FRIEDRICH
EBERTSS
STIFTUNG

Masovokomunikacné
meédia na Slovensku

(vlastnicke pomery
a ich vplyv
na medidlnu, politicki a spoloéensku
orientaciu médii)

3 MEDIA, spol. sr. o.

FES Analyzy
December 1998

Friedrich Ebert Stiftung, e. V.
zastupenie v Slovenskej republike

€00-00512



1 Vychodiskové tézy

B Do roku 1989 kontrolovala médid na Slovensku Komunistickd
strana - a to bud priamo, alebo cez svoje satelity zdruzené
v Ndrodnom fronte. Pod dozorom bola kddrova politika, obsah
a aj vy$ka ndkladu, pripadne vznik novych titulov - a to
prostrednictvom pridelu papiera.

M Po novembri 1989 sa na Slovensku “znovuzrodeni” sloboda
tlale prejavila predovietkym pluralitou stranickej Zurnalistiky.
Strany z viastnych zdrojov, alebo s prispenim partnerskych
zahraniénych stran, zakladali svoje periodikd. VSetky zanikli -
vdaka zahrani¢énému vydavatelovi sa podarilo zachovat len
dennik Demokratickej strany — lenZe uZ nie so stranickym, ale so
softbulviarnym obsahom.

B Na rozdiel od Ceskej republiky, neprejavili o slabsi slovensky
trh vyraznej$i zdujem zahrani¢ni vydavatelia. Nik zo zahrani¢nych
vydavatelov sa nepokusil zaloZit novy dennik - v suasnosti je
medzindrodny kapital pritomny len v troch dennikoch. Na rozdiel
od Ceskej republiky sa nik zo zahrani¢nych investorov nepokusil
vybudovat ani sief regiondinych periodik. Volby roku 1998
pravdepodobne prinesu zvrat do vlastnickych pomerov
slovenskych médii. D4 sa oéakdvat prilev zahrani¢ného kapitdlu
a predaj niektorych zavedenych titulov.

C00-00512



B Okrem sledovania zmien viastnickych pomerov v slovenskych
médidch je nutné prijat v roku 1999 - v silade so zdviazkami
Slovenska k Eurépskej unii - novid medidlnu legislativu.
V idedlnom pripade by sa to malo podarit eSte pred avizovanou
zmenou vlastnickych pomerov, lebo su¢asné medidine zdkony
neupravuju protikartelové ustanovenia, neexistuje povinnost
zverejiiovat mena vlastnikov, hospoddrske vysledky a poéet
predanych vytla¢kov. Redakcie nie su chranené pred vydavatelmi
vlastnymi $tatitmi, v medidlnom zikone chyba ustanovenie o
redakénom tajomstve.

B Slovenskd televizia, ako aj Slovensky rozhlas sa ocitli zatial
len na polceste transformacie od $§tatnych na verejnoprdavne
média. Rady tychto institacii (Rada STV a Rozhlasova rada) su
stdle kreované na zdklade vysledku volieb, nie je dorieseny
systém financovania verejnopravnych institucii a preto stdle
existuje ich priame napojenie na $titny rozpoéet. Suéastou
novych zdkonov o tychto institicidch by uz mala byt aj komplexna
definicia verejnoprdvnosti.

B Komerény tspech, vysoka sledovanost a velky vplyv na tvorbu
verejnej mienky zo strany televizie Markiza bude zrejme jednym
z podnetov na zmenu Zikona o prevadzkovani rozhlasového a
televizneho vysielania. Zdkonodarné a vykonnd moc nebude
pravdepodobne chciet dopustit, aby sa sikromné elektronické
médiad dostali spod akejkolvek kontroly. Povolebnd situdcia na
Slovensku prispeje k tomu, Ze sa sikromné elektronické média
vratia k svojmu pévodnému komerénému poslaniu a nebudd uz
musief pdsobit ako protivdha - predovietkym - k pévodne
rezimisticky zameranej Slovenskej televizii.

b
\

4  FES Analyjzy: Mk k kacné médid na Sk

ku - viastnicke pomery a ich vply na medidinu, politickt a spolodenskdy orientéciu médil

2 Denniky

2.1 Stav do novembra 1989

Do novembra 1989 vydévala va&inu tlate
v Slovenskej republike Komunistickd strana
Slovenska a organizdcie zdruZené v
Nérodnom fronte. Pre tento Ulel existovali
vydavatelstvé (Pravda - KSS, Sport - Slovensky
zviz telesnej vychovy, Préca — RevoluZné
odborové hnutie, Smena — Socialisticky zvaz
mlédeZe, Sloboda — Strana slobody, atd’) a
hlavny tladiarensky kombinat (Tlatiarensky
kombin&t KSS — Pravda). Néklady tlace
neuréoval trh ale stranicka direktiva, ktoré sa
uplatiovala prostrednictvom pridelu papiera.
Nové periodikum mohlo formélne vzniknit
kedykolvek, ale ak na zéklade stranickeho
rozhodnutia nedostalo svoj pridel papiera, tak
nemohlo vychadzat. Ak aj vychédzalo a bol
ofi va&3i zdujem, nemohlo zvysit nklad, lebo
nemalo papier. Okrem stdnkového predaja
existoval &iroky systém povinného
predplatného do ¥kél, podnikov a dradov,
ktory prispieval k deformécidm trhu.

Cenzura sa explicitne neobjavovala ani

v Ustave a ani v medidlnom zékonodarstve.

Vtedajdia Zurnalistickd tedria aktfvne
pouZivala pojem autocenztira. Dozorom nad
tla¢ou boli oficidine povereny Federdlny Urad
pre tla¢ a informdcie a na Slovensku — v rémci
asymetrického modelu federacie — Slovensky
urad pre tla¢ a informacie. Okrem toho mal
Ustredny vybor Komunistickej strany
Slovenska (a vietky jeho regionélne Struktiry)
¥pecidlne oddelenia, ktoré sa zaoberali

kontrolou médii.

2.2 Zmeny na trhu dennikov
po novembri 1989

Jednou z prvych potZiadaviek
demonétrujtcich v novembri 1989 bola
sloboda tlate. Aj novonastupujica moc sa
snazila regulovat néklad dominujicej tlate
KSS prostrednictvom regulédcie pridelu
papiera. Na “dkor" dennikov KSS, SZM & ROH
mali vznikat — a aj vznikali — nové stranicke
denniky. Sloboda tlate v prvych
ponovembrovych mesiacoch dostala podobu
plurality stranickej Zurnalistiky.

Paradoxnym javom pochopitefého
vyvoja bol fakt, Ze zatial &o v tradi¢nych
stranfckych dennikoch vplyv zakladatefov

klesal, v nowych stranickych dennfkoch bol



FES Analyzy: M k ik médid na Sk

ku - viastnicke pomery a ich vpi na medidinu, politicki a spolodenskd orientéciu médil 5

silny smerom do vnitra redakcie.
Uzko stranicky charakter novjch dennfkov
mal vplyv na (itatelské, ale aj na inzertné
zdzemie. V prvych mesiacoch roku 1990
vznikol dennfk Verejnosti proti nésiliu
(Verejnost), Krestanskodemokratického
hnutia (Slovensky dennik),
Socidlnodemokratickej strany Slovenska
(Ludové noviny), Demokratickej strany (Cas).
Napriek tomu, Ze prakticky vietky existujice
strany mali svoje denniky, vznikol aj dennik
vlady SR (s podtitulom Nezévisly dennfk
obcanov Slovenska) Nérodn4 obroda.
Stranicka Zurnalistika nemala v
podmienkach trhu Ziadnu perspektfvu.
Verejnost, Slovensky dennfk, tudové noviny
a aj Koridor, ktory vznikol neskér ako odpoved
na delenie VPN, postupne zanikli a po ich
pbsobeni zostali straty - spravidia v hodnote
niekolkych desiatok miliénov kordn. Vdaka
predaju nemeckym a rakdskym investorom
sa zachoval len dennik Cas (aj ked so
zmenenym nadzvom Novy &as a nie v stranickej
ale soft-buivdrnej podobe) a N4rodn4
obroda, ktord ale tieZ predla niekofkymi
zmenami majitefov (a vidda sa jej vzdala veas
na to, aby neohrozila jej daldiu existenciu).

