
SOUTH AFRICA 2013

AFRICAN 
MEDIA
BAROMETER
The first home grown analysis of the 
media landscape in Africa





AFRICAN 
MEDIA
BAROMETER
The first home grown analysis of the 
media landscape in Africa

SOUTH AFRICA 2013



Printing funded by

Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)
fesmedia Africa
Windhoek, Namibia
Tel: +264 (0)61 417500
E-mail: info@fesmedia.org
www.fesmedia-africa.org

© This work is licensed under the Creative Commons’ Attribution-NonCommercial 
- ShareAlike 2.5 Licence. 

ISBN
No. 978 99945 77 08 8

The sale or commercial use of all media published by the Friedrich-
Ebert-Stiftung (FES) and Media Institute of Southern Africa (MISA) is 
prohibited without the written consent of the FES and MISA.

The findings, interpretations and conclusions expressed in this volume do not necessarily reflect the 

views of the Friedrich-Ebert-Stiftung, fesmedia Africa or MISA. fesmedia Africa and MISA do not 

guarantee the accuracy of the data included in this work.



5AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

CONTENT

SUMMARY: 	 07

SECTOR 1: 	 11
Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted.	

SECTOR 2: 	 27
The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

SECTOR 3: 	 45
Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state 
broadcaster is transformed into a truly 
public broadcaster.	

SECTOR 4: 	 57
The media practise high levels of 
professional standards.

WAY FORWARD: 	 70



6 AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The African Media Barometer (AMB)

The African Media Barometer (AMB) is an in-depth and comprehensive 
description and measurement system for national media environments on the 
African continent. Unlike other press surveys or media indices the AMB is a self-
assessment exercise based on home-grown criteria derived from African Protocols 
and Declarations like the Declaration of Principles on Freedom of Expression in 
Africa (2002) by the African Commission for Human and Peoples’ Rights. The 
instrument was jointly developed by fesmedia Africa, the Media Project of the 
Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) in Africa, and the Media Institute of Southern Africa 
(MISA) in 2004.

The African Media Barometer is an analytical exercise to measure the media 
situation in a given country which at the same time serves as a practical lobbying 
tool for media reform. Its results are presented to the public of the respective 
country to push for an improvement of the media situation using the AU-
Declaration and other African standards as benchmarks. The recommendations 
of the AMB-reports are then integrated into the work of the 19 country offices 
of the Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) in sub-Sahara Africa and into the advocacy 
efforts of other local media organisations like the Media Institute of Southern 
Africa.

Methodology and Scoring System 
Every three to four years a panel of 10-12 experts, consisting of at least five 
media practitioners and five representatives from civil society, meets to assess 
the media situation in their own country. For 1½ days they discuss the national 
media environment according to 39 predetermined indicators. The discussion and 
scoring is moderated by an independent consultant who also edits the AMB-
report.

After the discussion of one indicator, panel members allocate their individual 
scores to that respective indicator in an anonymous vote according to the 
following scale:

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator



7AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The sum of all individual indicator scores will be divided by the number of panel 
members to determine the average score for each indicator. These average 
indicator scores are added up to form average sector scores which then make up 
the overall country score.

Outcome  
The final, qualitative report summarizes the general content of the discussion 
and provides the average score for each indicator plus sector scores and overall 
country score. In the report panellists are not quoted by name to protect them 
from possible repercussions. Over time the reports are measuring the media 
development in that particular country and should form the basis for a political 
discussion on media reform. 

In countries where English is not the official language the report is published in 
a bilingual edition.

Implementing the African Media Barometer the offices of the Friedrich-
Ebert-Stiftung (FES) and – in SADC countries the Media Institute of Southern 
Africa (MISA) – only serve as a convener of the panel and as guarantor of the 
methodology. The content of the discussion and the report is owned by the panel 
of local experts and does not represent or reflect the view of FES or MISA. 
In 2009 and again in 2013 the indicators were reviewed, amended, some new 
indicators were added and some were replaced.1

By the end of 2013 the African Media Barometer had been held in 30 African 
countries, in some of them already for the fifth time.

Zoe Titus				    Mareike Le Pelley 		
Regional Director			   Head of fesmedia Africa
Media Institute of Southern Africa	 Friedrich-Ebert-Stiftung 	
Windhoek, Namibia			   Windhoek, Namibia

1	 Consequently, the comparison of some indicators of previous reports is not applicable (n/a) in some instances in 
which the indicator is new or has been amended considerably. Furthermore sector scores are not applicable (n/a) as 
indicators have been moved.



8 AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

See above 30 AMB Countries (2005-2013)

GUINEA

CONGO



9AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

African Media Barometer 
South Africa 2013

Summary

Freedom of expression and of the media are guaranteed in Section 16 of the 
South African Constitution.1 Freedom of expression includes freedom to receive 
or impart information, freedom of artistic creativity, academic freedom and 
freedom of scientific research. However, these freedoms, including those relating 
to the media, are not enforced. Thus, there is no obligation by the State to 
actively promote and enforce these rights. In addition, the limitations to freedom 
of expression are not clearly defined. These two points make the freedom of 
expression environment vulnerable. 

This vulnerability was exposed in May 2012 in the case of a painting titled the 
Spear by artist Brett Murray that depicted South African President Jacob Zuma’s 
exposed genitals. Zuma filed an urgent court application to have the painting – 
and all versions of it – removed from the Goodman Gallery where it was mounted 
and from the website of City Press, the newspaper which first broke the story. 
Zuma claimed the artwork had overstepped the mark and acceptable levels of 
freedom of expression. In addition, the ruling African National Congress (ANC) 
called upon its members and sympathisers to boycott placing advertising in and 
buying the weekly paper. ANC supporters also staged marches on the gallery. 
There seems to be a growing backlash by the ANC to the rightful exercise of free 
expression by individuals in the country.

