4. Rupert Murdoch and his empire

4.1 The person

Keith Rupert Murdoch, born 11 March 1931 in Australia, personifies and
shapes the News Corp.. In a special report about America’s most influential
and powerful people TIME (June 17, 1996) placed him fourth. It wrote, “If
Machiavelli were alive today, he would be reading Murdoch”. Another of
Murdoch’s characteristics is the readiness to take risks with new technologies
at any time. As Beate Josephi (1995) emphasises, Murdoch is an admirer of
the Science Fiction author, Arthur Clarke, who as early as 1945 predicted the
global networking by satellite television and other technologies. Clarke argued
that the struggle for access to free information would not be decided by poli-
tics but by technology.?

Josephi (1995) also argues that Murdoch is anti-English because his grand-
fathers were of Scottish and Irish origins. His father, Sir Keith Murdoch, was
an important journalist and as a war correspondent in World War I played
an important part in forming an Australian national feeling. He reported how
at Gallipoli® in 1915 the English supreme commander used the Australian
soldiers as pure cannon fodder because of severe tactical mistakes. Australia’s
national day, ANZAC Day (from Australian and New Zealand Army Corps)
on 25 April stems from the event. On the 75th anniversary of Gallipoli the
London Times, which belongs to the Murdoch empire, used the occasion to
highlight the central role played in the revelation of the military disaster by
Keith Murdoch. Already at the coronation of Queen Elizabeth II in 1952
Murdoch said it was senseless not to be able to criticise the monarchy public-
ly. His English tabloid papers, e.g. The Sun, report accordingly on the House
of Windsor. In the meantime the position of the royal house appears endan-
gered by the scandal coverage Murdoch started to raise the circulation of his
papers.

Literature about Murdoch, to put it cautiously, is marked by a certain extre-
mity. On the one hand he is depicted as the genial media tycoon running his
concern with consummate skill and readiness to take risks. On the other hand

29 Clarke also calculated that a satellite would have to be placed in an orbit 22,300 miles
above the earth to ensure reception of stable images. This region is now called Clarke
Ring, In 1983 a carrier rocket (Columbia) took the first private satellite into a Clarke
orbit. Murdoch was involved in the project.

30 From April 1915 to January 1916 the English, commanded by General Ian Hamilton,
tried to enforce passage through the Dardenelles.

103



he is portrayed as a fiendish spawn of capitalism, unscrupulous businessman
and “dirty digger™*!. Depictions such as “most madly daring media tycoon of
our day”, “mad kangaroo hopping from continent to continent”, “world
champion of strapping sex and silly gossip”, “dangerous megalomaniac” and
so forth are common usage. If one sums up the various assessments of his per-
sonality we are apparently dealing here with an ideal combination of tough-
as-nails entrepreneur and journalist, bookkeeper and punter.

In an article on entrepreneurs, famous economist Joseph A. Schumpeter in
1928 distinguished between four types of modern entrepreneur. First there is
the factory master and businessman who owns his enterprise and personifies
the civic virtues of decency and business acumen. His hallmarks are concern
for the wellbeing of his enterprise and his family. Often these men personify
various qualifications in one: technician, finance director and so on. The
second type is the modern captain of industry holding share majorities and
being e.g. president, CEO or chairman of the supervisory board. Firm and
family are separate. There is indifference towards the employees. The salaried
director at the head of the company bureaucracy forms the third type. He is
characterised by an interest in salary and security. To him the applause of col-
leagues and the public is important. Promotion tends to be akin to that of a
civil servant rather than that of a factory master. The fourth type, finally, is
restricted purely to the entrepreneurial function. Schumpeter (1928, 485) wri-
tes: “The social homelessness, the restriction to the search for and assertion
of new possibilities, the lack of lasting relations to individual enterprises are
characteristics most pronounced in this type... In all this the often low social
and moral status of the type causes reluctance in practitioners and scholars to
acknowledge him as a normal element of modern economic life and especial-
ly as a business ‘leader’.” Schumpeter, who saw creative destruction as the
driving force of economic growth, would have found the ideal type personi-
fied in Rupert Murdoch. Irwin Stelzer, a friend and adviser of Murdoch, told
Newsweek (February 12, 1996): “It’s almost as if Schumpeter wrote a book
for him. He’s been a significant monopoly breaker ... all over the world.” The
Journalist Michael Elliot characterises the entrepreneurial dynamism of
Murdoch as follows: “If the Murdoch family business had been making bicyc-
les, young Rupert would, by now, have bought General Motors. If his father
had owned a small oil well, the son would have built up the stake into a firm
to rival Shell. But dad was a newspaper man — and the rest of the story, you
already know.”

31 “Digger” is a popular Australian word for an Australian soldier, stemming from World
War I when soldiers had to do a lot of trench digging. Even non-military friends or work-
mates might address each other as “Digger” to this day.

104

Without doubt Murdoch is interested only in the commercial, which ip respect
of the media comprises two aspects. For one thing, journalistic ethics don’t
mean a string of beans to him, i.e. concepts such as internal press free:dom are
irrelevant. For another thing, contents are offered that make no claim Fo be
in any way cultural or educational.’? On the first point Murdoch, who inter-
venes in the editorial activities of his newspapers and claims the right to take
full editorial control in a crunch situation, remarked: “As proprietor, I'm the
one who in the end is responsible for the success or failure of my papers. ...
Since a paper’s success or failure depends on its editorial approach, why
shouldn’t I interfere when I see a way to strengthen the approach.” On the
second point, the quality of his products, Murdoch says: “I answer to no one
but the public. They tell me what they want, and I give it to them. If the
public didn’t want nudes, I wouldn’t go on publishing them. Go complain to
the public, not to me.” So, the responsibility for the quality, or rather ‘fhe lack
of it, of media contents lies not with the publisher, but with the public?

In this sense Stelzer comments in Newsweek: “It’s so much fun to watch the
establishment squeal in horror, trying to turn (Murdoch’s) moves into a c'ul-
tural issue when it’s really a commercial one.” However, this is only one side
of the coin because Murdoch, as a political conservative, also attempts mas-
sively to influence politics and did so successfully e.g. in Great Britain (Mar-
garet Thatcher) and the City of New York (Ed Koch). Even Herbert A. Allen,
who denies any danger to democracy from media concentration, referred to
Murdoch as the exception, saying Murdoch was out to spread his political
persuasion.

4.2 The development of the News Corp.

The history of the News Corp. is without parallel in the media sector.
Murdoch began in 1953 with one newspaper in Adelaide, the capital of the
state of South Australia. In 1995 the News Corp. could potentially reach
almost two thirds of humankind. In 1950 Murdoch began studying po!itics,
economics and philosophy at Worcester College in Oxford, Britain. His fa-
ther, a publisher in Adelaide, died in 1952. Murdoch sat his exams in 1953.
That same year, aged 22, he assumed his inheritance, the Adelaide afternoon
paper The News and The Sunday News. By personal effort Murdoch managed

32 Murdoch is not alone with that. Helmut Thoma, head of the biggest German television
broadcaster, RTL, which belongs to Bertelsmann, made this point about the quality of
programming for which he is responsible: “The fish has to like the taste of the worm, the
angler doesn’t,”

105



to keep the two tabloids alive against the competition. The focus of the daily
was shifted to sex, crime and human interest. That brought profits which were
ploughed into other loss-making papers, at first in Australia. With the proven
sex, crime and human interest magic formula of Murdoch’s success these were
then turned into profitable tabloids as well. Expansion began in 1956. The
Sunday Times of Perth in Western Australia was bought and turned into a
profitable tabloid with terse, sensational headlines and brief articles of none
too high intelligence. Also in 1956 the Northern Territory News in Darwin was
bought. In 1958 Murdoch made his first move into television by taking over
the Adelaide station Channel 9. The financial success enabled the acquisition
of further newspapers in Australia, including printing plants. In 1963 another
TV station was bought in Sydney and in 1964 The Australian was launched,
the only daily newspaper circulated throughout vast Australia. It is not a
tabloid but a serious paper. In 1995 70% of all daily newspapers bought in
Australia were Murdoch papers. Already in Australia Murdoch followed a
vertical strategy, i.e. he controls not only the daily press but at the same time
has a2 market dominating position in the production of newsprint, in the prin-
ting industry, in book publishing and in bookstore chains. What News Corp.
still lacks in the entertainment sector is a music division, without doubt one of
the entertainment industry’s most reliable profit generators. But there is no
doubt that News Corp. will become active in the music market.

Without wanting to retrace all purchases and resales of the News Corp. here,
Murdoch in 1963 ventured abroad, to Hong Kong and New Zealand. The
chronology of further major events can be summarised as follows: start of
investment in Britain in 1969, start of activities in the USA in 1973, purcha-
se of the venerable London Times in 1981, engagement in satellite TV in
Britain in 1983, Twentieth Century Fox and start of Fox TV network in 1985,
purchase of Triangle Publications for $3 billion in 1988, purchase of Star TV
and Delphi Internet Service in 1993, satellite TV in Latin America in 1995,
anpouncement in 1996 of the intention to launch a 24 hour news telecaster to
compete with CINN.

In 1995 News Corp. reaped 1.3 billion Australian dollars®, or $US 991 mil-
lion, in income. The corporation, which was close to bankrupt in the early
90s, was free of debt worries in mid 1996. Consolidated revenues grew in 1995
to $A12.2 ($USY) billion. The major global competitors such as Time
Warner/Turner, Disney and Viacom were heavily in debt from their takeovers.

33 How complicated conditions in News Corp. are is shown by the following small mistake.
Newsweek (February 12, 1996) reported the income as 1.3 billion US dollars.

106

Only Bertelsmann as a classical media enterprise is in a comparably good
financial state.

Murdoch personally controls the News Corp.. The enterprise is an agglome-
ration of dependent parts of the whole, with the decision making power clear-
ly tailored to Murdoch (Shawcross 1994, 310). Through the family-owned
“Cruden Investment” Murdoch and his family own 28% of News Corp..
Murdoch, who can take decisions uncontrolled, in 1990 described his positi-
on as follows: “If our family had let our stake down to 20 percent, there
would have been a bunch of investment bankers who would have risen up and
fired me when I started Fox Broadcasting in 1988. If you don’t have a major,
major shareholding, you can’t take the same risks.” The fact that the fam'ily
does hold so much enables Murdoch quickly to seize on every opportunity
opening up. An example of this, chosen at random, happened in 1988. When
the editor-in-chief of Vogue magazine was dismissed, Murdoch within a few
months launched the new women’s periodical Mirabella with her in charge.
The competition would have needed a long time to prepare such a venture.
(Mirabella was sold in 1995 to the Hachette Filipacchi media conglomerate.)
Murdoch commented on this high flexibility in 1989: “We have made use of
good opportunities as they came up. And we have been quite skilful in making
use of them. If ten years or so ago we had attempted to chart on paper the
destiny of our company, we would never have anticipated the 30 very differ-
ent acquisitions we made on four continents, almost all of which arose frorp
unique and unanticipated events. Business situations and business opportuni-
ties simply change too quickly for there to be much point in loading ourselves
down with piles of strategic speculation.”

Murdoch consciously avoids strategic planning, which does not mean planless
action. Ongoing contro} of News Corp. by Murdoch is a charactetistic of tl.le
global activities, as a statement by him in 1988 indicates: “I try and keep in
touch with the details ~ you can’t keep in touch with them all, but you’ve got
to have a feel for what’s going on. I also look at the product daily.” To ensu-
re continuation of the successful journalistic and economic concepts, proven
staff were placed in the newly acquired enterprises. TIME (May 22, 1995)
commented: “Despite its global reach, News Corp. is in some ways very much
a one-man show — the Murdoch show.” So, no attempt is made to build up
a successor. TIME quotes a recent departee: “It’s not a corporate culture. It’s
a Rupert culture.”

107



4.3 The conquest of Great Britain

.In Bri.tain Murdoch found the ideal partner in Margaret Thatcher. He began
investing in the country in 1968. John Foster, then General Secretary of the
National Union of Journalists, said in 1995: “I would say that Rupert
Murdoch was Mrs. Thatcher’s right-hand-man, in fact I would rather put it
tl}e other way round: Mrs. Thatcher was his right-hand woman, in fact she
d1§ what Murdoch wanted” (Schoner 1966, 44). The News of the World, a tab-
loid published on Sundays, with a circulation of 4,681,793 in June 1995, was
bought to compete against Robert Maxwell3*. The loss making The Sun, an-
other tabloid, followed in 1969. When bought, the paper was called Daily
Herald. It was turned into the biggest selling British tabloid, with a circula-
tion of 3,987,030 in June 1995%. The Sun, which is heavily into sex, gossip
aqd scandal reporting, is now the most-read daily newspaper in the United
Kingdom*®. In the same year the first British TV station was bought. In 1976
the attempt to buy the daily Observer failed but in 1981 the purchases of the
Sundqy Times (1,267,958 circulation in June 1995) and The Times (682,419 cir-
c-ulat.lon in June 1995) succeeded. The Times had lost 15 million pounds ster-
ling in 1980. It was sold for 13 million pounds, although the real estate value
was very high and the price included a 5% stake in the Reuters news agency.

Mr's. Thatcher made a number of controversial decisions in favour of Murdoch
whlqh, for example, enabled his takeovers despite difficult anti-monopoly laws.
David McKie, columnist for The Guardian and an assistant editor, alleged in
an August 1966 interview that the Canadian enterprise Thomson had been try-
ing to rid itself of The Times and Sunday Times and so deliberately depicted
them as big loss makers. Up to then it was unanimously assumed in literature
that the alleged losses were real. McKie said: “Thatcher really whistled the
whole deal through. I think this is a pretty disreputable occasion, but she knew
that if she had the Murdoch press with her it would be a great help support-
ing her various projects and that was where to start.”

Murdoch‘ pprsued an aggressive marketing of his papers unprecedented in
Great Britain. He distributed free copies, cut prices and so on. Prize games

34 Maxwe].l was Murdoch’s biggest competitor in Britain; he incorporated in his person the
contradiction of being a hard-nosed capitalist and committed socialist. Maxwell was a
Labour Member of Parliament from 1964-1970.

35 More than the purchase price was spent to promote The Sun by radio and television
advertising, billboards and free copies.

36 Th; Sun pursues a popular moral campaign against homosexuality, feminism and disso-
lution of the family. Pictures of nudes provide the sales-promoting sexual titillation,

108

like Bingo were used as marketing instruments, i.e. cards with series of num-
bers were distributed to households in certain target areas. Those with num-
bers corresponding to those printed in the paper won. Because the paper
spread the announcement through several consecutive editions one had to buy
them all to find out if one had won.

