ‘republic’ validates this exact
meaning. He further argues that the people elect the members of parliament to
legislate, and it is for the President to implement and carry out the laws. ‘But the
interpretation these gentlemen [Khamenei and his traditionalist supporters] have
of the absolute guardianship is despotism [which makes] the responsible [govern-
ment] institutions unnecessary and superfluous.’16 Under the constitution, he
points out, the parliament and the executive branch are responsible and answer-
able to the people but, because the actual power of the state is monopolised by a
few people, neither of these two branches can carry out its constitutional duties
and responsibilities. Such a situation is neither logical nor rational, Montazeri
argues. He has also warned the authorities against silencing the national press and
insisting on people’s total and unconditional surrender—all at the command of
one fallible person (Khamenei). This, he says, would lead to a rebellion, and
people’s disenchantment with the fundamentals of Islam and religion. He scorns
the authorities for favouring publications that are sycophantic towards the offi-
cials, but silencing the independent ones under the pretext that enemies (the USA
and Israel) have infiltrated them. According to Montazeri, the judiciary’s treat-
ment of the press (jailing the journalists and banning the pro-reform newspapers)
is unfair and unjust. He concludes his interview with Iran Press Service, based in
Europe, by lamenting the fact that, even though he was one of the founders of the
Islamic revolution, no publication in the country dares mention his name, let
alone publish his political views. This, he says, has left him with only one other
medium available to him: the foreign press.

There are, however, other prominent clerics and political leaders who take a
similar line of argument to that of Montazeri with regard to the limits of the
authority of the supreme leader. We will here confine our discussion to the views
of only a few of them. Alireza Alavitabar is a well known theoretician on the
religious left and editor of three pro-reform newspapers. He argues that a central
theological and philosophical question confronting both the conservatives and the
reformists is whether God or the people give the leader his legitimacy. The demo-
cratic religious front, he says, believe that God gives the right of self-rule to the
people, so the people themselves can bestow this power upon whomever they
choose. In other words, a faqih or leader is not legitimate if he gained power
through a military coup. The other differences between the conservatives and the
reformists, according to Alavitabar, concern the boundaries of the faqih’s powers.
‘We maintain that the constitution defines the boundaries of his power and the
leader has no right to overstep these legal boundaries, which form the basis of
our contract with him. Once this boundary is overstepped, the law is broken and
we no longer follow his leadership.’17 Among the vocal critics of Khamenei’s
interventionist tendency and of the autocratic behaviour of the clerical establish-
ment, one can mention Abdollah Nouri and Mohsen Kadivar. The former is a
middle-ranking cleric and the editor of Khordad (now closed down) and arguably
the most popular political figure after Khatami; the latter, also a middle-ranking
cleric, is a political philosopher who has written books on Shi’ite thoughts and on

593



ADAM TAROCK

velayat-e faqih. Nouri told the special court for the clergy, which tried him on
charges of insulting the supreme leader in his newspaper, that the leader was
equal to all the people of the country in the eyes of the law. Citing article 107 of
the constitution, he argued that in the Islamic Republic system the leader is in
essence equal with the general population. This means that, like any other single
individual, he has rights and duties and must obey the law, and has no powers
above those created for him by the constitution.18 In other words, Khamenei is not
and cannot be above public criticism and is not infallible, as claimed by his
supporters. And in 1999 Kadivar wrote a series of newspaper articles and gave
interviews in which he obliquely rejected the leader’s infallibility and accused the
clerical establishment of behaving like the Shah’s regime. Soon after, he was
detained by the special court for clergy, but he refused to recognise the legality of
the court, insisting that he should be tried, if at all, in an open court with a jury. In
the end, he was given a two-day trial on charges of spreading fabrication and
inciting public unrest. For that he received an 18-month sentence. After his
release from jail in August 2000, Kadivar is reported to have said:

We are living in a third world country. There is [in Iran] a 2500-year history of
despotism. It is natural that there should be resistance in the face of freedom. The
judiciary respects neither the law, nor religious standards, nor public opinion. But
the fact that they arrest their opponents, rather than kill them like they did before [ie
under the Pahlavi regime], is progress.19

