FRIEDRICH
EBERTE
STIFTUNG

Masovokomunikacneé
meédia na Slovensku

(vliastnicke pomery
a ich vplyv
na medialnu, politicki a spolo¢ensku
orientaciu médii)

3 MEDIA, spol. sr. 0.

FES Analyzy
December 1998

Friedrich Ebert Stiftung, e. V.
zastupenie v Slovenskej republike

C99-01039



1 Vychodiskové tézy

B Do roku 1989 kontrolovala médis na Slovensku Komunistickd
strana - a to bud priamo, alebo cez svoje satelity zdruzené
v Ndrodnom fronte. Pod dozorom bola kidrova politika, obsah
a aj vyska ndkladu, pripadne vznik novych titulov - a to
prostrednictvom pridelu papiera.

B Po novembri 1989 sa na Slovensku “znovuzroden&” sloboda
tlale prejavila predovietkym pluralitou stranickej Zurnalistiky.
Strany z vlastnych zdrojov, alebo s prispenim partnerskych
zahrani¢nych strdn, zakladali svoje periodikd. Vietky zanikli -
vdaka zahrani¢nému vydavatelovi sa podarilo zachovat len
dennik Demokratickej strany - lenZe uZ nie so stranickym, ale so
softbulvidrnym obsahom.

B Na rozdiel od Ceskej republiky, neprejavili o slab&i slovensky
trh vyraznejsi zAujem zahrani¢ni vydavatelia. Nik zo zahrani¢nych
vydavatelov sa nepokiisil zaloZit novy dennik - v sii¢asnosti je
medzindrodny kapitdl pritomny len v troch dennikoch. Na rozdiel
od Ceskej republiky sa nik zo zahrani¢nych investorov nepokusil
vybudovat ani siet regiondlnych periodik. Volby roku 1998
pravdepodobne prinesu zvrat do viastnickych pomerov
slovenskych médii. D4 sa ocakdvat prilev zahrani¢ného kapitilu
a predaj niektorych zavedenych titulov.

G99- 01039




B Okrem sledovania zmien viastnickych pomerov v slovenskych
médidch je nutné prijat v roku 1999 - v silade so zavazkami
Slovenska k Eurépskej unii - novi medidlnu legislativu.
V idedlnom pripade by sa to malo podarit es$te pred avizovanou
zmenou vlastnickych pomerov, lebo su¢asné medidlne zdkony
neupravuju protikartelové ustanovenia, neexistuje povinnost
zverejiiovat mena vlastnikov, hospoddrske vysledky a pocet
predanych vytla¢kov. Redakcie nie su chranené pred vydavatelmi
vlastnymi statatmi, v medidlnom zdkone chyba ustanovenie o
redakénom tajomstve.

B Slovenska televizia, ako aj Slovensky rozhlas sa ocitli zatial
len na polceste transformdcie od $tiatnych na verejnoprdvne
médii. Rady tychto institacii (Rada STV a Rozhlasova rada) su
stidle kreované na zdklade vysledku volieb, nie je dorieseny
systém financovania verejnopravnych inétitucii a preto staile
existuje ich priame napojenie na $titny rozpodéet. Suéastou
novych zdkonov o tychto institicidch by uz mala byt aj komplexna
definicia verejnopravnosti.

M Komerény uspech, vysoka sledovanost a velky vplyv na tvorbu
verejnej mienky zo strany televizie Markiza bude zrejme jednym
z podnetov na zmenu Zikona o prevadzkovani rozhlasového a
televizneho vysielania. Zdakonodarnd a vykonnd moc nebude
pravdepodobne chciet dopustit, aby sa sikromné elektronické
médiad dostali spod akejkolvek kontroly. Povolebnd situdcia na
Slovensku prispeje k tomu, Ze sa siukromné elektronické média
vratia k svojmu pévodnému komerénému poslaniu a nebudd uz
musiet posobit ako protiviha - predovietkym - k pévodne
rezimisticky zameranej Slovenskej televizii.

4  FES Analzy: A k ikacné médié na Sk

ku - viastnicke pomery a ich vplw na medidinu, politickd a spolodenskd onientdciu médif

2 Denniky

2.1 Stav do novembra 1989

Do novembra 1989 vydévala vatsinu tlate
v Slovenskej republike Komunistické strana
Slovenska a organizdcie zdruZené v
Né4rodnom fronte. Pre tento el existovali
vydavatelstvé (Pravda — KSS, Sport — Slovensky
zviz telesnej vychovy, Préca — Revoluéné
odborové hnutie, Smena - Socialisticky zvéz
ml4deZe, Sloboda - Strana slobody, atd’) a
hlavny tlatiarensky kombinat (Tlagiarensky
kombinat KSS - Pravda). Néklady tlale
neur¢oval trh ale stranicka direktiva, ktord sa
uplatfiovala prostrednictvom pridelu papiera.
Nové periodikum mohlo formdine vzniknit
kedykolvek, ale ak na zéklade stranickeho
rozhodnutia nedostalo svoj pridel papiera, tak
nemohlo vychadzat. Ak aj vychadzalo a bol
ol va&i zdujem, nemohlo zwiit néklad, lebo
nemalo papier. Okrem stdnkového predaja
existoval 3iroky systém povinného
predplatného do 3kél, podnikov a dradov,
ktory prispieval k deformécidm trhu.

Cenzdra sa explicitne neobjavovala ani

v Gstave a ani v medidlnom zdkonodarstve.

Vtedajdia Zurnalistickd tedria aktfvne
pouzivala pojem autocenzira. Dozorom nad
tlatou boli oficidine povereny Federdiny trad
pre tla¢ a inform4cie a na Slovensku — v rdmci
asymetrického modelu federacie — Siovensky
Grad pre tla¢ a informdcie. Okrem toho mal
Ustredny vybor Komunistickej strany
Slovenska (a vietky jeho regiondine Struktiry)
$pecidine oddelenia, ktoré sa zaoberali

kontrolou médii.

2.2 Zmeny na trhu dennikov
po novembri 1989

Jednou z prvych poZiadaviek
demonstrujdcich v novembri 1989 bola
sloboda tlate. Aj novonastupujica moc sa
snaZila regulovat néklad dominujicej tlate
KSS prostrednictvom reguldcie pridelu
papiera. Na "dkor” dennikov KSS, SZM & ROH
mali vznikat — a aj vznikali — nové stranicke
denniky. Sloboda tlate v prvych
ponovembrovych mesiacoch dostala podobu
plurality stranickej Zurnalistiky.

Paradoxnym javom pochopitefného
wyvoja bol fakt, Ze zatial ¢o v tradicnych
stranickych dennfkoch vplyv zakladatefov

klesal, v nowych stranfckych dennikoch bol



FES Analyzy: A ikacné médid na Slor

ke pomery a ich vplyv na medidinu, politicku a spolodensky orentdciu médit 5

silny smerom do vnitra redakcie.
Uzko stranicky charakter novych dennikov
mal vplyv na ¢itatelské, ale aj na inzertné
zazemie. V prvych mesiacoch roku 1990
vznikol dennfk Verejnosti proti ndsiliu
(Verejnost), Krestanskodemokratického
hnutia (Slovensky dennik),
Socidlnodemokratickej strany Slovenska
{tudové noviny), Demokratickej strany (Cas).
Napriek tomu, Ze prakticky v3etky existujice
strany mali svoje denniky, vznikol aj dennik
viddy SR (s podtitulom Nezdvisly dennik
obcanov Slovenska) Nérodna obroda.
Stranfcka Zurnalistika nemala v
podmienkach trhu Ziadnu perspektivu.
Verejnost, Slovensky dennik, Ludové noviny
a aj Koridor, ktory vznikol neskér ako odpoved
na delenie VPN, postupne zanikli a po ich
pbdsobeni zostali straty — spravidla v hodnote
niekolkych desiatok miliénov kordn. Vdaka
predaju nemeckym a rakuskym investorom
sa zachoval len dennik Cas (aj ked so
zmenenym nazvom Novy &as a nie v stranickej
ale soft-bulvdrnej podobe) a Nérodn4
obroda, ktord ale tieZ predla niekotkymi
zmenami majitelov (a vidda sa jej vzdala véas
na to, aby neohrozila jej dal3iu existenciu).