Although more progressive than other countries in the region, South Africa still 
has some repressive apartheid-era laws on its statute books. These laws, which 
include the National Key Points Act,2 the Defence Act 3 and the Prisons Act,4 have 
the potential to curtail freedom of expression in the country. For instance, the 
National Key Points Act was invoked in early 2013 by the Department of Public 
Works in an attempt to prevent an investigation of the upgrade of President 
Zuma’s homestead Nkandla. 

Since the last AMB in 2010, a Bill threatening freedom of expression in the 
country, the Protection of State Information Bill, has been passed by Parliament in 
April 2013 and is awaiting the signature of the President to become law. The Bill 
faced severe criticism from civil society organisations and after intense lobbying, 
some amendments were made, including the removal of section 49, which 
would have criminalised disclosure of information related to any national security 

1	 South Africa. Constitution of the Republic of South Africa, Act 108 of 1996.
2	 South Africa. National Key Points Act 102 of 1980. 
3	 South Africa. Defence Act, Act 44 of 1957.
4	 South Africa. Prisons, Act 8 of 1959.



10 AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

matter. Despite this, the Bill is still problematic and if signed into law, it will have 
a chilling effect on the operations of the media, as it does not provide a ‘public 
interest defence’ for journalists in possession of classified documents. Journalists 
in possession of such documents could be heavily fined or face imprisonment. In 
addition, there is uncertainty on how the Bill will impact or restrict the existing 
Promotion of Access to Information Act.5 

Despite the above negative developments impacting on freedom of expression, 
South Africa enjoys a diverse media and information environment with the 
existence of numerous newspapers, over a hundred radio stations, a growing 
number of community television stations, an almost 100% mobile phone 
penetration and an increase in Internet access. Talk-radio in particular remains 
a space for rich debates and discussions. However, these information outlets 
still remain an urban phenomenon. Most of the country’s rural and peri-urban 
areas are deprived of media and information due to a mixture of the apartheid 
legacy of exclusion and the nature of the media in South Africa, which is highly 
commercialised and tends to serve narrow and elite interests. The majority of 
local languages are also not reflected in the newspapers, with the majority being 
published in English, Afrikaans and Zulu. Access to computers and Internet 
remains limited in most marginalised communities, and effective use of mobile 
phones is impeded by high tariff costs. Broadband, though getting cheaper due 
to the landing in May 2012 of the West African Cable System (WACS), the fifth 
undersea cable connecting South Africa to the rest of the world, is still reaching 
very few people. Government’s lack of a clear and coherent ICT policy has been 
one of the reasons for slow growth of Internet uptake.

Television broadcast media, though diverse in terms of providing public, 
commercial and community-broadcasting services, is poorly regulated by the 
country’s regulatory board, the Independent Communications Authority of 
South Africa (ICASA). The regulator has failed to ensure diversity in the sector. 
For instance, eTV remains the only commercial free-to-air television station and 
satellite subscription services are dominated by DStv. In terms of fulfilling its role 
as a monitor of local content on public, commercial or community broadcast 
stations to assess whether the stations are adhering to their licence conditions, 
ICASA has mainly failed. The regulator is underfunded and generally lacks capacity 
and, as a result, is not in a position to ensure that broadcasters disseminate a 
diversity of views that broadly represent the public at large. Regulatory oversight 
over the public broadcaster, the SABC, has also been very weak. As a result, 
political interference at the national broadcaster has continued. In March 2013, 
yet another board resigned en masse, the second board to have collapsed within 
five years.

South Africa continues to adhere to high journalistic professionalism, with 
very few cases of unethical or shoddy journalism. Self-censorship and cases of 
corruption are also very rare. The recent threat by the ANC to introduce a statutory 

5	 South Africa. Promotion of Access to Information, Act 2 of 2000.



11AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

media appeals tribunal re-opened the debate on the standard of journalism and 
reporting in the country. The print media sector took it upon itself to introspect 
and came up with a revised and easy to access Press Code in 20126.

 Despite notable professionalism and high levels of investigative journalism, there 
is very little diversity in the media’s coverage of issues. The mainstream media in 
South Africa, dominated by four print media oligopolies, one dominant public 
broadcaster, one commercial free-to-air television and two satellite television 
companies, provide very little space for various marginalised groups like women, 
social movements, community-based organisations and rural people. Women in 
particular are under-reported and under sourced by the mainstream media, despite 
a rise in the number of women in senior editorial and management positions. 
According to the 2011 Global Report on the Status of Women in the Newsroom 
by the International Women’s Media Foundation,7 substantial numbers of women 
are found in the upper-level occupations in the media in South Africa.

The passing by the ANC-dominated parliament of the Protection of State 
Information Bill indicates that the government is increasingly becoming nervous 
around the media. There is concern that lobbying efforts by civic groups are left 
to very few urban groups – mainly the Right2Know Campaign, the Freedom of 
Expression Institute and the “SOS: Support Public Broadcasting” Coalition. There 
is therefore need to upscale advocacy campaigns to enhance public awareness 
and buy-in at the grassroots level.

6	 South African Press Council. 2012. South African Press Code. Available at: http://www.presscouncil.org.za/
ContentPage?code=PRESSCODE 

7	 Available at: http://iwmf.org/pdfs/IWMF-Global-Report.pdf



12 AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013



13

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted.

SECTOR 1: 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201314

SECTOR 1

Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted.

1.1 Freedom of expression, including freedom of the 
media, is guaranteed in the constitution and support-
ed by other pieces of legislation.

The South African Constitution does support freedom of expression under 
Section 16.8 This right is guaranteed and protected, and includes media freedom, 
but these rights are not enforced. One panellist stated:

“The Constitution makes space for these rights to be protected but it does not 
make it an obligation for the State to actively promote and enforce it. Freedom 
of expression may not be infringed upon, but it is also not actively promoted, and 
this makes South Africa vulnerable.”