The judiciary has not only taken upon itself the right to stifle freedom of expres-
sion at home, but has extended that right beyond Iranian territory. The trial of
Jamileh Kadivar in Teheran early in November 2000 is a good example. Kadivar
is the wife of the Minister of Culture and Islamic Guidance; she is also the sister
of Mohsen Kadivar, mentioned earlier. But much more importantly, she is Iran’s
most popular woman politician in that, in the parliamentary election of 2000, she
received the second highest number of votes from Teheran—1.37 million.
However, last November she was brought before a Revolutionary Court because
she had participated in a conference in Berlin on the future of Iran’s reform
movement. The charge against her was that she had taken part in a ‘conference
[that] was held with the aim of changing Iran’s system of religious government,
insulting the [Islamic] sanctities, and rejecting Islamic judgements’.20 She told the
court—in vain—that participating in a conference held abroad was not a crime.
Also on trial was one of the best known pro-reform journalists, Akbar Gangi,
who, like 17 others on trial, had participated in the Berlin conference. He told the
court that he was tortured and kicked in the head because he had refused to wear
the prison uniform. He said he had objected to wearing it because he was ‘a
political prisoner and not a common criminal’.21 In the end he received a 10-year
term in jail, plus five years in internal exile in a desolate area in the south of the
country. After hearing of his sentence, he is reported to have said that future
events might act as the detonator of possible social explosion unless the con-
servatives eased the pressure on President Khatami and the reform movement. As
will be discussed shortly, it was Ganji who accused top officials of the Ministry
of Intelligence over their involvement in murdering reformists and political dissi-
dents in 1998. (The Guardian correspondent in Teheran, Geneive Abdo, who

594



LIBERAL PRESS IN IRAN

interviewed Ganji in prison through an intermediary, angered the authorities.
Fearing possible prosecution, she left the country in late January 2001.)

Scathing criticisms of the judiciary system in Iran come not only from
reformists such as Kadivar and Yadollah Sahabi, the latter mentioned earlier.
They also come from some of the newspapers close to the establishment. For
example, Tehran Times, in addressing Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahroudi,
the head of the judiciary, said that, under him, reforms in the judiciary have so far
gone no further than pious statements and appealing expressions. It argued that
the judiciary has treated the criminals more humanely that journalists.

While criminals have benefited from the light handed approach of the judiciary head
[during Shahroudi’s tenure], journalists, intellectuals and political critics have
suffered even worst treatment, unprecedented after the Islamic Revolution. There is
no doubt that the judiciary needs an extensive overhaul, but Ayatollah Shahroudi has
not done anything but to admit to the ugly realities that were already evident to our
vigilant nation before he accepted office [in 1999]. There is a huge difference
between words and action, and it is hoped the honourable head of the judiciary and
other officials who have made similar promises [of reform] start delivering their
promises before the nation loses heart in their claims.22

When Ayatollah Khamenei appointed Shahroudi to head the judiciary depart-
ment, there were expectations and hopes that he would reform the judiciary,
which had been highly politicised under his predecessor, the ultra-conservative
Ayatollah Muhammad Yazdi. Yazdi’s replacement was partly the result of
criticisms levelled against him for his intolerance towards and harsh treatment of
the liberal publications on the one hand, and his bias towards the radical right.
But as the comments cited above and events have shown since, under the
Shahroudi regime journalists and the press have hardly fared better. If anything, a
greater number of liberal publications and pro-reform journalists have been
banned and jailed on vague charges of insulting religious sanctities. Unlike at
present, in the past the publisher of a banned newspaper could, and often did,
apply for a new licence, which in most cases was granted almost immediately.
This made it possible for the newspaper to reappear the following day, albeit
under a different name but with the same editorial staff. This was made possible
because the Press Supervisory Board, then dominated by the reformists, had the
authority to issue press licences. However, for explanations about the conserva-
tives’ antagonism towards the liberal press and journalists, one needs to look
beyond the shortcomings of the judicial system under Ayatollah Shahroudi. Three
political developments since the latter part of the 1990s have eroded the con-
servatives’ monopoly of power and have thus unnerved them. They see the inde-
pendent press, correctly, as having greatly contributed to bringing about these
developments. Hence their antagonism towards and determination to silence the
independent newspapers.