Many authors argue that by and large the Times and Sunday Times have lost
their editorial independence. Celebrities who attended the 1985 festivities to
mark the 200th anniversary of The Times included Premier Thaicher, the
Royals and members of the high aristocracy. Sir Bernhard Ingham, govern-
ment spokesman (Thatcher’s Chief Press Secretary) from 1979 to 1990 com-
mented in 1995 on Murdoch’s influence on the British press: “There is a gene-
ral disquiet ongoing at what the press in this country conducts. And the thing
has got worse. It has got worse because of Murdoch, I think, who doesn’t
have any background in allegiance to this country, and he is just there to
make money.”

In the 1979 election campaign News of the World and Sun backed Mis.
Thatcher, whose electoral victory became decisive to Murdoch’s rise. Terry
Perks, deputy government spokesman (Mrs. Thatcher’s Deputy Press Secre-
tary) from 1987 to 1990 replied when asked what effects Murdoch’s friend-
ship with Thatcher had on the reporting of the newspapers under his ‘umbrel-
l1a” “It had none at all.” John Foster, General Secretary National Union of
Journalists, sees that quite differently and replied to the same question:
“BEvery day, every part of it.”

Thatcher’s goal was to change British society by liberalisation and deregula-
tion and she saw the trade unions as her main opponent. The clash with the
coal miners led by Arthur Scargill took on civil war-like dimensions. The best
organised unions were those of the printers and typesetters who, as new tech-
nologies made headway, went on strike to try to save their jobs, i.e. the tra-
ditional Linotype hot metal setting and compositing. The Times was not
published for months because of the strikes. Outdated, labour-intensive tech-
niques made labour and production costs very high in British publishing. It is
against that background that Murdoch’s ‘masterpiece’, carried out in 1986,
must be seen. With Thatcher’s support he was able to push the printers’ and
typesetters’ unions out of his newspaper enterprises — and as a byproduct, as
it were, destroy the venerable institution of Fleet Street. Murdoch had erect-
ed the world’s most modern printing works in Wapping, in the east of
London, under the pretext of building only a printing works for a new maga-
zine. No unionised workers were allowed to work at the new machines, res-

109



pectively the computers that had been covertly installed. Five hundred new
staff were trained on the machines. Then about 5,000 of Murdoch’s Fleet
Street workforce were dismissed, quite in line with Thatcher’s designs.
Graham Murdock (1992) writes that personnel costs were a special concern
of Margaret Thatcher. She had fully supported Rupert Murdoch when he
offered to break the negotiating power of the union by shifting his newspaper

prodgc.tion from Fleet Street to Wapping and employing members of the
electricians’ union instead of the typesetters’.

The Wappi.ng opening in 1986 triggered the longest and gravest industrial dis-
pu_te in Bptain. For almost a year the locked out members of the printers’
unions tried to stop production. The building was secured like a military
mstal‘lation. Thatcher supported Murdoch who stayed in the building, even
sleeping there, with massive police deployment. John Forster recalled in
August 1995; “A lot of people were locked out. And that went on for a year
And if you have seen the docks ~ remember this is supposed to be a media
society, an open society — and the building and all print are behind 20-25 foot
walls. There are big steel walls with spikes on the top, but at that time they
had raised a barbed wire around. There’s a security road running down from
the ramp, but at that time you had literally a cavalry of policemen charged
up and down what was called the highway. I was there, I know this is what
happened. And you had this late at night simply to make sure that Mr,
Murdoch was getting his papers out. ... They were saying that people didn’t
have a right to be in the union” (Schéner 1996, 53).

The move to Wapping increased profits by 85%. Having to compete against
Murdoch’s now unbeatably low costs, other newspaper publishers also left
Fleet Street. The British newspaper market had been completely transformed.
“There was before Wapping, and there is after Wapping.” (Lord Rothermere.)
It is probably not surprising that the News Corp. owned publisher, Harper
Collins brought out not only Thatcher’s bestselling autobiography, The
Downing Street Years but also the follow-up, The Path to Power. The close
linkage between Murdoch and the British Conservatives led not only to a
motion by Labour in the Commons to limit publication of nudes in news-
papers being defeated. Much graver was trade minister Lord Young’s approv-
ing within 24 hours the 1987 sale of the mass circulation Today (557,251 in
June 1995) to Murdoch, his fifth paper in England, without having the anti-
monopoly authorities assess the deal. That purchase gave Murdoch control of
40% of the British newspaper market.

110

Thatcher’s support was also decisive to Murdoch’s entering the television
business. Thatcher plumped for modern technologies to be used immediately.
She supported development of cable and satellite television with the aim of
creating a bigger choice of programmes. Moreover, a greater choice of media
might weaken the British Broadcasting Corporation (BBC). Thatcher (1993,
635) writes in The Downing Street Years: ‘1 also believed that it would be pos-
sible to combine more choices for viewers and more opportunity for produ-
cers with standards — both of production and taste — that were as high as, if
not higher than, those under the existing duopoly®”.” In 1983 Murdoch
bought into British satellite television and took a holding in Satellite
Television plc., which was renamed Sky TV. The company disseminated the
pan-European Sky Channel in English to 40 million cabled households. The
pan-European approach failed, i.e. not enough advertising revenue was earn-
ed, meaning losses. To begin with Sky TV put out mainly entertainment from
Hollywood. Murdoch had again benefited from the backing of the
Conservative government in making the purchase. By law publishers of
nationally circulated newspapers were prohibited from owning more than 20%
of British television broadcasters. An exception was made for News Corp.,
(Lex Murdoch) respectively its British subsidiary, News International. The
media expert James Curran argued in November 1995 in a programme on the
Franco-German public television channel, ARTE, that Murdoch is so influ-
ential that he is beyond the law. The British government had been very con-
cerned not to annoy so mighty a media tycoon. It had bent laws to enable
him to realise his plans. Curran said Murdoch is the only press czar control-
ling both newspapers and television broadcasters. He sees the accumulation
of so much power in Murdoch’s hands as a restriction on the democratic
system.

A new broadcasting act was passed in Britain in 1990. Although it included
new terrestrial concessions and satellite broadcasters, it did not cover medi-
um-power satellites such as ASTRA, used by Sky TV. A ferocious battle for
viewers and picture rights ensued between Sky TV and British Satellite
Broadcasting, an alliance of several ITV stockholders and Sky TV’s biggest
competitor. The battle was also fought in the printed press. Two studies by
the European Media Institute in Manchester (Variety 39, 1989, 15f.) found
the Murdoch press (Sun, Times and Sunday Times) propagandising for
ASTRA. BSB countered with advertisements hitting at the poor quality of the
ASTRA signals: “As you may have heard, it rains an awful lot in the UK. ...
Frankly we wouldn’t like to be in our competitors’ shoes right now. Or,
indeed, their Wellington boots,” (Variety, April 19, 1989, 159.) BSB argued

37 The BBC and ITV.

111



that Sky TV was no pan-European broadcaster but aimed to destroy British
television. Through a loophole in the law Sky TV had been exempted from
control since News International operated from Luxembourg. John Foster
commented in retrospect that Mrs. Thatcher said it was not British because
though it was produced in Britain, the news service was dubbed in
Luxembourg. Therefore it was not British, therefore it was outside control.
(Schoner 1996, 68). Ingham also argues that Thatcher had undertaken nothing
against the widening of Murdoch’s power: “But anybody wants to go into
extraterrestrial television, that’s up to them. I mean, he backed his judgment,
and he won through.”

The rivals BSB and Sky TV made considerable losses. So in 1990 the two
companies decided to merge. William Shawcross (1994, 388) writes: “On
October 29 Murdoch went secretly to Downing Street to meet Margaret
Thatcher. He said later that they talked about international affairs and that
he mentioned the impending merger only in an offhand comment at the end
of their chat. He knew that the merger would throw British broadcasting into
turmoil, and that it needed the government’s acquiescence. BSB did not have
the right to give its franchise away to Sky.” Under the agreement signed on
2 November 1990 Murdoch’s News International controlled more than 50%
of the new company. BSB invested another 70 million pounds, Murdoch an-
other 30 million. With that Murdoch had also achieved control of BSB. Lord
Thompson, former chairman of the Independent Broadcasting Authority
(IBA) of Britain spoke of a “brutal Wapping in outer space” (Schéner 1996,
63). Home Secretary Peter Lloyd, responsible for media matters at the time,

admitted in an interview that strictly speaking the deal had not been quite
legal.

In September 1993 Murdoch upgraded his 50%-owned British Sky
Broadcasting from six channels to 14. BSkyB is now a Pay-TV broadcaster,
which enables double revenues from advertising and fees, which vary with the
number of channels subscribed to. The number of BSkyB television subscri-
bers was given as 4,163,000 for June 1995; for the previous year it was given
as 3.43 million. BSkyB continued in 1995 to invest in programming, launching
three new channels: Sky Sports, Sky Soap and Sky Travel. Among the new
programming acquisitions are The X-Files, produced by Twentieth Century
Fox Television and the most successful American series in 1995. Financial
reorganisation of the capital structure was completed in December 1994 by
which News Interpational ple reduced its holding in BSkyB to 40%. Ac-
cording to the Financial Times, on | November 1994 News Internationa)
“acquired a 49.9 per cent. interest in Vox GmbH & Co. KG, a German tele-

112

vision broadcaster, for a nominal consideration and during the year provided
a funding of 31.6 million pounds sterling”.

The main money spinner in BSkyB’s programming is sports. It broadcasts the
English soccer league games. At 5 a.m. on Sunday 17 March 1996 some
650,000 British households paid around $15 million to watch the box fight
between Mike Tyson and Frank Bruno. In total, Murdoch’s Pay TV broad-
casts 200 hours of sports a week in the UK. By comparison, the “free TV”
BBC and ITV put out only 11 hours of sports a week each. The British House
of Lords has ruled meanwhile that eight sports events of national importance
have to be free to watch — tennis in Wimbledon, the horse races in Derby and
the Grand National, the soccer world championships, the Olympic Games, the
soccer cup finals of England and Scotland and cricket internationals. The
Premier League, the top soccer division, has received 670 million pounds from
Sky for the broadcasting rights for four years. Coming into force in 1997/98,
the contract is substantially higher than the present one, under which Sky paid
45 million pounds a year.

In 1996 BSkyB, Bertelsmann, Havas and Canal plus shared in the founding
of the Newco Europe Holding, which planned to conquer the German?® digi-
ta] Pay-TV market. But in June 1996 Murdoch cancelled before signing. On
the newspaper market Murdoch has triggered price wars. In August 1993 the
price of a copy of The Sun was cut from 25 to 20 pence. In September 1993
the price of The Times dropped from 45 to 30 pence; another cut followed in

July. In July 1995, costing 25p an issue, The Times had a circulation of
680,000, its highest ever.

4.4 The move to America

When moving into America Murdoch was again fortunate to find under the
Reagan presidency a climate favourable to him. Within the framework of the
global strategy he bought his first U.S. paper, the San Antonio Express, in
1973. In the first year $1 million was spent to promote it. The New York Post
followed in 1976, was sold off again for a while and since 1995 has belonged
to News Corp. again {(March 1995 circulation 408,204 for the daily, 331,243

38 According to TIME (September 20, 1993) Murdoch is joining forces with German broad-
caster PRQO 7 to provide and manage satellite channels reaching 100 million potential
viewers in Germany, Austria and Switzerland. In 1991 he bought into the east German
tabloid Super! but withdrew from it again in 1992; cf. on this Wisnewski 1995, 177 f.

113



for the Saturday edition). Murdoch bought into U.S. newspapers tending to
be politically unimportant, i.e. neither the Washington Post nor the New York
Times. In the first year $5 million was spent to advertise the National Star
(later only Star), 2 tabloid magazine founded in 1974. It later became quite a
profitable publication with a circulation of four million.

In 1986 the publishing houses of Harper & Row and Collins were acquired.
In 1988 News Corp. bought the Triangle Publications group for $3 billion.
One of its publications is TV Guide, which in 1995 was the No. 1 weekly
magazine in the United States in terms both of circulation and advertising
revenues. TV Guide has a paid circulation of 14 million copies per week, 60%
of which comes from subscription sales. The magazine has an entertainment
guide for parents and had a Star Trek issue described in the 1995 Annual
Report as highly successful. TV Guide Online is already in the test phase. The
New York Times (11.12.1995) reported in an article headed “After a positive
article on a Fox show, TV Guide learns the other networks are watching” that
a not very successful series of Fox TV was lauded by TV Guide under the
heading “The best show you are not watching”.

In 1985 50% of 20th Century Fox was acquired. No profit was made in the
beginning but Murdoch now had at his disposal a library of some 2,000 films,
i.e. he had film rights, film production and playing outlets. In News Corp.’s
1995 Annual Report Murdoch said: “Ten years ago we acquired a motion pic-
ture studio before others began to pay premium prices for similar assets. In

the U.S. we launched a fourth television network when it was believed that
only three could survive.”

Twentieth Century Fox was extraordinarily successful in 1995. Its films True
Lies and Speed each brought in more than $100 million in the USA alone;
aproad Speed brought in more than $230 million. More than eight million
video units of Speed were also sold. On the international video market Mrs.
Doubtfire was the most successful product. Die Hard With A Vengeance had
brought in $87.5 million in the USA by 30 June 1995. Twenticth Century Fox
Television produces and distributes television shows such as the Simpsons and
X-files. The 1995 Annual Report states that television is an area of primary
focus of News Corp.. In the film sector 20th Century Fox launched a big suc-
-cess in 1996 with Independence Day. Its first earnings are better than those of
Jurassic Park. The film, which cost $105 million to make, was not only pro-
moted in advertisements but, with almost all Americans at their TV sets to
watch the annual Super Bow] football championship game, an excerpt of the

film was shown in which invaders from space blow up the White House in
Washington. After that the film was “in”,

114

Murdoch became an American citizen in 1985 and moved with his family to
Colorado. That enabled him to buy the television chain Metromedia in 1985,
with stations in Los Angeles, New York, Washington, D.C., Chicago and
Dallas-Fort Worth. The stations were built up as a national chain undgr the
name Fox TV. The purchase of Metromedia made big waves in the TV indu-
stry. From late 1993 the Federal Communications Commission examined
allegations that it violated a federal law that effectively barred alien compa-
pies from indirectly controlling more than 25% of a TV station. In May 1995
the FCC decided not to force Murdoch to reduce his ownership stake in the
then eight stations that formed the core of his Fox TV network.

