....-.DRICH-EBERT-STIFTUNG



Keune, Electronic Media and the Third World



© German edition: Hans-Bredow-Institut, University of Hamburg, 1985,
Published in: ““Internationales Handbuch fiir Hérfunk und Fernsehen 1986/87.
© English edition: Friedrich-Ebert-Stiftung, Bonn, 1985.

Published by the Media and Communication Department of
Friedrich-Ebert-Stiftung, Godesberger Allee 149, 5300 Bonn 2,

Federal Republic of Germany, 1985.
English by Allan and Lieselotte Yahraes, Bonn.
Edited and designed by Gunter Lehrke.

Printed by Druckhaus Géttingen, Gottinger Tageblatt GmbH, 1985.

CommUNication mamuay

Electronic Media
and the Third World

Exchange and Cooperation - Or
Condescension and Confrontation?

Reinhard Keune

FRIEDRICH-EBERT-STIFTUNG



Contents

SUMMATY . . . o v v v e e e e e e e e e e e e e e e e e 7
Introduction . . . ... ... ... .. o o e 8
Equivalence of Contents - Exchangeability of Forms . . . . . .. .. 9
New Information Technologies and Developing Countries . . . . . . 11
A New InformationOrder? . . . . . . .. .. ... ... .. ..., 16
Know-How Transfer and Exchange of Programmes and News —

aSolution? . . . ... ... L e 20
News Agencies—AModel?. . . ... ... ........ e 22
Programme Exchange — Merely Lip-service? . . . . .. ... . ... 25
Television-News Exchange - A Model Worth Emulating? . . . . . . 28
From Eurovision to—~Mondovision? . . ... ... ... ...... 31
Asiavision - In Six Years, theImpossible . . . . .. ... ... ... 34
Afrovision-OnlyaVision? ... ... .. ... ... ... ..., 38
Latin America— Withouta Vision? . . . . .. ... ... .. .. .. 40
The News-film Agencies — Counterforce or Allies? . . . . .. .. .. 44
Data Banks, News Banks, On-line Communications - The Cure-All? . 46
Available Literature . . . . . . . v v v v e 48
Indexof ReadingMaterial . . .. .. ... oo oo 49



0. Summary

The past decade of the North-South dialogue has been characterized by
many a theme: drought and starvation, debts and the energy crisis, barriers to
trade and “surrogate wars”. Not least, however, a considerable role in the
North-South dialogue has been played by the controversy over a New
International Information and Communication Order (NIICO) ~ until the
argument, with the United States’ exit from UNESCO, the responsible United
Nations organization, for the time being came to a spectacular end. Now that
the pattern of ideological threat and counter-threat, with its subsequent
political and pragmatic compromise, a scheme of things that functioned for at
least a decade, has lost its effectiveness, the question arises: What next?

The words that follow are an attempt at a brief analysis of North-South
relationships in the sphere of the media and communications following the
eruption of the UNESCO crisis. The discussion concludes that overly dogmatic
assertions are of no help to anyone or any interest involved in the situation. At
the same time, however, it is clear that a pragmatic, flexible approach, one that
fosters the development of the South while not compelling the industrialized
countries to betray their pluralistic concept, runs up against the most varied
difficulties: New information technologies call for new decisions involving
content. Well-intentioned offers of co-operation and exchange come to naught
in view of objectively present deficits in the North as in the South. Again,
modern communication technologies are one of the last growth sectors in a
crisis-ridden global economy, thereby conjuring up new perils of domination
and condescension or tutelage — economic and cultural.

This paper draws, from examples that are symptomatic and developments
that can be foreseen, a cautious conclusion: that the electronic media — radio,
television ~ by virtue of history, technology, organization and media-immanent
considerations, can be a model for and play a pioneering role in a new, better
North-South climate of understanding and intensified co-operation.



1.0 Introduction

The former Bonn Finance Minister Manfred Lahnstein, who today is on the
board of directors of Bertelsmann AG, a major West German publishing
house, where he is responsible for matters involving new media, recently
passed on to a circle of invited guests considerations that are being entertained
by a U. S. media giant. The media organization has taken as its model the
worldwide concept of the Ford Company for automobile production in the last
years of the 20th century: namely, to aim at manufacturing in the respectively
most favourable location — whether Cologne or South Korea — the same car,
according to identical blueprints, with the same assembly robots, with
equivalent basic materials to start with — and accordingly the same end-
product. Concessions to the taste of the local public are planned for such
relatively minor and alterable features as chrome trimmings; round instead of
square headlights; or automatic drive instead of gear-shift, and so on.

The American media concern is planning along the same lines as the
automobile producer: It has meanwhile become possible - thanks to modern
technologies - to produce the media commodities of entertainment, informa-
tion, sensation, sport anywhere in the world, and to reproduce these wares at
any other point. Square headlights and accessories that suit the taste of the
public in a certain region can in case of need be supplied subsequently on
demand. This approach seems to be validated by the worldwide popularity of
shallow American TV series. By now these programmes are being transmitted
in a hundred and more countries. The situation makes dramatically clear what
dangers underlie the comparatively harmless enjoyment of “Dallas” or
“Dynasty”. It is characteristic of the development that the electronic media,
particularly television, recently have been at the centre of the debate — this
although in the industrialized West there is a prevailing conception that in the
Third World television is a luxury of the urban, privileged elite; that it is not
reaching, according to this mistaken Western impression, the broad masses of
hundreds of millions in the rural areas.

For a decade, from 1975 to 1984, problems of imbalance in the North-South
and South-North flow of information centred on the example of the press
agencies, and the strongly ideologically coloured debate was touched off by the
monopoly of the “Big Five” (Associated Press, United Press-International,
Reuters, Agence France-Presse, TASS) — while the electronic media of radio
and television, because of their naturally imposed limits of transmission, were
not debated about, or were mentioned only on the fringes of the argument.

New communication technologies - particularly satellite television and
satellite radio, but also internationally interlinked, computer-supported data
networks and information banks — today are casting a new light on the North-
South problem. Accordingly, the electronic media are going to have to take
over a key role in the North-South dialogue, regardless of whether those
concerned and responsible in the industrialized world or in the developing
countries want to face up to this or not.

This treatise will concern itself with existing or planned situations that
provide examples for the future interrelationships of electronic media in the
South as in the North. The discussion also seeks to draw certain conlusions.
Whether and to what extent these conclusions can be realized depends in part
on when and where the interrupted dialogue that has come to a dead stop
between the leading Power of the West, the United States of America, and the
Third World on questions of international information and communication gets
started again. Meanwhile — and presumably also long after the date on which a
new dialogue commences between the U. S. and the Third World - it is in
particular, Western Europe that has in its hands the key to rational co-
operation. All the Europeans need do is seize the opportunity.

1.1. Equivalence of Contents —
Exchangeability of Forms

Not only in the Federal Republic of Germany, but worldwide as well, there is
an ongoing process of formation of multinational media concerns. Their
declared purpose is the conquest of considerable shares of the media market.
These media firms’ commercial orientation reduces to only fringe consideration
such principles as pluralism, a balanced communication flow between South
and North, the relevance to developing countries’ needs of the content that is
being broadcast or telecast — and even simply the striving toward international
understanding and the keeping of the peace. All such considerations of priciple
take secondary place to sales strategy. (Cf. Hamelink/A/I-III/Schiller/A).
With this commercial aspect foremost, it necessarily follows that the effort is in
the direction of as broad as possible a palette of marketable contents — a range
that at the lowest possible expense can be adapted from case to case, according
to regional or national acceptability. It is clear who will be the losers in this
situation: It will be, of course, the countries of the Third World, in view of their
economic and to a degree, too, their political weaknesses.



If one discusses this tendency with U. S. media representatives, they
introduce what at the first glance seems to be a convincing counter-argument —
one that very soon, however, reveals itself as not relevant to the international
debate: The American media people will tell you, justifiably, that their
products must first and foremost make the grade — be paid for — on the U. S.
market, and that, although the global sale of the same media products brings
welcome additional earnings, this extra revenue is not the object of the sales
strategy.

That is the way things have seemed up to now. But this heretofore perhaps
applicable situation can and will change. The change is ahead because new
communication technologies even today, in theory and practice, are facilitating
aresolution of the problems of distance and language barrier — and within a few
years will be taking care of those twin problems, distance and language, once
and for all. In 1982 already, a proud Japanese engineer and representative of
industry demonstrated at the annual meeting of the International Institute of
Communications in Helsinki the principle of an automatic, computer-sup-
ported translating device. The mechanism permitted a German and a Japanese
to telephone each other, each conversation partner using his own language -

with the apparatus translating the German words into Japanese and the other
way around.

The implications of this technical breakthrough are striking. The Japanese
estimate that their translation computer will be available in 1990. Consider the
anFicipated progress on that project in conjunction with mechanisms already
existing today ~ data banks and on-line computer connections in a world
network ~ and it become evident that centrally stored contents very soon can
be summoned in any desired form and any language.

Naturally in the foreseeable future there will be no computer that dubs in, lip
movement for lip movement, “Dallas” dialogue in Chinese; nor a computer
that 'takes a U.S. best-selling novel and automatically distills from it a
television special that is marketable the world over. Yet it is a fact that neither
speech differences nor geographical distances nor time zones will any longer
erect an insurmountable barrier against the proliferation of the electronic
contents that are produced by the financially strong, commercially oriented
multl_nationals. This prospect calls up new dangers and new possibilities. Ahead
are situations with which especially those will need to concern themselves who

today are already determining policy for and/or are the owners of the
electronic media. ‘

10

1.2 New Information Technologies
and Developing Countries

In conjunction with impoverished developing countries, which often — with
and without help from abroad — cannot even satisfy the basic needs of their
populace, to speak of modern information technologies seems at first glance to
be irrelevant. But as we look deeper, a few examples of situations in various
developing countries, plus some delving into the plentiful literature that has
meanwhile become avaiable (cf. B) quickly indicate the relevance of relating
the new media possibilities to the needs of the Third World. Thus we find that
one of the world’s least-developed regions in the communications sector, the
island world of the Pacific, is already opening itself to the numerous
possibilities and offers in regard to media activity. For years the University of
the South Pacific, its central facilities located in Suva/Fiji Island, has been using
a technologically long obsolete experimental satellite for daily linguistic link-
ups with the university’s branch facilities in 14 countries in the Pacific. The
satellite is multi-purpose: It serves the relaying of university news and general
news reports; it transmits curricula and lectures; helps with the organization of
the teaching and academic or scientific activities of a university whose
individual institutes are scattered over a vast area; and, incidentally, also sees
to it that this or that rumour travels with the speed of light through the Pacific
area.

Another example of media enterprise in the Pacific region: In Papua/New
Guinea and some other countries of the area, private individuals and
businessmen have invested money in three-meter parabolic dishes. With this
equipment, the investors receive programmes of U. S. and Australian television
stations by satellite. Then they make the programmes available to their
respective “‘customers” for a moderate fee, or, for advertising purposes,
without cost.

Another development in the Pacific region exemplifies the diverging
approaches of, on the one hand, governmental or public-corporation-run
electronic media and, on the other hand, commercial media interests: While an
unpublished result of an investigation by the Australian post and telecommuni-
cations authorities for the South Pacific Forum (a regional merger of South
Pacific countries, Australia, the United States and New Zealand) was that the
establishing of an efficient telecommunications network for the vast area would
cost many hundreds of millions of Australian dollars, there is also a sharply
differing view; U. S. and Australian commercial television channels are
convinced that at least the servicing of this region with television could be done
more cheaply than the Australian Government survey estimated — and in fact

11



at a profit. Accordingly, a U. S. television station in Los Angeles (cf. B,
Propos'al, Channel 9) has distributed to South Pacific Governments a plan
proposing to transmit a U. S. programme to the region via satellite. Within the
format the individual countries would have an opportunity to use programme
brqaks for national “‘windows”, during that air time telecasting programmes of
their own. As the first country in the region to do so, Tonga has decided to try
out this project. Action has been quick to follow: Just last year (1984) U. S.
and Australian planning technicians arrived in the island kingdom. They drew
up blue.pr’ints for the requisite ground station and the technical apportioning of
transmission periods between American telecasts and Tonga’s domestic

programmes. In. Papua/New Guinea the Government is undertaking similar
discussions and investigations.