The first was the presidential election of 1997. Khatami’s decisive victory over
his much better known rival, Ayatollah Nateq Nouri, the arch-conservative
speaker of parliament, unsettled the establishment. It appears that the conserva-
tives, ie the Council of Guardians and the supreme leader, who acquiesced in
Khatami running for presidency, thought he would have little chance of defeating

595



ADAM TAROCK

their preferred candidate, Nateq Nouri. However, by promoting Khatami’s liberal
ideas, albeit set in the context of Islam, the press made him a national figure and
thus secured his victory over his rival. The second development was the city
council’s elections in 1998 (these elections were stipulated in the constitution but
had never been carried out), in which the reformists overwhelmingly defeated
their conservative rivals. The third development—and much more unsettling for
the conservatives—was the result of the parliamentary elections of April 2000,
when the reformists scored a decisive victory beyond their own expectations. For
example, in Teheran, which is the heartland of Iranian politics, the conservatives’
best-known candidate, Hashemi Rafsanjani, a two-term president (1989–97),
barely managed to win the last of the 30 seats slated for Teheran. For the man
who considered himself the centre of Iranian politics and a major pillar of the
republic, this was a huge personal humiliation; it was also a humbling defeat for
this conservative supporters. In order to save what was left of his prestige, the
conservative-dominated Council of Guardians, who oversee the elections,
stepped in and announced that there had been widespread cheating in the tallying
of votes for Teheran, and proceeded to recount the ballot. After the recounting,
Rafsanjani was placed twentieth in the poll. But few were fooled by this blatant
manipulation of the figures. Officials in the Ministry of the Interior, who are in
charge of the elections, said that they ‘had proof that the Council of Guardians
fabricated the results to enhance Rafsanjani’s reputation among the people’.23 In
the end he resigned in order to avoid further embarrassment.

Peeping into Rafsanjani’s closet

It is generally accepted in Iran that, by unearthing some old skeletons in
Rafsanjani’s closet, the liberal press contributed greatly to his very poor showing
in the polls. The press campaign against him began when the Majlis passed a
special law allowing Rafsanjani to run as a candidate for the coming elections. At
the time he was (and is at present) the chairman of the Expediency Council, a
powerful conservative institution. The Council’s two major functions are to
advise the supreme leader on matters of state, and to mediate between the parlia-
ment and the Council of Guardians when there is a deadlock between the latter
two bodies on certain legislative matters. According to the constitution, for
Rafsanjani to stand for the Majis election he had to resign from his post as the
chairman of the Council. The manipulation of the law by the conservative
legislators and Rafsanjani’s tacit approval of it enraged the public and invited
strong criticism from liberal commentators. They argued that to allow him to run
for a parliamentary seat was to put an unelected official (the chairman of the
Expediency Council is appointed by the supreme leader) above the popularly
elected president. But perhaps most damaging to Rafsanjani’s reputation was the
dredging up by the press of certain unsavoury aspects of the past to discredit him.
Prominent among the staunch critics of Rafsanjani was Akbar Ganji. Along with
other journalists, he alleged that it was during Rafsanjani’s presidency that
Ayatollah Khamenei assumed for himself an ever more assertive and inter-
ventionalist rule. They also said that the former president turned a blind eye to
the murder of Iranian journalists and dissidents by agents of the Ministry of

596



LIBERAL PRESS IN IRAN

Intelligence, arguing that he could at least have ordered, as did President Khatami
later, investigations into the political killings. They estimated that up to 100 men
and women were ‘officially murdered’.24 It was during his presidency that the
Council of Guardians was first given the power to bar candidates from election.
There were also allegations that members of his family were accorded special
commercial and career favours. Other allegations against him were that he had
been responsible for curtailing freedom of expression. It was also under
Rafsanjani that morality police routinely stopped young men and women in
public places and carted them off to jail if they could not prove they were married
or related. Perhaps most damaging of all allegations was the assertion that,
against the wishes of the Ayatollah Khomeini, Rafsanjani argued for the con-
tinuation of the costly and bloody war with Iraq after the latter was driven out of
Iranian territory.25