Another panellist felt that Section 36 of the Constitution, which states that the 
State must promote the spirit of the Constitution and the Bill of Rights, implies 
that the State must enforce these rights.

Section 16 of the Constitution reads:
(1)	 Everyone has the right to freedom of expression, which includes –

(a)	 freedom of the press and other media
(b)	 freedom to receive or impart information or ideas
(c)	 freedom of artistic creativity, and
(d)	 academic freedom and freedom of scientific research.

This right to freedom of expression is limited, however. A limitation clause reads 
as follows:
(2)	 The right in subsection (1) does not extend to –

(a)	 propaganda for war
(b)	 incitement of imminent violence, or
(c)	 advocacy of hatred that is based on race, ethnicity, gender or religion, 

and that constitutes incitement to cause harm.

At the time of the AMB, the Freedom of Expression Institute (FXI) was making 
a submission to Parliament to have the Constitution changed and for Section 
16 to be amended, with a panellist noting that “internal limitation clauses are 
a danger sign for freedom of expression.” Panellists noted with concern that 
even the limitations are not clearly defined, for example what exactly qualifies as 
incitement.

8	 South Africa. Constitution of the Republic of South Africa, Act 108 of 1996.



15

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Section 32 of the Constitution specifically protects the right to access to 
information that is held by the state or held by another person and required for 
the exercise or protection of any rights. The Promotion of Access to Information 
Act9 was to give effect to this right, and panellists termed it “good on paper, but 
not necessarily in practice”.

In May 2012, the commotion over ‘The Spear’, a painting by artist Brett Murray 
depicting the South African President Jacob Zuma’s exposed genitals, showed the 
vulnerability of freedom of expression legislation in South Africa. It highlighted 
the absence of laws that actively promote and protect freedom of expression. 
The painting caused considerable controversy in the country, literally polarising 
the nation. While civil society groups saw it as a sign that freedom of expression 
exists in South Africa, the ruling African National Congress (ANC) said it infringed 
on Zuma’s dignity as an individual and in his capacity as president. The ANC 
ultimately withdrew its case to ban the painting.
  

Scores:

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010: 4.3; 2008: 4.3; 2006: 5.0) 

1.2 The right to freedom of expression is practised and 
citizens, including journalists, are asserting their rights 
without fear.

Generally journalists in South Africa do feel under pressure not to assert their 
rights to express themselves freely as a result of punitive lawsuits or even physical 
threats. 

“If you are seen to be contrary to the status quo, your access to interviews may 
be denied, so there is definitely some degree of self-censorship.”

9	 South Africa. Promotion of Access to Information, Act 2 of 2000.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201316

SECTOR 1

Following the killing of 44 striking miners by police at Marikana in August 2012, 
and the subsequent commission of investigation into the massacre, a number of 
journalists reporting on the subject received threatening phone calls.

The few brave journalists who are tackling government on certain promises it has 
made were noted by the panel, but they are definitely in the minority.

Journalists at the state broadcaster, the South African Broadcasting Corporation 
(SABC), seem particularly fearful to express themselves. They do not want to 
be seen to go against instructions from their bosses, but neither do they want 
to be branded as opposition supporters (i.e. the Democratic Alliance [DA]) and 
unpatriotic by their colleagues.

“It is becoming a culture now. Certain things are just not mentioned.”

A few civil society organisations also feel they cannot express their ideas freely 
without fear. This is especially true of smaller projects that depend on government 
funding.

“They fear that if they speak out and actively campaign for certain controversial 
ideals, they will suffer by being branded opposition supporters, and will thus lose 
out on funding, especially in the health and education sector.”

Very worrying is the comment that even members of parliamentary monitoring 
groups are forewarned not to raise certain issues “because parliament can make 
your lives very difficult”. 

Fears are particularly strong in rural areas where patriarchy plays a very dominant 
role. This was evident during hearings about the Traditional Courts Bill, where 
people did not feel free to express themselves in what is a supposed “participative 
democracy”.

However, the growth in social media appears to be the “game changer” for 
freedom of expression, with citizens commonly speaking their minds. Sometimes, 
however, this happens to an extreme degree and in a thoughtless way, leading 
to possible retribution. Hawks10 spokesman, McIntosh Polela, for example, was 
fired in May 2013 for recklessly publishing on Twitter the previous year: “I trust 
Jub Jub’s supporters gave him a jar of Vaseline to take to prison.” Molemo ‘Jub 
Jub’ Maarohanye, a famous musician, was sentenced to 25 years in prison for 
murdering four schoolchildren while drag racing.
  

10	 The Hawks is a Unit within the Police’s Directorate for Priority Crime Investigations.



17

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.8 (2010: 2.9; 2008: 3.2; 2006: 2.6)

1.3 There are no laws or parts of laws restricting free-
dom of expression such as excessive official secrets or 
libel acts, or laws that unreasonably interfere with the 
responsibilities of media.

South Africa, compared to other countries in the region, is in a better position in 
terms of not having excessive laws that restrict journalistic practise. There are no 
legal requirements to becoming a journalist. There is no criminal defamation act in 
South Africa, or insult laws to the same degree as in other countries: defamation 
is a civil matter.

Section 205 of the Criminal Procedure Act11 can, in theory, compel journalists to 
reveal their sources of confidential information but this is seldom used in practice 
and the judicial system tends to side with journalists in such instances.

However, there remain a vast number of statutes from the apartheid era, which 
can in theory curtail freedom of expression and hamper journalists’ work in 
the name of national security. These include the National Key Points Act,12 the 
Defence Act13 and the Prisons Act.14

The Department of Public Works recently invoked the National Key Points Act 
in an attempt to thwart an investigation in the upgrade of President Zuma’s 
homestead, Nkandla. The act entitles the Minister of Police to arbitrarily declare 
any place a ‘national key point’, deemed vital to national security, and thus where 
rights to freedom of expression and access to information are severely restricted.