That such plans for prevailingly tiny countries with a few tens of thousands or
pundreds of thousands of inhabitants can be considered at all is due in the first
Instance to a dramatic technological development, and subsequently a cost
brealfthrough. Some “then and now” comparisons show what has happened:
The international INTELSAT administration, operator of the largest network
of telecoplmunications satellites, in 1965, after INTERSAT I had been
launcﬁed into a fixed orbit around the earth, scheduled, in all, only 40 hours of
telev151_on transmission that year. By contrast, in 1982, after the going into
operation of the fifth generation of satellites, the transmission for that year
totaled 21,708 hours, not counting telecasting arranged for by fixed bookings,

such as for the TV news exchange between North America and Western
Europe (cf. B/Hultén I).

' A similar numerical comparison illuminates the cost situation. INTELSAT I
in 196§ 'had only one-channel capacity, sufficient for the simultaneous
transmission of 240 telephone conversations. At that time the investment costs
per year and per telephone channel came to fully U. S. $ 32,500. Sixteen years
later, in 1981, INTELSAT V already had enough capacity for 12,000
telephone conversations, with investment costs of only U. S. $ 300 per year and
per telephone channel (cf. B/Hultén IT).

UnFler the spell of the attractive medium of television, and as modern
satellite .technology makes very much possible what even just ten years ago
seemed impossible, in the South Pacific the question of the socio-cultural
consequences recedes far into the background. Only a few of the participants
and those r_esponsible for programming or management ask themselves what
effect a “mixed concept” (like, for example, a ten-hour programme from Los
Angeles along with a one-hour “natjonal window”) will have for local customs
t!le c1.11tura1 and national identity of the host country, the national economié
51t'uat‘1c.>n,.and so on. Nor is there any more attention to the question of
priorities in considering whether for the time being the still cheaper and more

12

effective medium of radio should not, for economic and developmental
reasons, have precedence. True, in 1984 fully 14 radio stations of the region
turned to UNESCO and the Federal Republic of Germany’s Friedrich Ebert
Foundation with a request for support of radio by means of intensive and co-
ordinated training of specialists (cf. B/Project Proposal) — an approach that in
1985 led to the starting of a community programme in the region (cf. B/
UNESCO); but the idea of co-ordination with the television projects of
commercial stations (dubious as such TV programmes are from the standpoint
of any given South Pacific country’s ecofiomic and socio-cultural interests) has
not been put forward by anyone from the media or in political life.

Other than this comparative lack of attention to the future consequences of
imported commercial television in the Third World, by contrast, the rapidly
ensuing effects of video recorders in the Third World — because these effects
are already painfully apparent, while it is not yet foreseeable to what extent
proliferation of the video recorders will go — have touched off lively discussion
about social and economic consequences. While Bangladesh imposes severe
penalties for the uncontrolled importation and private possession of video
cassettes, other countries such as the South American Guyana or the already-
mentioned Fiji Islands choose to emphasize positive future domestic effects of
video. Guyana has postponed an official decision on the introduction of
national television. Instead, for now, Guyana leans toward a “small solution”’;
that is, the domestic production of video programmes for home audiences. The
postponement of Guyanese domestic television production has been decided
upon in the hope that by this delaying policy it will be possible to avoid the high
investments for professional television production and especially for a televi-
sion network that would reach all centres of the population. Guyana currently
prefers, instead, to rely on the considerable attractiveness of video to foster
developmental purposes. In the Fiji Islands, where video recorders are also
already quite popular, the Federal Republic of Germany’s Hans Seidel
Foundation is seeking to make use of video, especially in rural areas, for
projects of adult education and rural development.

The omnipresence of video on the contemporary media scene is a particular
concern for the world’s largest developing country, the People’s Republic of
China. The opening of the nation and the liberalization of the economy brought
on and are also still occasioning, as-an inevitable consequence, an invasion of
video — including the shipping to the country of video cassettes emphasizing
pornographic scenes and/or violence. The cassettes from overseas enter China
via its large harbour cities. Eyewitnesses to what is happening report barely
concealed porn presentations by “private entrepreneurs” in the waiting rooms
of railway stations and at other easily accessible places. The party and the
Government, understandably, are worried about this development. They have
asked China’s Ministry for Radio and Television to work out, also with the help

13



of Western specialist institutions, a concept for stemming the tide of video
importations, especially on the themes of pornography and violence.

In other spheres of technology, too, China confronts new developments and
decisions. The intention to put into operation in 1987 two Chinese-owned
directly transmitting television satellites was made public at the end of 1984 (cf.
B/China Daily). Intensive Government activities are already underway in
regard to the coming necessities: a need to reapportion media tasks as between
the central Chinese television CCTV and the numerous provincial stations; and
also an appraisal of the future possibilities of the intra-Chinese exchange of
programmes and news.

In the sense that the African nation has so far avoided looking heavenward
to satellites for electronic-media services, Tanzania is.the world’s last two-
dimensional country. Up to now the mainland part of Tanzania has also
refrained from introducing even the classic, land-based television transmission.
This position stems from economic considerations. (By contrast, the part of
Tanzania that is the island of Zanzibar was able, thanks to the generosity of a
West European electronics concern, to install black Africa’s first colour-
television system at the beginning of the 1970s.) The Government of Tanzania
and the Central Committee of the ruling party believed in 1984 that, despite all
economic necessities and bottlenecks, the question of introducing television
could no longer be put off. But the first contacts with a German advisory
institution made quite clear to those responsible for a decision that in the mid-
1980s the question no longer was whether television is possible and financially
viable, but, rather, which technological system makes the most sense in case of
a positive basic decision for TV, taken on the basis of cost/use considerations.

Should the television system the country adopts be the *classical” one,
relying on terrestrial transmitters and converters with microwave links and
repeater stations? This alternative, given the highly varied topography of the
country, would be a challenge to the technical planners and to the Tanzanian
qugetary deficit. On the other hand, the use of a telecommunications satellite
}mth community reception for “cable islands” in congested urban areas
involves quite as many planning, economic and technological decisions as
would the procurement and use of a Direct Broadcasting Satellite (DBS) or a

large optical fibre loop system to link the most populous urban areas with the
new capital of Arusha.

As these examples indicate, new technologies also multiply the options of the
Third World’s governments and media people; but at the same time the new
ways multiply, too, the problems that descend on a given country as far as
political, economic, and financial considerations, the host nation’s socio-

14

cultural identity, and its own unique domestic cultural ways of life are
concerned.

The opportunities and the risks continue to multiply many times over if those
responsible for media planning take into consideration such other communica-
tions technologies as computer-based systems; data and news banks; on-line
communication over and beyond national borders and national competences —
and the concomitant concentration of management in large multinational
central headquarters. Relevant within this conjunction are these two observa-
tions:

The first comment derives from an observation by Herbert Schiller. Schiller
rightly determines that the communication sector, in the broadest sense, not
only is one of the last large growth branches within a crisis-prone economy, but
perhaps actually the only one (cf. A/Schiller). Since it is already true today of
the technologically most advanced country, the United States of America, that
over 30% of the American working population is employed in the communica-
tion sector, and more than 50% of U. S. earnings from foreign trade are
accounted for by this branch — then this circumstance is also a signal and a
challenge to developing countries. Newly industrialized countries such as South
Korea and Singapore could only temporarily earn revenue from a branch that
has emigrated from the classic industrialized countries, the textile industry.
(Meanwhile, in the Federal Republic of Germany quality textiles are being
produced again.) Countries like the just-mentioned South Korea and Singa-
pore have had to acknowledge their inferiority to the Japanese in the mass
production of automobiles, and up to now have also been lagging behind the
Japanese competition in photographic articles and photo equipment. But this
situation is changing: A South Korean firm was able to announce proudly, in a
full-page advertisement in June 1984, that South Korea is one of the four
countries in the world that are able to manufacture a chip with 256 KB
memory.

The second observation relevant to the media decisions confronting the
Third World is that astonishingly, undisturbed by the superpowers and (still)
largely unobserved by the huge transnational producers and service concerns, a
small United Nations authority with its headquarters in New York City is
developing an interesting and global activity in the sphere of researching new
technologies. The U. N, subsidiary is also investigating effects of the new media
technologies on developing countries. The agency that is undertaking this
inquiry is the United Nations Center for Transnational Corporations.

15



1.3 A New Information Order?

The dabate between North and South from the mid-1970s to the mid-1980s
over a “New International Information and Communication Order” (NIICO)
to a large extent was dominating the discussion of media questions in the
United Nations subsidiary organization, UNESCO, responsible for considering
the matter; but to a degree the discussion also went on in the U. N. itself. An
overwhelming majority of the developing countries pressed for a NIICO.
l?oing so, they were seeking more equality of opportunity in the communica-
tions sector vis-a-vis the industrialized North and its practically omnipotent
media enterprises (news agencies, television-news agencies, TV programme
offerings, publishing houses, radio networks’ foreign services, etc.). These
more nearly equal chances the Third World countries sought to attain, if
necessary, at the price of governmental regimentation, filtering and censorship.

With an increasing self-confidence on the part of Governments of the Third
World, which, after a phase of de-colonialization, began to sense the weight of
their responsibility for two-thirds of humanity, the desire also grew to liberate
Fhemselves from the domination of the industrialized North in the sphere of
mformgtion and communication. An aspect of this new urge toward self-
expression was the Third World countries” wish through the media to present
Fhelr respective unique problems and achievements in their own way. But this
interest ran up against the developing South’s inferiority to the North in nearly
all areas involving the media — including an inadequate potential of qualified
§pec1ahsts in all branches of the information sector; the lack of a technological
infrastructure for articulating the South’s own standpoints as differentiated
from those of East and West; dependence on technological structures handed
down from colonial times (which often, for example, even made a telephone
call to a neighbouring country possible only by way of Paris or London); and,
not least, the obstacle in the industrialized North’s tradition of forming its
picture of the world almost exclusively through the eyes and ears of its own
foreign correspondents, television teams, agency journalists.

Against this background it is understandable that within the Third World
demands have been expressed that are in diametrical opposition to concepts of
pluralism, freedom of the press, and the individual procurement of information
- concepts that, at least for the West’s democratic countries, are considered as
requisites anchored in basic rights.

The consequence of this conflict between the North’s and the South’s

approach to the use of media was an interplay of ideological threat and
counter-threat. Not until 1978 did the controversy seem to be resolved, this in

16

a resolution of a UNESCO plenary session that was passed by acclamation.
Before this voice vote of approval of a common stand, preparatory work had
been done by an independent commission of experts under the chairmanship of
Ireland’s Sean McBride, the International Commission for the Study of
Communication Problems. This commission only submitted its final report,
however, in 1980, two years after UNESCO had adopted the so-called NIICO
Resolution (cf. A/McBride I and II).

The 1980 UNESCO General Assembly reacted to the report of the McBride
Commission with a lively and in part heated discussion. On October 24, 1980,
UNESCO passed Resolution DR 8. Its most important recommended goals:

1) elimination of the imbalances and inequalities which characterize the
present situation
2) elimination of the negative effects of certain monopolies, public or private,
and excessive concentration
3) removal of the internal and external obstacles to a free flow and wider and
better balanced dissemination of information and ideas
4) plurality of sources and channels of information
5) freedom of the press and information
6) the freedom of journalists and all professionals in the communication
media, a freedom inseparable from responsibility
7) the capacity of developing countries to achieve improvement on their own
situations, notably by providing their own equipment, by training their
personnel, by improving their infrastructures and by making their infor-
mation and communication means suitable to their needs and aspirations
8) the sincere will of developed countries to help them attain these objectives
9) respect for each people’s cultural identity and the right of each nation to
inform the world public about its interests, its aspirations and its social and
cultural values
10) respect for the right of all peoples to participate in international exchanges
of information on the basis of equality, justice and mutual benefit
11) respect for the right of the public, of ethnic and social groups and of
individuals to have access to information sources and to participate
actively in the communication process.