As discussed earlier, the antagonism and the harsh treatment meted out against
the liberal press have their origins in the conservatives’ defeats in the elections.
However, during the recent parliamentary elections, the reformist candidates
promised that, if elected, they would as a matter of priority try to reform the press
law. So, in early August 2000 they introduced to parliament, where they enjoy a
two-thirds majority, a new press bill aimed at reversing the restrictive press laws
that had been passed in the last days of the old parliament. The bill was designed
to change the process of closures of newspapers and the arrests of journalists.
Under the amendments it would have required legal action to be taken against the
publishers, rather than against individual writers, would have lifted the threat of
jail sentences from journalists, and would have changed the composition of a
press supervisory board, which grants newspaper licences, to include more
reformers. It is hard to argue that the proposed amendments were either revo-
lutionary in what they intended to achieve or that, if passed, they would have
undermined Islamic values, or would have been prejudicial to Iran’s national
interests. But Ayatollah Khamenei saw it differently, as he personally intervened
and ordered the suspension of the debate on the bill. In a letter sent to the Majlis,
he said, ‘If the enemies infiltrate our press, this will be a big danger to the
country’s security and the people’s religious beliefs. I do not deem it right to keep
silent. The present press law has succeeded to a point in preventing this big
plague. The [present] bill is not legitimate or in the interests of the system and the
revolution.’ 26 Incidentally, the letter seemed to have served as a new licence for
the judiciary to close down and/or jail yet more newspapers and journalists.27

The letter stunned the reformists both in and outside the parliament. Not since
the revolution in 1979 had there been such a direct, blatant and heavy-handed
interference by the supreme leader in the affairs of parliament. Even the founder
of the revolution, the Ayatollah Ruhollah Khomeini, had allowed deputies to
debate all matters of state freely. Considering that the conservatives control the
major institutions of power, there was little that the reformers could do to revive
the banned newspapers. These institutions include the velayet-e-faqih, the
judiciary, the armed forces, the Ministry of Intelligence, the paramilitary basij,
the Council of Guardians, the Expediency Council, the electronic networks, and
the Friday prayer leaders who are important opinion makers. However, the
reformists did manage to force the speaker of the Majlis to read the letter for the

597



ADAM TAROCK

public record, thus letting the people know who ordered the suspension of the
debate and why. In the past such decisions were made behind the scenes and
controversial issues like the proposed press bill would not have reached the floor
of the parliament, as there was almost a unanimity of views on matters of state
between the four most popular pillars of the state. The four comprised the
supreme leader Khamenei, the former president Rafsanjani, former speaker of the
Majlis, Nateq Nouri, and the secretary of the Council of Guardians, Ayatollah
Ahmad Janati.

The as yet unanswered question is why did Khamenei intervene personally, and
in a rather crude manner, in a legislative matter? After all, he had less dramatic
options to resolve the issue of the press bill. He could, for instance, have
followed the tradition set by his mentor, the Ayatollah Khomeini. The ayatollah
was careful not to be seen taking sides publicly in favour of one or the other
political faction. In fact, on a number of occasions some leading clerics,
including Rafsanjani and Khamenei, were frustrated that they could not persuade
him to take the side of a particular group. In numerous letters to and in private
talks with Khomeini, they urged him, in no subtle way, to take decisions that
would have been favourable to the views of the clerical traditionalists rather than
to the views of their rivals. For example, it took a lot of persuasion on the part of
Rafsanjani, then the speaker of the Majlis, and his clerical associates to convince
Khomeini that Abdulhassan Bani Sadr, Iran’s first liberal president, should be
impeached. In his book, Passing Through Crisis, Rafsanjani shows his obvious
frustration when Khomeini on occasions refused or was hesitant to act
exclusively on the advice of his close allies, including Rafsanjani and
Khamenei.28 So Khamenei had a precedent set before him; he could have taken
his mentor’s path and called in the contestants and urged a compromise on them.
Or he could have let the parliament pass the bill and then let the Council of
Guardians reject it on the grounds (however unconvincing) that the bill was
contrary to Islamic values and/or was against the national interest. And in case of
a deadlock between the Majlis and the Guardians, he could have urged the
Expediency Council, headed by Rafsanjani, to bring its political weight to bear
on both the deputies and the Guardians to reach a compromise. Why he chose not
to consider any of these or other options is hard to say for sure. One speculation
is that Khamenei’s inner circle convinced him that the real target of the liberal
press was, in the first instance, him personally and, in the second instance, the
weakening of the authority of the office of the velayat-a-faqih. After all, his
minders could point to the fact that in the recent past some liberal press news-
papers had obliquely criticised religious tyranny, and had questioned the almost
unlimited powers of the velayat-e-faqih. Another speculation is that Rafsanjani
blamed the liberal press, with a degree of justification, for turning the public
against him during the elections, and so wanted to punish the press for that.
Therefore he pressed the supreme leader, a personal friend of his, to act
decisively against the progressive press. While there is no hard evidence to
support the above assertion, a close reading of Rafsanjani’s book, mentioned
above, leaves little doubt of his ability to manipulate events and so influence
people to behave in a way that would suit his own agenda.