Fox TV created “Reality TV” with such shows as Cops, in which police cha-
sing criminals are accompanied. Another ratings hit is America's Most Want-
ed, which is basically public participation in hunting down criminals. Fox
series include A/ Bundy and the Simpsons. Politics does not get much of a
showing on Fox, sport is all the more important. Fox bought the broadcasting
rights of the American National Football League (NFL) for $1.6 billion — 2
very risky investment that appears to have paid off. In the 1995 Annual
Report Murdoch comments: “The move of the NFL to Fox meant that many
of our owned and operated stations became the ‘broadcast home’ to their
local NFL franchise.” Since then the broadcasting rights of the National
Hockey League have also been acquired and, in cooperation with NBC, those

of the American Baseball League, which is likely to further strengthen the
position of Fox Sports.

Fox Children’s Network reaches around 35 million children and ﬁeenagers a
month. fX, Fox’s basic channel, in 1995 reached 22 million homes in all 50
states. Once the planned acquisition of Greensboro has been made, Fox
Television will have 12 stations. Without doubt the buildup of Fox has been
a success. Driven by such series a The X-Files and Melrose Place FBC (Fox
Broadcasting Company) in 1994/95 displaced CBS for the first time as third

in the primetime ratings among adults, aged 18-49, after ABC in first place
and NBC in second.

The takeovers of Triangle, Metronomia and 20th Century Fox caused a severe
finance crisis. In the early 90s News Corp. had a high interest debt of $9.5
billion. The debts led to a 1991 loss of $308 million. To cut the debt Murdoch
sold $1.2 billion of stock and spun off such assets as Daily Racing, Seventeen
and New York Magazine. TIME (September 20, 1993) commented: “The
moves still left News Corp. with $7.5 billion in 1.0.U.s but helped it record a
profit of $605.2 million, on revenues of $7.48 billion, for its latest fiscal year.”

115



In 1995 News Corp. held cash reserves of about a billion dollars and by

restructuring its finances practically eliminated all the short-term debt that
nearly crushed News Corp. in 1990.

Murdoch also practised his policy of cultivating contact with important peo-
ple in the USA. He supported Ed Koch in the New York mayoral elections.
He chose to back Koch because 2.5 million Jews live in New York but only
one million Italians. Mario Cuomo was the rival candidate. Koch, who pro-
bably would not have been elected but for Murdoch, now moderates talk
shows in Fox-TV. Newt Gingrich, TIME's Man of the Year 1995, had made
a contract with Murdoch providing for a substantial fee for his autobiogra-
phy. In December 1995 the House of Representatives Ethics Commission
ruled that “the 4.5 million advance for his recent book that he accepted, then
declined, from the publishing company owned by Rupert Murdoch, ..., the
committee declared it unseemly but within the rules” (TIME, December 18,
1995, 35). Since autumn 1995 Murdoch has been publishing his own political
magazine, The Weekly Standard, characterised by Richard L. Berke in the
New York Times (30.4.1995) as new forum for the right.

4.5 The activities in Asia: Star TV

Murdoch bought his first newspaper in Hong Kong in 1963. In 1986 he
bought 50% of the South China Post in Hong Kong, one of the world’s most
profitable papers. It was sold again to fund the acquisition of Star TV on 26
July 1993, operating in the enormous growth potential of the Asian market.
Also in 1993 49.9% of Zee TV which covers the Indian sub-continent was
bought. Zee TV is one of the most popular channels in India (on Zee TV cf.
Chopra 1996). The 1995 Annual Report states that Zee TV is “already gene-
rating real operating earnings, just three years after launch”. The Chinese-lan-
guage Golden Harvest film library also became Murdoch’s property.

At first 63.6% of Hong Kong-based Star TV was bought for $US525 million;
the rest of it was acquired in July 1995 for $US299 million. Star TV poten-
tially reaches about two thirds of mankind (c. three billion, TIME, September

20, 1993) within its direct-to-the-home satellite grasp. The 1995 Annual

Report describes Star TV as the first and only pan-Asian satellite broadcaster
that offers an array of regionalised programming to an estimated audience of
more than 220 million viewers (54 million homes) in 53 countries. In 1995 pro-
grammes in 32 languages were broadcast and there are plans for 100 lan-
guages.

116

Star TV started broadcasting on 26 August 1991. It was a 50:50 joint venture
between the Hong Kong conglomerate Hutchinson Whampoa and the tycoon
Li Kashing. Star TV’s initial target group was the well-to-do upper crust of
Asia. The broadcaster’s big advantage is the enormous reach of the signals
transmitted while its costs are relatively low. Star TV’s transmission reach
ranges from Istanbul to Micronesia, from Siberia (Omsk, Novosibirsk) to
Sumatra. Egypt, much of Sudan and Ethiopia are within reach as are Arabia,
the Indian sub-continent, China, Taiwan, Japan and Korea, the Philippines,
Thailand, Malaysia and many more. To begin with Star TV put out five dif-
ferent channels:

1. Prime Sports

2. MTV Asia in cooperation with Viacom; MTV was pushed out in May
1993 and replaced by Channel V which came into being by cooperation
with the cable enterprise TCI and multinational recording studios.
Channel V was divided into a northern region (China, Hong Kong,
Taiwan) and a southern one (India and Southeast Asia).

3. A channel in Mandarin, broadcasting comedies, dramas, cinema films and
financial news.

4. BBC News in English,

5. An English-language family entertainment channel (cinema films, soap
operas, comedies).

The reactions to the cross-border accessibility of Star TV vary from country
to country. Joseph Man Chan investigated the national media-political re-
sponses in Asia and in his 1994 study identified the following:

~ virtual suppression, as represented by Singapore and Malaysia;

— regulated openness, as represented by Hong Kong and the Philippines;

~ illegal openness, as represented by Taiwan and India;

~ suppressive openness, as represented by the People’s Republic of China,
where no effective control is possible,

Chan comes to the conclusion (1994, 122) that “Star TV tries not to violate
the national regulations, creeds, and beliefs of various countries or to show
any ideological or political bias”. The example of this approach given is the
decision not to broadcast the video Erotica on MTV (when this was still
transmitted via Star TV). D. Atyeo, head of Star TV’s MTV is quoted:
“(Erotica) is obviously designed to shock and outrage, and we’re here to
entertain. When you’re dealing with a wide range of religions, cultures and
beliefs it’s hard to see not offending someone and we’re very conscious of
this.”

117



Within a year the concept of the station, which had been providing Western
style television programming, was transformed by Murdoch, who lived in
Hong Kong. He replaced English-language programming by the languages of
the respective countries. In his own words, Murdoch structured the program-
mes offered by Star TV in such as way that Asian families could relax and
escape from the stress of their daily lives®®, The content is such that the not
exactly democratic governments in the target area regard it as friendly. The
aim is over time to loosen restrictions still in place. When Murdoch bought
Star TV it was losing about $US50 million a year. Murdoch announced in
October 1995 that in the 1995 fiscal year it had lost $US80 million. The pro-
blem is finding advertising customers in the vast region the station footprints,
even though it is divided into a northern and a southern beam.

The official reason given for the sale of the South China Post was that the .

growth potential in the newspaper market was too small; bought for some
$U.S. 260 million in 1986, the paper in 1992 alone returned a profit of $U.S.
76 million. The probably more credible reason for the sale of the paper, which
is not exactly of a friendly disposition towards Beijing, is that Murdoch wan-
ted to convince China that he was acting apolitically and purely entrepreneu-
rially, because shortly after the purchase of Star TV China banned individu-
al ownership of the satellite dishes needed to receive Star TV. In 1993
Murdoch had still declared in a speech that satellite TV is the enemy of tota-
litarianism, that satellites had made it possible to by-pass state-controlled tele-
vision. In 1994 he yielded to pressure from China and on'31 March 1994
removed BBC’s World Service Television from the northern beam because the
BBC had reported critically about China. The official reason given for that
move was that not enough viewers were watching the BBC. The BBC'’s slot
was filled by cinema films in Mandarin. Sondhi Limthongkul, a media tycoon
from Thailand, commented: “No matter how hungry you are, there have to
be some principles.” Murdoch himself said about the decision to ban the BBC
from Star TV: “We are not proud of that decision. It was the only way.”
(Newsweek, February 12, 1996.)

In the meantime relations with China have changed totally. Not only has
Murdoch published the biography of the Chinese dictator Deng. According
to the 1995 Annual Report of the News Corp. a joint venture has been laun-
ched with The People’s Daily, the Bejjing PDN Xinren Information Technology
Co. Ltd. Its aim is “to explore and develop a range of opportunities in
China’s rapidly developing technology sector”. With Murdoch’s help China

39 This is probably also the philosophy behind Star-Radio, a pop music broadcaster with-
out news launched in March 1995,

118

was planning to set up a national satellite television network. There may also
be a joint venture between China Central Television, China’s sole national
broadcaster, and News Corp., according to Newsweek (February 12, 1996) a
deal that would allow CCTV use of Star TV’s new satellite, AsiaSat2. In
return, Star programming might go on CCTV’s infant pay-television net-
works. With that, News Corp. could collect revenues from Chinese viewers for
the first time.

The 1995 Annual Report also states that during the year two further sub-
scription channels were added to Star TV’s first subscription channel, STAR
Movies, which has been broadcasting a mix of locally produced Mandarin-
language films and movies from international studios on the northern l?eam
since 1994, aimed mainly at Taiwan. One of the additions is an international
version of STAR Movies targeting viewers in India, the Middle East and
South East Asia, the other a Hindi-language pay movie channel, Zee Cinema.
A Filipino-language movie service, Viva Cinema, was to follow in 1996.

Star TV is to be expanded further together with local partnerships. There had
already been joint ventures in Indonesia with Indovision, that country’s only
Pay-TV licensee. Meanwhile Star TV can be received in Singapore (1995) via
Singapore Cable Vision. In April 1995 Japan designated Star TV as one of
only two officially recognised international broadcasters. From 1996 Star TV
was to broadcast from a more powerful satellite, AsiaSat2. The 1995 Annual
Report argues: “With AsiaSat2’s digital capabilities, combined with state-of-
the-art digital compression technique pioneered by News Datacom, Star TV
will be able to offer dozens of channels and a range of services customized for
its target markets.”

Channel V, launched by Star TV to compete against MTV, comes in two
distinct services: a Mandarin, Japanese and Tagalog channel for ViBV‘.IeI‘S in
greater China and Northeast Asia; a second service in Hindi, Arabic and
English aimed at Southeast Asia, India and the Middle East. Since January
1995 four of the biggest entertainment companies, BMG, Thorn EMI, Sony
and Warner Music, have been joint venture partners in Channel V.

As banal as that may sound, the viewer numbers of Star TV in individual
countries are governed by many factors. The centrally important ones are
competition by the terrestrial broadcasters in each case and the extent of
reception regulation, The higher the quality of the competition’s program-
ming, the smaller the chance of Star TV. Language barriers are significant, as
are different levels of prosperity between countries, cultural differences and so

119



forth. Thus the sport channel was also split, beaming gymnastics and Chinese
soccer to China, cricket to India.

Competing with Star TV since 1994 have been Television Broadcasts (TVB)
Hong Kong and the Chinese Television Network (CTN), the world’s first
Mandarin network. Murdoch tried to obtain a share of TVB in mid-1993 but
failed. TVB is Hong Kong’s leading television company. In 1992 it captured
about 80% of Hong Kong’s viewing audience and 85% of Hong Kong’s tele-
vision advertising revenue. TVB is the world’s biggest producer of Chinese-
language programmes; The Economist (July 31st, 1993) put its library of
Chinese-language programming at 100,000 hours, with a production facility
that makes another 5,000 hours a year. Under TVB leadership a consortium
grouping CNN, Capital Cities, Time Warner and the Australian broadcaster
AUSTV has been formed to compete against Star TV. CNN offers news.
Capital Cities offers ESPN as a sports channel to rival Prime Sports. Time
Warner’s Home Box Office provides the cinema films. AUSTV supplies
English-language entertainment and TVB international Chinese-language
shows. TVB is planning another Mandarin-language channel.

4.6 The Latin American and Australian target areas

Canal Fox has operated in Latin America since 1993; the 1995 Annual Report
describes it as a 24-hour general entertainment cable channel, bf’oadcasting to
4.2 millfon homes in 18 countries. In July 1995 News Corp. (30%) coopera-
tion was announced with Globo TV (30%) and Televisa (30%) within the
framework of a project to cost 500 million Australian dollars. The remaining
10% are owned by the U.S. cable company TCI. The satellite pay TV venture
covering Latin America and the Caribbean was scheduled to go to air in 1996,
It is planned to be the world’s biggest digital satellite operation, capable of
carrying 150 channels. News Corp. is the managing partner, all others con-
tribute to the programming. Quoted in his own paper, The Australian,
Murdoch said in November 1995: “We see enormous growth in Brazil, and
resumed an enormous growth in Mexico.” The group will compete with a
similar satellite venture planned by GM Hughes Electronics and three others,

Televisa, Globe and News Corp. will cooperate with PanAmSat, launching the
satellite for the service.

In Australia News Corp. has joined with Telstra, a telephone company, to

launch Foxtel. It has broadcast via satellite from October 1995. Telstra is
building a fibre optic network to reach 85% of Australian households by 1999,

120

Here, too, sports is to secure the broadcaster’s success. The 1995 Annual
Report says: “Also in Australia, we have overturned the entrenched sports
interest by creating the Super League. Enlisting over 200 of the best players
in the Australian Rugby League, News Corporation will field ten teams wh.o
will compete from next March. These matches will be seen on Foxtel 'fmd will
be an integral part of its sports programming package that we will offer
Australian viewers.” The Super League also includes New Zealand. The News
Corp. also changes the world of sport: its own Rugby League is so to speak
the functional equivalent to programme production — sport becomes a soft-
ware.

4.7 Activities on the Internet

Delphi Internet Service, a Massachusetts based computer network tpat provi-
des access to 20 million computer users, was acquired in 1993. Wxth 503000
subscribers Delphi was the smallest of the five leading online services.
Murdoch stated his reason for buying as wanting to offer an elegtromc news-
paper. This, too, shows that Murdoch always takes a chance w1t}} 1'1ew tec?h-
nologies. Delphi Online Service has been operated on the Inter_net jointly with
MCI, an American long-distance giant telephone company, since May 199‘5.
With that a worldwide media partnership appears to be forming becal.lsc_a in
1994 MCI had sold a 20% stake of itself to British Telecom for $4.3 blll}on.
MCI sought partners to transform its worldwide phone netvyork into
pathways for content. And, “You can hardly think of content w1tho_ut the
name of Rupert Murdoch coming to the fore,” commented MCI chairman,
Bert Roberts.