One of the more notable aspects of this resolution is that it foresees a “New
International Information and Communication Order” as no longer consisting
solely of “external”” measures, that is, ways of influencing the international flow
of information. Instead, there is also a specific reference to internal — that is,
national — hindrances which must be done away with in bringing about the new
order. Another noteworthy point in the resolution (whose compromise

17



character needs to be kept in mind) is the pledging of an effort to seek a
balanced relationship between journalistic freedom and journalistic responsi-
bility - that is, between a media person’s individual right and his socio-political
commitments.

The “New Order” anticipates prerequisites, self-help on the part of the
South as well as non-self-serving assistance from the North. Another key
aspect of the resolution is its clear reference to ethnic and social groupings
within a society — thus including minorities - with emphasis on these groups’

right to participate as equals in the national and international communication
process.

All the elements mentioned above had for years on end been lacking in the
debate z'ibout the concept of NIICO. Their inclusion among the criteria for a
new national and international media order prepared the way for the consenus
that UNESCO achieved on the resolution.

One can delve into the history and present status of the debate on a New
International Information and Communication Order in what has meanwhile
begome a comprehensive body of literature on the subject. For example, an
article on the topic appears in the 1984/85 issue of this handbook (cf. A/

Keune/II). To serve the present discussion, however, we need to append the
following observations:

— This report of the McBride Commission continues to be — along with the
report of the Brandt Commission on the general North-South situation — a

valid document toward a conciliation of interests between North and
South, East and West,

— The International Programme for the Development of Communication
(IPQC) adopted bay the 1980 UNESCO plenary session not only
continues to be a concrete example of pragmatic compromise; it has also
mean\yhlle become a most relevant instrument of North-South co-
operation in the communication sector. To be sure, a potential conflict was
built into this UNESCO special programme at the outset: On the one
hand, the developing countries hoped that this international apparatus
would be a source of massive financial support for their media purposes.
On'the other hand, the Western donor countries had long since built up
their own structure for cooperation in the sector of communications, and
rega}rded the IPDC as primarily an instrument for co-ordination and
adv1spry services. Despite this incipient misunderstanding things are
working out not badly: Today, it is true, the IPDC still disposes over only
m'od'erate financial means (its yearly expenditure is between 2 and 3
million U. S. dollars). But the UNESCO creation can do much, by way of

18

initial financing or complementary grants, to influence the direction of
model projects on the developing-country media scene. The Federal
Republic of Germany, too, which up to now has made the IPDC no direct
grants, is trying successfully to have its funds-in-trust contributions
(financial trustee services for individual UNESCO projects) recognized
within the framework of the IPDC. And meanwhile, too, the United
States, which gave as one of its reasons for leaving UNESCO a protest
against the purported onesidedness of the U. N. subsidiary organization in
the sphere of media and communication, has kept its goodwill for the
IPDC, and also is granting it indirect financial support while bolstering the
International Programme’s effectiveness in other ways as well.

A belated spinoff from the debate about NIICO that was carried on
primarily within UNESCO was the commissioning of an independent
panel of advisers by the International Telecommunications Union (ITU)
in Geneva — a panel usually referred to as the Maitland Commission. The
West German representative on the commission was Dr. Volkmar Kéhler,
Parliamentary State Secretary in the Federal Ministry for Economic Co-
operation (largly concerned with Bonn’s aid programmes for the develo-
ping countries). The Maitland Commission has issued a report called “The
Missing Link” (cf. A/The Missing Link) which calls for numerous support
measures for the improvement of individual communication in the Third
World. The Maitland Commission’s report also proposes the founding of
an advisory centre for developing countries in Geneva, at the headquar-
ters of UNESCO - an organization that was already in existence long
before the founding of the United Nations itself. Since individual and mass
communication, in view of the many possibilities for utilizing the new
media and the new technologies, are hardly separable any longer, it
remains to be seen how the ITU and the crisis-ridden UNESCO will work
matters out together and divide their respective fields of operation.

The intense dabate over a New Information and Communication Order
has seen forces emerging, in, and has brought forth arguments from, the
Third World that deserve the most careful analysis. The method of dealing
with such deep-lying and long-range problems as the debt and energy
crisis, the raw-materials issue, and overpopulation — matters that in the
Western media are gone into only occasionally, when they are of topical
interest — the way in which these developing-country problems are
handled is going to depend on how possible it is for the Third World to
articulate its standpoint on the issues, and find access to the North‘s media
for that message. The course of events in the Third World, and the South’s
efforts to become an equal partner in the exchange of information and
news (details of the situation are gone into below), are, accordingly,
directly relevant to any attempt at resolving the basic problems in the
North-South relationship.

19



1. 4 Know-how Transfer
and Exchange of Programmes and News -
a Solution?

The International Programme for Development of Communication — with
U. S. backing and support — was established as an instrument for know-how
transfer; as a vehicle for fostering communications structures in developing
countries. This purpose certainly corresponds to the demands of countries of
the Third World — even although no massive financial support from the West
has been forthcoming. Furthermore, the UNESCO compromise resolution of
1980 contains all the elements that could benefit an exchange of information
and opinion between the Third and the First World, with mutual regard for
respective North-South ideological positions. Then why isn’t the anticipated
South-North exchange working out? Why isn’t the Third World, with its
abilities and forces combined in the Group of 77, transmitting just as many
television programme hours to North America and Europe as, the other way
around, those continents are delivering to Africa, Asia and Latin America? (At
least 150,000 programme hours a year to the Third World from the United
States alone, followed by Great Britain, France, and the Federal Republic of
Germany.) In other words, why does the Third World fail to use as an equal
partner in the North-South relationship the same opportunities and pos-
sibilities — which in theory long since have been granted to it — that the big news
agencies in West and East (in the East, notably the Soviet TASS), the news-
film agencies, the Western television producers have long been exploiting?

The answer is clear: The South is still far behind the North because of the
North-South economic gap, the know-how gap, the technology gap. In turn,
these gaps compel developing countries to put up with a North-South
communications gap. If this is the difficult circumstance, the question becomes:
What is being done to make a reality of the theoretical equality of the North’s
potential partner, the South?

One answer to this question of what is happening to improve the situation is
found in the purposes and activities of the German Agency for Technical
Cooperation (an organization with the initials GTZ). During the past one-and-
a-half decades the GTZ has provided the Third World, to a value of hundreds
of millions of Marks, with technical installations and technological know-how
in the communications field. The lion’s share of the more than DM
1,300,000,000, which, according to the statistics of Bonn’s Ministry for
Economic Cooperation (BMZ), meanwhile has flowed into the communica-
tions arrangements of the Third World has gone into the service of improving

20

the South-North flow of information. The GTZ’s programme has been a major
factor in the Federal Republic of Germany’s having become the largest donor
to and fosterer of communications facilities in countries of the Third World.

In addition, the German Agency for Technical Cooperation has made
suggestions to improve the content of Third World media material. For
example, the GTZ got the African radio and television union URINA, the
umbrella organization of all African radio and television stations, to establish a
programme-exchange centre in Nairobi. In the immediate future the centre is
to intensify the cooperation of African radio and TV stations with one another;
in the long run, it also aims to strengthen the voice of Africa in the concert of
world communication.

Besides the Federal Republic of Germany, other Western industrialized
countries, including France (which is primarily active in the media field in West
Africa, but more recently has also been increasingly so in Asia) and Great
Britain (with decreasing U. K. interest and decreasing investment), have
furthered the international initiative toward know-how transfer and the
exchange of programmes and news.

Delicacy is called for in many aspects of the North-South development. A
case in point: A department chief of GTZ found himself called upon in 1983,
addressing a broad circle of West German media specialists, to urge modesty
and reflection before making approaches to the Third World (cf. Fumetti/B). It
is apparent from his words and other admonitions that the answers to the
questions involved in North-South media projects are not always going to be
simple. This is doubtless the essential point of the GTZ official’s words of
caution: A mere readiness to “help”, or a missionary zeal to export Western
principles to developing countries with other structures than those of the West,
produces only minimal results — or may even be counter-productive. Instead,
those who are working in the field of international media need systematically to
look for ways and means to help the Third World articulate its own messages.
This requirement is especially indicated if on the one hand Western precon-
ceived models for a developing country prove unsuitable; and on the other
hand if perhaps we have not been listening closely enough to what our partners
and colleagues in the Third World explain that they really want in the sector of
information and communication.

21



2.0 News Agencies - a Model?

The imbalance in the North-South information flow that many countries of
the Third World are complaining about manifests itself, from the perspective of
developing countries, first and foremost in the sphere of the press agencies. The
almost monopolistic position of the “Big Five” (AP, UPI, Reuters, AFP,
TASS) - among them, these large agencies have dominated, and are still
dominating, more than 90% of the news market — has been both an occasion
and a motive for the Third World’s seeking help by establishing new,
alternative sources of information for its vast population, and for audiences in
the North.

Since approximately the mid-1970s, accordingly, there have been efforts to
build up regional and international media counter-weights to the world
agencies. Almost at the same time, planning work got underway in Africa for a
Pan-African News Agency (PANA); in Asia - where, with the name
Organization of Asian News Agencies (OANA), an umbrella organization of
national news agencies was already on the scene — the preparation was
undertaken for an Asian News Network (ANN). ANN began in 1981/82 with
the regular exchange of Asian agency news. PANA instituted its transmission
service in mid-1984 (cf. Hohne/Asia-Pacific News Network/Avery/C).

As for Latin America: Because of the predominance of privately owned,
commercially structured media in this region, the Central and South American
countries have not managed to set up a unified organization like Africa’s
PANA and Asia’s ANN. But instead, in Latin America at the beginning of the
1980s two regional background-information services were planned and initi-
ated. One, ASIN (Accién de Sistemas Informativos Nacionales) circulates
material from official governmental sources, transmitting the information with
the help of the teletype network of the IPS agency (Inter Press Service). The
other, ALASEI (Agencia Latinoamericana de Servicios Especiales de Infor-
macién), represents an attempt, via ALASEDI’s own network and its own
correspondents, to obtain background reports relevant to developmental
matters, and then circulate them throughout the region.

A special course of development is proceeding in the English-speaking
Caribbean. There the British worldwide agency Reuters in the second half of
the seventies parted with its Caribbean regional service. The service went over
to ownership and management by a group of Carribbean newspaper publishers,
and since then has been operating as the Caribbean News Agency (CANA).

22

And the Arab regions? Efforts toward a merger of national news agencies in
this part of the globe, or to set up a pan-Arab news agency, have all come to
nothing. The chief reason is found in the deep-lying ideological and political
differences within the Arab world, particularly since the attempt at Camp
David, U. S. A., to bring about Egyptian-Israeli conciliation, and eventually
peace between the Arab countries and Israel. The Egyptian agency MENA
(Middle East News Agency), which before the above-mentioned attempt at
Egyptian-Israeli conciliation led the news market in the Arab world, also has
been recording setbacks — at least in those Arab countries that are hardliners in
the matter of refusal to recognize Israel.

Why shouldn’t the Third World pool its resources and enter into the media
field a large agency of its own, as a counterforce to the “Big Five” agencies of
West and East? One attempt in this direction was made by the non-aligned
developing countries known as the Group of 77. Their network, set up in the
1970s, is called the Non-Aligned Newspool. With the aim of granting a large
part of the Third World a voice of its own on the media scene numerous
national news agencies of the developing South supply the Newspool. The
Yugoslavian news agancy TANJUG serves as co-ordinator. The material
provided by the various national agencies is then circulated worldwide from
Belgrade.

Another global media enterprise of the South is the alternative Third World
News Agency IPS. It has its juridical seat in Panama and its editorial
headquarters in Rome. IPS is — other than most of the above-mentioned
regional and international enterprises — neither a national nor an international
organization. Instead, it is owned by a co-operative, which is comprised of the
correspondents and other journalists who work for the agency (cf. Fernéndez/
A). IPS was launched in 1964 at the instigation of a small group of Latin
American and Italian journalists. It attained its present importance as a source
and transporter of news of the Third World in South-South channels and in the
South-North direction only at the end of the 1970s, during the debate about a
New International Information and Communication Order. IPS has remained
of major significance up to today, with its now some 200 correspondents in 55
countries. IPS transmits services in Spanish, English, Arabian, German, Dutch
and Swedish.