But whatever the reasons for Khamenei’s distrust of the liberal newspapers and

598



LIBERAL PRESS IN IRAN

his motives behind the letter he sent to the parliament, President Khatami was
clearly unhappy about the silencing of the pro-reform press. In an address to the
Teheran University students, he said that the extreme religious side that believes
religion and freedom cannot coexist is dangerous, and that freedom of expression
must be respected. ‘Holders of all views, however extreme they may seem, must
be allowed to express their views freely.’29 In fact, a few weeks before his speech
at the university in September 2000, in an interview with the state television,
Khatami obliquely criticised the way the judiciary had treated the press and the
journalists. He argued that the closure of so many publications could give the
impression to outsiders that the Islamic Republic suffered from weaknesses and
insecurity and feared freedom of expression. These are fine sentiments, but the
question is, why does he not translate his sentiments and lofty ideas into action?
In the same interview, however, the president provided the answer, albeit
indirectly. He said he could do little for the banned newspapers or the jailed
journalists, because, as he put it, although the supervision of the implementation
of the constitution was one of his responsibilities, the president sometimes lacked
the necessary tools that were required for fulfilling his duties.30 The president felt
it necessary to hammer home the same point three months later at a conference
on the constitution held in Teheran in November 2000. ‘I declare’, he said, ‘that
after three and a half years as president, I do not have sufficient powers to
implement the constitution, which is my biggest responsibility. In practice, the
president is unable to stop the trend of violations [against the constitution] or
force the implementation of the constitution.’31 Comparing these statements with
Khamenei’s letter to the speaker of the parliament ordering the suspension of
debate on the new press bill clearly demonstrates the limited powers that the
popularly elected president enjoys vis-à-vis the almost unlimited powers enjoyed
by Khamenei, the unelected leader.

But there are greater principles at stake here than Khamenei’s order regarding a
single issue, ie the suspension of the press debate in parliament. During the
general elections of April 2000, the reformers made it clear that, if they gained
the parliamentary majority, which they did, they would try to overhaul the
complicated court system with a view to separating the jobs of prosecutor and
judge, now held by one person. They also said they would change the election
laws to make them easier for candidates to stand for elections, reduce the powers
of the Council of Guardians to disqualify the candidates, remove the powers of
the speaker of the Majlis in order to make him more an administrator than one
who can define and set the legislative agenda, and reform the family law, which
at present disadvantages women. By virtue of their parliamentary majority, the
reformists should be able to make good their pre-election promises. But what
would be the supreme leader’s reaction if those issues were brought before the
parliament for debate and were approved? As the patron of the conservative
forces, would Khamenei again personally intervene and order the legislators to
stop debating such issues? If so, what would be the likely reaction of the
reformist parliamentarians the second time round, on the spurious argument of
the leader’s infallibility, as claimed by the conservatives? It is hard to answer that
question with certainty. However, if the grassroots support shown in the past
several years for reform and greater freedom is any indication, the hard-line

599



ADAM TAROCK

conservatives would in the end have to give in. If not, the alternative would
probably be either a street confrontation between the two sides, in which case the
system as a whole would be the loser. Or, if the hard-liners won in the end, the
bulk of the people, who in three national elections have voted for reform and
greater freedom, would feel alienated and divorced from the system. In other
words, the system would then lack legitimacy, not unlike the Pahlavis. In fact,
Khatami has warned of the day when people will feel disappointed and alienated
from the system because the authorities (read the ruling conservative clerics)
have failed to meet their demands for reform. As things stand at the moment,
when neither side is certain of the outcome of a confrontation, it is very likely
that the two sides will reach some kind of a compromise.