Okrem toho, Ze stranicka Zurnalistika

na Gzem( Slovenska vy&erpala svoje moZnosti,
tak sa podobne, ako v tom istom &ase aj v
daldich postkomunistickych krajindch,
nepriaznivé ekonomické podmienky spojené
s jej vyddvanim odzrkadlili na raste predajnej
ceny, poklese poltu vytlatkov a tym aj
limitovanej ochote zahrani¢ného kapitélu
vstlpit na nd$ trh. Sudasnd predajnd cena
dennfkov stadi len na pokrytie nakladov na
tla¢ a distribuciu — redakcie samotné Ziji zo
slabého inzertného trhu. V roku 1990 na
Slovensku  vychddzali dennfky v
jednorézovom dennom néklade 1.500.000
vytlatkov, v roku 1997 uZ len 600.000 kusov
a tendencia je nadalej klesajuica. Hlavnou
pricinou je cena. V roku 1990 stal jeden
vytlatok dennika 1 - 2 K&s. V roku 1998 uz 8
Sk. Kazdé doterajiie zvy$ene ceny malo vplyv
na zniZenie nakladu vidy asi 0 20%. V
krajindch s porovnatefnym poctom
obyvatefstva (Dansko, Nérsko, Svajtiarsko)
pripad4 na tisic obyvatelov denne od 350 do
650 vytlatkov dennfka. Na Slovensku sme sa
uZ dostali pod ¢&islo 150. V krajindch
Eurdpskej tnie st niklady na vetky formy
reklamy — prepotitané na jedného obyvatela
- 300 USD, na Slovensku len 13 USD.

6  FESAnalizy: A

ikacné médié na Slovensku - viastnicke pomery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodenskt onentaciu médil

2. 3 Zmeny vlastnickych
$truktar na trhu
dennikov

Zmeny vlastnfckych 3truktir na trhu
slovenskych dennfkov sa daju prezentovat na
niekolkych modelovych prikladoch. Prvym z
nich st pripady stranickej tlace. V Case, ked
vietky politické strany zakladali svoje dennfky,
rokovali z4stupcovia redakcie Pravda o
odkupeni akcii dennika od p6vodného
vydavatela (TK KSS Pravda). Tak, ako sa politici
inych strdn angaZovali pri zakladan( svojej
stranickej tlace aby budovali cez média svoj
vplyv, tak sa vedenie KSS snaZilo o
nadobudnutie nezdvislosti svojej pdvodnej
tlate s tym istym ciefom — potrebovalo
zachovat svoj mediéiny vplyv a s novymi
redakciami nemohlo po¢itat. Redaktori
Pravdy odkupili akcie dennika v roku 1990 —
v cene 5.000 korun za kus. Bol to dobry
obchod, lebo dennfk mal na Slovensku
najvy33i ndklad a aj najlepsich redaktorov -z
tych, ktori mohli oficidlne publikovat. Napriek
tomu, Ze si dennik zachoval dobrt droved, a
tak ako sa vieobecne predpokiadalo,
uprednostiioval favicové myslienky (a

postkomunisticki Stranu demokratickej

favice), neboli redaktori dalej schopnf
zabezpelif rozvoj vydavatelstva. Preto
zatiatkom roku 1995 wyhodne predali svoje
akcie Harvardskej investi¢nej spoloénosti.
LenZe dennfk im tymto prestal patrit. Napriek
tomu, Ze Harvardskd investi¢nd spolo&nost
mé blizko k Hnutiu za demokratické
Slovensko (a aj vdaka tomu sa dostala k
svojmu majetku), zadali noviny informovat o
praktikdch privatizacie a inych politickych
praktikdch - s vynimkou privatizécie
slovenskych mlynov (zdujem spolo¢nosti) a s
istymi obmedzeniami ku kritike Slovenske]
informacnej sluzby (byvaly 3éf SIS Ivan Lexa
je synom jedného zo $éfov "harvardov', ¢lena
poslednej komunistickej a prvej
postkomunistickej slovenskej viddy -
Vladimira Lexu).

Dal¥fm modelovym prikladom zo
slovenskej mediainej sféry je dennik Smena.
Pévodne ho vydéval Socialisticky zvaz
mlédeZe, po zaniku SZM Fond deti a middeZe.
Redaktori sa pokusali napodobit model
Pravdy a hladali aj strategického investora.
Obavali sa moZnosti, Ze vydavatel'bude nielen
ovplyviiovat obsah dennika a persondlne
zloZenie, ale aj "rozpustanie" zisku z vydavania

do Fondu. V prvy pracovny defi roku 1993




FES Analyzy: Ma ené médié na Sk

- Viastnicke pomety a ich vpiyv na medidinu, politickd a spolocenskd orientdciu médil 7

zdstupcovia Fondu detl a middeZe odvolali
$éfredaktora a riaditela dennika Smena. Tuto
spravu boli redakcii ozndmit vtedajdi poslanec
HZDS Viadimir Bajan (dnes DU a starosta
bratislavskej mestskej ¢asti Petrzalka) a Milan
Sedladek (vtedaj3i moderdtor STV, neskér
zmluvny partner STV na vyrobu a vysielanie
reldcie Dobré rdno Slovensko ako aj na
prendjom piatich hodin vysielacieho ¢asu
STV 2). Vdaka tomuto "mocenskému® zdkroku
vznikol z iniciativy ¢asti redaktorov Smeny bez
akéhokolvek finan¢ného krytia novy dennik
SME. Krytie dostal aZz neskér od Prvej
slovenskej investi¢nej spolo¢nosti. Tato
spolo¢nost spravovala niekolko velmi
Uspednych investi¢nych privatiza¢nych fondov
a podielovych fondov, svoje akcie mala aj v
mnohych vyznamnych slovenskych a &eskych
podnikoch. Tretia vidda Vladimira Metiara
preto nerusila dennftk SME (ktory sa stal
postupne najvyraznej$im slovenskym
opozi¢nym dennikom), ale rozhodla sa zrusit
Prvii slovensku investiént spolo¢nost. Za stéle
vefmi nejasnych okolnosti Ministerstvo
financif vyhldsilo nad touto spolo&nostou
nutend sprdvu, ktord prevzala — Harvardska
investi¢nd spolo¢nost. Dennfku SME sa

napriek tomu darilo zvy3ovat ndklad aj vplyv.

Napriek skutolnosti, Ze mal s tla&iarfiou
Concordia uzavretd zmluvu so $estmesaénou
vypovednou lehotou, dostal vypoved zo dita
na ded. Udajne pre vysoky dlh. Faktom
zostane, Ze mnohé slovenské dennfky mali v
tom Case v tej istej tladiarni omnoho vy$sie
dlhy. LenZe stikromnd tlatiarefi Concordia
bola vysoko tverovo zafaZend v Slovenskej
sporitelni. Predstavenstvo v nej menovala
vtedajsia vlddna koalicia a t& (olividne)
poloZila n6Z na krk majitelovi tladiarne. O tri
dni uz dennik tla&ili v troch réznych
tlatiardach v dvoch mestdch. To je
pravdepodobne svetovy unik4t. Nakoniec sa
redakcii podarilo doviezt z Nemeckej
spolkovej republiky repasovant rotacku a
uviest ju do prevddzky v bratislavskej
PetrZalke.

Tretim prikladom je regiondlny dennik
Slovensky vychod. Jeho vydavatelom bola
tieZ sikromnd akciové spolognost, v ktorej
mal vadlinu 3éfredaktor Dudan Klinger.
Vydaval dennik, ktory mal vo svojom regiéne
velky vplyv a vBbec nezakryval svoj opozi¢ny
charakter. LenZe v tom istom regiéne zacali
z ni¢oho ni¢ vychddzat aj iné noviny —
provi&dne orientovany LG¢. Mal zanedbatelhy

néklad. Napriek tomu si ho mohli dovolit

8  FES Analzy: M ikacné médid na Sk

ku - viastnicke aich voly na medidi ltickts a spolodenski orientdciu médil

predévat za dve koruny, zatial ¢o Klingerove
noviny boli raz tak drahé. Problém nastal
vtedy, ked najvadsia slovenskd oceliaref,
Vychodoslovenské Zeleziarne Kosice, zacali
zaddvat svoju inzerciu len pre LU, Aj ini
podnikatelia z okolia Kosic zaznamenali
spravanie sa regionalneho i celoslovenského
priemyselného giganta a zachovali sa
podobne. Vychodoslovenské noviny sa ocitli
bez inzercie. Du3an Klinger mal dve moZnosti.
Bud noviny vyddvat ¢o najdih3ie s vedomim,
e tak &i tak zbankrotuje — a ako &lovek, ktory
nemd daleko do déchodku sa ocitne bez
finan¢ného zabezpelenia — alebo noviny
predat a pokusit sa v nich udrZat aspofi aky
taky vplyv. Rozhodol sa pre druhd moznost.
Va&inovy podiel od neho kupil jeden z
investi¢nych privatizaénych fondov
Vychodoslovenskych Zeleziarn/ KoSice -
Cassoviainvest. Dusan Klinger, a s nim aj
mnoho redaktorov, vydrzali len niekolko
tyZdiov. Novi majitelia na jeho miesto
dosadili zastupcu 3éfredaktora dennfka LGE.
Zakratko noviny zludili. Dostali titul LGg,
Vychodoslovenské noviny. Zatiatkom roka
1999 su noviny, vdaka finan&nym problémom

VSZ na predaj.