Many of the mentioned alternative efforts in the realm of news agencies were
and are intensively supported by the Federal Republic of Germany. PANA -
especially its subregional system for West Africa, WANAD - was able to figure
on grants from Bonn as early as ALASEI and CANA. The West German
financial assistance has come via UNESCO in the form of funds-in-trust (cf.
UNESCO/C).

23



A critical evaluation of the above-discussed models of media organizations
quickly reveals that up to now ~ perhaps with the exception of IPS — no agency
or other news organization of the South has been able to come up to the
expectations and demands of its founders. A great breakthrough — presumably
taking the form of a definitely declining share of the market by the “Big Five”,
matched by a rise in the fortunes of a Third World news organization or
organizations — this hope has yet to be fulfilled.

One reason for this South-North information deficit may be that the Third
World’s attempts to create a media voice of its own are not yet as professional
as the offerings of the “Big Five” agencies of West and East. Thus, the material
of the Non-Aligned News Pool meanwhile — and this in the eyes of all potential
users, North as well as South — is regarded as not sufficiently topical, and
tending too much toward governmental press-release journalism. So it is, for
example, that the West German Radio (Westdeutscher Rundfunk) in Cologne
after a lengthy trial of the Pool ended its subscription to the service. As for the
Asian News Network, after encouraging progress at the beginning ANN fell
prey to a financial crisis. What had gone wrong? It seems that ANN was doing
well enough as a regional news agency; but it ran afoul of an international
approach that in practice is apparently impracticable without the sacrifice of
professional news-gathering and transmitting quality: The Asian News Net-
work regularly transferred the headquarters of its service from one member-
country to another. It also suffers under the very heterogeneous quality of the
information offerings from states with widely differing economic resources and
divergent ways of life.

Again, the Pan-African News Agency spent more than ten years in planning
and preparation before the first news item could move over the wire. Therefore
it is too early — as it is in the case of the ALASEI agency - to make a conclusive
evaluation of the PANA service, which got underway only in 1984.

Actually, the one Third World news enterprise that, as of now, can be judged
favourably is the co-operatively organized agency IPS. Today it is just behind
the North’s (that is, the West’s and the East’s) “Big Five”: IPS has become the
sixth-largest news-and-information enterprise on the world market (measured
by the extent of its transmission network and the number of correspondents,
not by turnover). This success certainly finds its rationale in the fact that the
dedicated IPS journalists also own the agency.

In summary, it can be concluded that the simple addition to the informa-
tional market of state sources of news that have predominantly the character of
press releases or governmental proclamations offers no answer to the chal-
lenges posed by the existing fiercely competitive and highly professional large
news agencies, transmitting their offerings with a keen eye for topical interest,
and operating on business principles.

24

3.0 Programme Exchange —
Merely Lip-Service?

Similar to the dissatisfaction, in the perspective of the Third World, with the
current news-agency arrangements is the discontent that developing countries
express relative to the electronic media. The North’s radio and television do
their reporting on developing countries almost exclusively through the eyes and
ears of Western correspondents and Western news-film agencies. (The
problems is discussed in detail later in this analysis.) Moreover, quite as much
North-South electronic-media disequilibrium is encountered in the exchange of
non-topical and other-than-political programmes. While the United States,
followed by Great Britain, France and the Federal Republic of Germany,
provide tens of thousands of television programme hours to the Third World
year after year, it is rare indeed that, say for example, a Philippine
entertainment film or on African feature by African authors is fitted into even
the late-night programming of European television channels (cf. Norden-
streng/C).

Rightly, it is recognized that this oft-lamented one-way street can only
become two-directional, opening the way for a flow of electronic programmes
to the North, if producers and television stations in the Third World, as a first
step, begin with regional co-operation.

Media people and political leaders in many developing cogntries hz_we been
pondering how a programme exchange with each other in A51§ or Africa cogld
get underway as a first step toward global cooperation. To th.15‘ end, the As%an
regional association of radio and television, the Asia-Pacific Broadcasting
Union (ABU), at its annual assembly in 1983 in Auckla}nd/New Zealand
requested its General Secretariat to make a comprepen51ve stu<.iy of' pos-
sibilities for, barriers to, and prospects for programme exchange in Asia. A
year later, however, at the ABU annual assembly, this time ip Tokyc.),.t_he
words “programme exchange” appeared neither in the Secretariat’s activities
report nor in other presentations. No study on the matter or on regional
exchange in general was submitted. What had gone wrong? When ABU
members asked this, the General Secretariat expressed its regret and came up
with the “explanation”: Programme exchange being one of the most p¥oblema-
tic aspects of regional electronic-media co-operation, and there ha\.zmg' been
other urgent tasks — the Secretariat gave as two examples the co-ordination of

25



reporting on major sports events and the arranging of day-by-day news
exchange — there had been no time to deal with programme exchange.

Trying again, the ABU sought help in another direction: It assigned the
regional Asian documentation and research centre for media, AMIC in
Singapore, the task of exploring the hindrances to and the possibilities for a
regional programme exchange — this ‘‘most problematic aspect”.

Perhaps the ABU Secretariat’s hesitation about getting into regional
programme exchange becomes understandable in the light of further-going
experiences that have already been made with television and radio-programme
exchange in Africa. In 1981 the African regional radio/TV organization
URTNA (Union des Radiodiffusions et Télévisions Nationales d’Afrique)
began, as mentioned earlier, and receiving extensive personnel and technical
support from the German GTZ, on planning and setting up an African centre
for programme exchange in Nairobi/Kenya. At the URTNA assembly in 1985
in Brazzaville/Congo, the centre was able for the first time to provide the
members of the Union with an over-all catalogue of programmes under
consideration, in production, or already produced. The catalogue contains
more than a thousand titles. The centre also demonstrated the functioning and
purpose of an exchange point by way of a promotional video documentation
(cf. Union/C). The operations of the URTNA centre as reflected by the
catalogue are impressive — even if a somewhat more thorough-going analysis of
the work that has been done on programme exchange produces a more modest
evaluation. Up to now only five of more than 40 African television stations or
networks have been active participants in television-programme exchange.
They also share the costs of copying, dubbing, etc. The proportion of the
proffered television programme hours that is available in more than one
language is still relatively small. And besides, the total of programme titles
listed is inflated in that some of them represent radio or TV programmes in
which African chiefs of state or heads of Government express radical views on
political developments in their country or in the region — programmes that for
the vast majority of the URTNA members are either of only slight interest, or
are flatly rejected as politically inacceptable.

Latin America represents somewhat of a special media situation. In Asia,
media planners are beginning with their first theoretical considerations. In
Africa, the cost-use relation has not yet proved itself in a first effort. By
contrast, in Central and South America, programme exchange up to 1985 has
been based exclusively on the regulative mechanism of the commercial
programme market. That market is favourable to ~ besides imports from the
United States — above all “telenovelas”, which are trivial, endless series on the
model of made-in-U. S. A. soap operas. Only with the founding of the ULCRA
(Unién Latinoamericana y del Caribe de Radiodifusion) has there been, for the

26

first time, a Latin American-Caribbean umbrella organization of noncommer-
cial channels (sponsored by the state; the churches; universities; or committéd
to certain educational services). ULCRA takes up questions of regional
programme exchange, and is attempting the establishment of subregional
processing centres for the Portuguese, Spanish, English, and perhaps also
Quechua languages.

Aside from the case of the URTNA Programme Exchange Centre in
Nairobi, most of the calls to organize programme exchange initially on a
regional basis, and then with the North, as of now amount mainly to lip-semce.
The North’s dominance in this sector seems sure to continue for a long time
still, the more so since measures for overcoming language barriers, crossing
socio-cultural boundary lines and doing away with administrative restyaints
either are largely lacking, or else the attainment of such improvements is not
regarded as having top priority.

27



4.0 Television News Exchange —
A Model Worth Emulating?

The problems that confront television news exchange between North and
South are in part relatively simple and distinct, compared with the matter of
North-South exchange of television programmes. With programme exchange,
many uncertainties still exist, and many questions are open: Who plans, and
where and with what funds, the dubbing centres? Is it to be only a matter of the
exchange of national programmes, or might there also be co-production by two
or more radio or television stations or channels? Will it be sufficient to use the
cheaper, but slower, air-freight methods of dispatching cassettes, or should
there be resort to the more expensive, but speedier, transmission methods of
microwave links and satellites? By contrast with such difficult alternatives, in
the news exchange among electronic media, especially television, the alterna-
tives and priorities are sharply defined — particularly the requirement of up-to-
the-hour topicality. Perhaps this relative simplicity of the facts of media life in
the news sector explains why television news exchange within the Third World
and between North and South meanwhile has made marked progress; and why
this process is, moreover, on the verge of introducing into the previous pattern
of global information what actually amounts to a radically new element.

The desire for fresh, day-by-day information from a variety of sources, and
the demand for authentic pictures for the particularly attractive medium of
television is extensive; it works its influence even where censorship and
onesided ideological attitudes seek to restrain a free evaluation of the
alternative sources of information that would allow the news selection to be
based solely on professional journalistic considerations. This underlying
tendency to uninhibited selection of news from various sources can, provided
the demand for such information is accommodated by the availability of a
correspondingly broad palette of high-quality material, lead — and this even in
media systems under totalitarian rule, as recent examples have shown - to a
diversification of the news reports, and consequently, even to more pluralism.

Could there really be such a development as, at least on the populace’s TV
screens, pluralism even in a totalitarian state? And if so, why, among all the
media, should it be television that would seem to be on the fringe of fostering
such a pluralistic development? After all, similar attempts at diversification of
content via more exchanging and a better balance, both with press agencies and

28

in the programming spheres of radio and television, have had largely
disappointing results. To arrive at an answer to this riddle, we had best trace
the story in some detail.

To begin with, there was a stroke of luck: namely the fortunate outcome of a
conference in 1971 in Cairo. The Arab regional organization Arab States
Broadcasting Union (ASBU) had invited the news directors of their member-
institutions, UNESCO experts and European specialists to a seminar. For the
first time in a region of the Third World, a conference was concerning itself
with the question: How should television news exchange between TV stations
of the Arab region be organized? The debate centred on two media matters as
models. Since television in the Arab world was also largely dependent for its
international reportage on the three Western news film agencies UPIN,
Visnews and CBS News, one of the two alternatives before the conferees was,
as later with press agencies, to set up a “counter” or “alternative’ agency with
Arab correspondents and Arab teams. The other model up for debate in Cairo
was based on the practise of neighbouring European regions, on the other side
of the Mediterranean: Despite all ideological differences, the East European
OIRT and the West European EBU, in unusual harmony, are operating a
system or television news exchange — the East’s Intervision, the West’s
Eurovision ~ that follow very similar principles, and that, via Vienna and
Prague, are even in an exchange with each other. OIRT and EBU have not
decided to set up regional agencies; instead, the East European and the West
European network conduct the exchange themselves, from an Eastern station
or channel to its counterpart in Western Europe, and vice versa, by means of
their own co-ordinating administration.

Which of the two models should the Arab world choose, that was the
question — the option of setting up a “counter” agency, or that of direct
exchange among the electronic media themselves? The Egyptian news agency
MENA aggressively maintained at the conference that it could easily take over
the television business and offer daily regional news packages to all the Arab
TV outlets. Nevertheless, the decision went the other way. The Arab States
Broadcasting Union resolved, at this seminar back in 1971, in in favour of the
Eurovision model. That is, there would be a self-organized exchange among
the member-institutions. This key decision has set a precedent for the entire
third World. Since Cairo 1971, no one in Asia, Africa or Latin America any
longer has demanded, or even discussed, a Third World agency *“‘of our own”
for television news.,

The adoption by the Arab world - in a decision that, as observed above, has
set a precedent for all the Third World — of the Eurovision model of television
news exchange has far-ranging significance. The choice of this model puts on
the shoulders of the journalists who serve future regional systems in the Third

29



World - not a governmental authority or official agency — the direct
responsibility for the TV news exchange. More even than this, it can be
assumed that standard media operating procedure in the Third World from
now on will be the trio of basic principles that guide Western Europe’s
Eurovision network:

— Every station or channel is free to offer others material from its own
production — or not to offer the material;

— Every media outlet is free to take and use material, or not to take it, from
the offerings of the other television organizations that are partners in the
exchange;

— Every TV facility has the option, according to its priorities, of, having
accepted this or that visual material, then processing the footage according
to its own criteria: editing (and/or cutting) the material, supplementing the
text with the recipient media’s own commentary, any of this — yet with
regard for the principles of fairness and objectivity.