MCI agreed to invest $1 billion in News Corp. stock .immediately‘, the pay-
ment occurring on 2 August 1995. Another $1 billion is to follow in the fol-
lowing four years. That would give MCI 13.5% of News. Corp.. Terms of the
deal require MCI to vote its shares in the same proportion as the rest of the
shareholders. TIME (May 22, 1995) commented: *“That means that Murdoch,
who with his family controls 40% of his company’s stock, cede§ no control.”
TIME went on: “In return, Murdoch will send his companies’ immense fund
of grunt-and-grin entertainment, news and information through MCI phoge
lines into homes and business screens. ... Each side will contrlbutg 3200 mil-
lion to a global joint venture in which programming angl electronic informa-
tion produced by News Corp. will be distributed to business and consumers
in digital form through MCI's vast web of fiber optic cable.”

121



TIME (May 22, 1995) saw the following problems. MCI has a strong custo-
mer base among business, News Corp. has little in the way of business infor-
mation services to offer them. For Murdoch, however, there was an addition-
al chance for Delphi, which lay in fourth place far behind America Online,
CompusServe and Prodigy, which is that Delphi can open access to 16 million
residential customers. However, Murdoch gave up the Delphi online service
in May 1996. No details are known about the reasons.

TIME (November 13, 1995, 12) outlines the following additional aims of the
cooperation with MCI: “As a part of the $2 billion deal, MCI and News
Corp. agreed to replace dreary text-based Delphi with a snappier, easier-to-
use computer information service, initially known as MCI/News Corp.
Internet Ventures. Under a new management team that includes Vinton Cerf,
also known as the ‘Father of the Internet’, the service could finally fulfill the
Fox’s ambition to become a serious contender in the $3 billion online busi-
ness that is now dominated by industry giants CompuServe, America Online
and Prodigy.” TIME saw the following possible strategy behind the MCI-
Delphi deal: “It could well emerge as a linchpin in a chain of content and dis-
tributing systems that will allow consumers to order 20th Century Fox movies
and Fox TV shows by phone, read Murdoch owned newspapers such as the
Times of London and TV Guide on portable television screens, and chat on-
line with star athletes after a Fox-broadcast National Football League game.”

4.8 Summary

The News Corp. is the media enterprise with the biggest reach worldwide. It
is financially healthy. John Malone remarked about Murdoch in 1966, “He’s
made the tectonic plates move. He has changed the perception of what you
havg to be to be really successful in the future of the media-entertainment
business. Today ... it’s all about trying to catch Rupert”. All leading banks
now rate News Corp. as an outstanding long term investment opportunity.
The ente_rprise has the financial strength to carry cost-intensive and heavily
loss-making preparatory periods of several years in individual sectors.

.I emphasise again: the decisive criterion for News Corp. is the profitability of
investments, Such values as freedom of the press or efforts to offer culturally
higher grade products are meaningless. The enterprise uses every opporttunity
that arises and, as mentioned, would have liked to buy Turner Broadcasting,
Maqy areas where News Corp. operates cannot be addressed here in more
detail for space reasons. Thus News America FSI is one of the largest publish-

122

ers of promotional free-standing assets (FSIs) in the Unit_ed States, producing
almost 60 million inserts each week. In the book publishing field News Cgrp.
owns HarperCollins (e.g. the Zondervan division dominates the American
Bible market). The Ansett Australia airline is 50% News Corp. owned. Eur-
ther engagements are in The News Technology Groups. News. Datacom 1s a
provider of pay television conditional access systems, encryption technolo;%y
and subscription management systems. Already in 1993 Murdoch’s BSkyB, in
cooperation with National Transcommunication Ltd. had a research facility
to develop digital compression systems to enable satellites to beam down 180
channels.

News Corp. has a global monitoring system which once a week (1) compile.s
a balance of planned and actually made profits and losses, sales and adverti-
sing revenues, costs of individual media and their circulation and rf:ach.
Murdoch said in 1989 about the strategy of the News Corp.: “There is no
such thing as a ‘global village’. Most media are rooted in their national and
local cultures. Nonetheless, when you ask me whether global communications
networks are a reality, my answer unequivocally is yes. ... Our company stra-
tegy is to keep the various types of media separate and operate the individu-
al companies as profit centres.” But there is also differentiation by media, i.e.
television, film and books are regarded as global media, while newspapers and
magazines are not. Despite that, Jessica Reif, media analyst at Merrill Lynch
in New York, is correct in her assessment (Newsweek, February 12, 1996) that
“Murdoch has the best distribution on a global scale”.

Apart from the acquisition of loss-making newspapers and television broad-
casters, sport, being attractive to the public and ‘non-political’, is centrally
important to the success of the News Corp.. In 1992 Murdoch acquired for
$US400 million the exclusive rights to broadcast British soccer for four years.
In 1993 followed the purchase for $US1.6 billion of the rights to broadcast
the National Football League (NFL) of the US, i.e. Australian born Murdoch
owns the Super Bowl Football game, an American national institution. In
1994 49% of the World League of the NFL were bought. Since 1994 News
Corp. has had in China the exclusive broadcasting rights of the International
Badminton Federation and volleyball games for 10 years. In 1995 not only
was the Rugby Super League established but television broadcasting rights
also acquired for Rugby in Australia, New Zealand and South Africa.

Murdech tries to monopolise the televising of sports. But in February 1996

he failed to secure the rights to broadcast the Olympic Games. The Interna-
tional Olympic Committee turned down a Murdoch offer of $2 billion for the

170



broadcasting rights for five future Olympics. But the rejection was hardly out
of ‘higher’ motives - it was simply that NBC paid more. But Murdoch is very
powerful in the world of sport, “simply too powerful” in the view of Britain’s
former national heritage minister, David Mellor, “and the time has come to
do something about it”. Sport is apolitical in the sense that its dissemination
is hardly likely to cause problems in states without freedom of the press. In
addition to sensations, sex, crime and human interest, sport is the decisive fac-

tor of Murdoch’s strategy and success. Sport appeals to viewers regardless of
their level of education, age, income, etc..

Murdoch sees technology as both a chance and a danger if one misses
investing in new delivery systems as they become available. “What we are say-
ing,” Newsweek (February 12, 1996) quoted him, “is, there are so many op-
tions open that we had better have options for ourselves, and that’s why we
cannot just confine ourselves to being newspaper publisher, or just to televi-

sion. ... We have to be sure we have access to all the different delivery systems
that are emerging.”

124

5. Media giants in Latin America: Globo and
Televisa

5.1 Preliminary remarks

Whereas developments in the U.S. and European media ind}lstries are observ-
ed by a broad public, hardly any attention is paid to media enterprises that
have developed in socalled Third World countries whose ‘turnovers can com-
pare with North American and European ones. 0ut:stand1ng among them are
the Brazilian Organizaciones Globo and the Mezxican 'l'.‘e‘lejvxsa S.A.. Bach
reported a higher 1994 gross turnover on television aCthl'tICS than Bert.els’-
mann’s®® DM 1.3 biltion (c. $860,000) — Globo DM 2.1 billion (c. $1.§9 b'ﬂl{-
on), Televisa DM 1.4 billion (c. $927,000). The two giants d?,velopeﬁi in simi-
lar ways. North American money and personnel played a big part in the in-
itial vears of their growth.

If the World Bank’s definition of developing country by Gross Na'tional
Product (GNP) per capita is applied*, Mexico and Brazil ha\{e been in t':he
upper level of the medium income category since the 90s. Bfazﬂ and Mex1cp
are threshold countries, which means it is assumed that their own econorpxc
dynamic will gradually lift them out of the typical criteria of a developing
country,

5.2 Rede Globo de Televisao
5.2.1 History and political system of Brazil

‘When Portuguese colonial rule ended in 1822, Brazil became a monarchy. The
monarchy was removed by a military coup in 1889. Military rule shaped the
first years of the republic, with corruption, uprisings, electoral farces and the
like. A German historian, M. W&hike, argues: “There was a strange ambiva-
lence between democratic and oligarchical forces as well as in relation to the
socjetal system with its tangible tension between outdated agrarian structures

40 Since then Bertelsmann has become a major television player in Europe through its 1996
merger with Compagnie Luxembourgeoise de Telediffusion (CLT). See p. 98.

41 In 1991 the categories were low per capita income (up to $US 635 a year), medium per
capita income ($636 to $7,909 a year), which in turn is subdivided into a lower income
category (8636 to $2,555) and a higher income category ($2,556 to $7,910), and high in-
come (§7,911 and more) (cf, World Bank 1993).

125



and the rising urban-industrial civilisation.” (Wohlke 1985.) This first phase
of Brazilian democracy ended in 1930 with the takeover by Getulio Vargas.
He pursued a nationalistic policy, first as dictator (1930-1945), then as
President (1951-1954).

Under his successor Kubitschek (1955-1960) there was an initial economic
upswing, the first Brazilian economic miracle, followed a few years later by a
recession that generated great social tension. His successors Quadros and
Goulart could not solve the problems that had arisen under Kubitschek so
that given the failure of the politicians the military coup of 1964 seemed
almost inevitable. In the ensuing years the military attempted to ram through
the “Brazilian development model” at any price, i.e. even against the will of
the population. Human rights abuses were routine under that military regime
which lasted into the mid 80s. At first there was strong economic growth, but
it had to be paid for with rising inflation and high foreign debt. The country
was heading for an economic crisis, expressed in the late 80s by the highest
foreign debt of a developing country (more than $100 billion) and inflation of
more than 2,000% in 1987. In 1985 power was again transferred to a ctvilian
government because of the incompetence of the military. A new constitution
was adopted in 1988. In 1990 Fernando Collor do Mello took over a coun-
try with a devastated economy, his election being massively supported by TV
Globo. Roberto Marinho, the owner of Globo, backed Collor with the fol-
lowing order: “I want nothing to air that could hurt this boy’s image!”

Brazil is now a federal republic of 22 states, four territories and the federal
district around the capital, Brasilia. The head of the executive is the State
President who has very great powers. He is head of state, head of government
and supreme commander of the armed forces all in one. The president is elec-
ted directly by the people every five years and is not eligible for immediate re-
election. In the early 90s Brazil had a population of about 150 million. More
than three quarters (77.3% in 1992) live in towns. The standard of education
if relatively low. The literacy rate was given as around 80% in the 90s but in
reality substantially fewer people can read.

5.2.2 The legal framework for media activities in Brazil

The legal regulations for mass media in Brazil are laid down by a Tele-
communication Act and by the Constitution of 1988. Article 220 of the consti-
tution states that neither the freedom of opinion, nor the freedom of educa-
tion, speech and information may be restricted in any way. The prerequisite
is that exercising these rights is in conformity with the Constitution of 1988

126

(cf. Wilke 1992). Paragraph 2 of this article stipulates a ban on censorship.
Paragraph 5 forbids the direct and indirect monopolisation of societal com-
munication means. Article 221 lays down principles that must be observed in
programme planning. Preference is to be given to enlightening, artistic, cultur-
al or informative broadcasts. Own productions are given higher priority than
foreign ones. Production is to be regionalised and the ethical and social values
of the individual and the family to be respected. Article 222 lays down that
media enterprises may be owned only by native Brazilians or people who have
been naturalised citizens for more than 10 years. Article 223 regulates the
granting of licences by the executive. Concessions and permits for television
stations are given for only 15 years at a time and have to be renewed at the
discretion of the executive. Practically all television is commercial and has to
make its income from advertising. There are no viewer fees. Stations are
allowed to air advertising a quarter of the time.

Although freedom of opinion is guaranteed by the constitution, reality is often
different. Antiquated legal regulations (Press Act) and the lack of a democra-
tic culture cause discrepancies between the constitution and everyday reality,
which is also partly due to a concentration of economic power. Especially the
example of the newly regulated granting of radio and TV concessions shows
the gap between aims and reality of the constitution. Although the constitu-
tion is to prevent arbitrariness, in practice favours continue to be rewarded
and political support bought by concessions.

5.2.3 Launch and development of TV Globo

The origins of the present media enterprise Organizacoes Globo lie in a press
publishing house of Roberto Marinho (born 1905) whose centrepiece was the
newspapet O Globo started in 1923, With the launch of TV Globo in 1962
Marinho’s main interest shifted to the electronic media. TV Globo went to air
on 26 April 1965.

TV Globo was not the first Brazilian broadcaster. The start was made by
Assis Chateaubriand with TV Tupi Difusora on 18 September 1950, Until TV
Globo was launched TV Tupi was followed by a number of local broad-
casters, i.e. when television began in Brazil there was lively competition. But
most of the broadcasters from that time did not survive the 60s. The high cost
of receivers, moreover, caused the business community to regard the medium’s
veach as too low to make advertising worthwhile (cf. Wilke 1992, 218 £).

127



When TV Globo went to air it faced the problem of very little notice being
taken of it because of the already well established rivals, TV Tupi and TV
Rio. In that situation Globo tried to appeal to viewers’ emotions. Floods in
Rio de Janeiro in 1966 were used to emphasise the station’s “humane soul”.
In addition to the coverage from the location, relief was organised for the vic-
tims. The station buildings were partly turned into collection depots for blan-
kets and food donations.

In its founding phase TV Globo was able to draw on the knowhow and funds
of the TIME publishing group which in the early 60s owned periodicals and
newspapers as well as five TV stations in the USA. Shortly after the TV
Globo launch a joint venture agreement was entered on 24 July 1962. In addi-
tion to financial support the U.S. enterprise also provided technical and per-
sonnel knowhow, enabling TV Globo to gain a decisive lead over its compe-
titors (cf. Meyer-Stamer 1986, 675; Grosse-Kracht 1992a, 249ff). This inclu-
ded support in marketing and public relations work as well as training in the
USA for Brazilian personnel and the assignment of TIME-Life personnel to
Brazil. TV Globo was to pay for all this with 30% of its profits. From 1962
to 1966 TV Globo received more than $5 million financial support. Neither a
repayment modus nor the interest due appear to have been agreed, at least
nothing has become public knowledge about this. Hermann-Josef Grosse-
Kracht writes (1992a, p. 252): “The contracts with TIME-Life were not only
technical and administrative aid for building up TV Globo, but on balance
also brought in longterm, interest-free loans.”