11	 South Africa. Criminal Procedure, Act 51 of 1977.
12	 South Africa. National Key Points Act 102 of 1980.
13	 South Africa. Defence Act, Act 44 of 1957.
14	 South Africa. Prisons, Act 8 of 1959.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201318

SECTOR 1

The biggest threat to South African freedom of expression at the moment, 
however, is the Protection of State Information Bill, which has been passed by 
parliament and at the time of the AMB was awaiting the signature of President 
Zuma.15 

Although significant amendments have been made to an earlier bill, following 
lengthy public consultation, there are still significant areas of concern, and state 
interests are still prioritised over transparency and freedom of expression.

If passed, this bill will have a chilling effect on the operations of the media. Journalists 
intentionally accessing classified information or simply being in possession of 
classified documentation can face severe jail terms. There is currently no ‘public 
interest defence’ that would exempt people in possession of such documents from 
being fined or jailed, meaning that using such documents for investigations into 
possible corruption by state officials would be a criminal offence.

Had this bill been passed, it would not have been possible for the media to report 
on what has become known as the ‘Waterkloof saga’, in which a chartered 
aeroplane carrying wedding guests of the politically connected Gupta family was 
permitted to land at the Waterkloof Air Force Base, as such a report could been 
seen as jeopardising state security.

“If this atrocious bill is passed now, South Africa will be entering a very unhealthy 
state.”

“The discourse in the South African media is polarised between ‘us’ and ‘them’, the 
media and the politicians, and the reactions are based on extreme defences, with 
politicians being extremely sensitive to the media being ‘out to get them’… The 
trend in South Africa is to restrict freedom of expression, rather than growing it.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.8 (2010: 4.0; 2008: n/a; 2006: n/a)

15	 Just before the publication of this report (12.09.2013) President Zuma made the decision to send the Protection of 
State Information Bill back to Parliament for amendments. The results of this decision are yet to be seen.



19

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

1.4 The Government makes every effort to honour 
regional and international instruments on freedom of 
expression and freedom of the media.

The South African government has signed and ratified all regional and international 
instruments of freedom of expression and freedom of the media, but some of 
the provisions contained in these instruments have not been incorporated into 
domestic law and the country falls short in practice. 

This includes the Declaration of Principles on Freedom of Expression, adopted 
by the African Commission on Human and People’s Rights in 2002.16 The above 
declaration makes it clear that state broadcasters must be transformed into public 
broadcasters, but the SABC is clearly still a tool of the state, with a politically 
appointed board. The government signs these declarations because as one 
panellist noted,

“The South African government is highly concerned with being seen to be doing 
the right thing.”

Nkosazana Dlamini-Zuma’s appointment to the African Union chair was mentioned 
as potentially having a positive effect in this regard, but there is great cause for 
concern as she banned foreign diplomats and non-governmental organisations at 
the AU summit in December 2012.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.8 (2010: 2.9; 2008: n/a; 2006: n/a)

16	 Available at: http://www.refworld.org/docid/4753d3a40.html



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201320

SECTOR 1

1.5 Print publications are not required to obtain 
permission to publish from state authorities.

Print publications are not required to obtain permission from state authorities to 
publish.

“In this regard, we are world-class. We can set up a rag in any corner of town.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 5.0 (2010: 4.9; 2008: n/a; 2006: n/a)

1.6 Confidential sources of information are protected 
by law and/or the courts.

Although no law in South Africa guarantees journalists’ confidentiality of sources, 
in practice journalistic sources are well-protected by the courts. This is despite 
the existence of Section 205 of the Criminal Procedure Act,17 which empowers 
courts to imprison anyone who refuses to give information relating to a criminal 
investigation. Anyone can be subpoenaed by a court to produce evidence, not 
just confidential sources, relating to a crime. Despite pressure from the South 
African National Editor’s Forum and agreement by the state that it would amend 
this section, no such amendment has been made.

Panellists noted that although courts tend to protect journalists, there are other 
ways in which their confidential sources may be undermined, such as the practice 
of public officials confiscating equipment, including cameras, as happened in 
May 2013 when a Home Affairs official attempted to delete photographs from a 
journalist’s camera.

17	 South Africa. Criminal Procedure, Act 51 of 1977.



21

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Mention was also made of Green Hornet,18 a tool that journalists can use to 
protect their sources but still access information electronically. It makes the source 
of the document untraceable, “a technological version of the brown envelope”.19 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.0 (2010: 3.7; 2008: 1.6; 2006: 1.1) 

1.7 Public information is easily accessible, guaranteed 
by law, to all citizens.

South Africa does have the Promotion of Access to Information Act (PAIA),20 
which legally guarantees all citizens the right to access of information, although 
this is not enforced. Of concern is the Protection of State Information Bill, which, 
if passed, may undermine people’s access to certain kinds of information, in the 
name of national security. PAIA does make it a right that public information be 
made available, except if it is to be used for litigation purposes, which does limit 
people’s access to information somewhat. The Act also covers private information.

“On paper, PAIA is very good, but in practice it can be terrible.”

Also, even though legally one is allowed to apply for such information from 
a government department, it is not always a simple process and can take a 
minimum of three months. If such information is denied, one can go the very 
costly legal route. Sometimes government departments have also been known to 
refuse to divulge certain information. The National Department of Education was 
a cited example, with their recent refusal to release a report on learner transport 
and a registrar of learner needs. 