Only one serious attempt has been made to deviate from the latter priciple:
During the constitutive assembly for a new broadcasting union for Latin
American and the Caribbean (we shall be considering this event in more detail
below) in June 1985, the agenda included a proposal from the Argentine
Government. It recommended that a future Latin American television news
exchange should impose on members the requirement that they are to present
— in unaltered form — every contribution by every participant. After only a
short debate this proposal was turned down.

Now of course even the theoretical adoption of the principles practised by
Eurovision cannot exclude the danger of censoring, suppressing or slanting the
news. But the qualified television journalist will by all means and in every
circumstance be seeking to sound out and broaden the dimensions he has to
manoeuvre in: the leeway to use his discretion in taking over for re-
transmission this or that exchange material. And he will also be endeavouring
to blend his own journalistic contribution into the exchange offering. The fact
that it is the news editor himself who becomes the responsible person and the
activist in the exchange — that he is not reduced to being simply the accepter of
material from an agency — is significant: the aspect that the news editor has the
possibility of adding to exchange material that comes annotated only by its
sound track his own commentary, and making his own presentation, thus fully
exploiting the room for manoeuvrability — even if within narrow limits — that is
available to him. This is a further indjcation that the television news exchange
can be a model; a basis for a new quality of cooperation between North and
South in the sphere of information.

30

Why, during the discussion of new media trends and problems, hasn’t a great
deal been said about radio matters? Simply because in most cases the material
radio news uses for its reportage is not self-generated: It comes from the press
agencies. And unfortunately, the predominantly North-to-South direction of
the flow of information also very much applies to the press agencies. Yet there
are regions of the Third World that radio, too — and especially radio ~ could
serve well. Often it would be the developing countries’ ideal medium for
regional exchange and regional cooperation. As things are, the radio station of
a small South Pacific island state, by subscribing to a world news agency or the
BBC World Service, can provide its listeners with an adequate picture of
international events; but without getting any information from this gobal
service about what is going on in the other states of the vast Pacific area —
extending as it does from Papua/New Guinea in the West to Pitcairn in the
East. Since none of the independent countries of this region as yet has
television, the regional exchange of news by radio would be a most suitable way
for the South Pacific world to become more familiar with itself, and to intensify
country-to-country cooperation.

In fact, offers have come from Australia to provide the co-ordinating and
editorial services for such a South Pacific regional radio arrangement; but the
proposals have run up against the understandable national sensitivities of the
small island states.

4.1 From Eurovision to — Mondovision?

The Eurovision system for television news exchange, operated by the
European Broadcasting Union (EBU), traces its official inauguration to the
ceremonies in 1952 surrounding Queen Elizabeth’s ascent to the throne of
Great Britain. Since then, the Eurovision model has been under close scrutiny
by media politicians and media practitioners in various parts of the Third
World — as an impulse for their own planning. Then what would be more
natural than an effort to extend this European model, to link up Eurovision
with other regional systems, and, one day, to make the ultimate transition:
from Eurovision (cf. Melnik/C) to — Mondovision? In fact, developments are
proceeding in this direction — even if it will hardly be possible f<‘>r. a long time
still to speak of having reached the final stage, a “Mondovision” system
embracing the entire world’s visual media.

31



With the East European Intervision and the large networks in North
America the EBU quite early concluded an exchange agreement. Thanks to
this arrangement, material from Eurovision is available in Eastern Europe and
North America, and material from these regions can be used by Eurovision.
After some initial hesitation, in 1976/77 the EBU decided to extend this policy
of exchanging to the broadcasting unions of the Third World. Soon afterward,
the European Broadcasting Union signed agreements with ABU, ASBU and
URTNA on trading television news. True, in view of the deficit in “counter
offers” from Asia, the Near East and Africa, there is no real ‘“exchange’ in the
literal sense. Nontheless, this agreement between Eurovision and Third World
television at least has cleared the way for the taking over, free of charge, of
news from Eurovision by the members of the above-named regional organiza-
tions — with, at the same time, the option open for a future news flow in the
opposite, South-North direction.

Yet even this first stretch of the road en route to the introduction, one day, of
“Mondovision” was studded with obstacles. Because Eurovision also works in
close cooperation with the three large Western global agencies for television
news films, a prerequisite for the full utilization of the daily Eurovision
offerings by other regional networks is the simultaneous conclusion of
arrangements — at a price — with each of these three big agencies. This would
often involve expenditures that are beyond the modest means of many media
outlets in Asia, Africa and the Near East.

Another difficulty confronting cooperation of Third World electronic media
with Eurovision is that because the West European network, in making
available Eurovision news material via the INTELSAT system, pays only for
the up-leg from the European ground station to the satellite, the potential user
in the South has to shoulder the cost for the down-leg part of the satellite
transmission. Since in most cases the respective national satellite ground
stations are under the control of the country’s PTT Ministry (which as a rule
does not administer matters pertaining to broadcasting and the information
sphere), this ministry also sets the rates for the use of the ground station. And
this price-setting is related to expenditures and earnings in the field of
individual telecommunications (telephone, teletype, etc.). Only exceptionally
does the fee schedule take into account the special needs and the financial
limitations of the national television system. This situation unfortunately often
prevails, too, even where television is in the hands of the state.

The consequence of this unfortunate price situation was that developing
countries set high “home-made” fees for the down-leg part of the transmission,
averaging U. S. $ 1,000 and more for the first ten minutes and $ 50 to $ 200 for
each following minute. Such a rate policy worked prohibitively — and is still
doing so ~ against the practicability of satellite transmission of television news.

32

For the acceptance of even a ten-minute package of TV news each day, five
days a week, would involve what seems to media managers in developing
countries an astronomical outlay, far beyond their ability to pay.

Aware of this financial problem, the World Broadcasting Conference, the
broadcasting unions, UNESCO and the world news conferences in recent years
have made urgent appeals to the Governments of the Third World’s countries,
calling for a general decrease in the fees for the transmission of television news.
UNESCO has suggested a preferential-to-TV tariff of U. S. $ 200 for the first
ten minutes and $ 20 for each additional minute. Some countries of Asia —
including the continent’s poorest, such as Bangladesh and Sri Lanka —
meanwhile have followed this recommendation. Moreover, China, Malaysia
and India have also drastically cut their fees.

By now “Mondovision” has proved to be more tangible than a vision.
Despite all resistance, the four regional organizations ABU, ASBU, URTNA
and EBU decided in 1983 to take up a suggestion by UNESCO - to risk a first
test run for the future world television network. March of that year was chgsen
for the global experiment. Participants included numerous t'elevision stations
and channels from Peking in the East to Dakar on the Atlantic an§t. It is true
that, for reasons to be gone into below, the rehearsal of Mondovision was not
quite global: The Western Hemisphere did not parFicipate. Bu? the successful
overcoming of technical and administrative difficulties, along w1_th problems of
communication, during the only one-month experiment, ranging over th.ree
continents, was encouraging. Immediately after the trial run, the “Interunion
Broadcast Conference” convened in Algiers. The participants were rfapresenta-
tives of all the regional broadcasting unions and numerous Thll’d‘ World
persons in public and political life who were concerned Wlt‘h the m_edla. The
conferees agreed that the Mondovision trial had been impressive. Tl}ey
resolved to continue to foster global cooperation in the realm of television
news.

With all due satisfaction over the formal success of the experjmen.t, however,
the majority of the persons directly responsiblg for operations in the four
participating broadcasting unions agreed that things could have gone a good
deal better — that this global pilot project had also unf:c?verfed conmder'able
weaknesses: The quite differing qualifications of the participating news editors
and their teams had meant, in turn, major differences in the quality of tl}e
proffered and exchanged programmes. Probably bef:ause they‘ were uncertain
about the reactions of an unaccustomedly international public, many of‘ thS
participating telecasters took flight in stiff “press-relqase” or “pr'oclamatlo.n
journalism; or they offered pictures that hardly mlrrored.thelr respective
countries’ realities. But perhaps more important than apythmg else tt‘xat. was
learned, the experiment made clear that simply the taking over of principles

33



such as those of Eurovision, and unrehearsed participation in a regional and an
international exchange alone cannot build a solid foundation for future
cooperation in this sector.

In other words, the first experiment in global telecasting was a clear reminder
that you don’t begin work on a house at the highest level - the roof;
“Mondovision”. Instead, first you erect, anticipating and supporting the roof to
come, columns or beams; regional TV exchange systems on regional bases.
These regional arrangements have to prove their solidity before the roof is
positioned. Putting first things first, we shall do well to look briefly at the
developmental status of the electronic media of individual regions of the South,
in that way becoming better able to estimate the outlook for Mondovision.

4.2 Asiavision —
in Six Years, the Impossible

A first regional exchange system for television news in the Third World
began operations in Asia on January 16, 1984: Asiavision. The undertaking,
sponsored by the Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU), has organized the
daily exchange of television news among Asian media outlets in two subregions
and two co-ordination bureaus, in Tokyo and Kuala Lumpur, The daily news
offering from Asiavision is supplemented with selected material from Eurovi-
sion ~ whose offerings are made available in Asia on the same day — via satellite
linking the two continents.

Here a few details of Asiavision procedure: In Region A, which is co-
ordinated from Tokyo, and which comprises China, South Korea, Japan and
Indonesia, news material is exchanged once a day and five days a week. In
Zone B, to which Southeast Asia along with the Indian Subcontinent (Pakistan,
India, Bangladesh) and Sri Lanka belong, with Kuala Lumpur as the point of
co-ordination (also the secretariat’s headquarters), since April 1, 1985, two
news packages a day have been assembled and distributed.

The ABU’s efforts to organize its own exchange system for television news as
a component of South-South media cooperation and as an important sup-
plementation of the Western news-film agencies’ offerings goes back to 1971.
At that time, the ABU for the first time convened a special regional session of

34

its members, in Tokyo. Representatives of other regional broadcasting unions
took part. The project was co-sponsored and organized by the Federal
Republic of Germany’s Friedrich Ebert Foundation. Other broadcasting
unions of the Third World and of the industrialized North followed up this
initiative by sponsoring — in 1973 in Cologne, in 1977 in Cairo, in 1981 in
Jakarta — world news conferences for radio and television. In 1976 the ABU
and its German partner assigned to a small team of experienced TV news co-
ordinators the task of exploring the prerequisites for establishing an Asian
exchange system. The results were published at the end of 1976 in Singapore
under the title ,,Television News Exchange in Asia“.

On the basis of this study, in 1977 the ABU began with the regional Asian
training centre for radio and television Asia-Pacific Institute for Broadcasting
Development (AIBD), and the Friedrich Ebert Foundation with a six-years
long training programme for television news from various member-countries of
the ABU. This training project was not resticted to the instruction of news
editors for the difficult sphere of television news exchange; it included (in an
average of two four-week courses per year) entire news teams. Those invited
from each member-state were an editor/producer, a cameraman, a sound
specialist, a cutter or video operator — this assortment of personnel so as to
attain an identical standard of quality in news exchange, news production and
news presentation. The aim was to enable the team to select themes from the
perspective of regional and international acceptance; and to so package the
theme-offerings from a technical and a production aspect as to make thfem
competitive with high-quality agency material and/or with the news production
of European and American colleagues.

At the end of 1983, after six years of specialized training at the AIBD, some
450 employees from the sectors of production, technology and editing were
back at work in 14 Asian broadcasting enterprises. This group now was not
only qualified to produce news materials at the desired leyt?l of competltn’r’e
quality, but was also familiar with the technique of ‘.‘edltmg by camera”,
including meeting editorial deadlines in relation to satellite-transmission times
and the conditions of international satellite television traffic.