Because participation of foreign capital in ownership, management and con-
tent concepts were forbidden in Brazil under the 1945 constitution and the
1962 Telecommunication Act, the link with TIME was kept secret to begin
with. Although after they became known a commission ruled the contracts to
be illegal on 22 August 1966 the cooperation was continued until 1968.

In addition to TV Globo there are three other major television enterprises in
Brazil:

— Sistema Brasileiro de Televisao (SBT), owned by the former entertainer,
Silvio Santos,

~ TV Bandeirantes, owned by the Saad family and

~ TV Manchete, owned by the Blech family which, similarly to Roberto Ma-
rinho, had already been successful in the press sector in the 50s (cf. Wilke
1992, 126).

128

Apart from that, there are also a number of independent television stations
and one statal education channel, but none of these have national reach. Only
TV Globo delivers its programming throughout Brazil. In 1992 it had a mar-
ket share of 62% (compared with Sistema Brasileiro’s approximately 20%),
reaching 21 million households.

An opinion survey returned 80% of Brazilians questioned seeing TV Globo as
“the most powerful institution in the country, ahead of church, president, par-
liament and judiciary” (Wilke 1992, 125). Many Brazilians are convinced no-
one can be elected President if Globo owner Roberto Marinho does not want
him to be.

5.2.4 The weight of television in Brazil and the role of the military

Television really began to grow in the 60s, driven primarily by the military
government. Promotion of television became part of an all-encompassing tele-
communication policy. A framework of legislation and authorities to monitor
its implementation and the realisation of political objectives were put in place.
“Widely unregulated in the initial years, television came increasingly under
authoritarian rule” (Wilke 1992, 119). In the 70s and 80s followed Globo’s
fast expansion. In 1971 TV Globo was already airing nine of the 10 television
programmes in Rio de Janeiro (cf. Fiillgraf 1990, p. 73). The launching of a
chain increased the number of affiliated stations from six in 1973 to 36 in
1983. The way was clear for country-wide delivery.

The protection of the military was of decisive importance to Globo. The rea-
son for the favouritism was the support given the military by the O Globo
newspaper during the 1964 coup. The coup was depicted as an important step
to maintenance of law and order, the creation of a progressive, Western civi-
lisation and preservation of Christian religion (Grosse-Kracht 1992a, 253). In
times of political unrest the television station presented to its viewers a world
view that all was well. Military dictator, General Emilio Garrastazu Médici
(1970-1974) stated the essence on 22 March 1973 (Fullgraf 1990, 72): I feel
happy, every night, when I turn on the TV to watch the news. While the news
tells of strikes, agitation, assassination attempts and conflicts in several parts
of the world, Brazil marches in peace, on its road to development. It is as if
I took a tranquillizer after a day’s work.”

The Brazilian military regarded the mass media, especially television, as an

important instrument for national development. They promoted television in
the mid 60s because in their view a national identity missing up to then was

129



needed for national security. Government plans aimed at unification of the
nation, maintenance of national security and assertion of development plans,
Another factor was that up to the mid 60s television, like radio, was tailored
to regional tastes. TV Globo permanently changed this strategy by moving
from Sao Paulo to Rio de Janeiro. The new Globo strategy of airing pan-
Brazilian programming was in line with the plans of the military to achieve
national integration.

The influence of television in Brazil is much greater than that of any other
mass media. One reason is the still high rate of illiteracy; some 30 million of
the 160 million Brazilians cannot read or write. For them television is the only
window on the world, so to speak. In Brazil television reaches all parts of the
population; even most of the poorest have a set: “Whereas in 1980 only 37.8%

of urban households were connected to public sanitation systems, 73.1% °

already had private television receivers” (Grosse-Kracht 1992b, 322). In many
rural areas it is usual for a generator-powered receiver, accessible to everyone,
to be set up in a central village square in the evening. This form of “public
television viewing” is called teleposto (cf. Grosse-Kracht 1992b, 343).

Nationally viewed television programming is an important factor in Brazil’s
cultural and political integration. Jirgen Wilke writes (1992, 118): “In the
heterogeneous Brazilian society only television is able to deliver a joint stock
of political knowledge and cultural experiences.” The integrating effect of TV
Globo may already be shown by satellite transmission creating a uniform
Brazilian feeling of time, be it through newscasts or telenovelas. A strong inte-
grating effect was created for the first time by the broadcasting of the soccer
World Cup competition from Mexico in 1970, which Brazil won. Karin
Knsbelspies (1993, 14) writes tellingly: “The feet of Pele and company jolted
the country into a gigantic collective celebration. National unity through the
visual medium began to be born together with the decade by means of a kick,
Brazil was great and victorious.”

Broadcasting policy in Brazil has always been a symbiosis between media en-
trepreneurs and government representatives. Within the framework of that
policy broadcasting concessions and import licences were given which due to
the imprecise formulation of broadcasting law leave the politically and econ-
omically powerful wide scope to interpret and act.

130

5.2.5 The company structure

Rede Globo de Televisao started broadcasting in 1965. Now Latin America’s
largest network reaches all Brazilian viewers. From 1965 to 1996 the Orga-
nizacoes Globo, headquartered in Rio de Janeiro, grew into a media enter-
prise that need not shrink from international comparison. In 1994 Globo
came 11th in the world television turnover, with DM 2.1 billion (c. $1.32 bil-
lion). Globo is Brazil’s largest media enterprise, comprising the following in
addition to Rede Globo de Televisao (TV Globo):

—~ O Globo is the second largest supraregional daily newspaper and origin of
the present conglomerate; in 1992 the paper had a daily print run of
300,000 and a weekend edition of 550,000.

—  Sistema Globo de Rddio is a linkup of 23 own and 58 affiliated radio sta-
tions reaching 45 million listeners.

— Sigla is a record company which, among other things, markets the film
music of the self-produced telenovelas.

— Globovideo produces and distributes home video cassettes, inter alia in
form of compilations of successful telenovelas and mini series.

~ Globosat comprises four category channels: Globosat News TV, Top
Sport, Telecine and Multishow.

— Agéncia Globo de Noticias is a house-owned news agency selling news and
information to other mass media in the country.

~ Editora Rio Grdfica and Editora Globo do Sul are publishing houses pro-
ducing and distributing periodicals, books and penny-dreadfuls, many of
them based on successful telenovelas.

~ Televisao Por Assinatura (TVA) is one of the newer entrepreneurial areas
of Marinhos, providing Pay-TV.

~  Globo Computacao Grafica (GCG) develops new techniques for producing
advertising spots.

~ Fundacao Roberto Marinho is a non-profit cultural foundation which, for
example, has produced 400 educational programmes for the government
(status 1992), which are supported by course units in Globo periodicals
and aim to raise literacy.

Globo also holds stock in food and cosmetic enterprises, real estate agencies
and many other firms. Abroad the Globo group holds 49% of Telemontecarlo
and 15% of the newly launched Portuguese TV station SIC. Coordination of
the different sections of the group is done by Coma-Holding (Companhias
Marinho).

131



5.2.6 Globo and commercialism I: telenovelas

The Marinho entrepreneurial philosophy is purely commercial. The product
is the broadcast that he sells. The viewers are both consumers and capital
because high switch-on ratings guarantee high advertising revenues. In Brazil
the TV Globo novela evening begins at 6 p.m.. There are then five hours
available for various series (cf. Armbruster 1986, 334f):

~  Films based on literature,

— regional telenovelas, running outside Rio de Janeiro and Sao Paulo,
— Telechanadas, a form of “Crazy Comedy”,

— Grandnovelas (Novelaos), aired after the 8 p.m. news,

— Late novelas, mostly in the form of opulent films based on literature.

In addition to their functions to entertain and advertise products, as well as
occasionally carrying messages relevant to development, the telenovelas also
have an integrating effect inasmuch as they drive the assertion of Portuguese
as the national language. But the main focus of telenovela production is on
stimulating consumption in the form of product advertising. Brazilian adver-
tising is seen in expert circles as especially creative and witty. The importance
of advertising is already shown by the fact that the advertising department is
closely involved in the production of the telenovelas. The moments of high
tension before the advertising breaks are determined in consultation with the
department. Mostly there are three breaks of two to five minutes duration per
novela. The maximum allowed is 15 minutes advertising per hour of TV
programming,.

Because of its huge reach television has become the major advertising medi-
um in Brazil. In 1989 60% of the Brazilian economy’s advertising budget
($1.78 billion) went into television; there is, of course, not only advertising
with the telenovelas, but also with other programming. In some partial mar-
kets there was even clearly more than that percentage. The share of television
advertising for clothing was 89%, for food 88%, for perfumes and health 80%
and for drinks 78%. According to Wilke, Rede Globo in 1988 attracted 65%
of all Brazilian expenditure on television advertising (cf. Wilke 1992, 125);
other sources put its share as high as 80%.

The telenovelas offer the opportunity of narrative-immanent advertising, i.e.
product placement. This means deliberate involvement of a trade mark pro-
duct in the dramaturgy of a film at a place where a product of this kind is
meant to be, though not necessarily this very one. Globo launched a sales

132

agency, “Apolo de Comunicacoes”, which looks for favourable links between
the plots of series stories and certain products. Generally the product is inte-
grated in the plot. That not only raises the credibility of using the product but
it also reaches people who do not watch the actual advertising blocks. The
product placement practised in Brazil not only advertises products that fit
smoothly into the plot. Claudius Armbruster (1986, 341) gives the following
example: “A director might be ordered to move the focus of the camera
during a kiss from the lips of the lovers to the feet of the girl because a
manufacturer wants to advertise 2 new model of beach sandals.”

Omar Souki Oliveira (1993, 125f) likens the Brazilian telenovelas to a bazaar.
“Everything within sight is for sale. The couch where the characters sit, the
suits they wear, the scotch they drink, the paintings on the walls, lighting fix-
tures, carpets, lamps, and so on, all are being advertised.” International firms
like Levi Strauss, General Motors, Volkswagen and Coca Cola and national
banks and enterprises use this advertising strategy. Sometimes the product
placement within a telenovela becomes a plot-carrying factor. An example of
this was the advertising campaign for a brand of panties in the telenovela
Roque Santeiro. The sexy advertising for the brand was first presented within
the story so that viewers could follow on the screen how liberal and less liber-
al folk argued about the billboards being used. A week later the billboards
were really put up in Brazilian towns. Armbruster writes (1986, 342): “The
derealisation of reality often warned about by critics of the telenovela and the
simultaneous realistic transformation of fiction reach an ambivalent high
point here.” Joseph D. Straubhaar (1991, 48) reports that between 1983 and
1990 Globo ran advertising in telenovelas for a big Brazilian bank, the Banco
Itav: “In the Telenovela Tieta in 1989-90, a modern and colorful branch of
Banco Itat was frequently shown in the middle of a small, rather traditional
northeast Brazilian town. The series showed the bank branch opening, cha-
racters doing frequent business and using credit cards etc..”

The advertising business with the telenovelas is profitable although only about
20% of the viewers reached could actually afford the products being advertis-
ed. Twenty percent of 160 million Brazilian inhabitants still comprise a mar-
ket like Canada or Scandinavia. An essential characteristic of the telenovelas
produced by TV Globo is that they come into being in constant interaction
with viewers. The telenovela is an open-ended work without topics being firm-
ly laid down (apart from the product placement). Opinion research institutes
follow the resonance of the telenovela. Usually, three weeks after the teleno-
vela starts discussion begins in groups representative of the mega cities Rio
and Sao Paulo. In line with the upshot of these discussions and the findings

133



of the opinion polls the plots are devised. TV Globo and other Brazilian
broadcasters already react to newest switch-on ratings while the programme
is still airing. Without delay the Ibope polling institute passes the data to the
broadcasters. This has changed live programming. On Sunday afternoon there
is a four-hour family show, Domingo, on the rival SBT. If the ratings rise
during a show act (women dancers rhythmically circling their lower bodies
over beer bottles are popular), the number is repeated or extended. If the
ratings drop, the act is shortened. The television consumption in 630 house-
holds of all social strata in Sao Paulo, assumed to be representative of the
city’s 17 million inhabitants, is monitored. Sex and animals have been found
to raise the ratings.

Telenovelas are also a major export item. In the early 90s TV Globo export-
ed to 128 countries (cf. Knobelspiess 1993, 11). But compared with the mar-
ket potential of Televisa, TV Globo’s export potential for undubbed films is
small, because of the approximately 200 million Portuguese speaking people
most live in Brazil. Apart from Portugal, the other five countries where at
least some people speak Portuguese — Angola, Mozambique, Guinea-Bissau,
Cape Verde Islands, Sao Tomé and Principe ~ are not very interesting mar-
kets. Portugal and Italy are the biggest European importers. The first
telenovela aired in Portugal in 1975. The genre is very popular in the coun-
try. Grosse-Kracht (1992b, 338) goes so far as to say that “Brazilian teleno-
velas regularly trigger national manias in Portugal”. The statal telephone com-
pany reports that while telenovelas are on the air there is a regular dropoff in
telephone traffic. In 1988 the novela Roque Santeiro achieved a record switch-
on rating of 92%. Portuguese politicians are already complaining about the
cultural imperialism of their former colony. The high ratings are causing
“Brazilianisms” to assert themselves in everyday speech. The telenovela ex-
ports to Portugal are especially important to TV Globo because they do not
need to be dubbed and the products have already completely recouped their
costs by the time they are exported. Brazilian telenovelas have been aired in
Italy since 1981, in France since 1985 and in Germany since 1986, In
Germany The Slave Isaura was a big hit with viewers. Meanwhile Holland,
Switzerland, Sweden and Ireland have become Globo customers. Considerable
success was also scored already in the 80s in Poland, the Soviet Union and
China.

Gabriele and The Slave Isaura are ranked with Brazil’s most successful exports,
The latter, aired in 30 countries, tells the story of a light-skinned woman plan-
tation slave characterised by special nobility of character, diligence and virtue,
In the end she gains her freedom and marries the handsome son of the neigh-

134

bouring fazenda. Oliveira (1993, 119) writes: “In China, Escarva Isaura cap-
tured an estimated audience of 450 million viewers. The identification the
Chinese had with the slave girl, played by Lucelia Santos, was so remarkable
that, when the actress went to China in 1985, more than five thousand people
went to Beijing’s international airport to welcome her.” Escarva Isaura was
also a big success in Cuba; Castro is said to have refused to attend meetings
while it aired (cf. Grosse-Kracht 1992b, 338; Oliveira 1993, 118).