The ‘Zuma Spy Tapes’ scandal21 is another case in point and is one of three 

18	 Green Hornet is a user-friendly tool for African journalists to protect whistleblowers.
19	 It should be made clear that in this context ‘brown envelope’ does not refer to a bribe or corruption, but an 

anonymous ‘tip off’ of information to the media, for example from a whistle-blower.
20	 South Africa. Promotion of Access to Information, Act 2 of 2000.
21	 The ‘Zuma Spy Tapes’ refers to recordings of intercepted phone conversations related to fraud and corruption 

charges against President Jacob Zuma. The tapes were used by the National Prosecuting Authority (NPA) to drop the 
charges of corruption against Zuma, but the NPA refused to release the tapes to the public. In a case brought by the 
opposition party, the Democratic Alliance, on 23 August 2013, the High Court ordered the NPA to submit a copy of 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201322

SECTOR 1

court rulings against the presidency about making certain information available. 
However he has refused to abide by all of these rulings, claiming these were 
opposition plots designed to destroy him.

In addition, once journalists or civilians have access even to non-controversial 
information, they are told it is proprietary information and is not to be used 
commercially, and may only be used in the form in which it has been given. Also, 
this raw data is often presented in an unusable way that cannot be properly 
analysed – i.e. it is in PDF form, not in Excel spreadsheet form - which limits how 
citizens or members of the public can use it. An example was made of the South 
African National Census of 2011, which was paid for with taxpayers’ money, but 
which is not provided to people in a form in which they can use it for practical 
research purposes.

There are steps being taken to try to improve the situation of accessing publicly 
held data. A local version of the international organisation ‘Hacks/Hackers’, a 
forum for journalists and information technology developers, holds training 
sessions related to accessing data and learning how to ‘torture’ it for required 
information. The University of Cape Town’s ‘Datafirst’ project enables people to 
search for data from various African socioeconomic surveys, and which is looking 
at improving access to the National Census. It is also involved in training African 
data managers to enable better data curation on the continent.

The South African History Archives, an independent human rights archive, offers 
a little-known free service to access publicly held information. This is done as 
a public service and requests can be made for various types of information, 
although it can take time for such information to become available.

Whistle-blowers are legally protected by the Protected Disclosures Act.22 However, 
if the Protection of State Information Bill is passed it its current form, whistle-
blowers who disclose classified documents to reveal corruption, for example, 
could be prosecuted for espionage.

the tapes with the registrar of the court within five days. Lawyers representing the President have appealed the High 
Court decision.

22	 South Africa. Protected Disclosures, Act 26 of 2000.



23

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.6 (2010: 2.7; 2008: 2.3; 2006: 2.7)

1.8 Websites, blogs and other digital platforms are not 
required to register with, or obtain permission from, 
state authorities.

Websites, blogs and other digital platforms do not need to register with or obtain 
permission from the state; they need only register with a specific domain. The 
.za Domain Name Authority falls under the Electronic Communications and 
Transactions (ECT) Act,23 but this is merely a regulatory body run by technically 
minded people who are appointed by government. At a higher level, Internet 
service providers need to meet certain requirements to be registered with the 
state to operate their businesses.    

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.7 (2010: 5.0; 2008: n/a; 2006: n/a)

23	 South Africa. Electronic Communications and Transactions Act, 25 of 2002.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201324

SECTOR 1

1.9 The state does not seek to block or filter internet 
content unless in accordance with laws that provide 
for restrictions that serve a legitimate interest and are 
necessary in a democratic society, and which are ap-
plied by independent courts.

The State does not seek to filter or block internet content, although courts have 
been known to take action after the fact if such content amounts to hate speech, 
defamation, etc. The Department of Home Affairs is still working on a bill with 
the supposed aim of banning child pornography on the internet, but this has 
been criticised for being too broad and thus limiting internet freedom in general.   

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 5.0 (2010: n/a; 2008: n/a; 2006: n/a)

1.10 Civil society in general and media lobby groups 
actively advance the cause of media freedom.

There are numerous civil society and media lobby groups in South Africa, which 
have been doing good work in the area of promoting media freedom.

The Right2Know campaign has been especially active in challenging what it 
terms the unconstitutional aspects of the Protection to State Information Bill (the 
infamously dubbed ‘Secrecy Bill’). It has campaigned vigorously for amendments 
to be made to it, some of which were enacted, but more needs to be done 
in this regard as the bill in its current form still threatens journalists’ right to 
freedom of expression. At the time of the AMB, the bill was waiting for the 
decision of President Zuma either to sign it into law, or to return it to parliament 
for reconsideration and further amendments.24 

24	 Just before the publication of this report (12.09.2013) President Zuma made the decision to send the Protection of 
State Information Bill back to Parliament for amendments. The results of this decision are yet to be seen.



25

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

There are many civil society and media lobby groups in the country, although 
not all are very active, and most are based in urban areas. Very little vigorous 
campaigning is ever conducted in rural or remote areas, and as such a large 
section of the population is not aware of these issues and how such issues can 
impact them. Mention was made that, apart from the Right2Know campaign, 
there was virtually no activity around World Press Freedom Day on May 3, 2013. 
Many of the Right2Know campaigns are also centred solely in Cape Town in the 
Western Cape.

“On a policy and legislative level, various lobby groups are very active and 
effective in effecting changes, but the people on the ground still do not see media 
freedom as an issue relevant to them. There is a limited understanding in society 
of what the laws and issues are that undermine media freedom and freedom of 
expression.”

Positive mention was made of the Committee to Protect Journalists (CPJ), 
which is an independent, non-profit organisation that works to safeguard press 
freedom worldwide. Since April 2013, the international organisation has had a 
base in Cape Town, South Africa, with Sue Valentine appointed as CPJ’s Africa 
programme co-ordinator.