Okrem toho, Ze stranicka Zurnalistika

na Gizemf Slovenska vylerpala svoje moZnosti,
tak sa podobne, ako v tom istom ¢ase aj v
daldich postkomunistickych krajinich,
nepriaznivé ekonomické podmienky spojené
s jej vyddvanfm odzrkadiili na raste predajnej
ceny, poklese poltu vytlatkov a tym aj
limitovanej ochote zahrani¢ného kapitalu
vstlpit na na$ trh. Su¢asnd predajné cena
dennikov sta¢i len na pokrytie nékladov na
tla¢ a distribiciu - redakcie samotné %iji zo
slabého inzertného trhu. V roku 1990 na
Slovensku  vychadzali denniky v
jednordzovom dennom néklade 1.500.000
vytlatkovy, v roku 1997 uZ len 600.000 kusov
a tendencia je nadalej klesajlica. Hlavnou
pri¢inou je cena. V roku 1990 stal jeden
wytlatok dennika 1 - 2 K&s. V roku 1998 u? 8
Sk. Kazdé doterajdie zvy3ene ceny malo vplyv
na znfZenie ndkladu vidy asi o 20%. V
krajindch s porovnatelnym poé&tom
obyvatelstva (Ddnsko, Nérsko, Svajtiarsko)
pripada na tisic obyvatefov denne od 350 do
650 vytlatkov dennfka. Na Slovensku sme sa
u? dostali pod ¢fslo 150. V krajindch
Eurdpskej Unie st néklady na vietky formy
reklamy — prepotftané na jedného obyvatela
- 300 USD, na Slovensku len 13 USD.

6  FES Analzy: M: ikacné médis na Slovensku - vi

ke pomery a ich vplyv na medidinu, politickii a spolodenskui orientaciu médif

2. 3 Zmeny vlastnickych
$truktar na trhu
dennikov

Zmeny vlastnickych $truktdr na trhu
slovenskych dennikov sa daju prezentovat na
niekotkych modelovych prikladoch. Prym z
nich st pripady stranfckej tlae. V <ase, ked
vietky politické strany zakladali svoje dennfky,
rokovali zdstupcovia redakcie Pravda o
odkipeni akcil dennika od pbvodného
vydavatela (TK KSS Pravda). Tak, ako sa politici
inych strdn angaZovali pri zakladan{ svojej
stranfckej tlate aby budovali cez médié svoj
vplyv, tak sa vedenie KSS snaZilo o
nadobudnutie nezévislosti svojej pévodnej
tlate s tym istym ciefom — potrebovalo
zachovat svoj mediéiny vplyv a s novymi
redakciami nemohlo pod¢itat. Redaktori
Pravdy odkupili akcie dennika v roku 1990 -
v cene 5.000 korin za kus. Bol to dobry
obchod, lebo dennik mal na Slovensku
najvy33i naklad a aj najlepsich redaktorov -z
tych, ktori mohli oficidine publikovat. Napriek
tomu, Ze si dennik zachoval dobrd drover, a
tak ako sa vieobecne predpokladalo,
uprednostfioval favicové myslienky (a

postkomunistickli Stranu demokratickej

favice), neboli redaktori dalej schopnf
zabezpetit rozvoj vydavatefstva. Preto
zatiatkom roku 1995 vwyhodne predali svoje
akcie Harvardskej investi¢nej spolo&nosti.
LenZe dennik im tymto prestal patrit. Napriek
tomu, Ze Harvardsk4 investi¢nd spolo&nost
mé blizko k Hnutiu za demokratické
Slovensko (a aj vdaka tomu sa dostala k
svojmu majetku), za¢ali noviny informovat o
praktikdch privatizicie a inych politickych
praktikdch - s vynimkou privatizcie
slovenskych mlynov (zdujem spolo¢nosti) a s
istymi obmedzeniami ku kritike Slovenskej
informacnej sluzby (byvaly $éf SIS Ivan Lexa
je synom jedného zo $éfov "harvardov*, €lena
poslednej komunistickej a prvej
postkomunistickej slovenskej viddy -
Vladimira Lexu).

Dal¥fm modelovym prikladom zo
slovenskej medidlnej sféry je dennik Smena.
Pdvodne ho vydéval Socialisticky zvéz
middeZe, po zéniku SZM Fond deti a mlddeze.
Redaktori sa pokusali napodobit model
Pravdy a hfadali aj strategického investora.
Obévali sa moZnosti, Ze vydavatel bude nielen
ovplyviiovat obsah dennfka a persondine
zZloZenie, ale aj "rozpustanie" zisku z vydévania

do Fondu. V prvwy pracovny defi roku 1993



FES Analyzy: M: ialné medid na Sk

ku - viastnicke pomevy a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodenskti onentéciu médit 7

z4stupcovia Fondu detfl a mlddeZe odvolali
$éfredaktora a riaditela dennika Smena. Tito
sprévu boli redakcii ozndmit vtedajsi poslanec
HZDS Viadimir Bajan (dnes DU a starosta
bratislavskej mestskej Casti PetrZalka) a Milan
Sedladek (vtedajsi moderédtor STV, neskér
zmluvny partner STV na wyrobu a vysielanie
reldcie Dobré rdno Slovensko ako aj na
prendjom piatich hodin vysielacieho ¢asu
STV 2). Vdaka tomuto "mocenskému” zékroku
vznikol z iniciatfvy asti redaktorov Smeny bez
akéhokolvek finanéného krytia novy dennik
SME. Krytie dostal aZz neskdér od Prvej
slovenskej investi¢nej spolo¢nosti. Tato
spoloénost spravovala niekolko velmi
uspesnych investi¢nych privatizatnych fondov
a podielovych fondov, svoje akcie mala aj v
mnohych vyznamnych slovenskych a ¢eskych
podnikoch. Tretia vidda Vladimira Metiara
preto nerudila dennik SME (ktory sa stal
" postupne najvyraznej$im slovenskym
opozi¢nym dennfkom), ale rozhodla sa zrusit
Prvi slovenskd investiént spoloénost. Za stéle
vefmi nejasnych okolnosti Ministerstvo
financif vyhlésilo nad touto spolo¢nostou
nutend spravu, ktord prevzala - Harvardskd
investi¢nd spolo¢nost. Denniku SME sa

napriek tomu darilo zvySovat néklad aj vplyv.

Napriek skuto&nosti, Ze mal s tlagiarfiou
Concordia uzavreti zmluvu so Sestmesa¢nou
vypovednou lehotou, dostal vypoved zo dia
na deii. Udajne pre vysoky dlh. Faktom
zostane, Ze mnohé slovenské denniky mali v
tom Case v tej istej tlaiarni omnoho vy3die
dlhy. LenZe stikromnd tlaliaret Concordia
bola vysoko tverovo zataZzend v Slovenskej
sporitelni. Predstavenstvo v nej menovala
vtedajdia vlddna koalfcia a t4 (olividne)
poloZila n62 na krk majitelovi tlagiarne. O tri
dni uZ dennik tlacili v troch réznych
tlatiarfach v dvoch mestdch. To je
pravdepodobne svetovy unikat. Nakoniec sa
redakcii podarilo doviezt z Nemeckej
spolkovej republiky repasovand rota¢ku a
uviest ju do prevddzky v bratislavskej
Petrzalke.

Tretim prikladom je regiondlny dennik
Slovensky vychod. Jeho vydavatelom bola
tiez sikromnd akciovd spolo¢nost, v ktorej
mal va&linu 3éfredaktor Dudan Klinger.
Vydéval dennik, ktory mal vo svojom regiéne
velky vplyv a vbbec nezakryval svoj opozi¢ny
charakter. LenZe v tom istom regiéne zacali
z ni¢oho ni¢ vychddzat aj iné noviny —
provléddne orientovany Lu¢. Mal zanedbatelny

néklad. Napriek tomu si ho mohli dovolit

8  FES Analjzy: A i médid na Sk

ku - viastnicke pornery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolocenskd onentaciu médil

predévat za dve koruny, zatial ¢o Klingerove
noviny boli raz tak drahé. Problém nastal
vtedy, ked najvadSia slovenskd oceliaref,
Vychodoslovenské Zeleziarne Koice, zacali
zaddvat svoju inzerciu len pre Lu&. Aj inf
podnikatelia z okolia Ko3ic zaznamenali
sprévanie sa regiondlneho i celoslovenského
priemyselného giganta a zachovali sa
podobne. Vychodoslovenské noviny sa ocitli
bez inzercie. Dusan Klinger mal dve moZnosti.
Bud noviny vydavat ¢o najdihsie s vedomim,
Ze tak ¢i tak zbankrotuje — a ako ¢lovek, ktory
nemd daleko do ddchodku sa ocitne bez
finan&ného zabezpelenia - alebo noviny
predat a pokusit sa v nich udrZat aspofi aky
taky vplyv. Rozhodol sa pre druhd moZnost.
Va&iinovy podiel od neho kipil jeden z
investi¢nych privatiza¢nych fondov
Vychodoslovenskych Zeleziarni Kodice -
Cassoviainvest. Dusan Klinger, a s nim aj
mnoho redaktorov, vydrzali len niekolko
tyZdfiov. Novi majitelia na jeho miesto
dosadili z&stupcu $éfredaktora dennika Lu¢.
Zakratko noviny zld&ili. Dostali titul Lug,
Vychodoslovenské noviny. Zatiatkom roka
1999 s’ noviny, vdaka finan¢nym problémom

VSZ na predaj.