2.4 Vplyv viastnikov na
nazorovu orientdciu
dennikov

Podobne ako politické strany pred
novembrom 1989 a po fiom, tak aj novi
majitelia z radov ekonomickych subjektov
nechdpali vydavanie tlate len ako komerénd
aktivitu s jasnymi pravidlami podnikania, ale
noviny sa pre nich stali nosi¢mi ich ndzorov
a prostriedkom samopropagécie.

Vietky denniky maju svoje tabuizované
témy. V Pravde, v sulade s textom
predchédzajucich riadkov, je tabu privatizécia
slovenskych mlynov, lvan Lexa — byvaly a
neustdle kritizovany 3éf tajnej sluzby — mal v
Pravde relativne najlepdiu poziciu. V Préci,
ktord vyddva Konfederédcia odborovych
zvazov Slovenskej republiky, nie je moZné
vyhoviet vietkym z takmer patdesiatich ¢lenov
odbordrskej centrdly a preto neustéle menia
$éfredaktorov tohto dennika. Dennfk Prace v
Ceskej republike u2 zanikol a nepomohlo ani
to, Ze ho odbory predali, v krajinach
postkomunistického bloku neexistuje
odborarsky dennik. Prdca v Slovenskej
republike, kedysi druhy najsilnej3i dennik, je

u? na hranici rentability. Od novembra 1989




FES Analjey: Masovokomunikathé méci na Sk

- viastnicke pomery a ich vplyv na mediinu, politickd a spolodensku onentaciu médilt 9

klesol néklad dennika zo 150.000 kusov na
40.000. SME sa vyprofiloval ako pravicovy
dennfk. V ekonomickej &asti nekritizuje
jedného zo svojich spoluvlastnikov Jozefa
Majského napriek tomu, Ze patri k najva¢3im
neplatitom odvodov do socidlnych fondov
za svojich zamestnancov. Vo vnutropolitickej
asti ma prednost Demokratick4 strana, Stéla
konferencia obgianskeho indtititu a &ast KDH
— t&, ktord mé po volbach na jesef v roku
1998 istd prevahu v Slovenskej demokratickej
koalicii. Ndrodn4 obroda, dennik, ktory je v
stopercentnom vlastnictve
Vychodoslovenskych Zeleziarni, sa stala
podnikovymi novinami, v ktorom si v ¢ase
krizy tohoto oceliarskeho giganta navzdjom
dopisovali dlenovia predstavenstva a dozornej
rady.
Redakcie redpektuji vplyv vydavatefov,
ktory sa premieta do obsahovej a nézorovej
orientécie dennikov. $éfredaktori maju tzv.
meneZérske zmluvy, ktoré ich v pripade
odvolania istia vysokym odchodnym a ich
zaviazanost vydavatelovi je podporend
nadstandartnym finan¢nym ohodnotenim (v
porovnani s vadiinou redakcie). Samotné
redakcie nie st pred vplyvom vydavatelov,

¢asto podporovanych 3éfredaktorom

nevystupujucim v dlohe obhajcu redakcie ale
majitefa, chrdnené Redakénymi ¥tatdtmi.
Slovenski vydavatelia, ktorf si naulen(
$tandartne podnikat v inych oblastiach, s
ochotnf sanovat stratové periodik4 len preto,
Ze sa k nim sprdvajt servilne. Zrovef vedia,
Ze ich v pripade neprijemnosti medidlne
“podporia”.

V roku 1989 pésobilo na Slovensku 20
vydavatelstiev a 5 priamych vydavatelov. V
roku 1997 to bolo viac ako 400 vydavatelov
a vydavatelstiev centréine registrovanych
periodik a priblizne 340 vydavatelov
regiondlne registrovanych periodik. Va&ina
z nich v3ak vydava len po jednom periodiku.
Tradi¢né vydavatelstv4 sa bud'transformovali
na akciové spolo&nosti (SPN, Zivena), alebo
na spolo¢nosti s ru¢enim obmedzenym
(Préca).

Ani odbornd verejnost dnes nevie v
kazdom pripade s presnosfou uréit, kto
vlastni rozhodujici podiel vo velkych
dennfkoch ¢i tyZzdenntkoch. Tato skutoénost
mnohokrét posliGZila tym, ktory za
nedostato¢nou transparentnostou vlastnictva
médif hladaji pévod "zasahovania do
vnutornych zéleZitostf Slovenska'’. Dnes sa v

podstate iba vydavatelstvo dennika Praca

10 FSMaﬁzy:Masowknmund@b;émédiémMrkaaﬁnﬁ:epmwaH!manMmpolitz'cktiaspobdbnskdorientédlmédh’

netaji tym, Ze vietky jeho akcie vlastnia
odborové zvazy zdruZené v Konfedercii
odborovych zvdzov SR. AZ do 1. januéra 1995
sa uvéddzalo v tirdZi Hospodarskych novin, fe
"HN su sti¢astou svetovej skupiny vydavatelov
ekonomickej a finanénej tlate, vedenej
americkym Wall Street Journal a nemeckym
Handelsblatt"’. Hoci faktickym majitefom
dennfka N4rodn& obroda je VSZ, ako
vydavatel je uvedend akciovd spolo&nost
NOFRA. Této skratka vznikla v &ase, ked’
majoritnd ¢ast akcif patrila redaktorom
Nérodnej obrody (¢ast NO) a francizskemu
vydavatelskému domu Hersant (¢ast FRA -
ako Francizi). Majoritnym vydavatefom
dennika Pravda je Harvardskd investi¢na
spolo¢nost, no v tirdZi je vydavatefom Perex
a. s. — spolo¢nost, ktord si zaloZili a neskér
predali redaktori Pravdy. V tirdZi dennika SME
je vydavatel VMV a. s. — skratka by mala
oznalovat priezviskd podnikatefov Petra
Vajdu, Jozefa Majského a René Vochyana. No
treti z nich k vydavatefom nepatri - aj ked’
jeho V skratke zostalo.

Novinérske organizécie a aj organizécia
vydavatefov  presadzuji, aby sa
transparentnost vlastnictva médii stala u nds

samozrejmostou. Predstava je takd, Ze

podobne, ako v krajindch s rozvinutymi
demokratickymi tradiciami, aj u nés by bola
povinnost zverejiiovat v prvom gisle svojho
periodika v novom roku men4 a trvaly pobyt
vietkych vlastnikov s podielom vy%im ako
20%. Prejavom protimonopoliného opatrenia
by zéroveti mohlo byt zverejnenie vlastnictva
a majetkového podielu v inych masmédiach.
Za rovnako uZitotné sa daju povaZovat tvahy
o pravidelnom zverejiiovani predaného
nékladu periodfk a ich hospoddarskych
vysledkoch. Prvd 2z podmienok -
transparentnost vliastnfkov — by sa mala
naplnit v zneni medidineho zédkona. O
kontrole a zverejiiovani skuto&nych nékladov
periodfk rokuju v silasnosti zastupcovia

vydavatelov.



FES Analyzy: M: k né médid na Sk

cke pomery a ich vplyv na medidinu, politickt a spolodenskd onentadiu médif 9

3 Medidlna
legislativa

V roku 1990 sa zadali - edte na pbde FZ
CSFR — préce na priprave tzv. tlaéového
zékona. Po rozdeleni feder4cie predli
kompetencie na ndrodné viddy. Siéasna
verzia je platnd od roku 1966 s noveliziciou
v roku 1990: i¥lo o vypustenie Cl. 4 Ustavy
¢SSR (vediica dloha KSC) a legalizéciu
stikromného vlastnictva v tejto oblasti.

Zatial poslednd oficidlne zverejnend verzia
névrhu mediéineho zdkona mé détum 1. 3.
1996. lJe z dielne Ministerstva kultdry. K
zékonu, ktory posudzovali organizicie
novindrov a vydavatefov a prediel
niekolkondsobnym  medzirezortnym
pripomienkovanim, pribudlo 7 strdn nového
textu, ktory obsahoval preambulu a 10
novych paragrafov. Bez toho, aby sa této
verzia opat konzultovala s organizéciami
novindrov a vydavatelov (¢im bol poruseny
konzultalny 3tatdt obsiahnuty v platnom
masmedidlnom zéakone), zverejnil
predkladatel'tuto verziu v dennfku Slovensk4
REPUBLIKA. V spominanom ndvrhu bolo a je
vymedzenie cenziry uZlie ako v

medzindrodnych dokumentoch, ktorych

signatdrom je aj Slovensk4 republika.
Zverejneny ndvrh obmedzuje uverejnenie
informdcif v rdmci, ktory stanovuje Eurépsky
dohovor o dodrZiavan( zakladnych fudskych
prav a slobdd a aj Ustava SR. Ustanovenia o
registracii periodickej tla¢e nedodrziavajd
Gstavnl zdsadu o tom, e tla& nepodlicha
povofovaciemu konaniu. Pokuty v
navrhovanom rozsahu a udefované nie
nezavislym siidom, ale ministerstvom kultary,
mdZu pbsobif likvidaéne. Navrh zékona
presne nevymedzuje povinnost poskytnut
informécie novindrom — ten, kto ich odmietne
poskytnit musi do ésmych dnfi iba ozn&mit
dbvod. Névrh zékona obsahuje aj duplicitné
ustanovenia, ktoré riedia iné pravne normy —
naprikiad o ochrane $tatnych symbolov, 3ireni
fadizmu & rasovej nezndsanlivosti, ochrany
osobnosti atd’ Stat nevystupuje ako garant
Ustavnych prév, ale ako ich obmedzovatel.
Predkladatelovi sa podarilo v jednom névrhu
pomie$af prdvne a etické problémy
Zurnalistiky.