Globo is finding it harder to penetrate the USA because there Televisa has a
competitive edge. Globo tried to get a foot in the door in North America in
the 80s. Production studios were set up in Rio de Janeiro which were to con-
centrate on English-language telenovelas. It was perceived as the only way to
get into that market because on the one hand Americans do not like dubbed
programmes and on the other hand the Spanish-language market was alrea-
dy dominated by Televisa. Since this attempt is no longer mentioned in later
depictions of Globo exports it has to be assumed that the project did not
come to much.

5.2.7 Globo and commercialism II: marketing

The success of the Latin American media giants was largely driven by new
marketing and entrepreneurial strategies in which Globo has been a trailbla-
zer. To begin with TV Globo marketed its programmes in a push strategy. In
marketing this strategy of sales promotion is defined as follows: “A push stra-
tegy means that with the aid of one’s own distribution organisation and trade-
oriented sales promotion a product is, as it were, pushed through the distri-
bution system” (Kotler and Bliemel 1995, 946). It means that the manufactu-
rer turns primarily to the wholesaler, not the end consumer. Related to the
Brazilian media market, push strategy means that in shaping its series TV
Globo primarily aimed to meet the needs of the advertising customers
(Hackenberg 1989, 157, 161):

Broadcaster===>Advertising cnstomer===>Viewer

First the price and placement of the advertising was agreed with the sponsors.
Disagreements with the advertisers could lead at any time to their changing
to rival broadcasters. This strong advertiser position without doubt curbed the
programme making freedom. Thus the creative professionals were contrac-
tually bound to these enterprises, respectively their advertising agencies, with-
in the framework of this strategy. From 1971 Rede Globo developed a new
marketing strategy with the help of the opinion researcher (and former diplo-

135



mat), Homero Icaza Sdnchez. Instead of the push strategy, a pull strategy was
now used, that is the recipients moved into the centre of the activities:

Broadcaster===>Viewer===>Advertising customer

The orientation to the viewer as end consumer aims to create a “demand
pull”. This is achieved by investing in consumer-targeted sales promotion, i.e.
in this case by producing attractive programming. The increased demand for
certain programming increases reach and makes this programming a more
attractive advertising medium. The advertisers become air slot tenants, re-
spectively purchasers, because it is no longer the programming as such that is
sold, but the switch-on ratings. No individual prices are negotiated with the
advertisers any more, but certain rates are offered for air time packages. For
the media enterprise this means that it can also sell less popular advertising
time (cf. Fillgraf 1990, 73).

Switch-on data is no longer collected after a broadcast; one tries to program-
me it in advance with the aid of the group discussions mentioned earlier.
Continuous series are planned in line with viewer interest. Involving the public
in series planning proved very successful. Thus TV Globo achieved one of the
highest ratings in Brazilian television history with the telenovela Vale Tudo
(cf. Fullgraf 1990, p. 73f.). Five versions with different endings were pre-pro-
duced. In a large-scale campaign viewers were then able to tip how the story
would end. Viewer interest was considerably heightened this way.

5.3 Grupo Televisa S. A.: giant from Mexico
5.3.1 History and political system of Mexico

Mexico was shaped by Spanish colonialism for almost 300 years, from 1519
to 1821. From 1810 to 1821 an independence movement fought against Spain.
Independence was declared in 1821, the United States of Mexico in 1824,
Texas declared itself independent in 1836. The Mexican-North American war
took place in 1846/47. Benito Juirez was in power from 1858 to 1872. He
nationalised the vast property of the church and did away with all its privile-
ges. This caused civil war between clericals and liberals and intervention by
British, Spanish and French troops. At the instigation of Napoleon I1I, the
Austrian archduke Maximilian was declared emperor of Mexico but shot dead
on 19 June 1867 after the French withdrew, The dictator Porfirio Diaz held
political power from 1876 until the revolution of 1911, The Mexican revolu-

136

tion continued until 1917. A new constitution and the foundation of the
Partido Nacional Revolucionario followed. The party aimed to unite the coun-
try’s political forces, laying the foundation for what is still Mexico’s most
powerful party, the Partido Revolucionario Institucional (PRI). Although a
democratisation process has set in in recent years, the PRI still dominates
politics.

According to the 1917 constitution, Mexico is a federal republic whose form
of government is oriented to the presidential democracy. The president is elec-
ted for six years and re-election is not possible. The president, who has been
from the PRI since 1928, has almost limitless powers. Since the 70s oil has
been of central importance to the Mexican economy, which crashed massive-
ly in the early 80s, however. The distribution of income in the country has
become ever more unequal by a new economic policy.? Whereas average
annual Mexican inflation ran at around 65% in the 80s, it was brought down
to 15.5% by 1992. The 1992 per capita income was $3,470. The big spread of
income has to be taken into account. In 1994 the economic situation again
deteriorated drastically. Falling central bank reserves and a balance of pay-
ments deficit of $28 billion led to a 15% devaluation of the Mexican curren-
cy vis a vis the dollar on 20 December 1994. A day later the Peso was float-
ed totally and lost another 20 to 30% of its value.

At the start of the 90s Mexico had a population of about 85 million, more
than 70% of whom lived in urban areas. Mexican society is very young on
average and comprises mostly people of mixed blood. Mexico is the biggest
Spanish-speaking country, which is of great importance to the international
expansion of Televisa,

5.3.2 The legal framework for media activities in Mexico

Similarly to Brazil, the legal foundations of the Mexican media are provided
by the constitution. Freedom of opinion is provided by Article 7 and is inviol-
able. It is restricted by respect for privacy, morality and public peace (cf.
Bohmann 1986, 170f). This formulation leaves any government scope to
restrict freedom of opinion in reality. According to Article 4 of the repeated-
ly modified Federal Radio and Television Broadcasting Act of 1960 the state
must protect and oversee radio and television because these are activities of
public interest. Article 5 defines the tasks of radio. They include in addition

42 Gerold Schmidt (1995, p. 42) writes: “Thus it can be explained that the fortune of sever-
al billion dollars of Carlos Slim, Mexico's richest man, is greater than the joint annual
income of more than 17 million of the poorest Mexicans.”

137



to national integration and improving living conditions, activities to promote
education. Article 59 stipulates that up to 30 minutes of programming should
be available daily for educational, cultural and societal themes (cf. Longin
1994; Schleicher 1994, 66ff.).

Radio is commercial in Mexico. Concessions are given either to individuals or
stock companies. They are granted for a maximum of 30 years and have to
be renewed thereafter. The only income of the private radio stations is from
advertising. According to Axticle 41 of the Ordinance on the Federal Radio and
Television Broadcasting Act of 1973 there has to be a careful balance between
advertising and total programming to ensure natural narrative and dramatur-
gical continuity (Bohmann 1986, 168f). A maximum of six spots per hour up
to a length of one and a half minutes each can be broadcast. In other broad-
casts up to 10 spots per hour are permitted. But Article 43, for reasons of the
general interest, allows a temporary increase in the advertising times. Since
these reasons are not defined any more precisely, the door is open to expan-
sion of advertising time at will. This exceptional regulation is in harmony with
the Ordinance’s also listing economic development of the country with the
tasks of radio in addition to information, education, culture and entertain-
ment. It is emphasised that advertising can stimulate consumption of national
goods and services. 4rticle 10 lays down that there has to be an adequate
balance between Mexican and foreign productions. This balance is defined
more closely in Article 34, which stipulates that 30% of daily transmission has
to comprise national programming (cf. Schleicher 1994, 98ff). As already sug-
gested, the ordinance on the federal radio and television broadcasting act of
1973 and the 1960 radio broadcasting act are imprecisely formulated, leaving
wide scope for interpretation.

5.2.3 Launch and development of Televisa

The origins of Mexican television lie in the 50s. After a commission convened
by the president cleared the way for commercial television against public tele-
vision, three concessions were granted to begin with. The owners of Mexico’s
first television channels were families (O’Farril, Azcdrraga and Camarena)
already successful in radio (cf. Meyer-Stamer 1986, 673). The three private
channels merged in 1955 because of financial difficulties to form the chain
Telesistema Mexicano (TSM). The most influential stockholder in the new
company was Emilio Azcarraga, who bought Camerena’s TSM holding and
with that owned 55% of the Telesistemna stock (Schleicher 1994, 59).
Advertising spots were sold and the interest of U.S. advertising agencies
increased. The monopoly-like position of TSM enabled it to charge relatively

138

high prices for the advertising spots. Additional transmitters were erected in
rural areas so that the potential audience and hence the advertising attrac-
tiveness. grew (cf. Meyer-Stamer 1985, 673). Ingrid Schieicher (1994, p. 64)
writes: “It was Telesistema’s aim to build up a television chain that would air
countrywide the programming of one of the capital city channels. In the natio-
nal expansion the concessionaires were yet again supported by the state.”

In the subsequent years followed a state channel, primarily addressing the
areas of education and culture stipulated by broadcasting law, and more pri-
vate networks. These were Television Independiente de México 5. A. (TIM),
Telecadena Mexicana S.A. and Channel 13, which were not particularly suc-
cessful, however (cf. Bohmann 1986, 105f.). The state bought Channel 13 in
1972. Telecadena Mexicana was taken over by TIM. In January 1973 the two
TV chains of TSM and RIM became the media enterprise Television Via
Satelite S. A. (Televisa). After Pemex (Petréleos Mexicanos) Televisa is
Mexico’s second largest enterprise. The reason given for the merger was coor-
dination of programming and hence improvement of supply in form of a
balance between entertainment, culture and education (cf. Ingrid Schleicher
1994, p. 107). Christine Longin (1994, 292) writes: “Televisa has since then
dominated Mexican television. The only alternative provider is the state
whose influence has fallen further under President Carlos Salinas de Gotari.”

Televisa is a stock company whose shares have shifted several times since its
launch between certain families. Up to 1990 the stock was distributed between
the Azcarraga, Aleman and O’Farril families (cf. Longin 1994, 301; Molina
1991, 238). At the start of 1991 Miguel Alemén Velasco and Rémulo O’Farril
sold up their holdings, saying they wanted to do something different. The
departure of these longstanding stockholders prompted a restructuring of the
enterprise. There was now 41% of the stock available for internal sale. As a
result of the redistribution the Azcarraga family now holds just under 81% of
it. Most of the rest was distributed among the Aleman family (11.39%) and
two sons of the Canedo White family, longterm employees of Televisa.
Another finance crisis of the enterprise in 1991 led to another redistribution
of holdings. The owners decided to offer Televisa shares on stock markets in
Mexico, Europe and the USA. To that end every stockholder ceded 20% os
his holdings. That left the Azcdrraga family, still holding just under 65% of
the stock, in control of the enterprise (cf. Schleicher 1994, p. 253 ff)).

139



5.3.4 The weight of television in Mexico

There was competition on the Mexican television market only between 1970
and 1973. Since 1973 Televisa has dominated the Mexican TV landscape.
Channel 2 is regarded as the leading and most popular channel, received by
96% of households (Schleicher 1994, p. 208). The stations not linked to
Televisa belong to the statal Imevision, which is now the only but anything
but a dangerous “competitor”. The reasons for this have always been under-
funding and unattractive programming of the statal stations, trying to do
justice to their legally prescribed task primarily with education programmes
(Longin 1994, p. 296ff.). Another competitor came into the picture during the
presidency of Salinas de Gotari with the sale of the state channels 7 and 13.
Merged as Television Azteca, the two channels were sold as part of a package
also including 420 cinemas and the América film studios to Radiotelevisora
del Centro. This group, too, like Televisa, is committed to the PRI governing
party (Schleicher (1994, p. 268ff.). Schleicher (1994, 274) argues that “the state
was never really interested in offering an alternative to the television model
developed by Televisa and its forerunners”. On the symbiotic relationship be-
tween PRI and Televisa Christine Longin (1994, p. 308) writes: “The two
strongest power centres of Mexico, PRI and Televisa, have not only allied
themselves but support one another. The government needs positive reporting
in the broadcast media, Televisa needs the goodwill of the government...to be
able to expand its enterprise further.”

The long-governing Partido Revolucionario Institucional — its very name is a
contradiction in terms — is supported by Televisa in election campaigning, for
example. No exposure, or very little, is given to opposition parties. The
government in return shows its goodwill when licences are to be issued, for
example. Emilio Azcarraga is a member of the PRI and described his rela-
tionship to it as follows (quoted in Schleicher 1991, 6): “We are of the PRI,
member of the PRI, have always been of the PRI; we believe in no other for-
mula. And as a member of our party we will do everything to make our can-
didate win. That is only natural.” Correspondingly, in its main newscast, 24
Horas, Televisa gave about 70% of its election campaign coverage to the PRI
candidate, Salinas de Gotari. Statal Imevisiéon gave him almost 90% of its
coverage. Gotari won the election. In addition to the imbalanced coverage, a
lot of negative reports about members of the opposition were disseminated.
The interplay between Televisa and the government is also shown, for exam-
ple, by the concessions for Televisa being renewed a year after Gotari’s elec-
tion without being thrown open for tender (Schleicher 1991, 6).

140

Televisa’s forerunners Telesistema and TIM were already skilful negotiators
with the presidents of their day. They emerged the winners from two conflicts
between the commercial broadcast providers and the state in 1969 and
1971/1972. In 1968 President Diaz Ordaz demanded a law that would have
taxed concessionaire radio and television enterprises. The tax was to have
been 25% of gross revenues. The concessionaires were offered the alternative
of depositing 49% of their stock with a national credit institution and there-
by pass the voting rights of almost half their holdings to other hands. Good
contacts of the concessionaires to the governing party brought about a com-
promise favourable to the enterprises. The concessionaires were given the pos-
sibility of paying off their tax arrears by ceding to the state 12.5% of their
daily broadcast time. The fact that the state was not even able to fill with pro-
gramming the 30 minutes it was already entitled to before this law was enact-
ed enabled the concessionaires to come out of this conflict without financial
loss (Schleicher 1994, p. 85ff).

The second conflict in the early 70s arose from the criticism that radio and
television were neglecting cultural and educational aspects. President
Echeverria was even bent on nationalising broadcasting — a hopeless intention.
Efforts to change media policy so that the 12.5% of air time due to the state
were actually used also came to nothing. However, the technical infrastruc-
ture was put in place to disseminate television to rural areas as well. At the
end of the day it was again the commercial providers who gained because the
state was unable to fill the time due to it with programming but the reach of
the commercial television stations was increased.