Print and Digital Media South Africa (PDMSA), an umbrella body incorporating 
print and digital media in the country, which joined forces with the South 
African National Editors’ Forum (Sanef) was vocal about resolutions made at the 
ANC’s conference in Polokwane in 2007 to institute a statutory media appeals 
tribunal, which was seen as an attempt to muzzle the press. PDMSA and Sanef 
subsequently formed the Press Freedom Commission in 2012, showing the 
industry was prepared to regulate itself properly, and thus staving off the ANC 
proposal.

“The publicity around this was good as it got people talking. The final report also 
made tangible suggestions on how the media should be regulated.”

In 2010, the SOS (Save our SABC/Support Public Broadcasting Coalition), with 
support from a host of media lobbying groups and unions, joined forces to 
reject elements of the Public Service Broadcast Bill. If passed, this bill would 
have had serious implications for community media, while also undermining 
the independence of broadcasters and forcing them to serve the developmental 
goals of the Republic. It would also have undermined both ICASA’s (Independent 
Communications Authority of South Africa) independence and its oversight role 
in relation to the SABC. As a result of this lobbying, the bill was withdrawn.

The SOS campaign is supported by the Alternative Information Development 
Centre (AIDC), the Broadcast, Electronic Media and Allied Workers Union 
(BEMAWU), the Congress of South African Trade Unions (COSATU), the 
Documentary Filmmakers Association, the Ecumenical Services for Social and 
Economic Transformation (ESSET), Idasa (an African Democracy Institute), the 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201326

SECTOR 1

Freedom of Expression Institute (FXI), the Freedom of Expression Network (FXN), 
the Independent Producers Organisation(IPO), the Institute for the Advancement 
of Journalism (IAJ), Media Monitoring Africa (MMA), the South African Screen 
Federation (SASFED), MISA South Africa (the South African National Chapter 
of the Media Institute of Southern Africa), the National Community Radio 
Forum, the National Consumer Forum, the South African Non-Governmental 
Organisation Network (SANGONET), the South African History Archives (SAHA), 
the TAC (Treatment Action Campaign), Workers World Media Productions and 
the Writers Guild of South Africa.

Unfortunately, media houses are reluctant to work with the SOS campaign for fear 
of being seen to be adversary to the state, and thus losing out on state advertising 
or other support. Because local media houses won’t fund such campaigns, NGOs 
become increasingly reliant on international funding.

“There is a strong sense that the ANC is countering media freedom efforts. The 
party is sending a very hostile message in this regard… Thankfully there are so 
many active lobby groups, which tackle these issues. Without them, we would 
have lost so many battles, because journalists themselves are a fragmented bunch 
and don’t carry these issues forward themselves … the Broadcasting Regulatory 
Framework would be unrecognisable if it wasn’t for efforts from civil society 
organisations, such as Media Monitoring Africa.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010: 3.5; 2008: 3.9; 2006: 2.7)



27

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

1.11 Media legislation evolves from meaningful con-
sultations among state institutions, citizens and inter-
est groups.

Panellists agreed that in reality the government does not want meaningful 
consultation with its citizens about media legislation, even though it goes through 
the motions as if it does, and sometimes bills are rushed through without the 
necessary stakeholder input.

“With the information and communication technology (ICT) policy review 
process, it all looked good in principle and government appeared to be seeking 
relevant input from stakeholders. But not one word was mentioned about public 
broadcasters or independent regulation in the resulting document.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.2 (2010: 2.5; 2008: n/a; 2006: n/a)

Average score for sector 1:	 3.7



AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 201328

SECTOR 1



SECTOR 2

29AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

SECTOR 2: 



30

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

2.1 A wide range of sources of information (print, 
broadcasting, internet, mobile phones) is accessible 
and affordable to citizens. 

Television
There are three free-to-air state TV channels: SABC 1, 2, and 3. There is the 
commercial free-to-air channel, etv; eNCA (eNews Channel Africa); DStv, a multi-
channel subscription digital TV pay service; and multi-channel Top TV, the new kid 
on the digital subscription block, which is struggling to survive.25 

There are also a number of community TV stations in the country. Soweto TV was 
the first to receive a one-year licence in 2007. It is available on the DStv platform, 
which also supports fellow community TV stations Tshwane TV, Bay TV and 1KZN. 
By September 2013, Cape Town Television would also be added to the satellite 
service, giving the stations a wider national platform than its current free-to-air 
signal allows.

Radio
The SABC is a big player in the national radio market and owns 5fm, Metro 
FM, SAfm, Radio Sonder Grense, Radio 2000, Good Hope FM, Lotus FM and 
the largely local language broadcast services Ukhozi FM, Umhlobo Wenene FM, 
Motsweding FM, Lesedi FM, Thobela FM, Munghana-Lonene FM, Ohalaphala FM, 
Tru FM, Ikwekwezi FM and Ligwalagwala FM. The SABC claims to reach 94% of 
South Africans through its television and radio stations.

“There may be many radio stations broadcasting in indigenous languages but the 
content that they broadcast is a concern. The programming is not geared towards 
issues of transformation, development or gender.”

Primedia owns a number of commercial radio stations, including 702 Talk Radio, 
94.7 Highveld Stereo, Kaya FM 95.9, 567 Cape Talk, and partly owns 94.5 Kfm. 
There are at least another 11 private commercial radio stations, with various/
mixed ownership structures. PowerFM is the latest, privately owned talk show 
radio station to go on air, competing directly with 702.

There are about 145 community radio stations licensed in the country, an increase 
from 96 in 2012, and about 120 are on air and operational. Community radio 

25	  Before the time of AMB publication, the launch of the Gupta-owned ANN7 news channel also took place in August 
2013, with considerable mishaps, see more at: http://www.timeslive.co.za/entertainment/2013/08/23/the-gupta-
goofs-ann7-news-channel-fumbles-through-launch.