2.4 Vplyv viastnikov na
ndzorovu orientaciu
dennikov

Podobne ako politické strany pred
novembrom 1989 a po fiom, tak aj novl
majitelia z radov ekonomickych subjektov
nechdpali vyddvanie tlate len ako komerénd
aktivitu s jasnymi pravidlami podnikania, ale
noviny sa pre nich stali nosi¢mi ich ndzorov
a prostriedkom samopropagécie.

Vietky denniky maju svoje tabuizované
témy. V Pravde, v silade s textom
predchédzajdcich riadkov, je tabu privatizacia
slovenskych mlynov, Ivan Lexa — byvaly a
neustéle kritizovany 3¢f tajnej sluzby — mal v
Pravde relativne najlep3iu poziciu. V Préci,
ktord vydéva Konfedercia odborovych
zvizov Slovenskej republiky, nie je moZné
vyhoviet vietkym z takmer p&tdesiatich ¢lenov
odbordrskej centrély a preto neustédle menia
$éfredaktorov tohto dennika. Dennlk Préce v
Ceskej republike uZ zanikol a nepomohlo ani
to, Ze ho odbory predali, v krajindch
postkomunistického bloku neexistuje
odbordrsky dennfk. Praca v Slovenskej
republike, kedysi druhy najsilnej3f dennik, je

u? na hranici rentability. Od novembra 1989



FES Analyzy: A Cné médid na Sk

ku - viastnicke pomery a ich voly na medidinu, politickd a spolocenskii onientéciu médilt 9

klesol néklad dennika zo 150.000 kusov na
40.000. SME sa vyprofiloval ako pravicovy
dennik. V ekonomickej &asti nekritizuje
jedného zo svojich spoluvlastnikov Jozefa
Majského napriek tomu, Ze patri k najva¢3im
neplatitom odvodov do socidlnych fondov
za svojich zamestnancov. Vo vnatropolitickej
¢asti ma prednost Demokratick4 strana, Stala
konferencia ob&ianskeho initititu a ast KDH
- t4, ktord md po volbach na jesed v roku
1998 istd prevahu v Slovenskej demokratickej
koalicii. Ndrodng obroda, dennik, ktory je v
stopercentnom vlastnictve
Vychodoslovenskych Zeleziarni, sa stala
podnikovymi novinami, v ktorom si v ¢ase
krizy tohoto oceliarskeho giganta navzdjom
dopisovali ¢lenovia predstavenstva a dozornej
rady.
Redakcie reSpektuju vplyv vydavateloy,
ktory sa premieta do obsahovej a nédzorovej
orientacie dennikov. $éfredaktori majii tzv.
meneZérske zmluvy, ktoré ich v pripade
odvolania istia vysokym odchodnym a ich
zaviazanost vydavatefovi je podporena
nadstandartnym finanénym ohodnotenim (v
porovnan{ s va¢dinou redakcie). Samotné
redakcie nie st pred vplyvom vydavatelov,

tasto podporovanych 3éfredaktorom

nevystupujicim v tlohe obhajcu redakcie ale
majitefa, chrénené Redakénymi $tatdtmi.
Slovensk( vydavatelia, ktor{ st nau&eni
Standartne podnikat v inych oblastiach, su
ochotni sanovat stratové periodikd len preto,
Ze sa k nim sprévajd serviine. Zarover vedia,
Ze ich v pripade neprijemnosti mediélne
“podporia”.

V roku 1989 pésobilo na Slovensku 20
vydavatelstiev a 5 priamych vydavatelov. V
roku 1997 to bolo viac ako 400 vydavatefov
a vydavatelstiev centrdlne registrovanych
periodik a priblizne 340 vydavatefov
regiondlne registrovanych periodik. Va&ina
z nich viak vydéva len po jednom periodiku.
Tradi¢né vydavatelstvd sa bud'transformovali
na akciové spolognosti (SPN, Zivena), alebo
na spolo¢nosti s ru¢enim obmedzenym
(Préca).

Ani odbornd verejnost dnes nevie v
kazdom pripade s presnostou uréif, kto
vlastni rozhodujici podiel vo vefkych
dennikoch & tyzdenntkoch. Této skutoénost
mnohokrét posliZila tym, ktory za
nedostato¢nou transparentnosfou vlastnictva
médii hfadaju pévod "zasahovania do
vnutornych zéleZitostl Slovenska’. Dnes sa v

podstate iba vydavatelstvo dennika Préca

10 FES Analjzy: Masovok ikadnd médid na Stovensku - viastrkk

pomety a ich vplyv na medidinu, politickd a spok ki o iu médil

netaji tym, Ze vietky jeho akcie vlastnia
odborové zvazy zdruZené v Konfederdcii
odborovych zvdzov SR. AZ do 1. janudra 1995
sa uvédzalo v tird?i Hospodarskych novin, Ze
"HN su stcastou svetovej skupiny vydavatefov
ekonomickej a finanénej tlate, vedenej
americkym Wall Street Journal a nemeckym
Handelsblatt’”. Hoci faktickym majitefom
dennfka N4drodnd obroda je VSZ, ako
vydavatel' je uvedend akciovd spolo¢nost
NOFRA. Této skratka vznikla v Case, ked
majoritnd ast akcii patrila redaktorom
Nérodnej obrody (¢ast NO) a franctizskemu
vydavatefskému domu Hersant (Cast FRA —
ako Francuzi). Majoritnym vydavatefom
dennfka Pravda je Harvardskd investi¢nd
spolo¢nost, no v tirdZi je vydavatefom Perex
a. s. — spolo¢nost, ktoru si zalozili a neskdr
predali redaktori Pravdy. V tiréZi dennika SME
je vydavatel VMV a. s. — skratka by mala
oznatovaf priezviskd podnikatefov Petra
Vajdu, Jozefa Majského a René Vochyana. No
treti z nich k vydavatefom nepatrf — aj ked
jeho V skratke zostalo.

Novinérske organizicie a aj organizicia
vydavatelov  presadzuji, aby sa
transparentnost viastnictva médif stala u nés

samozrejmostou. Predstava je takd, Ze

podobne, ako v krajindch s rozvinutymi
demokratickymi tradiciami, aj u nas by bola
povinnost zverejfiovat v prvom ¢&isle svojho
periodika v novom roku mend a trvaly pobyt
vietkych vlastnikov s podielom vy$3im ako
20%. Prejavom protimonopolného opatrenia
by zarovert mohlo byt zverejnenie vlastnictva
a majetkového podielu v inych masmédidch.
Za rovnako uZito¢né sa daji povaZovat dvahy
o pravidelnom zverejfiovan{ predaného
nékladu periodlk a ich hospodérskych
vysledkoch. Prvd z podmienok -
transparentnost vlastnikov — by sa mala
naplnit v zneni medidlneho zdkona. O
kontrole a zverejfiovani skuto¢nych nékladov
periodik rokuji v stlasnosti zdstupcovia

vydavatefov.



FES Analizy: Mk né média na Sk

ku - viastnicke pormety a ich vplyv na medidinu, politicku a spolodenski onentddiu médif 41

3 Mediilna
legislativa

V roku 1990 sa zacali — edte na péde FZ
{SFR — préce na priprave tzv. tla¢ového
zékona. Po rozdelen{ federdcie predli
kompetencie na ndrodné vlddy. Sdcasnd
verzia je platné od roku 1966 s novelizéciou
v roku 1990: i¥lo o vypustenie (. 4 Ustavy
CSSR (veduca Gloha KSC) a legalizaciu
sukromného vlastnictva v tejto oblasti.

Zatial'poslednd oficidlne zverejnend verzia
ndvrhu medidlneho zédkona mé détum 1. 3.
1996. Je z dielne Ministerstva kultdry. K
zékonu, ktory posudzovali organizécie
novindrov a vydavatelov a prediel
niekotkondsobnym  medzirezortnym
pripomienkovanim, pribudlo 7 strén nového
textu, ktory obsahoval preambulu a 10
novych paragrafov. Bez toho, aby sa tato
verzia opdt konzultovala s organizdciami
novindrov a vydavatelov (¢im bol porudeny
konzultacny Statut obsiahnuty v platnom
masmedidlnom zé&kone), zverejnil
predkladatel tuto verziu v denniku Slovenskd
REPUBLIKA. V spominanom névrhu bolo a je
vymedzenie cenzlry uZie ako v

medzindrodnych dokumentoch, ktorych

signatdrom je aj Slovenskéd republika.
Zverejneny névrh obmedzuje uverejnenie
inform4cif v rémci, ktory stanovuje Eurépsky
dohovor o dodrZiavan( zakladnych fudskych
prév a slobdd a aj Ustava SR. Ustanovenia o
registracii periodickej tla¢e nedodrZiavaju
Ustavni zdsadu o tom, Ze tla¢ nepodlieha
povofovaciemu konaniu. Pokuty v
navrhovanom rozsahu a udefované nie
nezavislym siidom, ale ministerstvom kultary,
moézu pdsobit likvida¢ne. Névrh zédkona
presne nevymedzuje povinnost poskytnat
informécie novindrom — ten, kto ich odmietne
poskytnut musi do 6smych dni iba ozndmit
ddvod. Névrh zdkona obsahuje aj duplicitné
ustanovenia, ktoré riesia iné prdvne normy —
naprikiad o ochrane $tatnych symbolov, 3frenf
fadizmu & rasovej neznd3anlivosti, ochrany
osobnosti atd. St4t nevystupuje ako garant
ustavnych prdv, ale ako ich obmedzovatel.
Predkladatelovi sa podarilo v jednom névrhu
pomiedat prévne a etické problémy
Zurnalistiky.