The predecessors of Televisa countered critical voices demanding fulfilment of
the educational task of television with public relations campaigns. They were
able to improve their image vis a vis the public and the state (cf. Schleicher
1994, p. 89ff.). They managed to portray themselves as entrepreneurs in the
service of the public, that was not better supplied because that was what it
wanted and it was impossible to do for financial reasons, anyway. To impro-
ve their reputation, which was then suffering greatly from accusations of yel-
low journalism and the dissemination of violent programmes, the concession-
aires ran spots in July 1972 aimed at winning back and securing the favour
of the public and the government (Schleicher 1994, 93f): “Radio and televi-
sion are part of the social, industrial and commercial progress of Mexico.
They convey business news” (i.e. advertising spots) “that sell Mexican pro-
ducts and create Mexican jobs.” “Radio and television cooperate with the
administration and support public order by carrying the voice of the govern-
ment to all parts of the country.”

141



As in Brazil, the initial phase of Mexican television was strongly US-influenc-
ed. Channel 4, owned by the O’Farril family and going to air in 1950, had a
production and marketing director who had come from NBC. Telesistena
Mexicano also cooperated for a time in its initial phase with a North
American TV giant, the ABC. In 1960 Telesistema and other TV enterprises
owned by the Azcarraga and O’Farril families, launched the Teleprogramas
de Acapulco company together with ABC. Its task was programme produc-
tion. Primarily that meant telenovelas to be aired not only in Mexico but also
to be exported to Central and South America and the USA.

The Inter Press Service (IPS) news agency reported on 19 December 1995 that
in the meantime private media entrepreneurs in Mexico have joined together
to break the monopoly of the TV giant Televisa. The stake is advertising reve-
nue of about $100 million. The spokesman of the MEDCOM association of
entrepreneurs, Javier Madragon, said the time had come to break Televisa’s
dominance. MEDCOM owns a substantial radio network and now wants to
move into television as well,

5.3.5 The structure of the enterprise

The Grupo Televisa Mexico in 1994 made a gross turnover of almost $ 1 bil-
lion, putting it in 13th place worldwide. Televisa has four channels, each spe-
cialised in and aimed at certain areas or target groups. Channel 2 airs nationwi-
de programmes produced within the country. These include telenovelas, sport-
scasts and shows. It is aimed primarily at the new middle class. Channel 4 is
aimed at viewers in Mexico City. Although its programme structure is similar
to Channel 2’s, its advertising is locally based, whereas Channel 2 prefers adver-
tising by foreign and big national firms. Channel 4 also carries mainly foreign
series and feature films, In 1991 all feature films and 70% of the series were
foreign. Channel 5 specialises in airing imported programmes in the Mexico
City region and the central and northern provinces. Until 1983 Channel 8 also
a.ired mostly imported programming. But it was finally turned into an educa-
tion and culture channel. It is operated in cooperation with the national uni-
versity. Because this channel no longer generates income from advertising, if
Wwas compensated by advertising prices being raised for the other channels.
C{zannel 9, “Bl Canal de la Familia Mexicana®, reaches the capital, Mexico
City, and its surroundings (Schleicher 1994, 145ff.). Although in 1991 Televisa
announced it would change the programme structure, Schleicher 1994, 181)
suggests that “it took place on paper more than it did in reality”,

The history_qf the company structure of Televisa is fairly complex. Already
n 1960 Emilio Azcarraga, then president of Telesistema, began activities in

142

the USA (cf. Schleicher 1994, p. 222ff.): The Spanish International Broad-
casting Corporation (SIBC-Texas) and the Spanish International'Broad-
casting Company (SIBC-Los Angeles) were launched, merging later into the
Spanish International Communications Corporation (SICC). In 1‘961 the
Spanish International Network (SIN) was launched, developing into .the
fourth largest network of the USA and reaching about 80% of its Spamsh—
speaking population. Two thirds of Televisa’s Channel 2 programming was
delivered to SIN. In 1975 Azcérraga sold the 75% of SIN he owned to
Televisa. In 1986 the concessions for 13 TV stations belonging to SIN and
SICC were not extended. The reason was the regulation banning foreigners
from owning more than 20% of the stock of U.S. electronic media.

Televisa also operates channels in cable TV with the firm Cablevisién laun-
ched for the purpose. The Univisa subsidiary represents Televisa’s interests in
the USA (Longin 1994, p. 294f). Univision was also launched, tasked with
“gxporting programming to the USA and Spanish-speaking foreign countries
by a microwave transmission net and satellite” (Schleicher 1994, p. 226).
Galavision was a further subsidiary of SIN, responsible for disseminating
Mexican programming in the USA and Europe.

In addition to television Televisa is also active in other fields, but exact inform-
ation is hard to come by. For example, Televisa owns the radio chain Sistema
Radidpolis and 25% of Cadena Iberica, a radio network in Spain. Fonovisa is
a record company belonging to the enterprise. There are close personal ties to
the radio chain Organizacion Radio Férmula, whose majority stock holder is
Rogelio Azcarraga, a cousin of Emilio Azcdrraga. Televisa also owns:

~ Videovisién and Videocentro, chains of video shops;

—~ Videovisa, which sells and replicates video films;

— Viditrén, producer of video cassettes and video recorders;

—~ Televicine, Dibujos Mexicanos and Telecine, producers of cinema films;

—~  Fundacién Cultural Televisa, a culture foundation;

~ Discos y Cintas Melody, Discos América and Musivisa, representing the
enterprise on the sound media market;

~ Empresa de Communicaciones Orbitales (ECQO), a news agency based in
Los Angeles.

Televisa also holds concessions for 10 radio stations. It holds 76% of the
Compana Peruana de Radiodifusién in Peru, in Chile it is 49% of the Red
Televisua Megavision, Televisa holds 40% of Discovery Latin America. There
is a cooperation agreement with the Argentinean TV station AIC on pro-

143



gramming exchange and joint productions. Shares are held in Canal
Montecarlo in Uruguay and Venevision in Venezuela. Televisa is also the
leader in the Latin American market in the dubbing of U.S. feature films and
television series. It has 15 dubbing studios producing around 200 hours a
month for its own needs and clients (Schleicher 1994, p. 252). Because of its
leading role in dubbing U.S. films and series, Televisa may be contributing to
a standardisation of Spanish in the Latin American countries (Meyer-Stamer
1986, 677).

Since 1992 Televisa has held 50% of the PanAmSat satellite network, which
cost $200 million at the time. The PAS-1 (PAS=PanAmSat) started operating
in 1988 and covers South America. Also in 1988 followed PAS-2, which rea-
ches from Los Angeles to China. PAS-3 complemented the function of PAS-
I; PAS-4 serves the Indian Ocean region. Since 1988 the Galavision pro-
gramming in Spanish has been beamed to Spain and the rest of Europe.

In 1992 Televisa took over the Latin American and U.S. business of the
America Publishing Group, making it the world’s biggest publisher of Spanish-
language periodicals. Televisa holds 75% of Ovaciones, the biggest circulation
newspaper of Mexico City. In 1993 Televisa was involved in the launch of a
company publishing and distributing periodicals in Latin America, the
Caribbean and the USA. Altogether, more than 60 enterprises are part of the
media conglomerate. Other activities include such things as production and
sale of parabolic antennas and the promotion of socalled Eventos Especiales.
Televisa runs such events as music festivals, Miss competitions and sports fix-
tures, which are broadcast on its own channel. There are also engagements in
branches of business which only at first glance do not fall into the media cate-
gory. Examples are football clubs, football stadiums, restaurants and caterers,
real estate and tourism activities. The importance of Televisa in this sector
was shown e.g. by the 1970 World Cup soccer competition in Mexico. State
television held only 25% of the television company launched especially for the
purpose, Televisa owned the other 75%. Televisa owns two of the stadiums

where World Cup games were played, the Aztec Stadium in Mexico City and
the La Corregidora in Querétaro.

5.3.6 Televisa and commercialism

Telenovelas are also produced in Mexico, aimed at different target groups and
containing different emphases. There are especially age and gender differen-
tiations. Thus the afternoon programming is dominated by series for children
and housewives (Klindworth 1993). Televisa also incorporates viewer feed-

144

back in the content of the telenovelas. But nothing precise is known about
how that is done. The enterprise cooperates primarily with the Nielsen Agency
and the International Research Associates Mexicana. The fact that the rese-
arch methods are not revealed often leads to Televisa being accused of mani-
pulating switch-on ratings. In Mexico, too, consumer products are regularly
advertised within the context of telenovelas. With the exception of the after-
noon programming, it is primarily the cigarette and spirits industries that pre-
sent themselves: “Attractive, preferably blonde women and broad-shouldered
men link their success image to cigarette smoke and hard drinks” (Trappel
1991, 31). The law permits a maximum 10 advertising breaks per hour.

Possibly unique was Televisa’s marketing of the solar eclipse in Mexico on 11
July 1991. Apart from the fact that the enterprise had the exclusive global
trapsmission right to the occurrence, it managed by a special “enlightenment
campaign” to draw the Mexicans and the Latinos in the western USA to the
screens although they could have watched the eclipse outdoors. The “enligh-
tenment” consisted of making people afraid to watch the phenomenon direct-
ly. Possible eye damage emphasised by Televisa made many people prefer
watching the spectacle on TV. Because the campaign had secured switch-on
ratings, Televisa was able to sell advertising time at relatively high prices
(Schleicher 1991, p. 9).

53.7 Telenovela and education

Apart from product advertising and national integration the telenovelas may
also have a kind of educational function. The strategy of packaging such
things as development aid or education in entertainment has its origins in the
Peruvian telenovela, Simplemente Maria, aired in 1969. It is the story of a
simple house maid who, because of her sewing skill and attendance at evening
classes, attains a higher social status (Rogers and Antola 1985, 30). Sales of
Singer sewing machines rose and young girls became more interested in learn-
ing to sew wherever the telenovela aired in Latin America. Demand for even-
ing adult education also increased.

Stimulated by this success, Miguel Sabido, who worked for Televisa, develop-
ed a form of telenovelas with educational character. The genre seemed suited
to the task above all because in addition to the high switch-on ratings the
series are also cheap to produce. Moreover, the contradiction between “good”
and “bad” was exceptionally suitable for showing the difference between so-
cially acceptable and socially unacceptable behaviours. Televisa aired this
form of telenovelas between 1975 and 1982. They dealt with themes like adult

145



education, family planning, equal rights for women, child rearing and so on
and made a proven successful impact (Singhal et alii; Rogers and Aniola
1985). The telenovela Ven Conmigo, whose declared aim was to promote the
adult education offered within the framework of statal literacy campaigns,
increased the number of registrations for classes by 63% (although the data
do not appear to prove that there was a causal nexus). The following soap
Acompaname, which addressed family planning, increased sales of contracept-
ives by 23%. Despite the big successes and high switch-on ratings that also
made this form of telenovelas interesting to advertisers, production was stop-
ped in the early 80s (Schleicher 1994, p. 190f).

Telenovelas are a Televisa export hit. The number of countries to which
Televisa exported its productions rose from 35 in 1988 to 59 in 1992
(Klindworth 1993, 531). Especially export to Latin American countries is of
great importance. Everett M. Rogers and Livia Antola (1985, 24) note that
“Mexican (and Brazilian) exports of telenovelas to other Latin American na-
tions have in large measure replaced U.S. program exports to those nations”.
The authors write of an imbalanced flow of telenovelas between the countries
studied — Mexico, Peru, Argentina, Brazil and Venezuela - in 1982. The main
producers are Mexico and Brazil, with especially Mexico’s exports to other
Spanish-speaking countries like Argentina and Peru being important. Thus in
1982 42% of all telenovelas aired were Mexican-made: another 11% came
from Brazil, despite their having to be dubbed. Even Argentina, despite its
high own production rate, drew 15% of all telenovelas aired from Mexico and
10% from Brazil. Notable here is that Argentinean viewers apparently liked
the Mexican telenovelas better than Argentinean ones.

Both Televisa and Rede Globo also sell to Europe. Televisa began with the
Spanish market, where the first production aired in 1988. Because of the large
Spanish-speaking market in the USA, Televisa —~ carried by SIN and
Univision - has gained a competitive edge on Rede Globo. Televisa can quite
appropriately be regarded as a gate keeper for the programme flow between
Latin America and the USA because it has a key role in importing North
American programmes to Latin America. Because Mexico is the most
populous Spanish-speaking country, the dubbing into Spanish of U.S. films is
focused primarily on the purchasing interest of Mexico. Moreover, most dub-

bing is done in Mexico, leading to programmes with a “Mexican touch™ being
disseminated throughout Latin America.

146

5.4 Summary

Although both Brazilian and Mexican media legislation stipulate social, edu-~
cation and development policy functions for the media, in practice they are
widely neglected. This is due to the commercial organisation which leads to
production of programming with high reaches. In Mexico, for example, the
proportion of entertainment programmes in the total output was 61% in 1?91
and 65% in 1993 (Schleicher 1994, 184). The entertainment programming,
consisting to a large degree of telenovelas, is focused e.g. in Brazil mainly on
the big cities, Rio de Janeiro and Sao Paulo. Rural areas are practically
ignored in these programmes.

Televisa and Rede Globo can be regarded as examples of the bridgehead
hypothesis of Galtung. They are not owned by central nations but they trans-
port their values. But if one perceives the telenovelas as an expression of Latin
American cultural identity, Televisa and Rede Globo have to be regarded as
successful. The structural problems arising from the fusion of politics and
media must not be overlooked for Televisa or for Globo. Moreover, teleno-
velas can transport people into a world of illusion and thereby suppress efforts
to solve topical social problems, for example the removal of social injustices.

147



6. The Indian experience

6.1 The beginnings of television in India

The development of the statal Indian television, Doordarshan (Doordarshan
defines itself as “a department of the Government of India and as such is
funded by the Government™) is special inasmuch as television in India set it-
self the task of making a major contribution to the country’s development. In
the meantime, driven by the demands of the recipients and commercial
compulsions, it has moved away from this objective. In this process the influ-
ence of foreign satellite programmes such as Rupert Murdoch’s Star TV must
not be underrated.

Television was introduced in India with UNESCO help in 1959. To begin
with, a New Delhi station went on air twice a week. It was to serve the train-
ing of personnel and enable study of possible effects on the development of
Indian society. The aims were to raise illiteracy and fight underdevelopment
and promote the creation of a national identity. Teleclubs for viewing were
formed. School television was introduced in 1961. Although until 1971 there
was only one transmitter, the interest of the government in the new medium
grew especially from 1965, when Indira Gandhi became minister for informa-
tion and broadcasting. Manjunath Pendakur (1989, 180) prints-a letter from
Mrs. Gandhi in which she appeals for financial support for Indian television
since India itself was suffering an extreme shortage of foreign exchange: “I
feel that it is a wonderful opportunity to try out programmes of better farm-
ing methods as well as family planning through TV, since the visual impact is
so much greater than the spoken word.”