Conclusion

After the parliamentary elections of February 2000 when the reformist candidates
won two-thirds of the seats, the general feeling both in Iran and abroad was that
the conservative forces, led by the clerical establishment, were in retreat. Many
Iran commentators argued that the elections had settled the question of theocracy,
government through priestly order, versus the republic, where people’s repre-
sentatives hold the supreme power. The general consensus was that to a good
degree the question had been settled in favour of the latter. Also, in the euphoria
that gripped the country following the elections, many social and political
commentators were optimistic that President Khatami’s vision of establishing a
civil society and ‘Islamic pluralism’ were now within reach. What reinforced that
sense of optimism was the growing number of liberal and independent (from
government) newspapers and weeklies. And indeed for a few years before the
election of President Khatami and up to May 2000, the press in Iran was by far
the freest and most dynamic in the entire Middle East, with the exception of
Israel and perhaps of Lebanon. However, only three months after the decisive
victory of the reformists in the parliamentary elections, all the progressive
publications were banned and many journalists and editors jailed by the con-
servative-dominated judiciary. This article has asked how and why this happened.

The answer to the first part of the question, how it happened, is rather straight-
forward. Ayatollah Khamenei, the supreme leader, said in one of his speeches
that in his view those publications had become, as he claimed, bases for the
enemies, a term usually reserved for the USA and Israel. Through these publica-
tions, he said, the enemies of the Islamic Republic were trying to undermine the
country’s national interests and the people’s faith in Islamic values. This was in
fact a green light for the judiciary to close down the liberal press. Using the same
logic, he then took the unprecedented step of sending a letter to the Majlis
ordering the deputies to stop discussing a press bill introduced by the reformists.
The bill was designed to secure freedom of the press and revive the publications
that had been banned. Whether or not he acted within the boundaries of the
constitution is a contentious legal argument which is beyond the scope of this
article. Suffice to say here that, had the reformist legislators defied his order and
insisted on debating and passing the bill, they would most probably not only have
created a constitutional crisis but also caused a nation-wide demonstration for

600



LIBERAL PRESS IN IRAN

and against the supreme leader. In all likelihood the demonstrations would have
been large and more violent than the ones that shook the Islamic Republic in July
1999 when the pro-reform Salam newspaper was banned.

As to why the conservatives decided to take such a hostile stance against the
liberal press, the answer is more complicated. As discussed earlier, a couple of
years before the closure of the liberal press, some journalists and editors had
begun questioning the role of the supreme leader and obliquely criticising him for
leaning towards the conservatives. The reformists’ argument was (and is) that,
regardless of his personal political views, he must remain neutral in the ongoing
conflicts between various political factions. In any case, the influence that the
liberal press was apparently exercising over the general public was eroding the
monopoly of power that the conservatives had held for nearly two decades. To a
large extent correctly, they saw the press as major catalyst of the defeat of their
candidates in three elections: the presidential, the city councils, and the Majlis. It
is true that, even after their electoral defeats, the conservatives continued to
dominate the important centres of power like the army, the judiciary, the Ministry
of Intelligence, the police, the Friday prayer leaders, and the radio and television
networks. But they still felt politically insecure so long as the free press
continued digging out old dirt and corruption in the system and demanding a
more equitable distribution of power, which remains skewed in favour of the
conservatives despite the reformists’ overwhelming electoral victory in recent
years. This asymmetrical power relationship between the conservatives and the
reformists is cogently illustrated in a Middle East International cartoon. It shows
Khamenei pulling off and taking away two of the four legs [the liberal press and
jailed intellectual journalists] of the chair Khatami is sitting on, leaving the
president looking bewildered, dispirited and suspended.32 In effect making his
presidency and the reform movement rather ineffective, like a blunt knife.

As we know, Khatami was re-elected in the presidential election of June 2001.
He received 77 per cent of the votes, eight per cent more than in the previous
election. In other words, most Iranians wanted him to push ahead with the reform
agenda that he launched during his first term of office. Whether or not he will
now be able to remove the muzzle that was put on the liberal press during his
first term is hard to say. It will hence, however, be much harder for the con-
servatives to continue relentlessly obstructing the reforms.