Absencia kvatitného medidlneho zdkona
umoZfiuje zachovanie vplyvu vydavatelov a
aj $tdtu na sprévanie sa redakcif. V platnom
tlaéovom zdkone neexistuje — v zahrani¢f

uplne $tandartné — ustanovenie o redak&nom

12 FES Analizy: k ikacné médid na Sk

pomery a ich vpiyv na medidinu, pokitickd a spolodenski orientdciy médif

tajomstve. Prvykrét sa stalo siastou nddho
zékonodarstva v prvej CSR. Zrugené bolo vo
vojnovych rokoch a potom opét v rokoch
patdesiatych. Znovuobnovené bolo v roku
1966 a zrudené v roku 1990 - tdajne chybou
pri prepise novelizovaného textu vo
Federdinom zhromazdeni CSFR. V zékone
absentuje aj "klauzula svedomia". Redaktori
nemdZu vydavatefovi alebo 3éfredaktorovi
odmietnut précu na téme, ktord4 sa prie&iich
presvedleniu, ¢o v kone¢nom désledku
umoZfiuje vyvijat natlak na redaktorov.
Okrem neexistencie modernej medidinej
legislativy oslabuje postavenie redakcii vodi
vydavatefom a verejnosti aj absencia Tlatovej
rady SR ako orgédnu etickej samoregulacie
Zurnalistiky. Prvd tlacovd rada v Eurépe vznikla
vo Svédsku v roku 1911. V sttasnosti ich
pocet na naSom kontinente prekro¢il ¢islo 25.
Na ich zloZeni sa spravidla podiefaju
novindrske organizdcie a organizdcie
vydavatelov. V rdmci zachovania nezavislosti
byva financovanie tlatovych rad oddelené od
$tatu (nie je to pravidlo), menovanie ¢lenov
rady je na zéklade dohody zakladatelov (v
niektorych krajindch su volenf parlamentom,
pripadne menovani vlddou alebo

prezidentom).

Na Slovensku zatalo rokovanie o zloZen(
Tlatovej rady v  roku 1996.
V jlili 1998 podpfsali zéstupcovia Stovenského
syndikdtu novindrov (2.500 ¢lenov),
ZdruZenia slovenskych novindrov (1.200
Clenov) a ZdruZenia vydavatelov periodickej
tlate Slovenska (kolektivne ¢&lenstvo
vydavatefov) spolo¢nt dohodu o zaloZeni
Tlacovej rady SR. Bude mat devat ¢lenoy,
kazdéd z organizédcii md prévo
nominovat troch zdstupcov s tym, Ze
s kandidatirou musia sdhlasit vietci
zakladatelia. Na financovani by sa podiefali
len zakladatelia. Rada bude rokovat len o
podnetoch, ktoré by predkladali dotknuté
strany (nie o svojich), jej rozhodnutia budu
povinn{ publikovat vydavatelia a Rada by raz
ro¢ne vydévala svOj zbornik

s rozhodnutiami.



FES Analjzy: komunikadné méels na Sk

cke pomery a ich vplyv na medidinu, politicku a spolodenski onentdciu médil 13

4 Elektronické média

4.1 Vyvoj na trhu
elektronickych médii

Do roku 1989 existovali na Slovensku
Slovensky rozhlas a Slovenskd televizia, obe
ako sudast "Ceskoslovenskych" indtitucif.
Boli to $tdtne organizécie pod silnym
persondlnym aj programovym vplyvom
Komunistickej strany. V roku 1991 sa z nich,
na zéklade zdkona SNR, stali verejnoprévne
indtiticie. Dodnes ale nebol v pariamente
schvdleny zdkon o verejnoprévnych
indtitdcidch - tento termin vtedajsf
zdkonodarcovia len slepo prebrali zo
zahrani¢nej predlohy. Okrem toho, 3tét sa
garancie nad verejnopravnymi elektronickymi
médiami nikdy nevzdal. Vidy existovala v
dvoch formdch. V prvom rade to bolo
prostrednictvom rad (Rada STV a Rozhlasové
rada), v ktorych mali vidy prevahu
zastupcovia politickych stran. Len v prvom
obdobf {rok a pol po schvéleni zdkona) dostali
na poziciach, ktoré patrili politickym strandm,

miesto aj zéstupcovia odbornej verejnosti.

KedZe préve takéto rada odmietla na pokyn
Vladimira Metiara v roku 1992 odvolat
vtedajieho riaditefa STV Maridna Kleisa,
postupoval parlament cestou novelizicie
zakona — a rovnako i po kaZdej daldej zmene
vlddy tak, aby sa zachovala dominancia
momentalnej viddnej koalicie. Rovnakou
cestou postupovala vitaznd moc aj po
parlamentnych volbach v roku 1998. ZloZenie
Rady STV a Rozhlasovej rady redpektuje
vysledok volieb.

Druhou formou pritomnosti $tatu vo
verejnoprdvnych médidch je dotdcia
prostrednictvom 3Statneho rozpo&tu. Vdaka
slabému inzertnému trhu, nedokonalému
zakonu o koncesiondrskych poplatkoch (ktory
umoZfiuje viac ako polovici obyvatefov
poplatky neplatit), ale aj vdaka tomu, Ze sa
précu oboch verejnoprdvnych institdcif
nepodarilo zracionalizovat, su stéle elte
napojené na $tatny rozpodet. Toto prepojenie
l4ka moc k priamemu zasahovaniu do
persondlnych a programovych otézok.

Zdkonom SNR o prevddzkovani
rozhlasového a televizneho vysielania vznikol
na Slovensku duélny systém v tejto oblasti.

Bolo to politické rozhodnutie, pretoZe v tom

14 FES Analjzy: Masovokomunikacné médid na Slovensky -

pomeyy a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodensky orientaciu médif

tase— ako ani dnes — neexistoval na Slovensku
taky inzertny trh, ktory by dovolil v tejto
oblasti primerany rozvoj. Okrem toho
existoval prirodzeny monopol Slovenskych
telekomunikécii (naruseny v roku 1998
uspeSnym pokusom radia TWIST vysielat na
vychodnom Slovensku aj pomocou datového
prenosu signélu).

V stiéasnosti na Slovenskom medidlnom
trhu pdsobia tri televizie s celoplosnym
pokrytim. Verejnoprdvna Slovenska
televizia 3iri svoj program pomocou dvoch
terestridinych okruhov (oba s celoplodnym
pokrytim). Napriek tomu sa na jar 1997, v
snahe demonstrovat pripravenost vysielat
prostrednictvom satelitu, pokusila aj o takéto
vysielanie. Tri dni 3frila svoj satelitny program
nazvany TV Slovakia prostrednictvom
paraboly firmy Telenor. Po protestoch
Slovenskych telekomunikdcif, ktoré nedali k
vysielaniu sdhlas, vysielanie zastavila. Rada
Slovenskej republiky pre rozhlasové a
televizne vysielanie, ktord je jedinym
autoritativnym orgdnom v tejto oblasti
rozhodla, Ze i$lo o nelegdine vysielanie.
Dalou je stikromnd TV Markiza, ktord vysiela
pomocou terestridlnej siete. Satelitnd VTV $iri

svoj signdl predovdetkym prostrednictvom

kadblovych rozvodov. Na vychodnom
Slovensku pdsobf regionéina TV Nasa. Pokisa
sa 0 prepojenie existujicich regiondlnych
stanfc a tym o vznik nového celoplo3ného
okruhu. Rada SR pre rozhlasové a televizne
vysielanie uZ vyslovila s takymto po&inanim
sthlas.