Absencia kvalitného medidlneho zékona
umoZiuje zachovanie vplyvu vydavatelov a
aj $tdtu na spravanie sa redakcii. V platnom
tlaovom zédkone neexistuje — v zahrani¢f

Uplne Standartné - ustanovenie o redak¢nom

12 FES Analizy: M k ikacné médié na Sk

cke pomery a ich vplyv na medidinu, politicki a spolocenskii onentaciu médif

tajomstve. Prvykrét sa stalo sGéastou natho
zdkonodarstva v prvej CSR. Zrudené bolo vo
vojnovych rokoch a potom opat v rokoch
patdesiatych. Znovuobnovené bolo v roku
1966 a zrudené v roku 1990 - tdajne chybou
pri prepise novelizovaného textu vo
Federdinom zhromazdeni CSFR. V zdkone
absentuje aj "klauzula svedomia". Redaktori
nem6Zu vydavatelovi alebo 3éfredaktorovi
odmietnut prcu na téme, ktoré sa priei ich
presved¢eniu, ¢o v konednom désledku
umoziuje vyvijat natlak na redaktorov.
Okrem neexistencie modernej mediélnej
legislativy oslabuje postavenie redakcii vo¢i
vydavatefom a verejnosti aj absencia Tlatovej
rady SR ako orgdnu etickej samoregulécie
Zurnalistiky. Prva tla¢ové rada v Eurépe vznikla
vo Svédsku v roku 1911, V stdasnosti ich
pocet na naSom kontinente prekro¢il &slo 25.
Na ich zloZenf sa spravidla podielajuy
novindrske organizécie a organizécie
vydavatelov. V rdmci zachovania nezdvislosti
byva financovanie tlatovych rad oddelené od
$tatu (nie je to pravidlo), menovanie ¢lenov
rady je na zdklade dohody zakladatefov (v
niektorych krajinéch su volenf parlamentom,
pripadne menovani viddou alebo

prezidentom).

Na Slovensku zadalo rokovanie o zloZen(
Tlalovej rady v  roku 1996.
V juli 1998 podpisali z&stupcovia Slovenského
syndikdtu novindrov (2.500 élenov),
ZdruZenia slovenskych novinérov (1.200
¢lenov) a ZdruZenia vydavatefov periodickej
tlale Slovenska (kolektivne ¢lenstvo
vydavatefov) spoloénd dohodu o zaloZenf
Tlatovej rady SR. Bude mat devat &lenov,
kazdd z organizdcii mé& prévo
nominovat troch zéstupcov s tym, Ze
s kandidatirou musia sdhlasit vietci
zakladatelia. Na financovani by sa podiefali
len zakladatelia. Rada bude rokovat len o
podnetoch, ktoré by predkladali dotknuté
strany (nie o svojich), jej rozhodnutia budd
povinni publikovat vydavatelia a Rada by raz
roéne vydévala sVOj zbornik

s rozhodnutiami.



FES Analjzy: Masovokomunikacné médig na

ke pomery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodensku onentaciu médif 13

4 Elektronické média

4.1 Vyvoj na trhu
elektronickych médii

Do roku 1989 existovali na Slovensku
Slovensky rozhlas a Slovensk4 televizia, obe
ako stéast "Eeskoslovenskych" indtitacii.
Boli to $tdtne organizdcie pod silnym
persondlnym aj programovym vplyvom
Komunistickej strany. V roku 1991 sa z nich,
na z4klade zdkona SNR, stali verejnoprévne
indtitdcie. Dodnes ale nebol v parlamente
schvdleny zédkon o verejnoprdvnych
intitGcidch - tento termin vtedajsi
zékonodarcovia len slepo prebrali zo
zahrani¢nej predlohy. Okrem toho, 3tét sa
garancie nad verejnopravnymi elektronickymi
médiami nikdy nevzdal. Vidy existovala v
dvoch formdch. V prvom rade to bolo
prostrednictvom rad (Rada STV a Rozhlasova
rada), v ktorych mali vZdy prevahu
zéstupcovia politickych strdn. Len v prvom
obdobf {rok a pol po schvéleni zékona) dostali
na poziciach, ktoré patrili politickym strandm,

miesto aj zastupcovia odbornej verejnosti.

KedZe prave takato rada odmietla na pokyn
Vladimira Metiara v roku 1992 odvolat
vtedajdieho riaditefa STV Maridna Kleisa,
postupoval parlament cestou novelizcie
zékona - a rovnako i po kaZdej daldej zmene
vlddy tak, aby sa zachovala dominancia
momentalnej vliddnej koalicie. Rovnakou
cestou postupovala vitaznd moc aj po
parlamentnych volb4ch v roku 1998. ZloZenie
Rady STV a Rozhlasovej rady re3pektuje
vysledok volieb.

Druhou formou pritomnosti $tatu vo
verejnoprdvnych médidch je dotdcia
prostrednictvom 3tatneho rozpoctu. Vdaka
slabému inzertnému trhu, nedokonalému
z&konu o koncesiondrskych poplatkoch (ktory
umoZiuje viac ako polovici obyvatefov
poplatky neplatit), ale aj vdaka tomu, Ze sa
précu oboch verejnoprdvnych in3titdcii
nepodarilo zracionalizovaf, su stdle elte
napojené na $tatny rozpotet. Toto prepojenie
l4ka moc k priamemu zasahovaniu do
persondinych a programovych otézok.

Zdkonom SNR o prevédzkovan{
rozhlasového a televizneho vysielania vznikol
na Slovensku dudiny systém v tejto oblasti.

Bolo to politické rozhodnutie, pretoZe v tom

14 FES Analyizy: Masovokomunikacné médid na Slovensku - viastnicke pomery a ich vply na medidinu, politicku a spolocensku orientaciu médil

¢ase — ako ani dnes — neexistoval na Slovensku
taky inzertny trh, ktory by dovolil v tejto
oblasti primerany rozvoj. Okrem toho
existoval prirodzeny monopol Slovenskych
telekomunikdcii (narudeny v roku 1998
UspeSnym pokusom radia TWIST vysielat na
vychodnom Slovensku aj pomocou datového
prenosu signdlu).

V stiéasnosti na Slovenskom medidlnom
trhu pésobia tri televizie s celoplodnym
pokrytim. Verejnoprdvna Slovenska
televizia iiri svoj program pomocou dvoch
terestrisdlnych okruhov (oba s celoplodnym
pokrytim). Napriek tomu sa na jar 1997, v
snahe demonstrovat pripravenost vysielat
prostrednictvom satelitu, pokusila aj o takéto
vysielanie. Tri dni 3irila svoj satelitny program
nazvany TV Slovakia prostrednictvom
paraboly firmy Telenor. Po protestoch
Slovenskych telekomunikdcif, ktoré nedali k
vysielaniu suhlas, vysielanie zastavila. Rada
Slovenskej republiky pre rozhlasové a
televizne vysielanie, ktord je jedinym
autoritativnym organom v tejto oblasti
rozhodla, Ze i$lo o nelegdlne vysielanie.
Dal¥ou je stikromnd TV Markiza, ktord vysiela
pomocou terestridlnegj siete. Satelitnd VTV 3fri

svoj signal predovietkym prostrednictvom

kdblovych rozvodov. Na vychodnom
Slovensku pésobi regiondlna TV Nasa. Pokisa
sa 0 prepojenie existujdcich regiondlnych
stanfc a tym o vznik nového celoplo3ného
okruhu. Rada SR pre rozhlasové a televizne
vysielanie uZ vyslovila s takymto pocinanim
sthlas.