It took until 1972 for a second statjon to be established in Bombay. In 1973
followed Srinagar, Amritsar and Calcutta; in 1975 Madras and Lucknow. In
1975/76 the “Satellite Instructional Television Experiment” (SITE) was carried
out, airing programmes about such areas as farming, health and other social
concerns. In 1976 television was separated from All India Radio as an organ-
isation in its own right and named Doordarshan. Until 1982 only 8% of the
population could receive Doordarshan; fewer than 2% of households owned
a TV set, due partly to extremely high import duties but certainly also the not
very attractive programmes, aired for only a few hours a day.

149



6.2 Development into a mass medium

Indian television began to develop into a mass medium with the 1982 Asian
Games. The number of transmitting stations was increased to 42 for the occa-
sion. Indian TV set makers were given licences to import parts and the import
barriers for foreign made sets were lowered. Broadcasting times were exten-
ded. Celour transmission began. Quite obviously television was also to be
used in the context of the Asian Games to raise India’s image abroad.

In 1982 the television satellite INSAT-1A was installed and INSAT-1B follow-
ed in 1983. This assured coverage of the entire country. Advertising was
allowed on Doordarshan from 1976 and sponsoring of programmes became
possible in 1983. With that, content structures shifted away from the tasks of
educating and fostering development to entertainment. Thus in 1994 the
Audience Research Unit of Doordarshan reported 18% of the output of
Channel 1 (DD1) to be sports. DD-2 Metro Channel, Doordarshan’s enter-
tainment channel, showed fairly new films with the aid of sponsors.

In Indian television comes of age: liberalization and the rise of consumer cultu-
re Pendakur (1989) examines how the changes came about. He states that int
the 70s a broad middle class grew who were not so much interested in devel-
opment communication on television as in entertainment. A milestone in this
process was the series Hum Log. With it, television could no longer be regar-
ded as purely a medium for education and development. There followed in
India in the 80s intensive discussion of whether television should have a pure-

ly instructional character or not, and if not, who should build up the new tele-
vision and how should it be structured?

Given the growth of a relatively prosperous, consumerist middle class, an en-
tertainment and advertising programme aimed at them came into being. The
following data make clear that the recipients’ wishes were obviously met.
Between 1971 and 1985 the number of television sets exploded from 4,000 to
6.8 million and the number of recipients from half a million to about 60 milli-
on. In India in 1995 there were more television households than in France and
Great Britain together, namely 48 million (of the total 160 million in India).
There were 14 million households connected to cable. In 1995 Doordarshan had
more than 700 terrestrial transmitters and operated 34 production centres for
television programming. Doordarshan has become one of the world’s biggest
broadcasting institutions. Doordarshan (National Network DD-1) reports that
in 1994 it imported only 2.3% of what it aired. In 1995 it gave the following
structure of the 70 hours of programming a week transmitted by the National

150

Network: Information 40.7% (inc. sport), education 15%,. entertainment 44;13%%
Metro Channel DD-2, whose main focus is on entertainment, at the enl o

1994 reached 15 large cities. Especially DD-2 puts out p_rogrammes that no lon-
ger meet the original criteria. It shows Hindi and English-language ﬁl‘ms, ]s)o[e;g
operas, quizzes, talk shows and two to three hours of.MTV every evenlgng ’
also puts out regional programming (apart from which ther'e are 10 addi 1(?1a
regional stations). On 30 June 1995 Doordarshan entered into a cooperation
agreement with CNN to create the 24-hour news broadcaster, DD-CNNI.

Doordarshan, like All India Radio, is subject to certain.regulatlons. Fpr
example, no criticism must be aired of countriefs well disposed to .Indlai‘
Religions may not be attacked. Glorification of violence and the showing o
obscenities are banned. India’s integrity may not be endange.red. T!ae .pro?
gramme principles of Doordarshan further stipulate the fol%ow1ng' objectlyes.
catalytic function for social change, advancement of qatlonal 1ntegratlor},
family planning, information about agricultural production methods, consi-
deration for the interests of the socially underprivileged, engagement for tra-
ditional values and folklore.

It has to be mentioned in this context that one of Doordarshan’s main pro-
blems is lacking credibility. German journalist Gabriele Venzky re'po%fted in
1992 that Indians who wanted to know what was going on in India listened
to the BBC ‘or bought news videos from private providers because Door-
darshan news was state-controlled. Venzky states that it reported the assas-
sination of Indira Gandhi on 31 October 1984 more than 12 hours af?er it
happened. German television reported the assassination of Rajiv Gandhi tvyo
hours before Indian television did. When fanatical Hindus stormed the dis-
puted mosque in Ayodha and people were killed and wounded, Dogrdar§han
reported that all was calm and peaceful. But in 1991 the information situa-
tion in India was changed drastically by CNN. Almost overnight the country
was plugged into the global information and entertainment net with all its
uncensored programmes. The Indians were able to see what they could not
see before, for example clashes between the castes, people starved to death in
Madhya Pradesh and so forth.

Doordarshan responded to the satellite broadcasts with greater flexibility and
by meeting viewer wishes. K. Kunhikrishnan, Deputy Director General
Doordarshan, stated in March 1996: “The strategy is to review the program-
ming and with the virtue reaching on to more and more people.” The flexi-
bility is also evidenced by the launching of the Metro Channel, which was a
reaction to the success of ZEE TV (cf. chapter 4.5). The movie channel has

151



been airing films 24 hours a day since April 1995 and is the response to
Murdoch’s pay-channel, Star Movie. Films in English and Hindi target the
middle class. There were also talk shows on the theme of “What's wrong with
Doordarshan?”. In these shows, which served as a kind of feedback mechan-
ism, criticism could be levelled at the programming.

6.3 Soap operas in India

One of the consequences of the reorganisation of Doordarshan was the pro-
ductjon of soap operas. According to Pendakur (1989, 192) the Indian govern-
ment sent people for training to Televisa in Mexico to learn the trade of series
production. The 156-part series Hum Log (“We People™) aired in 1984/85 was
sponsored by Nestlé (Maggi). The topics of this soap opera about the life of
a middle class family are characterised by Arvind Singhal and Everett M,
Rogers (1988, 114) as follows: “Amelioration of women’s status, family har-
mony, family planning, national integration, maintenance of traditional cul-
ture, problems of urban life, dowry, and alcoholism.” The series aired in
Hindi. Each episode lasted 20 minutes, at the end of which a prominent
Indian actor, Ashok Kumar, whom Singhal and Rogers describe as “doyen of
the Indian film industry, something akin to Burt Lancaster in Hollywood?”,
summed up the story again and gave advice on how to behave. While the
main plot was about the joys and sorrows of a lower-middle-class joint fami-

ly, a plot running parallel was about smuggling, political corruption and
underworld goings on.

The series was especially successful in northern India, scoring switch-on rating
of up to 90%. In the 18 months it ran in 1984/85 it reached 60 million view-
ers (Singhal and Rogers 1989, 331). They wrote 400,000 letters to Door-
darshan. Nothing like it had happened before in the history of Indian televi-
sion. One viewer wrote: “Hum Log is entertaining, socially relevant, and high-
ly educative. It brings U.S. face to face with the social realities of present-day
India.” (quoted in Singhal and Rogers 1989, 331). Brown (1990) can show that
viewing Hum Log produced at least some of the desired results: “Viewers who
were more exposed to Hum Log were also more likely to believe in women’s
equality and women’s freedom of choice, but not in family planning.” Another
effect concerned the “Maggi 2 Minute Noodles” that were advertised. These
noodles, now widely spread in India, like fast foods, were unknown in the
country before then, According to Singhal and Rogers (1988, 119) it can be
assumed on the basis of a survey done in 1987 that 85% of those questioned
had heard of Maggi Noodles; 50% had already consumed the product at

152

home, 58% of those who had eaten the noodles had started doing so after see-
ing the TV spots. The success of Hum Log led to Indian television being fur-
ther commercialised. Singhal and Rogers (1989, 342) write: “Hum Log launch-
ed the era of commercially sponsored programs on Doordarshan.”

In 1988 followed the 93-part soap Ramayana, the shorter of the two a Hindu
classics, written probably about 300 years BC by the Sanskrit poet Valmiki
and popularised in the 16th century by a translation into Hindi. The story is
about the eternal struggle between good and evil in a mixture of drama and
love story. The series was highly successful and ran Sunday mornings. In 1988
Frhard Haubold, a German journalist living in India, described the effect as
follows: “At half past nine every Sunday morning India comes to a standstill
as around 60 million TV viewers, the biggest audience ever, let themselves be
transported into the realm of mythology.” Power failures even led to arson
attacks on transformer stations (blamed for the breakdowns — M.K.) at the
time. According to Haubold the actors were worshipped almost like gods.
Their feet were kissed and sick children were held up to them to heal.

In 1990 the second and longer of the two great epic poems of India,
Mahabharata, went to air as a 50-part soap. It also attracted enormous adver-
tising revenue, 500 million Rupees, corresponding to about a quarter of the
television budget. The last soap, which ran in 1995, was Dilka Doctor and par-
ticularly upset Indian nurses who felt themselves depicted as sex objects.

Doordarshan in 1995 started a new soap titled Self Esteem (Swabhimaan),
comprising 524 episodes. Written by Shobha De, directed by Mahesh Bhatt,
it is the longest series in Indian TV so far. It airs in Hindi, Bengali and Tamil.
TIME (May 1, 1995, 69) describes the content as follows: “The Bold and the
Beautiful Meet Dynasty in Baywatch for All Eternity.” Self-Esteem is about
the fate of the enormously rich Malhotra family: “The head of the clan dies,
leaving behind him a mistress named Svetlana, an alcoholic wife, a handsome
son and an embittered younger brother to fight over the family business. Son
Rishab hates Svetlana and freezes her bank accounts; the wife tries to destroy
her rival through black magic. Rishab’s cousin is seduced...” The plot spans
two generations and has more than 100 characters.

Entertainment now dominates on Doordarshan. It has adapted to the world
of the trivial. There is no more development communication to be found in
the successful series. All the same, in March 1996 the Deputy Director
General Doordarshan, K. Kunhikrishnan, defined the programme task as fol-
lows: “Doordarshan’s object is art, education, information and entertainment
in that order.”

153



6.4 Recent developments

Rupert Murdoch’s Star-TV (Satellite Television Asian Region) began target-
ing India in 1992. India’s response was especially artful. Although satellite
reception was allowed, it was illegal to deliver Star TV by cable because the
Telegraph Act forbad “to dig across a road to lay cables without permission
of the Telecom Commission” (Chan 1994, 117). The cable disseminators took
a very simple way out — they just laid their cables above ground.

D. Berwanger reports in an as yet unpublished article that Indian households
were not only able to receive Star TV free of charge, but were called on to
build up their own little cable distribution systems to supply the neighbours.
Star TV also sold aerials because the greater its audience, the more it would
be able to charge for advertising. Murdoch commented on his strategy: “The
future in India as in Europe and America is subscription TV or pay TV
whereby subscribers pay for access to a channel.” Advertising target groups
are easier to define that way.

The Indian Supreme Court ruled in 1995 banned government control of
broadcasting. Broadcasting and reception were freed. The government was
ordered to establish an independent, public law control institution to regulate
access to frequencies. The ban on satellite dishes in private households had to
be lifted (Reuters 9 February 1995). The ruling was seen as opening the way
to commercial broadcasters. Up to then only the state-run Doordashan TV
and All India Radio were allowed to broadcast. The TV landscape of the
Indian sub-continent is undergoing big processes of change. From OQOctober
1995 Sony also targeted it, initially with Hindi films. Later the Sony library
is to be used. Sony claims to reach eight million households already.

Developments in India show how commercial compulsions and competition
from foreign TV broadcasters offering entertainment put so much pressure
even on state-owned broadcasters that ultimately they have to adapt to the
public taste so as not to keep losing viewers.

154

7. Europe versus Hollywood: experiences and
strategies in resisting media imperialism

7.1 The beginnings of European media policy

Europe, until recently split by the Cold War into East, Wegt al}d neutral
states, is culturally much too heterogeneous and through its h1storlca¥ flevel-
opment much too complex to be expressed in a simple formula. Definition Qf
European identity usually begins with the Greeks and Fhe Rorpans, Wh§) in
turn were greatly influenced by non-European cultures, i.e. Afrl?a (espe'cxally
Egypt) and Asia Minor. Then follows the concept of the Chr1st1ap ‘Occ1dent,
although Christianity quite obviously is of non-European origin. Great
emperors such as Charlemagne, Frederick II or Charles V are cited, cultural
achievements emphasised and so forth. But attempts to reduce Europe tf) one
definition regularly fail. In an essay, “Europe — but where does }t lie?”%,
Werner Weidenfeld (1985, 13) puts the issue of European identity in a nut-
shell: “Europe simply defies simple attempts at definition.” Similarly Hans J.
Kleinsteuber and Torsten Rossmann (1994, 45) note: “Europe cannot be
understood as a unit in time and space.”

All the same, since after World War I, contemporarily with the pan-European
movement (the Austrian Count Richard von Coudenhove-Kalergie in 1?23
published the appeal Paneuropa, which foresaw a phased plan for the creation
of a United States of Europe), there have been attempts to develop a
European film. An advantage was that silent film was involved, %.e. it was
theoretically possible to disseminate contents throughout Europe without lin-
guistic problems. The background was the stagnation of European film pro-
duction due to the first world war, made clear by Gregor and Patalas (1962,
14): “Whereas still in 1914 90% of all the films shown in the world were of
French origin, in 1928 85% of all films came from the USA.” HoweYer, al-
ready in 1914 a short flowering of Danish film had ended French dominance.
In 1925 American films dominated the market in Great Britain with a share
of 95%, in France the share was 77% and in Italy 66% (cf. Guback 1976, 390).

Not surprisingly resistance against the predominance of American films began
to stir in Europe in the 20s. Germany in 1925 became the first country to set
a limit on film imports. Permission to show a foreign film in German cinemas

43 The title is an allusion to Goethe’s Xenien and the utterance, “Deutschland? Aber wo
liegt es? Ich weifl das Land nicht zu finden.” (Germany? But where does it lie? I don’t
know how to find the country.)

155