Na medidlnom trhu je momentéine
najsilnejia TV Markiza a to napriek tomu,
Ze nafi vstupila aZ 31. augusta 1996. Vznikla
spojenim drZitefa licencie Markiza Slovakia,
spol. sr. 0. a americkej spolo&nosti CME, ktord
je napriklad majoritnym spolumajitefom TV
Nova v Ceskej republike a dalsich Siestich
televiznych spolo&nost( v Eurépe. Majitelmi
Spolo¢nosti Markiza Slovakia st Pavol Rusko
a Sylvia Volzov4 - Slovenka Zijica v Spolkovej
republike Nemecko. Spolu maju v spolo¢nosti
STS Markiza spol. s . 0. 51 percentny podiel
(CME 49 percent). Od septembra 1998 sa
vedie spor préve o tento podiel medzi
Markizou Slovakia a spolo¢nosfou
GAMATEX, ktord v exekdcii vydraZila jej podiel
v TV Markiza. V tejto kauze existuje niekolko
protichodnych rozhodnutf stdnych orgénov
a kauza edte nie je uzatvorend. Sylvia Volzov4
sa v spore pridala na stranu GAMATEXU.

Napriek kauze, ktord mala a mé zna¢ny ohlas,



FES Analy: komunikathé médi na Siovensu -

ke pomery a ich vpiyv na medidinu, politickti a spolodenski onentdciu médilt 15

je Markiza najsledovanejlou televiznou
stanicou. Jej podiel na trhu (vrdtane
konkurencie ¢eskych a satelitnych TV stanic)
sa dlhodobo pohybuje nad hranicou 50
percent.

Na trhu sikromnych rozhlasovych stanic
p8sobi viac ako dvadsat - zvacia
regionélnych - rédii. Dominuje trojica TWIST,
FUN Rédio a Radio KOLIBA. Vysoky potet —
aj ked' zvad3a Zivoriacich - radii sa podarilo
udrZaf napriek zvy3eniu cien za $irenie signalu
zo strany Slovenskych telekomunikécii o0 70%

(avizované bolo aZ 150% zvy3enie).

4.2 Pokusy o ovplyviliovanie
elektronickych médii

V obdobi rokov 1992-1998 zostala STV
poplatna vldde. A jej servilita a otvorend
propagdcia jednej zo strdn vlddnej koalicie
sa stupfiovala. V roku 1994 pomohol Ivan
Stadtrucker (za vlady Jozefa Moravtika)
vyhrat HZDS volby odvysielanim prispevku o
tom, ako Viadimirovi Meciarovi neumoZnili
volit. Stalo sa tak pocas volebného moratdria.
Jozef Darmo, jeho ndstupca vo funkcii
ustredného riaditefa STV, pokraoval v

programovej genocide STV (definitfvny zédkaz

satirickych rel4cif, oslabenie pévodnej tvorby,
uprednostfiovanie reZimistickych tvorcov) ale
aj odvysielan/m dokumentu Utajenf
svedkovia, vypovedajicom o zavielen(
Michala Kovd¢a ml. do Rakiska. AZ po
svojom odchode z funkcie oznatil
odvysielanie dokumentu za chybu a verejne
sa zafi ospravedinil. Igor Kubi$ v nadpréci
pokraoval. Na Udajnu “Ziadost televiznych
divdkov'’ odvysielal dalsie dve pokracovania
Utajenych svedkov. Publicistika z STV
prakticky vymizia (ni¢ nenahradilo zru$ené
reldcie EKO dalej a Akcent), namiesto
zébavnych a satirickych programov (Apropo
TV, Velery Milana Markovi¢a, Halusky) sa na
obrazovky dostdvala zédbava pre menej
ndro¢né publikum (zdbavné reldcia so
skupinou Senzus). V spravodajstve STV
vysielali prispevky, ktoré sa vyrdbali mimo
budovy tejto de jure verejnoprévnej indtiticie
a existuju indicie o tom, Ze pochédzali z dielne
Slovenskej informa¢nej sluZzby. Na obrazovke
dostévali v spravodajskych relacidch miesto
komentére, ktoré boli propagandistickymi
agitkami v prospech jednej strany.
Profesiondlna Urovel spravodajstva bola
katastrofalna a viacerf medidlni odbornici sa

zhodli na tom, Ze Kubiova propaganda

T s

16 FES Analjay: Masovokomunikadné méci na i

ku - viastnicke pornery a ich viplyv na medidinu, politicku a spolocenskd orientdciu médil

pdsobila kontraproduktivne a prispela k ziému
volebnému

(vofby 1998).

vysledku HZDS

MeneZment STV sa podpisal nielen na
programovej, ale aj na ekonomickej devastacii
verejnopravnej STV. Uzatvoril mnoZstvo
nevyhodnych zmldv o vyrobe programov
(ranné vysielanie je vyrdbané v externom
prostredf), podiefal sa na viacerych
nevyhodnych "koprodukcidch".

Aj v TV Markiza neboli ojedinelé pokusy
o ovplyviiovanie spravodajstva. Paradoxom
hodnym doby zostane, Ze v predvolebnom
obdobf vtedy edte opozi¢ni politici, ktori radi
a lasto hovorili o slobode prejavu, boli s
generalnym riaditefom Pavlom Ruskom
vyjedndvat o svojom zastdpeni v
spravodajskych reldcidch. A tak sa stalo, Ze
na televiznej obrazovke Pavol Kanis ribal
drevo vdovdm po bojovnikoch v SNP a Jozef
Miga3 jazdil a agitoval v Avii. Najviac sa TV
Markiza angaZovala v prospech
novovzniknutej Strany obcianskeho
porozumenia a strany Nase Slovensko.
Prispevky o tychto strandch nemali
spravodajsky, ale propagandisticky charakter,
nekriticky sa v nich presadzoval predseda SOP

Rudolf Schuster. Po¢as majetkového sporu o

Markizu a v ¢ase nepritomnosti Pavla Ruska
zmenila Markiza vysielaciu 3truktdru a v &ase
predvolebného moratdria umoznila politikom
vystupovat na obrazovke s obhajobou tejto
televizie. Rada SR pre rozhlasové a televizne
vysielanie to hodnotila ako porulenie
volebného z4kona a udelila Markize pokutu.

Podfa dvoch — na sebe nezdvislych —
vyskumov predvolebného spravania sa médii
(MEMO a Slovensky syndikat novindrov
v spolupréci s programom Eurépskej Unie
PHARE) bola situécia v pripade rozhlasovych
stanic rozdielna. SRo skondil predvolebnu
kampaf bez pokuty. Napriek tomu bolo
hodnotené ako najkvalitnejsie spravodajstvo
stikromnej rozhlasovej stanice TWIST. Prave
vdaka kvalite spravodajstva bol v minulych
rokoch TWIST zo strany vlddnej moci
vystaveny najsilnej3im Gdtokom. 13. oktdbra
Slovenské telekomunikécie na 25 hodin
odstavili hlavnu vysielaciu frekvenciu rédia.
Dévodom bola tdajne neuhradend faktira
za Sirenie signalu, ktord ale v ase vypnutia
radia uZ uhradend bola. Nezndmi pachatelia
poskodili zariadenie vysielata rédia TWIST na
vrchu Sitno. TaktieZ nezndmi péchatelia
odstrénili parabolu na 3irene signélu TWISTU

na bratislavskom Kamziku. Obe udalosti mali



FES Analyzy: ikacné médid na X -Masmkkepmmryabwplyvmmed!hu,poﬁtkkdaspdoﬂmﬂ(doﬁemédumédi/ 17

za ndsledok dotasné prerudenie vysielania.
V zévere roku 1997 sa radio TWIST opatovne
uchadzalo o pridelenie frekvencie pre
wychodné Slovensko. 28. janudra 1998 mu
Rada SR pre rozhlasové a televizne vysielanie
vyhovela. Minister kultary fvan Hudec
vzépati obvinil radu z manipuldcie
(na rozhodnuti bola uveden4 frekvencia
80.1 MHz, namiesto skuto¢ne pridelenej
88.1 MHz). Va&ina &lenov rady nétlak
ministra Hudeca odmietla a radio TWIST
zatalo z kéty Marovka vysielat do dvoch
tyzdfiov.

18 FES Analyzy: A K ikacné médid na Sk ku - viastnicke pomevy a ich vplyv na medidinu, politickd a spolocenski onentaciu médil

5 Medidlna politika

Po roku 1989 sa medidlna politika
presunula spod vplyvu KSS pod republikové
ministerstva kultdry. Do roku 1992 pretrvéval
pozostatok asymetrického modelu riadenia
verejnoprévnej televizie, ktord mala edte stéle
jeden spolo¢ny "federdlny program', no
napltali ho len intendatiry, nie samotnd
institicia. Pod gesciou federdlnej vlady sa
zadala priprava nového medidlneho zékona.
Na republikovej drovni vznikli uZ v ¢asoch
federdcie zdkony o verejnoprévnych
indtitacidch (STV a SRo) i o prevédzkovani
rozhlasového a televizneho vysielania.