Na medidlnom trhu je momentéline
najsilnejia TV Markiza a to napriek tomu,
Ze nafi vstiipila aZ 31. augusta 1996. Vznikla
spojenim drZitefa licencie Markiza Slovakia,
spol. sr. 0. a americkej spolo&nosti CME, ktord
je napriklad majoritnym spolumajitefom TV
Nova v Ceskej republike a dalSich Siestich
televiznych spolo¢nostf v Eurépe. Majitefmi
Spolo¢nosti Markiza Slovakia st Pavol Rusko
a Sylvia Volzové - Slovenka Zijtca v Spolkovej
republike Nemecko. Spolu maju v spolo¢nosti
STS Markiza spol. s r. 0. 51 percentny podiel
(CME 49 percent). Od septembra 1998 sa
vedie spor préve o tento podiel medzi
Markizou Slovakia a spolo¢nostou
GAMATEX, ktor4 v exekuicii vydraZila jej podiel
v TV Markiza. V tejto kauze existuje niekolko
protichodnych rozhodnuti sidnych orgénov
a kauza eéte nie je uzatvorend. Sylvia Volzovd
sa v spore pridala na stranu GAMATEXU.

Napriek kauze, ktor4 mala a ma zna¢ny ohlas,



FES Analjzy: M: k ikacné médid na Sk

pomery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodenski orentaciu médil 1%

je Markiza najsledovanejdou televiznou
stanicou. Jej podiel na trhu (vritane
konkurencie ¢eskych a satelitnych TV stanic)
sa dlhodobo pohybuje nad hranicou 50
percent.

Na trhu sikromnyich rozhlasovych stanic
pbésobi viac ako dvadsat - zvadia
regiondinych — radii. Dominuje trojica TWIST,
FUN Rédio a Radio KOLIBA. Vysoky pocet —
aj ked' zvad3a Zivoriacich - radif sa podarilo
udrZat napriek zvy3eniu cien za ¥frenie signlu
zo strany Slovenskych telekomunikécii 0 70%

(avizované bolo aZ 150% zvyZenie).

4.2 Pokusy o ovplyviiovanie
elektronickych médii

V obdobf rokov 1992-1998 zostala STV
poplatné vidde. A jej servilita a otvorend
propagécia jednej zo strén vlddnej koalicie
sa stupfiovala. V roku 1994 pomohol Ivan
Stadtrucker (za vlady Jozefa Moravéika)
vyhrat HZDS volby odvysielanim prispevku o
tom, ako Vladimirovi Metiarovi neumoZnili
volit. Stalo sa tak potas volebného moratdria.
Jozef Darmo, jeho ndstupca vo funkcii
Gstredného riaditefa STV, pokra&oval v

programovej genocide STV (definitivny zdkaz

satirickych rel4cif, oslabenie pévodnej tvorby,
uprednostfiovanie reZimistickych tvorcov) ale
aj odvysielanim dokumentu Utajenf
svedkovia, vypovedajucom o zavledeni
Michala Kové¢a ml. do Rakdska. A? po
svojom odchode z funkcie oznatil
odvysielanie dokumentu za chybu a verejne
sa zafi ospravedinil. Igor Kubi v nadpréci
pokracoval. Na tdajnu *Ziadost televiznych
divékov"” odvysielal dal3ie dve pokratovania
Utajenych svedkov. Publicistika z STV
prakticky vymizla (ni¢ nenahradilo zrudené
reldcie EKO dalej a Akcent), namiesto
zébavnych a satirickych programov (Apropo
TV, Velery Milana Markovi¢a, Halutky) sa na
obrazovky dostdvala zdbava pre menej
néro¢né publikum (zdbavn4 relécia so
skupinou Senzus). V spravodajstve STV
vysielali prispevky, ktoré sa vyrabali mimo
budovy tejto de jure verejnopravnej inétiticie
a existuju indicie o tom, Ze pochédzali z dielne
Slovenskej informacnej sluzby. Na obrazovke
dostévali v spravodajskych reldcidch miesto
komentdre, ktoré boli propagandistickymi
agitkami v prospech jednej strany.
Profesiondlna troveti spravodajstva bola
katastrofélna a viaceri mediélni odbornici sa

zhodli na tom, Ze Kubidova propaganda

iy

16 fESAnayzy:mekomuniWﬂédHnaSkmnshu-viaﬂnﬂemmyab:wavm didinu, politickt 2 spolodensku ori iu médif

posobila kontraproduktivne a prispela k ziému
volebnému

(votby 1998).

vysledku HZDS

MeneZment STV sa podpisal nielen na
programovej, ale aj na ekonomickej devastacii
verejnoprdvnej STV. Uzatvoril mnoZstvo
nevyhodnych zmldv o vyrobe programov
(ranné vysielanie je vyrébané v externom
prostredi), podiefal sa na viacerych
nevyhodnych "koprodukcidch®.

AjvTV Markiza neboli ojedinelé pokusy
o ovplyviiovanie spravodajstva. Paradoxom
hodnym doby zostane, Ze v predvolebnom
obdobf vtedy este opozi¢ni politici, ktori radi
a Casto hovorili o slobode prejavu, boli s
generdlnym riaditefom Pavlom Ruskom
vyjedndvat o svojom zastipeni v
spravodajskych reldcidch. A tak sa stalo, Ze
na televiznej obrazovke Pavol Kanis rdbal
drevo vdovdm po bojovnikoch v SNP a Jozef
Miga3 jazdil a agitoval v Avii. Najviac sa TV
Markiza angaZovala v prospech
novovzniknutej Strany ob¢ianskeho
porozumenia a strany Nade Slovensko.
Prispevky o tychto stranidch nemali
spravodaijsky, ale propagandisticky charakter,
nekriticky sa v nich presadzoval predseda SOP

Rudolf Schuster. Po¢as majetkového sporu o

Markizu a v ¢ase nepritomnosti Pavla Ruska
zmenila Mark(za vysielaciu $trukturu a v &ase
predvolebného moratéria umoZnila politikom
vystupovat na obrazovke s obhajobou tejto
televizie. Rada SR pre rozhlasové a televizne
vysielanie to hodnotila ako porusenie
volebného z&kona a udelila Markize pokutu.

Podla dvoch - na sebe nez4vislych —
vyskumov predvolebného sprévania sa médif
(MEMO a Slovensky syndik4t novinirov
v spolupréci s programom Eurépskej tinie
PHARE) bola situdcia v pripade rozhlasovych
stanic rozdielna. SRo skonéil predvolebnud
kampaifi bez pokuty. Napriek tomu bolo
hodnotené ako najkvalitnejdie spravodajstvo
stikromnej rozhlasovej stanice TWIST. Prave
vdaka kvalite spravodajstva bol v minulych
rokoch TWIST zo strany vlddnej moci
vystaveny najsilnejdfm dtokom. 13. oktdbra
Slovenské telekomunikacie na 25 hodin
odstavili hlavnii vysielaciu frekvenciu radia.
Dévodom bola tdajne neuhraden4 faktira
za $frenie signalu, ktord ale v ¢ase vypnutia
rddia uZ uhradend bola. Nezndmi pachatelia
poskodili zariadenie vysielata radia TWIST na
vrchu Sitno. Taktiez nezndmi péchatelia
odstrénili parabolu na 3irene signélu TWISTU

na bratislavskom Kamz(ku. Obe udalosti mali



FES Analyzy: M i médid na Sk - viastnicke pomety a ich vplyv na medidinu, politick a spolodensky orientdciu médil 17

za nésledok dodasné prerudenie vysielania.
V zévere roku 1997 sa radio TWIST opitovne
uchéddzalo o pridelenie frekvencie pre
vychodné Slovensko. 28. janudra 1998 mu
Rada SR pre rozhlasové a televizne vysielanie
vyhovela. Minister kultdry Ivan Hudec
vzdpati obvinil radu z manipulécie
(na rozhodnutf bola uvedens frekvencia
80.1 MHz, namiesto skutolne pridelene]
88.1 MHz). Vadiina ¢lenov rady nétlak
ministra Hudeca odmietla a rddio TWIST
zatalo z kéty Marovka vysielat do dvoch
tyZzdfiov.

18 FES Analyjzy: M k ikacné médis na Sk ku - viastnicke pomevy a ich vplyv na medidlnu, politickd a spolodenskil onentdciu médil

5 Medidlna politika

Po roku 1989 sa medidina politika
presunula spod vplyvu KSS pod republikové
ministerstva kultdry. Do roku 1992 pretrvaval
pozostatok asymetrického modelu riadenia
verejnopravnej televizie, ktord mala este stale
jeden spoloény 'federdiny program®, no
naplfiali ho len intendatry, nie samotna
indtitlcia. Pod gesciou federdinej viddy sa
zatala priprava nového mediélneho zékona.
Na republikovej drovni vznikli uZ v &asoch
federédcie zdkony o verejnoprdvnych
indtitucidch (STV a SRo) i o prevadzkovan(
rozhlasového a televizneho vysielania.