Although Asiavision’s inauguration of operations was .delayefd‘ until January
1984, many of the methods and skills acquired in the {\sm—Pamflc Institute for
Broadcasting Development’s special courses meanwhile were to prove other-
wise useful: The trainees could put their newly acqugred' abl‘lltl?s to helpl.ng
improve the quality of the products of the broadcasting institution to th}ch
they had returned after training at the AIBD. In some cases, t0o, the training
was reflected in a noticeably intensified usage of ENG .(elect{omc news
gathering) units for topical programmes and for documentaries. It is notewor-
thy, too, that during the six-year period, training emphasis gradually shifted

35



from film to electronic reporting, because the participating broadcasting
organizations meanwhile had almost entirely converted their topical news
reporting to the ENG system. As co-ordinator of the training programme and
as advisor to the ABU for the planning and organization of Asiavision, during
the entire period the project was served by a veteran editor of the West
German Channel I television’s news programmes. He was “lent”, via the
auspices of the Friedrich Ebert Foundation, to the Asian Broadcasting Union
and the Asia-Pacific Institute for Broadcasting Development.

The problem of training qualified specialists was not the only prerequisite for
Asiavision to begin operating. At the same time the planners had to find a
procedure for the daily co-ordination of the exchange package — that is, the
way for the participating media institutions to communicate with one another
about the day’s news offering and that day’s queries and special interests, The
solution turned out to interconnect the participating media enterprises on the
same circuit each morning by satellite. Thus the news directors or news co-
ordinators of the individual participating points can agree via a satellite audio
hook-up with central headquarters in Kuala Lumpur about what is to be in a
day’s news package.

Another task was to work out the procedures and formats for the teletype
interchanges, and for the transmission of “‘dope sheets” — that is, brief-as-
possible, yet complete, summaries (like a book’s table of contents or a press
agency’s news “‘budget”) of the individual news contributions.

But the greatest obstacle on the way to an operative Asiavision was the
problem of finding economically viable broadband transmission possibilities for
the television signal in each of the participating countries and in the central
headquarters in Kuala Lumpur and Tokyo. Because of the geographical
extension of the Asian region and in view of the almost complete lack of
microwave links (only between Kuala Lumpur and Singapore is there such a
connection), it was clear from the beginning that for the transmission and
exchange of news contributions about same-day events, the only resort could
be communications satellites.

A slower method than satellites had been tried and had failed: Loss of time
that ensued when video cassettes or news films were sent by air freight had
already in Asiavision’s preparatory stage led to the participating members’
being able to exchange only background material, not topical news items. Thus
contributions sent by air freight could not be used as an equivalent supplement
to the material offered by the news-film agencies, because these agencies to

some extent were already transmitting up-to-the-hour news packages to the
region by satellite,

36

With the above problems in mind, the ABU Secretariat in Kuala Lumpur
and the study group, in which interested ABU members were participating,
that was working on television news put priority on an effort to make use of the
Indonesian satellite system Palape in the Southeast Asian region. (Palapa,
which along with the Indian satellite SITE is one of the first national systems in
the Third World, can serve not only the broadly extended Indonesian island
world, but also transmits to the five of the Southeast Asian countries that are
associated with Indonesia in the ASEAN community: the Philippines, Malay-
sia, Singapore, Thailand, Brunei. Both Indonesia as operator of the Palapa
satellite system and the other ASEAN member-countries indicated their
readiness to make this domestic satellite’s facilities available for television news
exchange within the countries of the ASEAN economic community — and to
negotiate a solution that would be financially manageable by the participating
media enterprises. The fact that, at least for the time being, Palapa has not
actually been used is primarily because of a regulation in a contract between
Indonesia, as the operator of Palapa, and INTELSAT. This contract stipulates
that Indonesia must abstain from all employment of the Palapa satellite facility
that could mean “economic damage” for the INTELSAT system. Although the
international board of managers of INTELSAT in another case (similar
contracts exist with other regional and national satellite operators in the Third
World) years ago had made an exception in favour of the special TV news
situation, nevertheless two initiatives to get a similar concession for Palapa in
regard to the desired news exchange in Southeast Asia came to nothing.

Two circumstances led to a slowing down of the initial trend to favour
Indonesia’s Palapa satellite facility over INTELSAT: On the one hand there
was the above-described unresolved juristic problem with INTELSAT about
the use of Palapa. Secondly, there was the fact that media outlets of 14 Asian
countries most of which Palapa would not have been able to reach sent trainees
to courses in Kuala Lumpur and expressed interest in Asiavision.

Because of various national situations, some countries and/or electronic-
media enterprises in those countries are still distancing themselves from the
plans for Asiavision. As of now, the Philippines cannot take part, for financial
reasons, because of the national economic crisis, The Thai media outlets that
are associated in the “Thai TV Pool” up to now have not joined the Asiavision
planning because of these outlets’ special structural problems. Siqgapo_re
currently is still hesitant. Iran, for technical reasons, is linked via satel_lxte with
Zone A (Tokyo) — which, if only because of the time difference, is not a
fortunate arrangement. Vietnam, which also is showing interest in Asiavision,
does not, because of its tie-in with the Soviet Intersputnik system, have the
technical facilities to participate in an exchange by way of the Inters:at
transponder. Interestingly, it was a U. S. television company that, with the aid

37



of a mobile earth station, for the first time made possible a transmission from
Vietnam for Asiavision.

It can be seen even from such a bit of evidence as the carefully kept up list of
the daily exchanged news items that the training for, planning of and operation
of Asiavision is turning out definitely to the good of the regional and
international news reportage of many Asian TV outlets. The trend is away from
say-nothing “official” news with “‘press-release” character to lively spot news
of the day; and to information with real relevance for the developing world.
That Asiavision even just a few months after it began operation was able to
cope with the otherwise customary censorship customs was evidenced, in mid-
1984, during the severe student unrest in Bangladesh. The Government, as was
to be expected, had imposed a total ban on filming by the national television —
and of course Dacca allowed no picture reporting by foreign teams or
correspondents. But in the morning satellite-linked editorial conference of
Asiavision participants, the news co-ordinators from other countries pressed
their colleagues in Bangladesh for timely picture material. Under this pressure,
the national censorship gave in. It permitted production of a news film which
was offered and circulated by Asiavision, with the authorities sticking to their
ban on the coverage in Bangladesh itself.

4.3 Afrovision — Only a Vision?

As the Asia-Pacific Broadcasting Union had done earlier, Africa’s URTNA
in 1979/80 turned to the Federal Republic of Germany’s Friedrich Ebert
Foundation (FES) with the request: Will you survey the possibilities of
introducing an African regional exchange for television news (cf. URTNA/C).
This project was undertaken by a small commission of experts: representatives
of the European Broadcasting Union and of URTNA. The committee made a
comprehensive report. The gist of it was that neither the level of training in the
African media enterprises nor the technical prerequisites (microwave links or
satellite operation) nor the financial situation of most stations permitted an
immediate start on such a system. In 1982/83 the study was continued by
UNESCO specialists. In view of the progress of the African telecommunica-
tions system PANAFTEL by then, the UNESCO researchers evaluated the
situation somewhat more positively than had the FES survey; but in principle
came to the same — “not now” — conclusion.

38

The African media situation being less propitious than that of Asia, it was
only at the turning of the year 1984/85 that URTNA could arrive at an
agreement with UNESCO and the Friedrich Ebert Foundation. It provides for
a start on a several-years-long training programme for news teams from Adfrica,
based on the Kuala Lumpur model that is described above. The first training
course for African TV personnel was conducted in Cairo in the autumn of
1985, with the Egyptian television system ERTU as the fourth partner in the
project, providing the requisite local facilities: It is anticipated that probably by
the end of 1987 most of the larger African TV outlets will dispose over news
teams with qualifications for coping with the special disciplines of television
news exchange similar to the skills of their training-centre-graduate colleagues
in Asia. It remains open whether at the same time the stations can begin with a
regular exchange system, for such an arrangement poses numerous further
financial, technical and personal-related imponderables.

After the television media of the Arab world, which are associated in the
Arab States Broadcasting Union, were the first in the Third World to consider
a regional system, it seemed plausible that the ASBU could function as a bridge
between, on the one side, Western Europe’s Eurovision and Eastern Europe’s
Intervision and, on the other side, media groups in Africa and Asia. Quite early
as Third World television goes, between 1973 and 1976, the ABSU, with help
from the Friedrich Ebert Foundation, had sent numerous news teams for
training in Amman and Cairo; and the ABSU also introduced an excha}nge
procedure, which at that early date was based on the daily transportmg of video
cassettes by air freight. Moreover, in 1976 fully 60 TV news items from the
Arab region — in particular Mashrek — were offered to Eurovision, ar_ld. were
then distributed beyond Western Europe by that TV association. But this initial
Arab-region media progress ran into political differences. The disagreements
led to an almost ten-year delay in the plans to finance the Arab world’s own
satellite — Arabsat — and to launch it into orbit.

This waiting by the Arabs for a regional satellite of their own at the same
time hindered the concretization of plans for an Arab TV news exchange via
Intelsat. Besides, all the North African Arab countries (Egypt as the last, in
1985) decided to seek a linkage with the world news mark;t of te':levision by
direct cooperation with Eurovision over microwave links. This special develop-
ment in North African Arabia proceeded as a similar initiative was mounted. by
the seven Arab Gulf states: They merged their facilities as Gulfvision, and itis
working on a subregional exchange for the area. Gulfvisioq has its hea.dqu_ar-
ters in Riyadh. For 1986 it plans to erect a central building with a co-ordination
centre for news exchange. Egypt’s departure from the Arab League and‘from
the ABSU has made the Arab media situation much more problematic. In
addition, for a long time the remaining members could not agree where to
locate the co-ordination centre for the Pan-Arab exchange operated by

39



Arabsat. While the Secretariat in Tunis wanted to do the co-ordinating, it looks
now as if the Algerian television has carried the day, and will be providing the
co-ordinating centre. Although the technical prerequisites for an Arab
exchange have been at hand since a second attempt in 1985 (a first Arab
satellite turned out to be not 100-percent operable), it remains a question how
such an exchange in the Arab region is to be carried out. Since the Arab
transmission system is not technically compatible with INTELSAT (a deficit
that could, however, easly be eliminated by the parallel operation of two
ground stations), this technological divergence of the two systems, Arabia’s and
INTELSAT, poses a certain danger that a future Arab exchange service could
be isolated from the other regional systems in Africa, Asia, ‘and the
neighbouring continent of Europe.

4.4 Latin America — Without a Vision?

While in the other regions of the Third World the 1960s and 1970s already
were seeing the formation of associations of state-sponsored and/or public
corporations and to a degree also private radio and television broadcasters as
regional associations, it was not so in Latin America. There the situation up to
now has been quite otherwise. In 16 of the 31 Latin American countries, the
dominant broadcasting pattern is privately owned, commercial radio and
television, and in most of the other countries, too, the commercial stations are
part of the electronic-media pattern. So a first step in this region has been the
setting up of associations of commercial broadcasters, or of the owners of the
systems. In Latin America there are separate organizations for radio interests
(Asociacién Interamericana de Radiodifusion/AIR) and for television
(Organizacién de la Television Iberoamericana/OII).

The statutes of both organizations rule out, both de jure and de facto, a full
membership for public corporation, state-sponsored and non-commercial
stations (e.g. university transmitters). Up to now, consequently, the public
corporation, state and non-commercial sector of the Latin American electronic
media has been prevented from participating in a regional association; and

accordingly has not been represented internationally by the existing organiza-
tions.

Yet a survey by UNESCO that was made in 1984 indicates that, despite the
primarily commercial pattern of the region’s electronic media, the public

40

corporation and state broadcasters have become an important factor, and are
continuing to gain in significance. Of the total of some 4,500 radio stations and
networks, fully 605 are operated after all, UNESCO reports, ‘‘by the state or
by universities, by the Catholic Church, other groups and religious organiza-
tions, as well as cultural and educational programmes’. In the television sector
the relationship is similar: Fully 77% of all told 610 channels are operated by
the state or non-commercial private sponsors such as foundations, cultural and
religious groups, and universities. An over-all look at the distribution of these
77 television stations over the subcontinent, including Mexico, Central
America and the English-using Caribbean shows, remarkably, that in nearly all
countries (with the exception of Ecuador, Guyana, Honduras and Panama),
state, public-corporation and/or educational TV channels are being operated.