Asymetricky model mediélnej politiky
¢tatu skondil spolu so vznikom dvoch
samostatnych republik. Od 1. janudra 1993
sa na Slovensku podarilo prijat len dve nové
z4konné normy, ktoré maji priamy stvis s
vydévanim tlate alebo rozhlasovym a
televiznym vysielanim. 13lo o novelu zékona
o koncesiondrskych poplatkoch a o zékon,
ktory upravil pésobenie a prdvomoci &enov
Rady SR pre rozhlasové a televizne vysielanie.
Novela, ktord zvydila sumy za vlastnenie
rozhlasového a televizneho prijimaca,

nevyriedila zdkladny problém - problém

neplatitov. Viac platia len ti, ktorf st ochotnf.
V pripade televizie aj rozhlasu sa pomer
neplatiov k platitlom pohybuje v pomere
60:40. V obdobi samostatnych republik sa
realizovali len novelizécie zdkonov o STV a
SRo , a to vidy len v ustanoveniach, ktoré
mali priamy sdvis s kreovanim novych rad —
kedZe bolo v zaujme moci odvolat rady
predchédzajlice.

Do roku 2000 je Slovenskd republika
povinné prijat nové medidlne zdkonodarstvo
tak, aby vyhovovalo podmienkam pre vstup
do Eurépskej unie. Napriek tomu, Ze tito
loha je znéma, zrudilo Ministerstvo kultdry
SR svoj medidlny odbor — napriek tomu, Ze
na zdklade kompeten¢ného zdkona prave
tomuto ministerstvu patri aj problematika
médif. V zdvere roka 1998 edte neexistoval
ani ndvrh na zloZenie Medidlnej rady viady.
Dévod je aj ten, Ze sa vidda SR nezaoberala
touto problematikou a ani neurdila, &i
predsedom rady bude minister kultéry (ako
naprikiad exminister Hudec) alebo
podpredseda vi4dy pre legislativu (tak ako
expodpredsednitka T6thova).

Nové vlédda, ktord v opozicii tvrdo
kritizovala predchodcov za absenciu

medidinej politiky, uprednostnila v prvych



FES Analyzy: M ko kacné médié na Sk

ik pomecyadwpyvnamedﬁhmpoﬂudaspobdemkﬂoﬂenﬁduméﬂ 19

mesiacoch svojho vlddnutia persondine
otézky pred koncepciami. V programovom
vyhldsenf vi4dy sa mediélna oblast spomina
vo véeobecnych &smych riadkoch bez odkazu,
nieto eéte upresnenia krokov v medidinej
oblasti.

Organizdcie novinarov, vydavatefov a aj
odborna verejnost sa pokddaju ziskat
podporu politikov pre prijatie zdkona o
povinnosti poskytovat informécie, ktory by
upravoval tdto dstavni slobodu pre vietkych
obganov, nielen pre novinarov. Je nevyhnutné
prijat novy medidlny (tlatovy) zékon, ktory
by v pripade schvélenia predchédzajiceho
z4kona mohol mat vefmi struénti podobu a
upravoval by pdsobenie tiatenych médii. Pre
buducnost verejnoprdvnych médii je
nevyhnutné prijat zékon o verejnoprévnych
in&titdcidch, tym upravit ich pésobenie,
financovanie a aj kontrolu. Na definfcii
verejnoprévnosti musia byt vybudované nové
z4kony o STV a SRo tak, aby sa pri kreovan{
ich rad re¥pektovalo odporitanie
Parlamentného zhromaZdenia Rady Eurépy,
ktoré vylutuje nominaciu &enov politickymi
stranami. Je nevyhnutné prijat novy zdkon o
prevéadzkovani rozhlasového a televizneho

vysielania, ten by upravoval pbsobnost

a kompetencie rady (dnes to riesi samostatny
zdkon) a zéarovelt by dal rade vatsie
prdvomoci vodi prevéddzkovatefom
rozhlasového a televizneho vysielania. Na
Slovensku neexistuje protikartelovy zakon,
ktory by zakazoval sitasné vlastnenie
rozhodujtcich podielov napriklad v dennfku,
tlalovej agenture a rozhlasovej stanici.
Z&konom nie je stanovend ani povinnost
pravidelne (spravidla raz ro¢ne) zverejfiovat
men4 rozhodujicich akciondrov médii
a ekonomické vysledky. Neexistuje

mechanizmus overovania nakladov periodik.

20 FES Analizy: Masovokomunikatné médid na Sk

ku - viastnicke pomery a ich vplyv na medidinu, politickt a spolocensku onentdciu médif

6 Vyvojové
tendencie

6.1 Moiné tendencie vyvoja
viastnickych pomerov
v tlaéenych médiich

U mnohych vydavatefov bola zretefnd
tendencia vydrZat s vyddvanim svojich
periodik do jesennych parlamentnych volieb
v roku 1998. Zdver roka a prvé mesiace v
roku 1999 budd znamenat vyrazné
preskupovanie sil na trhu tlatenych médii.
Profitovat na tom budid majetkovo silné
skupiny, ktoré budu skupovat podiely na trhu
bud pre seba alebo pre zahrani¢né
vydavateiské domy. Prikladom je spolonost
Horizont Slovakia, ktor4 v zévere roka 1998
odkupila zvy3ok vydavatelstva Concordia
press aj s jeho titulmi (TV Komplet, Lidiak,
...), bulvérny dennik Trhdk, od firmy Donar
kupila moderne zariadené Rédio Koliba s
takmer celoplo$nym pokrytim a boli
zaznamenané jej kontakty aj s osobami
blfzkymi TV Markiza. Vytvorenie podobnej
"ertikalnej" Struktdry, kde jeden majitef viastni

paralelne rézne typy masovokomunika¢nych

a informa&nych médii (tlatené periodika,
rozhlas, televizia) slovenskd legislativa
nezakazuje. Je viac ako pravdepodobné, Ze
po konsolidécii tohto novovytvoreného
mediélneho "komplexu" bude uvaZovat o jeho
lukrativnom predaji pripadnym zahrani¢nym
zdujemcom.

Svoju cenu na trhu zvyduje aj
vydavatelstvo Perex (jeho majitefom si
Harvardské investi¢né fondy, vydéva dennik
Pravda a tyZzdennik Moment). Do
modernizécie a reklamy pre Moment
(pbvodne Nedelnd Pravda) investovali
niekotko desiatok miliénov kordn a na trhu
sa uZ vyskytli informdcie o moZnom predaji.
Vychodoslovenské Zeleziarne zastavili
vyddvanie Nového Korza v Kodiciach a v
sti¢asnosti rokuju o predaji celoslovenského
dennika N4rodnd obroda a regiondlneho
dennfka LUC, ktoré sa ocitli v dihoch.
Tla¢iarensky koncern Dahubiaprint sa na
Slovensku pokusil vybudovat siet krajskych
periodik prostrednictvom vydavatelstva H —
Press, no sief prehrala suboj s tradi¢nymi
regiondlnymi tyzdennikmi. Danubiaprint
dlhodobo zépasi s finan&nymi problémami a
uvaZuje - v prvej etape — o vstupe

zahrani¢ného kapitélu.



FES Analyzy: M: k ikacné médid na Sk

ku - viastnicke pomery a ich vplyv na medk politickys a X iu médilt 21

Z vylu¢ne slovenskych vydavatelskych
subjektov md silnd poziciu na trhu
vydavatelsky dom Plus 7, ktory vydéva okrem
iného tyZdennik Plus 7 dni, mesa&niky
Zdravie, Z&hradkdr, Dobré jedlo, Pekné
byvanie, ... Vydavatelstvo md kvalitné
technické zdzemie a rozrastajlicu sa &itatelskd
zékladu. Bude zaujimavé sledovat, ¢i
majitelia odolaju ldkavym ponukém na predaj
& silnejﬁcim'tlakom konkurencie, ktoré budd
vysledkom skuto€ného vstupu zahrani¢ného
kapitdlu do slovenskych médif. Uspech m4
zatial aj vydavatelstvo VMV, ktoré okrem
dennika SME uZ vydéva aj najtspesnejsi
dennik na vychodnom Slovensku — Korzdr a
regiondlne periodiké v PreSove a Trnave. Na
rozdiel od Danubiaprintu sa VMV nerozhodlo
vytvérat siet novych regiondlnych periodik,
ale kapitdlovo vstupuje do uZ existujucich.
Této cesta mé na Slovensku perspektivu, lebo
v &ase, ked v mnohych regiénoch stipa
nezamestnanost na 20 a viac percent, klesd
aj schopnost miestnych podnikatelov
inzerciou podporovat vydévanie novin. Preto
budd mat regiondlne tyZdenniky $ancu preZit
predovietkym vo velkych vydavatelskych
domoch, ktoré si schopné efektivnejdie

nakupovat inzerciu, ale napriklad aj

tlaciarensky papier, servis tlatovych agentdr,

a pod.

6.2 Moziné tendencie vyvoja
viastnickych pomerov v
sukromnych televiznych
elektronickych médiach

Obe sikromné televizie v Slovenskej
republike sa ocitli v roku 1998 v krize. Dévody,
pre ktoré sa tak stalo, su Uplne rozdielne.