SECTOR 2

31AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

is accessed by an estimated 18, 6 million listeners a week, according to www.
southafrica.info. 

Print
Audit Bureau of Circulations figures for October 2012 notes there are 22 daily 
newspapers in South Africa. In 2010, there were 21, with the latest addition 
to the fold being the nationally distributed New Age. Published by TNA Media, 
which is owned by the controversial and politically well-connected Gupta family, 
it includes a high proportion of government advertising compared to other daily 
newspapers. 

Most of the other daily newspapers are owned by four big players: Independent, 
the Times Media Group (TMG, formerly Avusa), Media24 and Caxton. Andrew 
Bonamour, has been the new Chief Executive Officer of TMG since January 2013, 
while the Mvelaphanda Group took control of Avusa, transforming in into TMG, 
in September 2012.

TMG owns the Daily Dispatch, Business Day, the Sowetan, The Herald, Times and 
the Sunday Times. Media24 owns City Press, Volksblad, Die Burger, Kaap Son, 
Daily Sun, Beeld and Witness.

In mid-2013, the Independent news group was sold by the Irish O’Reilly family 
to the politically well-connected Sekunjalo consortium in South Africa headed 
by Iqbal Survé. The Independent Group owns the Cape Times, the Cape Argus, 
the Daily Voice, The Mercury, the Daily News, Osolezwe, The Star, Diamond 
Fields Advertiser and the Pretoria News. The Star Africa is a new English edition 
launched in 2012.

Caxton, which owns a number of local newspapers, also owns The Citizen, a daily 
national newspaper.

The main weekend newspapers are also owned predominantly by these two 
groups: The Independent (Sunday Independent, Weekend Argus, Independent 
on Saturday, Osolezwe ngeSonto, Post, Sunday Tribune, Saturday Star), and TMG 
(the biggest selling Sunday Times, Sunday World and Weekend Post). Media24 
is also a major player in the weekend newspaper market and owns City Press, 
Rapport, Soccer Laduma, the relatively new Sondag, Saturday Sun, Volksblad 
Saterdag, Die Burger, Son Op Sondag and Naweek Beeld). Mandla-Matla owns 
the two Zulu-language weeklies, Ilanga and Ilanga Langesonto, while M&G 
Media owns the Mail & Guardian.

Most, if not all, of the newspapers and magazines – especially those owned 
by TMG, Independent and Media24 – have a strong online presence. The Daily 
Maverick is an online-only newspaper launched in 2009, and which has fast 
become a staple for newshounds. In April 2013, eNews Channel Africa (eNCA), a 
satellite channel within the DStv bouquet, launched a multi-media news website. 
Eyewitness News (ewn.co.za), which began as a shared newsgathering sub-



32

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

company within the Primedia radio stable, has developed into a fully-fledged 
online news site.

Currently there are no online African language newspapers. However, since 
October 2012, UCT journalism lecturer Unathi Kondile decided to tweet only in 
isiXhosa in a fight to mainstream African languages, and to encourage micro 
blogging and the sharing of information in people’s home languages. 

“The level of conversation in indigenous languages across social networks, dealing 
with conceptual issues and news, is incredible. Apart from Unathi, there are many 
others who are helping to revive African languages and news reporting. Ordinary 
young people are using Blackberry Messenger (BBM), Facebook, Mxit and Twitter 
to create small stories from their areas, some of which go viral and are picked up 
by the mainstream media. Social media is proving to be a very powerful tool.”

The print versions of daily and weekly newspapers are mostly available in the 
country’s big cities, and most are published in English. An initiative to encourage 
the growth of both vernacular language and English literacy is the Nal’ibali 
bilingual newspaper supplements, which are published in English and isiZulu, or 
English and isiXhosa, depending on the area of distribution. These supplements 
are inserted in The Times (KwaZulu-Natal, Gauteng and Western Cape), the 
Herald and the Daily Dispatch (Eastern Cape), while almost a million of these 
supplements are distributed directly to reading clubs, community organisations, 
libraries and schools. Nal’ibali means ‘here’s the story’ in isiXhosa and it includes 
stories, literacy activities and reading club tips and support.

“The newspaper market has been hit hard by declining circulation. Cover prices 
have had to increase but newsrooms are being decimated as management seeks 
to cut costs, meaning that fewer people have to do more work. As a result the 
quality of newspaper content is clearly dropping too.”

As a result of cost cutting, the Sunday Times withdrew its Zulu edition, the Express, 
in April 2013. As a means of saving money, some newspaper houses have looked 
at sharing resources. The Independent Group, for example, began using a national 
pool of sub-editors for all its publications in 2011. By 2013, this pool had shrunk. 
Rapport and Beeld are investigating combining their newsrooms to save on costs.

There are 28 weekly newspapers, two up from 2010 and the magazine market has 
shrunk in 2010 from 655 to 600. The number of community/local newspapers and 
magazines, however, has grown in the past three years from 470 to 480.

Government distributes money generated from the state and through the 
contributions of media houses to support the media through, the Media 
Development and Diversity Agency (MDDA), which falls under the Office of the 
Presidency. Panellists were aware that many community radio and television stations 
received financial support to get studios up and running and to pay for programme 
production, but how the MDDA supports print publications was not clear. 



SECTOR 2

33AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

According to the South Africa Media Facts 2013 report, 20.9% of the population 
has access to the internet, although only 10.1% have household access. 
Some 96% of the population aged 15+ of 43,9 million has access to mobile 
telecommunications. In May 2012, the West African Cable System (WACS), the 
fifth undersea cable system to connect South Africa to the rest of the world, came 
on stream. The South Atlantic Express cable (SAEx), connecting South Africa and 
Angola to Brazil, was expected to be operational by June 2013, further leading 
to reduced costs and greater access to broadband for South Africans. Currently, 
the vast majority of South Africans do not have access to broadband, especially 
those living in rural areas.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.4 (2010: 2.2; 2008: 3.4; 2006: 2.8)

2.2 Citizens’ access to domestic and international me-
dia sources is not restricted by state authorities.

The state does not legally restrict citizens’ access to domestic and international 
media sources.