Notes
1 The Economist, 19 August 2000, p 45.
2 M H Manzarpour, ‘When will slogan translate into actions?’ , Tehran Times, 12 September 2000, p 3.
3 Asadollah Alam, The Shah and I: The Confidential Diary of Iran’s Royal Court, ed Alinaghi

Alikhani, New York: St Martin’s Press, 1991, p 238.
4 Ibid, p 239.
5 Ibid, p 504.
6 Ervand Abrahamian, Khomeinism , Berkely, CA: University of California Press, 1993, p 111.
7 See Middle East International , No 633, 15 September 2000, p 12.
8 Zarir Merat, ‘Pushing back the limits of the possible: the press in Iran’, Middle East Report, 212,

1999, p 33.
9 Cited in John Daniszewski, ‘President harks back to revolution’s spiritual leader in support of ideas

that Islamic principles and freedom of expression are linked’, Los Angeles Times, 23 May 2000.

601



ADAM TAROCK

10 Two of the latest Iranian movies shown worldwide are The Colour of Paradise, and A Time for
Drunken Horses. Other titles include The Runner, and The Blackboard.

11 Scott Peterson, ‘Romeo, Juliet back in Teheran. But no kisses’, Christian Science Monitor, 18 July
2000, p 5.

12 Robin Wright, The Last Great Revolution: Turmoil and Transformation in Iran, New York: Knopf,
2000, p 96.

13 Etella’at (Teheran), 26 August 1999, p 5.
14 Wright, The Last Great Revolution , p 262.
15 Khaleej Times, 6 September 1999, p 5.
16 Quoted in Iran Press Service: http://www.iran-press-service.com/ articles, 26 August 2000. The author

of the article, Ahmad Ra’fat, says the interview with Ayatollah Montazeri was conducted by fax. It
appears that questions were faxed to the ayatollah’ s son and secretary, Ahmad Montazeri, and
answers were sent through the same channel. For the sake of accuracy, it should be noted here that
Iran Press Service (IPS) is based in Europe and run by an opposition group in Western Europe. While
it is not possible to verify the accuracy of the contents of the interview, or if indeed such an interview
did take place, the language used in the ayatollah’s interview is similar to the language used in other
interviews he has given to Western journalists. See, for example, Robert Fisk, ‘One time heir of
Khomeini attacks repressive clerics’, Independent International , 23–29 February 2000, p 4. See also
Guardian , 13 January 2000, p 4.

17 Alireza Alavitabar in an interview with Kaveh Ehsani, ‘God hasn’t died in this society yet’, Middle
East Report, 212, 1999, p 30.

18 Quoted in Guardian Weekly, 18–24 November 1999, p 4.
19 Geneive Abdo, ‘Iran’s leader tells reformists to abandon dreams of free speech’, Guardian Weekly,

5–10 August 2000, p 4.
20 Reuters, 7 November 2000.
21 ‘Iranian journalist claims torture’, Associated Press, 9 November 2000.
22 Manzarpour, ‘When will slogan translate into actions?’ , p 3.
23 Geneive Abdo, ‘The fragility of Khatami’s revolution’ , Washington Quarterly , 23 (4), 2000, p 60.
24 Robert Frisk, ‘Revealed: role of a president in the murder of his people’, Independent , 8 March 2000,

p 1.
25 The Economist, 5 February 2000, p 44.
26 Jonathan Lyons, ‘Iran’s supreme leader quashes press reform bill’, Reuters, 6 August 2000.
27 The Economist, 19 August 2000, p 45.
28 See Hashemi Rafsanjani, Passing Through Crisis, Teheran, 1999, pp 1–28.
29 Reuters, 25 September 2000.
30 http://www.irna.com/newshtm/eng/, 8 August 2000.
31 ‘Khatami talks of Iran’s power fight’, Associated Press, 20 November 2000.
32 Middle East International , No 633, 15 September 2000, p 12.

602

http://www.iran-press-service.com/articles
http://www.irna.com/newshtm/eng/
http://miranda.ingentaselect.com/nw=1/rpsv/cgi-bin/linker?ext=a&reqidx=/0163-660X^282000^2923:4L.60[aid=1482255]