VTV, ktord zadala vysielat 3. 6. 1995
prostrednictvom satelitu EUTELSAT i,
dosiahla v prvom roku sledovanost 5,3
percenta, priom jej signdl mohio sledovat
len 22 percent populécie. Vdaka rozvoju
kéblovych rozvodov toto percento vzréstlo
na 40%, no podiel sledovanosti v zavere roka
1998 dosiahol len 1,6 percenta. Okrem
konkurencie ma na tom podiel mimoriadne
slabé ponuka programoy, v ktorej dominuja
staré a slabé seridly, televizia pridla aj o
vysielacie prdva na priame prenosy z najvy33ej
slovenskej futbalovej sitaZe. Tym sa skondili
aj predstavy o prebudovani VTV na $portovy
program. DIh VTV sa dé dnes len odhadovat
- pravdepodobne sa pohybuje vo vy3ke 800
miliénov kordn. Najvaédimi veritefmi su

Vieobecnd lverovd banka a Slovenské

22 FES Analizy: M

ikacné médié na Slovensk - viastricke pormery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodenskd orentdciu médil

telekomunikdcie (v oboch subjektoch je
majoritnym vlastnikom $tét).

V zévere roka 1998 majitelia VTV rokovali
s predstavitefmi niekolkych zahraniénych
spolognosti o moZnosti odpredaja
obchodnych podielov. Napriek tomu, Ze sa
edte pred rokovanim podarilo dosiahnut
dohody o splétkovych kalend4roch so
Slovenskymi  telekomunikdciami a
ochrannymi autorskymi zvdzmi, ani v jednom
pripade nedospeli zi¢astnené strany k
dohode. Vstup zahrani¢éného subjektu do
VTV staZuju obrovské dlhy a aj slovensk4
legislativa, ktord neumoziiuje zahrani¢nému
podnikatefskému subjektu vlastnit majoritny
podiel v elektronickom médiu.

Od 31. 8. 1996 zalala vysielat prv4
slovenskd siikromnd televizia s terestridlinym
vysielanim — TV Markiza. Zaéala na byvalom
okruhu TA 3, ktory sa pred udelenim licencie
zaviazala na vlastné néklady postupne
skvalitiovat a rozsirovat. Prevadzkovatefom
je spolognost Markiza Slovakia, spol. sr. 0.,
ktord vznikla zmluvou medzi drZitefom
licencie (Slovenska televizna spolo&nost, spol.
s . 0., ktorej majitelia si Pavol Rusko a Sylvia
Volcovd) a zahrani¢nou spolo¢nostou CME

Media Enterprise bve., so sidlom v

Amsterdame. Slovensk4 televizna spolo&nost
vlastni 51 percentny podiel, CME 49 percent.
CME vyvija aktivity v Ceskej republike (TV
Nova), ale aj na izemi Madarska, byvalej NDR
a dal3ich byvalych vychodoeurépskych krajin.
NajvacSie Uspechy dosiahla préve na tzem{
byvalého Cesko-Slovenska. Za $tyri mesiace
roku 1996 dosiahla TV Markiza pri 38
percentnom pokryti Gzemia (tj. asi 83 percent
domdcnosti) priemerny podiel na trhu 46
percent. Po dvoch rokoch tento podiel (pri
dobudovani siete vysiela¢ov na viac ako 92
percent domécnosti) dosiahol az 61 percent.

Dominantné postavenie TV Markiza
viedlo k niektorym programovym a inym
deformécidm. TV Markiza sa v zatiatkoch
formovala ako televizia prisne apoliticka. V
spravodajstve s priklonom k jemnej
bulvérnosti, v z8bave sa dplne vyhybala
politickej satire, zvySok programovej skladby
tvorili programy, ktoré pre svoje stanice
nakupovala CME najma v USA. Ako prvy sa
politickej priazne televizie doZadovali
slovenski politici, argumentovali tym, Ze na
Slovensku musi existovat protivdha vtedy
jednoznacne providdnej Slovenskej televizie.
Markiza sa tejto udlohy ujala. LenZe

generédlnemu riaditefovi TV Markiza ilo aj o




FES Analjay: M k ikacné médid na Slovensku - vk

ke pomery a ich vpyv na

didinu, politickti a spok lentdcu médii 23

osobné politické ambicie. Zacal nekriticky
propagovat novovzniknutd Stranu
obtianskeho porozumenia. Na jej kandidatke
sa ocitli mnohé osoby blizke televizii, medzi
nimi aj jeho manZelka. V tom istom Case
prenikali na verejnost informécie aj o
kontaktoch generéineho riaditefa s osobami,
ktoré mali blizko (alebo priamo patrili) k
organizovanému zlocinu.

V septembri 1998 vnikli do priestorov TV
Markiza (za pomoci vlastnej othranky)
majitelia spoloénosti Gamatex. Tato
spolo¢nost vydraZila ddajny dih Slovenskej
televiznej spolo¢nosti, spol. s . 0., vodi ESPE
tudiu, spol. s r. 0. Pavol Rusko sa mal
zaviazaf, Ze v pripade ziskania licencie, ku
ktorej mu mal pomdct majitef ESPE 3tudia
Silo¥ Pohanka ml., mu zaplati sumu vo vy3ke
niekotkych miliénov DEM. AZ v decembri
1998 stid rozhodol o tom, Ze drazba podielu
v obchodnej spoloZnosti nie je v silade so
zdkonom, no spolo¢nost Gamatex sa
rozhodla podat dovolanie na Najvy33i std SR.

CME zachovala v tomto sdboji neutralny
postoj. Jej jedinym zaujmom bolo nestratit
svoje investicie. Spolo¢nost Gamatex v Case,
ked' nebola riadne zapisand v obchodnom

registri ako majitel’ TV Markiza, rokovala s

niekofkymi zahrani¢nymi zdujemcami o
odkdpeni podielu, ktory ziskala uplatnenim
Udajnej pohladéavky. Podfa tychto pokusov a
aj podla toho, Ze sa majitelia Gamatexu
nepokusali zasahovat do vysielania ani v
predvolebnom obdobl, prevlidda v odbornej
verejnosti ndzor, Ze tejto spolotnosti ide len
o zisk z pripadného predaja. Rada SR pre
rozhlasové a televizne vysielanie vo svojom
stanovisku vysvetlila, Ze bude re3pektovat
rozhodnutia stidov. Medzitym Pavol Rusko
podnikol niekolko krokov, ktoré mohli
smerovat k odobratiu licencie Radou SR pre
rozhlasové a televizne vysielanie (poruenie
tzv. volebného  zdkona, alebo
niekolkondsobné odvysielanie rekiamy na
alkoholické ndpoje, hoci slovenské zakony to
neumo2iujd v Ziadnom vysielacom ¢ase,
takze omyl je vyluceny). Podfa niektorych
zdrojov sa cheel tymito krokmi zbavit CME i
Gamatexu a potom, uZ dplne sdm, ziskat
licenciu novu.

Tieto $pekuldcie sa zatial nepotvrdili, je
viak zrejmé, Ze dalSie spoluZitie CME a STS
bude viac ako komplikované, edte hor3ie st
vztahy medzi dvoma spolumajitefmi STS.
Okrem toho v3etci zamestnanci TV Markiza

mali terminované zmluvy do 31. 12. 1998.

24 _FES Analjay: Masovokomunikaené mécld pa S

ku - viastnicke pomery a ich vy na medidinu, politickii a spolocensku orientaciu médif

Pavol Rusko odakéval, Ze tymto spdsobom sa
bude na zamestnancov lahie vyvijaf tlak, no
po jesennych sporoch mnohf znémi redaktori
vyuZili zmluvy a z televizie Markiza odidli.
Rozhodnutie im ulahdila situdcia v Slovenskej
televizii, kde v novembri 1998 do§ld k vymene
celého vedenia. Je viac ako pravdepodobné,
Ze TV Markiza neodidu len zndme tvére, ale
aj niektoré populdrne reldcie. Okrem toho,
mnohf slovenski herci uz nebudu odk4zanf
len na précu pre TV Markiza, ktord svoje
postavenie vyuZivala a niekolko mesiacovim
nevypldcala honorére. D4 sa olakévat, Ze
postupne s ndrastom konkurencie sa oslabf
pozicia TV Markiza na trhu a politici, pre
ktorych bola tato televizia jedinym médiom
kde mohli vyslovovat svoje nazory, si néjdu aj
iny priestor. Okrem toho nebudid méct nadalej
jednoznalne a nekriticky proteZovat TV
Markiza, ak budd chciet byt politicky

zodpovedn( za ndvrat STV k verejnoprévnosti.