Asymetricky model mediéinej politiky
$tadtu skondil spolu so vznikom dvoch
samostatnych republik. Od 1. januéra 1993
sa na Slovensku podarilo prijat len dve nové
zékonné normy, ktoré maju priamy suvis s
vyddvanim tlade alebo rozhlasovym a
televiznym vysielanim. 13lo o novelu zdkona
o koncesionarskych poplatkoch a o zékon,
ktory upravil pdsobenie a prdvomoci &lenov
Rady SR pre rozhlasové a televizne vysielanie.
Novela, ktord zvysila sumy za vlastnenie
rozhlasového a televizneho prijimada,

nevyriedila zékladny problém ~ problém

neplaticov. Viac platia len ti, ktorf su ochotn.
V pripade televizie aj rozhlasu sa pomer
neplaticov k platifom pohybuje v pomere
60:40. V obdobi samostatnych republik sa
realizovali len novelizécie zdkonov o STV a
SRo , a to vidy len v ustanoveniach, ktoré
mali priamy sdvis s kreovanim novych rdd —
kedZe bolo v zdujme moci odvolat rady
predchddzajtice.

Do roku 2000 je Slovenskd republika
povinnd prijat nové medidlne zdkonodarstvo
tak, aby vyhovovalo podmienkam pre vstup
do Eurépskej unie. Napriek tomu, Ze tato
lloha je zndma, zrusilo Ministerstvo kultdry
SR svoj medidlny odbor — napriek tomu, Ze
na zdklade kompetenéného zékona prive
tomuto ministerstvu patrf aj problematika
médii. V zévere roka 1998 edte neexistoval
ani navrh na zloZenie Medialnej rady viady.
Dévod je aj ten, Ze sa vidda SR nezaoberala
touto problematikou a ani neurdila, &i
predsedom rady bude minister kultiry (ako
napriklad exminister Hudec) alebo
podpredseda viddy pre legislativu (tak ako
expodpredsednitka Téthova).

Nové vidda, ktord v opozicii tvrdo
kritizovala predchodcov za absenciu

medidlnej politiky, uprednostnila v prvych



FES Analjzy: M: k ikadné médié na Slovensku - viastnicke pomery a ich vplw na medidinu, politick a spolodenskd onentaciu médii 19

mesiacoch svojho vlddnutia persondine
otdzky pred koncepciami. V programovom
vyhldseni viddy sa medidina oblast spomina
vo vieobecnych 8smych riadkoch bez odkazu,
nieto edte upresnenia krokov v mediéinej
oblasti.

Organizacie novindrov, vydavatefov a aj
odborné verejnost sa pokusaju ziskat
podporu politikov pre prijatie zdkona o
povinnosti poskytovat informécie, ktory by
upravoval tdto Gstavnu slobodu pre vietkych
obdcanoy, nielen pre novindrov. Je nevyhnutné
prijat novy medidlny (tlatovy) zdkon, ktory
by v pripade schvélenia predchédzajiceho
z4kona mohol mat velmi struéni podobu a
upravoval by pdsobenie tlatenych médif. Pre
buddcnost verejnoprdvnych médii je
nevyhnutné prijat zakon o verejnoprévnych
indtitGcidch, tym upravit ich pdsobenie,
financovanie a aj kontrolu. Na definicii
verejnopravnosti musia byt vybudované nové
zékony o STV a SRo tak, aby sa pri kreovani
ich r&d re¥pektovalo odporicanie
Parlamentného zhromaZdenia Rady Eurépy,
ktoré vylu€uje nominéciu ¢lenov politickymi
stranami. Je nevyhnutné prijat novy zdkon o
previdzkovani rozhlasového a televizneho

vysielania, ten by upravoval pdsobnost

a kompetencie rady (dnes to riesi samostatny
zdkon) a zdrovel by dal rade vadsie
prdvomoci voli prevadzkovatefom
rozhlasového a televizneho vysielania. Na
Slovensku neexistuje protikartelovy zdkon,
ktory by zakazoval sulasné vlastnenie
rozhodujticich podielov napriklad v denniku,
tlaovej agentire a rozhlasovej stanici.
Zékonom nie je stanovend ani povinnost
pravidelne (spravidla raz ro¢ne) zverejfovat
mend rozhodujdcich akciondrov médii
a ekonomické vysledky. Neexistuje

mechanizmus overovania ndkladov periodik.

20 FES Analjzy: M ikacné médid na Slovensku - viastnicke pomery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolocensiu orientaciu médil

6 Vyvojové
tendencie

6.1 Moiné tendencie vyvoja
viastnickych pomerov
v tlaéenych médiich

U mnohych vydavatelov bola zretelnd
tendencia vydrZat s vyddvanim svojich
periodik do jesennych parlamentnych volieb
v roku 1998. Zéver roka a prvé mesiace v
roku 1999 budd znamenat vyrazné
preskupovanie sil na trhu tlatenych médif.
Profitovat na tom budd majetkovo silné
skupiny, ktoré budu skupovat podiely na trhu
bud pre seba alebo pre zahrani¢né
vydavatelské domy. Prikladom je spolo¢nost
Horizont Slovakia, ktord v zavere roka 1998
odkupila zvy$ok vydavatefstva Concordia
press aj s jeho titulmi (TV Komplet, Lidiak,
...), bulvérny dennik Trhék, od firmy Donar
kupila moderne zariadené Rédio Koliba s
takmer celoploinym pokrytim a boli
zaznamenané jej kontakty aj s osobami
bifzkymi TV Markiza. Vytvorenie podobnej
"vertikdlnej" Struktury, kde jeden majitef vlastni

paralelne rdzne typy masovokomunikacnych

a informacnych médii (tlatené periodika,
rozhlas, televizia) slovenskd legislativa
nezakazuje. Je viac ako pravdepodobné, Ze
po konsolidécii tohto novovytvoreného
medidlneho "komplexu" bude uvaZovat o jeho
lukratfvnom predaji pripadnym zahrani¢nym
zéujemcom.

Svoju cenu na trhu zvyluje aj
vydavatelstvo Perex (jeho majitefom su
Harvardské investi¢né fondy, vydéva dennik
Pravda a tyzdennik Moment). Do
modernizacie a reklamy pre Moment
(pbvodne Nedefnd Pravda) investovali
niekolko desiatok miliénov kordn a na trhu
sa uZ vyskytli informacie o moZnom predaji.
Vychodoslovenské Zeleziarne zastavili
vydévanie Nového Korza v KoSiciach a v
sti¢asnosti rokuju o predaji celoslovenského
dennika Narodnd obroda a regiondineho
dennika LUC, ktoré sa ocitli v dlhoch.
Tlatiarensky koncern Danubiaprint sa na
Slovensku pokisil vybudovat siet krajskych
periodik prostrednictvom vydavatelstva H —
Press, no siet prehrala siboj s tradi¢nymi
regionalnymi tyZdennikmi. Danubiaprint
dlhodobo zépasf s finanénymi problémami a
uvaZuje - v prvej etape — o vstupe

zahrani¢ného kapitalu.



FES Analjzy: A k iné médid na Siovensku - v

pomery a ich vply na medidinu, politicky a spolodenskd orentdciu médil 21

Z vylu¢ne slovenskych vydavatelskych
subjektov méd silnd poziciu na trhu
vydavatelsky dom Plus 7, ktory vydédva okrem
iného tyZdennik Plus 7 dni, mesa¢niky
Zdravie, Zahradkdr, Dobré jedlo, Pekné
byvanie, ... Vydavatelstvo m4 kvalitné
technické zdzemie a rozrastajlcu sa &itatelskd
zdkladfiu. Bude zaujimavé sledovat, &
majitelia odolaju ldkavym ponukdm na predaj
¢ silnejacim.tlakom konkurencie, ktoré budt
vysledkom skuto¢ného vstupu zahraniéného
kapitdlu do slovenskych médif. Uspech m4
zatial aj vydavatelstvo VMV, ktoré okrem
dennika SME uZ vydéva aj najdispesnej3f
dennik na vychodnom Slovensku — Korzér a
regiondlne periodikd v PreSove a Trnave. Na
rozdiel od Danubiaprintu sa VMV nerozhodlo
vytvérat siet novych regionéinych periodik,
ale kapitdlovo vstupuje do uZ existujlcich.
Této cesta mé na Slovensku perspektivu, lebo
v tase, ked v mnohych regiénoch stipa
nezamestnanost na 20 a viac percent, klesé
aj schopnost miestnych podnikatefov
inzerciou podporovat vyddvanie novin. Preto
budi mat regiondlne tyZdenniky $ancu prefit
predovietkym vo velkych vydavatelskych
domoch, ktoré su schopné efektivnejsie

nakupovat inzerciu, ale napriklad aj

tlatiarensky papier, servis tlatovych agentdr,

a pod.

6.2 Mozné tendencie vyvoja
vlastnickych pomerov v
sukromnych televiznych
elektronickych médiich

Obe sukromné televizie v Slovenskej
republike sa ocitli v roku 1998 v krize. D8vody,
pre ktoré sa tak stalo, su Uplne rozdielne.