Up to now a unified regional representation of non-commercial radio and
television has existed only in the English-using Caribbean: through the
Caribbean Broadcasting Union. In view of the financial weakness of the CBU
members and the seemingly perpetual crisis afflicting efforts toward regional
cooperation in the area, the CBU up to 1983 was in a state of almost utter
hopelessness — the more so inasmuch as the Union did not boast_ of even the
minimal infrastructure, a permanent Secretariat. Now the situation bas
improved somewhat. Since 1983 the CBU has had a Gene_ral Secretariat with
headquarters in Barbados, presided over by a capable salaried employee.of the
Union, Mr. Michael Rudder. In addition, the cooperation of the CBU with the
FES-established and sponsored CARIMAC institute at the Universny.of the
West Indies in Jamaica resulted in intensified activity by the Carlbpean
Broadcasting Union, and also lent the union added status amoung the regional
broadcasting unions.

The other non-commercial electronic outlets of Latin America have_been
trying to make up for the lack of a unified umbrel}a grganization by 'refsortmg to
the — typical for this subcontinent - splinter associations: O.n the rellglous level,
there is UNDA-AL for the Catholic and WACC Latin Amgrlca for tl}e
Protestant Church; for the universities, there is an association of Latin
America’s university-owned stations.

Internationally and in an interrelationship with the large broadcast{ng unions
- among them, in the industrialized world, the Et_xropean Broad§ast‘mg Umon
for Western Europe, the Organisation Internationale c!e 'Radlodlf'fusxon et
Télévision/OIRT for Eastern Europe (including some Socxallsjc countries of the
Third World), and for North America the “substitute umon"’, the Ngrt,tx
American National Broadcasters Association/NANBA - Latin America’s
important public radio and television sector up to now has not been
represented at all.

41



The desire for public broadcasting in Latin America is being expressed
constantly more unequivocally, since the TV operators are well aware of the
increasing importance of the broadcasting unions when it comes to, for
example, the negotiating of transmission rights for major sports events (the
Olympics, soccer world championships, Wimbledon tennis, etc.) within re-
gional and international television news exchange; and in regard to reporting
on world events (e. g., the U.S. President’s visit to China, the starvation
catastrophe in Africa, the ‘“Life Aid” pop concert to benefit the African food-
aid campaign, etc.).

The Latin American public broadcasters would like through a regional
organization of their own to participate in decisions on handling such major
media events — the more so inasmuch as the non-commercial media’s access to
Latin America’s associations of private radio and TV broadcasters has been
barred by the OTI and AIR statutes.

Accordingly, in January 1985 representatives of the public sector came
together for a first Latin American and Caribbean broadcasters’ conference in
San José/Costa Rica. They discussed ways and means of regional cooperation.
This conference, with UNESCO its primary sponsor, resolved to discuss, at a
follow-up conference in July 1985, specific steps to establish a regional
broadcasting union of the public media and, if possible, to found such an
association immediately after the broadcasters’ session.

As it turned out, the regional broadcasting union for Latin American public
media was established in June 1985, in San José, which also was chosen as the
headquarters of the new organization’s General Secretariat. The name of the
association is Unién Latinoamericana y del Caribe de Radiodifusién
(ULCRA). The founding document was signed by authorized representatives
of 15 Latin American Governments, including Brazil, Ecuador, Venezuela,
Bolivia, Peru, Cuba, Mexico, and all the Central American countries. The
delegates also elected a board of directors, on which state media institutions are
to be represented with seven seats, and non-state-sponsored media outlets
without commercial purpose with five seats. The constitutive assembly of
ULCRA also approved a programme of activities. One of its most important
priorities: the setting up of a television news exchange programme according to
the principles of Eurovision.

So it is that Latin American broadcasters — who for quite a while seemed
unable to develope a vision of future television news exchange based on
regional and international cooperation — have, through the decisions in Costa
Rica, taken a giant step forward. In Latin America as in other parts of the
developing world, non-commercial broadcasting establishments are short of
money, of qualified personal, even of forward-looking perspectives — and of

42

technical prerequisites for a future active role in this important media sector of
TV news. Still, the founding of the Latin American and Caribbean Broadcast-
ing Union is an auspicious beginning.

43



5.0 The News-Film Agencies —
Counter-Force or Allies?

How have the large Western news-film agencies reacted to the founding of
Asiavision, and the efforts in other parts of the Third World to establish
exchange systems for television news — arrangements conveying on these
associations responsibility for the direction and management of their own
broadcasts? Understandably, the big Western agencies have been observing the
development in the Third World watchfully, and not without suspicion. For the
established agencies regard the coming into existence of these Third World
systems as direct competition — in a situation in which the big agencies of the
North up to now had had a monopoly ~ since for smaller media outlets in the
South a subscription to Visnews or UPITN was often the only source of
international reportage. For these smaller Third World stations to have their
own net of correspondents would have been much too expensive, and often
there were - and are ~ no alternative sources for such international reportage.
But since the large Northern agencies have not eliminated their deficit in
regional reporting from and about countries in the various areas of the Third
World (as the felt need for Asiavision shows), the attraction to the developing
countries of having their own regional TV systems has grown, and will keep
growing. The resultant pressure of competition on the big Northern agencies
has led the established classical agencies to develop aggressive counter-
strategies — even to an offer to all TV stations in Asia from one of the Northern
agencies to organize and carry out the regional exchange, which was then still in
the planning stage.

But need regional news exchange systems by Third World media outlets on
the one hand and the services of the established Northern agencies on the other
hand exclude one another? (Even if smaller and financially weak outlets in the
Third World as of now possibly, for reasons of money, still must decide for only
one or the other alternative?) Once more the Eurovision example shows that
acceptance of this mutual exclusion need not be a foregone conclusion. For the
West European broadcasting network, as a case in point, for decades has been
cooperating with the three big Northern TV news agencies to mutual
advantage. On the average over recent years, the daily exchange of Eurovision
material has been made up of 49 % agency news and 51 % contributions from
Eurovision’s participating stations and channels.

44

Can’t such a regulated co-existence of agencies and exchange systems also be
a goal of media planning in the Third World? One would think so; and the
developing countries now seem to agree, judging by a recent event: During the
Third International Broadcast News Workshop in Jakarta in 1981, with
delegations from all the broadcasting unions attending, a dialogue was begun
between these unions and representatives of the three large Northern television
news agencies. Even the start of this discussion provided indications that th_e
agencies perhaps need to rethink their market strategies — including their
subscription prices - if they wish to protect their present share of the ma}rket
and to get involved in a regulated co-operative arrangement with television
stations of the Third World.

45



6.0 Data Banks, News Banks,
On-Line Communication —
the Cure-All?

“A Market of 500,000,000 Marks” proclaimed a headline in the Siid-
deutsche Zeitung of Munich on July 23, 1985. The economy and the social
system would be inconceivable today, the newspaper article went on to state,
without dependable supplies of news and information. “Besides the ‘classic’
factors of landed property, labour and capital,” the newspaper article
continued, “today ‘information’ and the varied forms of its communication,
transmission and processing are increasingly regarded as factors of production
in their own right.”

Following this comment, the chairman of the board of the Philips Communi-
cations Industry AG (PKI) in Nuremberg was quoted in an interview. He
replied to the question how he would depict the present national and
international market for the communications technologies. The chairman’s
reply: “The communications market is very dynamic and ~ what is perhaps still
more important — it is highly promising for the future. In the sectors of
information and communications technology, a yearly worldwide growth rate
of 8 to 10 % is being estimated — which makes this branch the strongest growth
sector in the economy.” By 1990 the world market for these technologies may
well have come to a volume valued at some 500,000,000,000 West German
marks (almost U. S. § 200,000,000,000). “Similar growth rates,” the com-
munications executive continued, “are anticipated for the Federal Republic of
Germany - although here one should not forget that our West German
domestic market does not come to even one-tenth of the world market. Even
s0, solely for the gradual construction of a universal telephone network,
suitable for the transmission of all kinds of information and informational
services, some 300,000,000,000 marks will need to be invested. Such a project
naturally is not going to be realized in two or five years; it is a ‘generation task’
of the next 20 to 30 years.” So the chairman of the board of a major
communications company sees the future communication-media development.

Now that some newly industrialized countries, such as South Korea or

Singapore, have already profited markedly from this dynamic communications-
technology market, it can be supposed that after years of economic crisis other,

46

larger areas of the Third World will also be drawn into the energy field of so
dynamic a market; and that individual communication as well' as mass
communication may well emerge as the “locomotive” of the economic upturn.
This would be a development that one could serenely leave to the laws of the
market and of growth, without requiring much of a helping hand from the
developed North.

We have already considered the new dangers that computer-based systems,
on-line-communication techniques, and so on, are visiting on the de\_/elopmg
countries. So the assumption that a dynamic growth branch will ' also,
automatically, favour the economic development of the Thi'rc'i World is tf)o
simple — and too perilous. Documentation of the existent deficits in the Third
World’s electronic-media balance is offered by the above examples of a s.mall
cross-section of the over-all problems in the specialized sphere of thfa regfonal
and international exchange of television news. These examples glso 1llum1r}ate
the efforts and the major investment that must be mad.e. in policy determlna}-
tion, planning, financial outlay, and the training of qualified personnel. I'n this
complex situation with its serious problems, there are no cure-alls.. Still, an
optimistic view is indeed offered in the perception thz}t the electro.n{c media,
given an adequate employment of effort in planning and training, plus
sufficient investment of funds, are quite likely to benefit from the dynamics qf
information technology — one of the last growth sectors of the global economic
system.

47



7.0 Available Literature

In the five years between the appearance of the McBride Report and the
Maitland Report, there has been a clear improvement in the supply of reading
matter available on developments in the field of international information and
communication; literature on partial aspects, such as the international
exchange of news; and sources on the economic and socio-cultural implications
of news media technologies.

Important contributions to the newer literature on media matters have been
made by, in particular, such authors as Herbert Schiller, Cees Hamelink, Jorg
Becker, and also by UNESCO, together with such regional research and
documentation organizations as AMIC and CIESPAL. Nevertheless, the bulk
of the useful literature is still within the “grey area”:.lecture manuscripts,
conference papers, seminar reports and the resolutions passed by international
panels. Accordingly, the lists that follow can offer only a comparatively small
excerpt from the plethora of available literature on media matters. Moreover,
an intensive involvement with the problems and opportunities for the
developing world in regard to its future media arrangement also presupposes
contacts with the institutions and organizations that have been named in the
foregoing account,

48

3. Index of Reading Material

A. Documents and Publications
in the Field of the
“New International Information
and Communication Order”

Asian Mass Communication Research and Information Center '(AMIC.).
“A New World Information Order: Cooperation Is the Key Word”. in: Media
Asia, Vol. 6 No. 2, 1979, pp 102-111.

Becker, Jorg (Editor). “Free Flow of Information? Informationen zur Neuen
Internationalen Informationsordnung”. Frankfurt 1979.

Becker, Jorg and Reiner Steinweg (Editors). “Medienmacht im Nord-Siid-
Konflikt: Die Neue Internationale Informationsordnung”. Frankfurt 1984,
(Friedensanalysen, Vol, 18).

Becker, Jorg. “Information Technology and a New International Order”.
Studentlitteratur, Lund/Sweden 1984.

Berwanger, Dietrich, “The Establishment of a New .International Informa-
tion Order. Summary of a Worldwide Debate”. Working paper Rresented at
the International Conference toward a New World Information Order:
Consequences for Development Policy in Bonn, Dec. 4—6, 1978.

Bielenstein, Dieter (ed.). “Toward a New Wor‘ld Info‘rmation Order:
Consequences for Development Policy”. Report qf an 1nternat10r}al cpnference
sponsored by the Institute for International Relations and the Friedrich-Ebert-
Stiftung, Bonn, Dec, 4-6, 1978.