6.3 Moiné tendencie vyvoja
v sikromnych
rozhlasovych médiich

Sukromny sektor v rozhlasovom vysielanf
sa na Slovensku zadal budovat skér ako v
televiznom vysielani. Pbvodnd predstava vidy
hovorila o systéme malych regiondlnych
sikromnych rédif. Nebola viak redlna
predovietkym pre slaby inzertny trh vo
vatiine regiénov a aj preto, Ze Slovensky
rozhlas sa nevzdal svojho celoplo$ného
komeréného vysielania — Rock FM R4dia. V
takejto situdcii nemali malé radid velku Sancu.
Subjekty, ktoré boli ekonomicky silnejsie a
vedeli sa pohybovat aj vo svete politického
lobbyingu postupne — v rozpati rokov 1992-
1998 - vybudovali siet vysielatov s
celoslovenskym, alebo takmer
celoslovenskym pokrytim. Tym sa Radio Twist,
FUN Rédio a Rédio Koliba stali rovnocennou
konkurenciou — dovtedy dominantného —
Slovenského rozhlasu.

Okrem troch najvadsich sikromnych
rozhlasov prevddzkuji nezévisll vysielatelia
daldich dvadsat — zvad¢ia Zivoriacich —
stukromnych regionéinych stanic. Zatial sa

objavili dva pokusy o ziskanie programového




FES Analjzy: M P kainé médid na Sk

ke pomefy a ich vplyv na medidinu, politicky a spolocenskd orientaciu médif 25

& majetkového vplyvu vo vadlej skupine
tychto radii. Prvym bol pokus o zavedenie
programu TWIST Global. Radio TWIST
dod4valo niekotkym regiondlnym staniciam
hotovy blok vysielania (ktory tvoril Cast z ich
celodenného vysielania), na ktory bola
naviazand inzercia. Tento pokus o ndznakové
*siefovanie” sa — predovietkym vdaka obavdm
malych stanic zo vztahu s nepomerne
silnej$fm a vplyvnej$im partnerom — nevydaril,
dnes Zivorf len prostrednictvom niekolkych
programovych typov (napriklad pesnickovd
hitparéda).

Druhym pokusom bolo siefové dodavanie
reklamnych vstupov pre skupinu regionélnych
r&dil. Pokdsila sa o to firma [P Bratislava
{pobotka IP Parf2). Firma mé od roku 1991
zmluvu s STV o exkluzivnom predaji jej
reklamnych ¢asov. Pokus bol, vzhladom na
vyvoj a silu reklamného trhu, predtasny.
Objemy inzercie, ktort bolo IP Bratislava
schopné dodaf, nestalili na postupné
odkupovanie podielov v regiondinych
rédidch. V &ase, ked’ uZ mohla byt 3anca na
uspech tohto projektu, vznikla konkurentné
sief Radio Net, ktord — hoci to nebol jej
prvotny zdmer — imysel IP Bratislava prekazila

definitfvne. V sa&asnosti tdto siet

sprostredkuje inzerciu pre 12 regiondinych

rozhlasovych stanfc.

26 FES Analizy: M: ikacné médid na Sk

ku - viastricke pomery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodensku orientaciu médif

7 Zhrnutie

Po roku 1989 nastali na Slovensku prudké
pohyby v oblasti tlatenych aj elektronickych
médii. Mnohé sa diali Zivelne, boli skér
vysledkom dobrej (¢i pragmatickej) politickej
véle, ako ciefavedomej stratégie. Ani jedna
ponovembrovd slovensk4 vldda sa nepokdsila
o premyslené systémové kroky v medidlne;j
oblasti. Z&kony, ktoré parlamenty prijimali,
mali mnohé duplicitné ustanovenia
(prekryvanie sa zdkonov o prevddzkovan(
rozhlasového a televizneho vysielania s
ustanoveniami zkonov o Slovenskej televizif
a Slovenskom rozhlase). Iné z4kony vlada,
napriek dlhoro¢nému usiliu, nedokazala do
parlamentu predloZit (tzv. tlatovy zdkon).
Naopak, vietky tri viddy Vladimira Metiara
sa pokusali obmedzovat pésobenie médii.
Robili to prostrednictvom zastra$ovania
novindrov, nevy$etrovanim Gtokov na ich
osoby a majetok, ekonomickym nétlakom na
vydavatefov, deformovanim inzertného trhu
(ktory podliehal politickym tlakom),
neprehfadnou privatizdciou najvadsieho
tla¢iarenského kombindtu Danubiaprint i
najvadej distribu¢nej siete — Prvej novinovej
spolo&nosti. S podporou $tétu, alebo fondu

kultdry Pro Slovakia, vznikali & boli

financované periodik4, ktoré mali bud'priamo
providdny obsah (dennik Slovensk4 republika)
alebo ich obsah nab&dal k rasovej
a nérodnostnej nezné3anlivosti (Zmena).

Majetkové pomery v slovenskych
tlatenych médiach sa vyvijali rozdielne oproti
inym postkomunistickym krajindm. Néstup
zahranitného kapitalu bol omnoho menej
razantny a aj menej ispeny. Zasluhu na tom
ma maly trh (najmen3i zo spominanych
krajin), pokles ¢itatefského zdujmu a aj
niektoré deformécie inzertného trhu, kde
nebol prioritny komerény, ale politicky
zéujem. Svoj podiel v dennikoch si zachovali
len firma Rheinisch — Bergische Druckerei und
Verlagsgesellschaft Dusseldorf (Uj $z96),
v Novom ¢ase Gruhner&Jahr, Nemecko, a
v Hospodérskych novindch uZ spomenutd
sucast skupiny vydavatefov ekonomickej
a finan¢nej tlate vedenej americkym Wall
Street Journal a nemeckym Handelsblatt. Nie
je vyluéené, Ze v roku 1999 sa mnohé
subjekty, ktoré prostrednfictvom
vydavatelskych aktivit obhajovali vlastné
ekonomické a politické zdujmy, vratia k
pbvodnej ¢innosti a svoje periodika pondknu
na predaj.

Podobnd situdcia nastéva aj

v elektronickych médiédch. Jedinou



FES Analzy: M ikacnd médis na Slovensku - viastnicke pomery a ich vplyv na medidinu, politickd a spolodenskd orientaciu médil 27

vynimkou méZe byt televizna stanica VTV,
ktord je zataZend dihmi privefmi
znemoZhujlcimi jej predaj. Zahrani¢n{
investori &akajd na sudnu dohru sporu o
Markizu a rozhodnutie Rady SR pre
rozhlasové a televizne vysielanie.

FUN R4dio vzniklo ako rddio so
zahraniénym kapitdlom (Hersant), Radio
Koliba zmenilo — pravdepodobne prechodne
— majitefa (od agentury Donar, cez firmu
Horizont Slovakia, povedie cesta tieZ zrejme
k zahrani¢nému majitefovi), k odbornej
verejnosti uZ prenikli informacie o moZnom
odkupeni podielov Radia Twist.
Prostrednictvom inzercie, & inymi formami,
sa pravdepodobne budii opakovat pokusy o
ziskanie majetkového vplyvu v regiondlnych
radich.

Najneskér v roku 1999 je Slovenskd
republika povinnd prijat novd medidinu
legislatfvu, ktord bude v stlade s prdvnymi
normami Eurépskej tnie. Situdciu neufahuje
absencia jasnej medilnej politiky vlady
Mikuld$a Dzurindu. V programovom
vyhldseni vlady je len osem riadkov o
médidch, chyba ¢o i len zmienka o
legislativnych ulohéch, ktoré v medidinej
oblasti ¢akaju. Do decembra 1998 vldda

nerozhodla o tom, kto bude predsedom jej

mediélnej rady a ani o tom, kto by mal do
nej nominovat ¢lenov. Ministerstvo kultdry
zrudilo svoj medidlny odbor, hoci podfa
kompetenéného zékona patria média préve
do jeho pbsobnosti. Organizécie novindrov
a vydavatelov podporujt prijatie zékona o
povinnosti poskytovat informéacie, nového
medidlneho  zédkona, zdkona o
verejnopravnych indtitdcidch, novelizovaného
zékona o STV a SRo, novelizovaného zékona
o prevaddzkovan{ rozhlasového a televizneho
vysielania, ktorého si¢astou by bola aj iprava
posobenia a prévomoci jej Elenov.
Predmetom zékonnej dpravy ba sa mali stat
aj protikartelové ustanovenia a povinnost
zverejiiovat vlastnicke podiely v médidch a
ich hospodérske vysiedky. Predmetom
dohody medzi vydavatelmi bude overovanie
nékladov periodlk. V roku 1999 by sa mala
naplnit aj u? uzavretd dohoda medzi
Slovenskym syndikdtom novinérov,
ZdruZenim slovenskych novindrov a
Zdruzenim vydavatefov periodickej tlage
Slovenska o vytvoren{ Tlatovej rady Slovenskej
republiky ako organu etickej samoregulacie

médii.

December 1998

3 MEDIA, spol.st. 0.
spracoval:
PhDr. Jé&n Fille
v spolupréci:

Peter Skor#a, Andrej Zmetek

Publikécia nepresia jazykovou upravou