VTV, ktord zalala vysielat 3. 6. 1995
prostrednictvom satelitu EUTELSAT II,
dosiahla v prvom roku sledovanost 5,3
percenta, pricom jej signdl mohlo sledovat
len 22 percent populdcie. Vdaka rozvoju
kablovych rozvodov toto percento vzréastlo
na 40%, no podiel sledovanosti v zévere roka
1998 dosiahol len 1,6 percenta. Okrem
konkurencie mé na tom podiel mimoriadne
slabd ponuka programoy, v ktorej dominuiji
staré a slabé seridly, televizia prila aj o
vysielacie préva na priame prenosy z najvy$3ej
slovenskej futbalovej sutaZe. Tym sa skondili
aj predstavy o prebudovani VTV na $portovy
program. Dih VTV sa d4 dnes len odhadovat
- pravdepodobne sa pohybuje vo vyske 800
milidnov korin. Najvac3imi veritefmi su

Vieobecné dverovd banka a Slovenské

ikacné médié na Sk

22 FES Analy: Ma

ku - viastnicke pomery a ich volyv na medidinu, politicki a spolodenski orientaciu médil

telekomunikacie (v oboch subjektoch je
majoritnym vlastnikom 3tat).

V zévere roka 1998 majitelia VTV rokovali
s predstavitefmi niekolkych zahrani¢nych
spolofnosti o moZnosti odpredaja
obchodnych podielov. Napriek tomu, Ze sa
edte pred rokovanim podarilo dosiahnut
dohody o splatkovych kalenddroch so
Slovenskymi  telekomunikdciami a
ochrannymi autorskymi zvazmi, ani v jednom
pripade nedospeli zi¢astnené strany k
dohode. Vstup zahrani¢ného subjektu do
VTV staZuju obrovské dlhy a aj slovenska
legislativa, ktoré neumozZfiuje zahrani¢nému
podnikatefskému subjektu vlastnit majoritny
podiel v elektronickom médiu.

Od 31. 8. 1996 zadala vysielat prvd
slovenskd sukromnad televizia s terestridinym
vysielanim — TV Markiza. Zadala na byvalom
okruhu TA 3, ktory sa pred udelenim licencie
zaviazala na vlastné néklady postupne
skvalitiovat a rozdirovat. Prevédzkovatelom
je spolo¢nost Markiza Slovakia, spol. s r. 0.,
ktord vznikla zmluvou medzi drZitefom
licencie (Slovensk4 televizna spolo¢nost, spol.
s . 0., ktorej majitelia s Pavol Rusko a Sylvia
Volcové) a zahrani¢nou spolo¢nostou CME

Media Enterprise bve., so sidlom v

Amsterdame. Slovenska televizna spolo¢nost
vlastni 51 percentny podiel, CME 49 percent.
CME vyvija aktivity v Ceskej republike (TV
Nova), ale aj na tizem( Madarska, byvalej NDR
a dalSich byvalych vychodoeurépskych krajin,
Najvacsie uspechy dosiahla prave na Gzemf
byvalého Cesko-Slovenska. Za 3tyri mesiace
roku 1996 dosiahla TV Markiza pri 38
percentnom pokryt izemia (t]. asi 83 percent
domdcnosti) priemerny podiel na trhu 46
percent. Po dvoch rokoch tento podiel (pri
dobudovani siete vysielaov na viac ako 92
percent domdacnostf) dosiahol aZ 61 percent.

Dominantné postavenie TV Markiza
viedlo k niektorym programovym a inym
deformdcidm. TV Markiza sa v zadiatkoch
formovala ako televizia prisne apolitickd. V
spravodajstve s priklonom k jemnej
bulvarnosti, v zdbave sa uplne vyhybala
politickej satire, zvy$ok programovej skladby
tvorili programy, ktoré pre svoje stanice
nakupovala CME najma v USA. Ako prvy sa
politickej priazne televizie doZadovali
slovenski politici, argumentovali tym, Ze na
Slovensku musi existovat protivdha vtedy
jednoznatne provlddnej Slovenskej televizie.
Markiza sa tejto ulohy ujala. LenZe

generdlnemu riaditelovi TV Mark(za i3lo aj o



FES Analzy: A kathé médis na Sk

ku - viastnicke pomery a ich vl na medidinu, politickd a spolodenski onentddu médilt 23

osobné politické ambicie. Zalal nekriticky
propagovat novovzniknutd Stranu
obdianskeho porozumenia. Na jej kandidatke
sa ocitli mnohé osoby blizke televizii, medzi
nimi aj jeho manzelka. V tom istom &ase
prenikali na verejnost informécie aj o
kontaktoch generdineho riaditefa s osobami,
ktoré mali blizko (alebo priamo patrili) k
organizovanému zloginu.

V septembri 1998 vnikli do priestorov TV
Markiza (za pomoci viastnej othranky)
majitelia spolo¢nosti Gamatex. Této
spolo¢nost vydraZila ddajny dih Slovenskej
televiznej spolo¢nosti, spol. s 1. 0., vodi ESPE
Stadiu, spol. s r. 0. Pavol Rusko sa mal
zaviazaf, Ze v pripade ziskania licencie, ku
ktorej mu mal poméct majitef ESPE 3tudia
Silo3 Pohanka ml., mu zaplati sumu vo vySke
niekolkych miliénov DEM. AZ v decembri
1998 sud rozhodol o tom, Ze draZzba podielu
v obchodnej spolo¢nosti nie je v sulade so
zdkonom, no spolo¢nost Gamatex sa
rozhodla podat dovolanie na Najvy33i sid SR.

CME zachovala v tomto stiboji neutréiny
postoj. Jej jedinym zdujmom bolo nestratit
svoje investicie. Spolo¢nost Gamatex v ¢ase,
ked nebola riadne zapisand v obchodnom

registri ako majitel TV Markiza, rokovala s

niekofkymi zahrani¢nymi zaujemcami o
odkdipen{ podielu, ktory ziskala uplatnenim
Udajnej pohladavky. Podla tychto pokusov a
aj podfa toho, Ze sa majitelia Gamatexu
nepokusali zasahovat do vysielania ani v
predvolebnom obdobf, previdda v odbornej
verejnosti nazor, Ze tejto spolo¢nosti ide len
o zisk z pripadného predaja. Rada SR pre
rozhlasové a televizne vysielanie vo svojom
stanovisku vysvetlila, Ze bude re3pektovat
rozhodnutia sidov. Medzitym Pavol Rusko
podnikol niekotko krokov, ktoré mohli
smerovat k odobratiu licencie Radou SR pre
rozhlasové a televizne vysielanie (porudenie
tzv.  volebného  zédkona, alebo
niekofkondsobné odvysielanie reklamy na
alkoholické ndpoje, hoci slovenské zékony to
neumoZfiuji v Ziadnom vysielacom case,
takZe omyl je vyluZeny). Podfa niektorych
zdrojov sa chcel tymito krokmi zbavit CME i
Gamatexu a potom, uZ uplne sdm, ziskat
licenciu novu.

Tieto 3pekuldcie sa zatial nepotvrdili, je
viak zrejmé, Ze daldie spoluitie CME a STS
bude viac ako komplikované, este horsie su
vztahy medzi dvoma spolumajitefmi STS.
Okrem toho v3etci zamestnanci TV Markiza

mali terminované zmiuvy do 31. 12. 1998.

24 FES Analyzy: ikacné médid na

- viastnicke pomery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolocensku onentdciu médil

Pavol Rusko ocakaval, Ze tymto spdsobom sa
bude na zamestnancov lahie vyvijat tlak, no
po jesennych sporoch mnohi zndmi redaktori
vyuZili zmluvy a z televizie Markiza odisli.
Rozhodnutie im ufahéila situécia v Slovenskej
televizii, kde v novembri 1998 doslo k vymene
celého vedenia. Je viac ako pravdepodobné,
Ze 2TV Markiza neodidu len zndme tvére, ale
aj niektoré populdrne reldcie. Okrem toho,
mnohi slovenski herci uZz nebudd odkdzanf
len na pracu pre TV Markiza, ktord svoje
postavenie vyuZivala a niekolko mesiacov im
nevypldcala honorére. D4 sa olakévat, Ze
postupne s ndrastom konkurencie sa oslabi
pozicia TV Markiza na trhu a politici, pre
ktorych bola tato televizia jedinym médiom
kde mohli vyslovovat svoje nézory, si néjdu aj
iny priestor. Okrem toho nebudd moct nadalej
jednoznaéne a nekriticky proteZovat TV
Markiza, ak budd chciet byt politicky

zodpovedni za ndvrat STV k verejnopravnosti.