Centro Internacional de Estudios de Comunicacién para An}éric_a Latina.
“Documento Final del Seminario Internacional de la Comunicacién en el
Dialogo Norte-Sur”. Quito/Ecuador 1981.

49




Cruise O’Brian, Rita (ed.). “Information, Economics and Power. The North-
South Dimension”. Hodder and Stoughton, London/Sydney/Auckland/
Toronto 1983.

Dill, Richard, W. “Die UNESCO macht sich stark. — Auf dem Weg zu einer
neuen Weltinformations- und Kommunikationsordnung”, in: Medien, Son-
derheft 1981, 3. Jg., pp 6—12.

Forschungsinstitut der FES (ed.) “Vierteljahresberichte” — Probleme der
Entwicklungsidnder, No. 85: The New International Information and Com-
munication Order (NIICO). Bonn, Sept. 1981, pp 219-318.

Ferndndez, Mariano. “6000 Words for Sixty Millions — The North-South
Flow of News”, in: “Vierteljahresberichte” — Probleme der Entwicklungslin-
der, No. 85, pp 281289

Fisher, Desmond (ed.). “The Right to Communicate: A New Human
Right”. International Institute of Communication, London 1983.

Giffard, C. Anthony. “Inter Press Service: News from the Third World” —
A report prepared for the International Association for Mass Communication
Research, University of Washington, April 1983,

Hamelink, Cees. “Communication in the Eighties: A Reader on the
McBride Report”. Rome 1980 (International Documentation and Communi-
cation Center — IDOC), (I)

Hamelink, Cees. “The New International Information Order: Development
and Obstacles”. Vienna Institute for Development. Occasional paper No. 80/2.

(ID).

Hamelink, Cees. “Finance and Information — A Study of Converging
Interests”. Ablex Publishing Corp., Norwood/New Jersey 1983, (I11).

Hamelink, Cees. “Transnational Data Flow”. Studentlitteratur, Lund/
Schweden 1984.

Keune, Reinhard. “An International Information Order? A Short Survey of
the History and the Present State of a Challenging Concept”. Friedrich-Ebert-
Stiftung, “Communication Manual”, Bonn 1984, (I).

Keune, Reinhard. “Internationale Informationsordnung — Hoffnung oder

Wirklichkeit? Geschichte, Stand und Perspektiven der Debatte iiber die Neue
Internationale Informations- und Kommunikationsordnung (NIIKO), in:

50

Internationales Handbuch fiir Rundfunk und Fernsehen 1984/85. Hans-
Bredow-Institut. Hamburg 1984, (II).

Lent, A., John. “The New World and Information Order — a Resource
Guide and Bibliography”. An AMIC publication, Singapore 1982.

McBride, Sean. “Many Voices, One World — Communication and Society -
Today and Tommorrow”. Kogan Page London/Unipub New York/UNESCO
Paris 1980 (I). :

McBride, Sean. “Viele Stimmen - eine Welt — Kommunikation und
Gesellschaft — Heute und Morgen”. Universititsverlag Konstanz 1981 (II).

Nordenstreng, Kaarle. “The Mass Media Declaration of UNESCO”. Nor-
wood 1984,

Schiller, Herbert. “Who Knows: Information in the Age of the Fortune
500.”. Ablex Publishing Corp., Norwood/New Jersey 1981.

The Missing Link. Report of the Independent Commission for Worldwide
Telecommunication Development. Dec. 1984, published by ITU/Geneva.

UNESCO. “‘Final Report of the Intergovernmen.tal Conference on Com-
munication Policies in Latin America and the Caribbean”. San Jose/Costa
Rica, 12—21 July 1976.

UNESCO. “Final Report of the Intergovernmental Conference on Com-
munication Policies in Asia and Oceania”. Kuala Lumpur/Malaysia, 5—14
February 1979.

UNESCO. “Final Report of the Intergovernmental Conference on Com-
munication Policies in Africa”. Yaoundé/Cameroon, 22—31 July 1980.

51



B. Documents and Publications
in the Field of
New Information Technologies
and Developing Countries

Becker, Jérg. “Informationstechnologie in der Dritten Welt”. Eine kritische
Analyse theoretischer und empirischer Studien. Frankfurt 1984.

Becker, Jorg, Jens Harms und Verena Metze-Mangold (Hrsg.). “Infor-
mationstechnologie und internationale Politik. Friedrich-Ebert-Stiftung, Bonn
1983.

Chasqui, Revista Latinoamericano de Comunicacién, No. 6/1983,
Themenschwerpunkt ‘“Nuevas Tecnologias de Comunicacién”. CIESPAL,
Quito/Ecuador.

China Daily, Vol. 4, No. 1030, Nov. 13, 1984: “Satellites Will Boost TV,
Radio and Broadcasts”. (front page).

Clarke, C., Arthur. “Neue Informationstechnologien auch fiir Entwicklungs-
lander”, in: UNESCO-Dienst No. 9/1981.

Engler, J6rg und Wolfgang Hoffmann-Riem (Editors). “Satellitenkommuni-
kation, Nationale Mediensysteme und internationale Kommunikationspolitik”.
Hans-Bredow-Institut, Hamburg 1983,

Fumetti, Wolfgang. ‘‘Probleme bei der Realisierung von Kommunikations-
projekten”, in: Dritte Welt und technische Kommunikation. Einsichten und
Prognosen, edited by Georg Turner und Gerhard Zeidler. Stuttgart 1983.

Hultén, Charly und Olof Hultén. “INTELSAT: The changing Patterns of TV
Transmission”, in: INTERMEDIA, International Institute of Mass Communi-
cation, January 1985, Vol. 13/No. 1, pp 28-32 (I)

Hultén Charly und Olof Hultén, ibid (II).

INTERMEDIA, IIC, Jan. 1985, Vol. 13/No. 1: “Telecommunications Are
Going to Be the Trade Routes of the Future”.

INTERMEDIA, IIC, July/Sept. 1984, Vol. 12/No. 4/5: “Communication
Computing and Global Development”,

52

Keune, Reinhard (ed.). “New Communication Technologies and Their
Impact on Western Industrialized Countries”. ‘“Communication Manual”,
Friedrich-Ebert-Stiftung, Bonn 1982.

Project proposal: “Regional Broadcasting Training in the South Pacific”,
prepared by G. J. Darey, ITU Regional Coordinator, Suva/Fiji on behalf of
South Pacific Broadcast Authorities, 1984 (unpublished).

Proposal for the Use of Channel 9, Los Angeles Facility and Association
Satellite Circuit, June 1984 (unpublished).

Satellite Communications for the Pacific Islands. Final Project Report, Dec.
1982, prepared by the Public Service Satellite Consortium, Washington.

Schiller, Herbert. “Information: America’s New Global Empire”, in:
Channels of Communications, Sept./Oct. 1982.

UNESCO. Dokument COM/DCS/049/36: Project Proposal for Pacific
Broadcasting Training and Development (PACBROAD) by 'Carlos A.
Arnoldo (UNESCO), Reinhard Keune (FES) und Than Seng Kit (AIBD),
Paris/Bonn 1984.

United Nations. General Assembly, Thirty-seventh Session: Resolution No.

37/92: Principles Governing the Use by States of Artificial Earth Satellites for
International Direct Television Broadcasting.

C. Documents and Publications
in the Field of News Exchange

Arab. TV News Exchange Centres. Report of ASBU/IBI/FES Study Group,
1974,

Asia-Pacific Broadcasting Union, ABU Newsletter, Jan./Feb. 1984, Vol. 3
No 1: “ASIAVISION launched”, pp 1—6

Asia-Pacific Broadcasting Union, ABU Newsletter, March/April 1984,
Vol. 3 No. 2: “ASIAVISION Progressing”, pp 1-3.

53



Asia-Pacific Broadcasting Union, ABU Newsletter, July/August 1984,
Vol. 3 No. 4: “ASIAVISION Reaches New Heights”, pp 1-3.

Asia-Pacific News Network (ANN) goes into operation, in: Malaysian
Digest, Jan. 15, 1982.

Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU). “News Exchange in the ABU
Region”. Recommendations of the 16th ABU General Assembly in Bali 1979.

Avery, Desmond. “PANA will Afrika mit Nachrichten versorgen”, in:
UNESCO-Dienst, 30 Jg., No. 121.

Choudoury, Humayun. “ASIAVISION, News Exchange Through Satellite
with Effect from 16. 1. 84,” Kuala Lumpur 1984 (unpublished).

European Broadcasting Union (EBU). “The EUROVISION News
Exchange”. 29 March 1978.

Fernandez, Joe. “Satellite Costs Hurt ASIAVISION”, in: Asian Broadcast-
ing, Dec. 1983.

Hamelink, Cees. “Transnational Data Flow in the Information Age”.
Studentlitteratur, Lund/Schweden 1984.

Hoéhne, Hansjoachim. “Report iiber Nachrichtenagenturen”. Nomos Ver-
lagsgesellschaft Baden-Baden, 2. erw. Auflage.

Keune, Reinhard (ed.). “Television News in a North-South Perspective”,
Reports-Documents-Recommendations of the Third International Broadcast
News Workshop, ABU/FES, Jakarta, February 1981.

Keune, Reinhard and Guy de Fontgalland (eds.). “Television News
Exchange in Asia”. A case study prepared by Linsipuro, Yrj6 (EBU),
Shazandel, Ibrahim (ASBU) and Luke Ang (ABU). An AMIC/ABU publica-
tion. Singapore 1976.

Keune, Reinhard. “ASIAVISION - erstes eigenstindiges Regionalsystem
fiir Fernsehnachrichtenaustausch in der Dritten Welt”, in: Rundfunk und
Fernsehen, 32. Jg. 1984/2, pp 214—220.

Melnik, R. Stefan. “Eurovision News and the International Flow of
Information. History, Problems and Perspectives 1960—1980”. (Studien zur
internationalen Kommunikation Bd. 1). Bochum 1981.

54

Nordenstreng, Kaarle and Tapio Varis. ‘“Television Traffic - a One-Way
Street?”” Paris 1984 (UNESCO, Reports and Papers on Mass Communication
No. 70).

OANA Newsletter, Jg. 1982/1983, published by OANA Secreatriat.
PANA: Nouvelle subvention de 'UNESCO, in: Le Soleil vom 11. 5. 85.

Scheller, Rolf, “News Flow in Asia”. A study of 10 countries. An AMIC
publication. Singapore 1983.

UNESCO. Document COM/MD/5, Paris, Sept. 1984: Final Report of the
Intergovernmental Council of International Programme for the Development
of Communication, 5th session.

Union des Radiodiffusions et Télévision Nationales d’Afrique (URTNA).
“Catalogue de Programmes”, publié¢ par le Centre d’Echange de Progammes.
Nairobi/Kenya.

URTNA. “Rapport de la mission URTNA 1979 chargée d’étudier les

possibilités d’instaurer de programmes d’informations télévisées dans la region
d 'URTNA”, publié par la Friedrich-Ebert-Stiftung. Bonn 1979.

D. Institutions

Asian Mass Communication Research and Information Centre (AMIC),
39 Newton Road, Singapore 1130

Centro Internacional de Estudios Superiores para Amér?ca Latina (CIES-
PAL), Avda. Diego Almagro Andrade Maria Esquina, Quito, Ecuador.

International Institute of Communications (IIC), Tavistock House East,
Tavistock Square, London WC 1H 9L.G

United Nations Development Programme (UNDP), United Nations Plaza,
New York, N. Y. 10017

United Nations Educational Scientific and Cultural Organization
(UNESCO), Place de Fontenoy, F-75700 Paris

55



	Seite 1 
	Seite 2 
	Seite 3 
	Seite 4 
	Seite 5 
	Seite 6 
	Seite 7 
	Seite 8 
	Seite 9 
	Seite 10 
	Seite 11 
	Seite 12 
	Seite 13 
	Seite 14 
	Seite 15 
	Seite 16 
	Seite 17 
	Seite 18 
	Seite 19 
	Seite 20 
	Seite 21 
	Seite 22 
	Seite 23 
	Seite 24 
	Seite 25 
	Seite 26 
	Seite 27 
	Seite 28 
	Seite 29 