6.3 Moiné tendencie vyvoja
v stiikromnych
rozhlasovych médiich

Sdkromny sektor v rozhlasovom vysielan(
sa na Slovensku zalal budovat skér ako v
televiznom vysielani. PGvodnd predstava vlady
hovorila o systéme malych regiondlnych
sikromnych rédif. Nebola v3ak redlna
predovietkym pre slaby inzertny trh vo
vadsine regiénov a aj preto, Ze Slovensky
rozhlas sa nevzdal svojho celoplo3ného
komeréného vysielania — Rock FM Rédia. V
takejto situdcii nemali malé r4dia vefkd Sancu.
Subjekty, ktoré boli ekonomicky silnejSie a
vedeli sa pohybovat aj vo svete politického
lobbyingu postupne - v rozpét{ rokov 1992-
1998 - vybudovali siet vysielalov s
celoslovenskym, alebo takmer
celoslovenskym pokrytim. Tym sa Radio Twist,
FUN R4dio a Rédio Koliba stali rovnocennou
konkurenciou — dovtedy dominantného -
Slovenského rozhlasu.

Okrem troch najva¢dich sikromnych
rozhlasov prevédzkuji nezdvisl vysielatelia
daldich dvadsat — zva¢3a Zivoriacich —
stikromnych regiondlnych stanfc. Zatial sa

objavili dva pokusy o zfskanie programového



FES Analyjazy: A kacné médid na Sk

pomevy a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodenskt onentdciu médil 25

¢i majetkového vplyvu vo viésej skupine
tychto rddii. Prvym bol pokus o zavedenie
programu TWIST Global. Raddio TWIST
dodévalo niekotkym regiondlnym staniciam
hotovy blok vysielania (ktory tvoril ¢ast z ich
celodenného vysielania), na ktory bola
naviazand inzercia. Tento pokus o ndznakové
"siefovanie" sa - predovietkym vdaka obavdm
malych stanfc zo vztahu s nepomerne
silnej$im a vplyvnej3im partnerom — nevydaril,
dnes Zivori len prostrednictvom niekotkych
programovych typov (naprfklad pesnitkové
hitpardda).

Druhym pokusom bolo siefové dodévanie
reklamnych vstupov pre skupinu regiondlnych
rédii. Pokusila sa o to firma IP Bratislava
(pobotka IP Pari2). Firma ma od roku 1991
zmluvu s STV o exkluzivnom predaji jej
reklamnych &asov. Pokus bol, vzhfadom na
vyvoj a silu reklamného trhu, pred&asny.
Objemy inzercie, ktord bolo IP Bratislava
schopné dodat, nestadili na postupné
odkupovanie podielov v regionélnych
radidch. V Case, ked uZz mohla byf 3anca na
uspech tohto projektu, vznikla konkuren¢nd
sief Radio Net, ktord - hoci to nebol jej
prvotny zadmer — mysel IP Bratislava prekazila

definitivne. V sdlasnosti tdto sief

sprostredkuje inzerciu pre 12 regionélnych

rozhlasovych stanfc.

26 FES Analyzy: M k kacné médis na Sk ku - viastnicke pomery a ich vply na medidinu, politickii a spolocensiti orentaciu médi

7 Zhrnutie

Po roku 1989 nastali na Slovensku prudké
pohyby v oblasti tlatenych aj elektronickych
médif. Mnohé sa diali Zivelne, boli skér
vysledkom dobrej (¢i pragmatickej) politickej
véle, ako cielavedomej stratégie. Ani jedna
ponovembrové slovenskd vldda sa nepokdisila
o premyslené systémové kroky v mediéinej
oblasti. Zakony, ktoré parlamenty prijimali,
mali mnohé duplicitné ustanovenia
(prekryvanie sa zékonov o prevadzkovani
rozhlasového a televizneho vysielania s
ustanoveniami zdkonov o Slovenskej televizif
a Slovenskom rozhlase). Iné zdkony vidda,
napriek dihoro¢nému usiliu, nedokézala do
parlamentu predloZit (tzv. tlatovy zdkon).
Naopak, vdetky tri vlddy Vladimira Metiara
sa pokusali obmedzovat pdsobenie médii.
Robili to prostrednictvom zastralovania
novindrov, nevyetrovanim dtokov na ich
osoby a majetok, ekonomickym natlakom na
vydavatefov, deformovanim inzertného trhu
(ktory podliehal politickym tlakom),
neprehfadnou privatizaciou najvadsieho
tlatiarenského kombindtu Danubiaprint i
najvaciej distribu¢nej siete -- Prvej novinovej
spolo¢nosti. S podporou $tatu, alebo fondu

kultdry Pro Slovakia, vznikali & boli

financované periodika, ktoré mali bud priamo
provlddny obsah (dennik Slovenskd republika)
alebo ich obsah nab&dda! k rasovej
a nérodnostnej nezna3anlivosti (Zmena).

Majetkové pomery v slovenskych
tlatenych médidch sa vyvijali rozdielne oproti
inym postkomunistickym krajindm. Néstup
zahrani¢ného kapitalu bol omnoho menej
razantny a aj menej Uspe$ny. Zasluhu na tom
mé maly trh (najmensi zo spominanych
krajin), pokles Citatelského z&dujmu a aj
niektoré deformécie inzertného trhu, kde
nebol prioritny komerény, ale politicky
zaujem. Svoj podiel v dennikoch si zachovali
len firma Rheinisch — Bergische Druckerei und
Verlagsgesellschaft Dusseldorf (Uj Sz6),
v Novom ¢ase Gruhner&ahr, Nemecko, a
v Hospoddérskych novindch uZ spomenutd
stcast skupiny vydavatefov ekonomickej
a finan¢nej tlate vedenej americkym Wall
Street Journal a nemeckym Handelsbiatt. Nie
je vyliéené, Ze v roku 1999 sa mnohé
subjekty, ktoré prostrednictvom
vydavatelskych aktivit obhajovali vlastné
ekonomické a politické zdujmy, vratia k
pbévodnej ¢innosti a svoje periodikad pontknu
na predaj.

Podobnd situdcia nastdva aj

v elektronickych médidch. Jedinou



FES Analyzy: A k ikacné médid na Sk ku - viastnicke pomevy a ich vpiyv na medidinu, politickd a spolodenskd orentdciu médilt 27

vynimkou méZe byt televizna stanica VTV,
ktord je =zataZend dlhmi privefmi
znemozfiujucimi jej predaj. Zahrani¢nf
investori ¢akaju na stdnu dohru sporu o
Markizu a rozhodnutie Rady SR pre
rozhlasové a televizne vysielanie.

FUN Ré&dio vzniklo ako rddio so
zahrani¢nym kapitdlom (Hersant), Radio
Koliba zmenilo — pravdepodobne prechodne
- majitefa (od agentiry Donar, cez firmu
Horizont Slovakia, povedie cesta tieZ zrejme
k zahrani¢nému majitefovi), k odbornej
verejnosti uz prenikli informacie o0 moZnom
odkipeni podielov Ré&dia Twist.
Prostrednictvom inzercie, ¢i inymi formami,
sa pravdepodobne budt opakovat pokusy o
ziskanie majetkového vplyvu v regiondinych
rédich.

Najneskér v roku 1999 je Slovenské
republika povinnd prijat novi mediélnu
legislativu, ktord bude v stlade s prévnymi
normami Eurépskej tnie. Situdciu neufahtuje
absencia jasnej mediélnej politiky vlady
Mikuld3a Dzurindu. V programovom
vyhldseni vladdy je len osem riadkov o
médidch, chyba ¢o i len zmienka o
legislativnych dlohéch, ktoré v medidinej
oblasti ¢akaji. Do decembra 1998 vldda

nerozhodla o tom, kto bude predsedom jej

mediélnej rady a ani o tom, kto by mal do
nej nominovat &lenov. Ministerstvo kultdry
zrudilo svoj medidlny odbor, hoci podfa
kompetenéného zdkona patria média préve
do jeho pésobnosti. Organizicie novinirov
a vydavatelov podporujt prijatie zdkona o
povinnosti poskytovat inform4cie, nového
medidlneho  zdkona, zdkona o
verejnoprévnych indtitacidch, novelizovaného
zakona o STV a SRo, novelizovaného zékona
o prevadzkovani rozhlasového a televizneho
vysielania, ktorého sitasfou by bola aj tprava
pbsobenia a prévomoci jej ¢&lenov.
Predmetom zékonnej Upravy ba sa mali stat
aj protikartelové ustanovenia a povinnost
zverejiiovat viastnicke podiely v médich a
ich hospodarske vysledky. Predmetom
dohody medzi vydavatefmi bude overovanie
ndkladov periodik. V roku 1999 by sa mala
naplnit aj u? uzavretd dohoda medzi
Slovenskym syndikdtom novindrov,
ZdruZenim slovenskych novindrov a
ZdruZenim vydavatefov periodickej tlade
Slovenska o vytvoren{ Tlatovej rady Slovenskej
republiky ako orgdnu etickej samoregulacie
médif.

December 1998

3 MEDIA, spol. s. 0.
spracoval:
PhDr. Jén Fiile
v spolupréci:

Peter Skorfla, Andrej Zmetek

Publikécia nepresla jazykovou upravou