“While government does not overtly restrict such access, I do feel that it is not 
actively rolling out internet access across the country to the degree that it should. 
Most South Africans still do not have access to broadband technology and those 
who can afford the small DStv package, in the middle LSMs, still don’t get access 
to Sky News, for example.”

“Freedom of expression must extend to the means of communications 
infrastructure. Private, wealthy people have multiple access to international and 
local news, but in rural areas there is virtually no such access. While the state does 
not pose legal restrictions to such media sources, in South Africa we have some 
of the highest cell phone data costs, which do result in a restriction of access.”



34

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.1 (2010: 4.8; 2008: 5.0; 2006: 4.8)  

2.3 The editorial independence of print media pub-
lished by a public authority is protected adequately 
against undue political interference.

There are no major mainstream daily or weekly newspapers published by the 
state, although there is a growing trend for municipalities, such as in Cape 
Town, to produce their own newspapers. Some panellists criticised them for this, 
saying that the publications are for the municipalities’ own purposes, but they 
are attracting commercial advertising and thus competing unfairly with private, 
commercial and community publications.

The Government Communication and Information System (GCIS) department 
publishes a state-funded, monthly tabloid newspaper called Vuk’uzenzele, which 
is isiXhosa, for ‘Don’t wait for others! Get up and do it for yourself!’. It has a 
print run of 1, 7 million copies and is distributed largely door-to-door in deep 
rural, rural and peri-urban areas. It is published mostly in English, but also in all 
the official languages, with a Braille version for the visually impaired. There is 
also a government news agency online called the SA Government News Agency 
(formerly known as BuaNews), which, like the Vuk’uzenzele tabloid above, 
publishes news and information about government programmes, focusing on 
education, safety and security, health, job security and rural development. 

“There is definitely no editorial independence, and no attempt even at such 
independence, with any of these publications        



SECTOR 2

35AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.2 (2010: n/a; 2008: n/a; 2006: n/a)

2.4 Transparency of ownership of media houses in 
print/broadcasting is guaranteed by law and enforced.

Under the Electronic Communications Act’s broadcasting licence regulations,26  
broadcasters are required to be open and transparent about their ownership. 
This is guaranteed by law and enforced through the regulator, the Independent 
Communications Authority of South Africa (ICASA). However, in terms of print 
media, discerning ownership is not at all transparent.

Mention was made of Print Media South Africa (now the Print and Digital Media 
South Africa, or PDMSA) coming under pressure from the government to regulate 
the sector better for this lack of transparency.

PDMSA is a non-profit, voluntary association that brings together members of 
the print and digital media in South Africa. Its members include the Times Media 
Group, Caxton & CTP, Independent Newspapers, Media24, the M&G Media and 
the Association of Independent Publishers.

The recent buy-out of the Independent Newspaper Group by a consortium called 
Sekunjalo Independent Media (SIM) is a case in point when it comes to the lack 
of transparency of print media owners. At the time of the AMB, panellists did not 
know who or what Sekunjalo represented but there were many rumours relating 
to politically connected individuals and companies, as well as part-ownership by 
a labour union.27 

While all take-overs and mergers are checked by the Competition Commission, 
which looks at any possible cross-ownership as well as whom the shareholders 
are, this information is not revealed to the public. The Competition Commission 
looks at it purely from a concentration point of view and not in relation to political 
interference.

26	 South Africa. Electronic Communications and Transactions Act, 25 of 2002.
27	 In June 2013, Sekunjalo Independent Media revealed a list of its shareholders.



36

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.2 (2010: n/a; 2008: n/a; 2006: n/a)

2.5 Adequate competition legislation/regulation seeks 
to prevent media concentration and monopolies.

There is no special legislation or regulation that addresses the ownership of print 
media, and it is only general competition law which governs this. However there 
is statutory regulation of cross-media ownership, which is ownership or control of 
both print and broadcast media. The Electronic Communications Act28 provides 
that if a company controls a newspaper, the same company can control one 
television station or one radio station, but not all three.

Further, the Electronic Communications Act restricts one owner from having two 
free-to-air commercial television stations. In terms of radio stations there is more 
leeway and single owners are limited to two FM and two AM commercial radio 
stations, although not in overlapping coverage areas.

Panellists felt that ICASA (Independent Communications Authority of South 
Africa) and the related legislation fared very poorly in terms of creating a 
competitive environment, with alternative voices. The commercial television 
market is dominated by the Multichoice Group through its DStv satellite and 
M-Net terrestrial offerings, and “it is very difficult for new entrants to participate 
in the subscription television industry”.

In the past fifteen years, ICASA has licensed only one free-to-air commercial 
television player: etv. Also, as a matter of policy, it has refused to licence any 
national commercial radio stations, limiting commercial radio stations have to 
broadcast to specific regional centres. Note that there are however two SABC 
national public-commercial radio stations – Metro FM and 5FM.

As such, “it appears as though ICASA is protecting the SABC, which remains 
dominant nationally in both television and radio, thus limiting alternative voices 
and indicating a lack of commitment to diversity in the sector.”

28	 South Africa. Electronic Communications and Transactions Act, 25 of 2002.



SECTOR 2

37AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.5 (2010: 2.6; 2008: 4.7; 2006: 3.0)

2.6 Government promotes a diverse media landscape 
with economically sustainable and independent media 
outlets.

The Media Development and Diversity Agency (MDDA) Act sets out to promote 
a diverse media landscape, with a strong focus on community media, especially 
radio.

Panellists agreed that the government helps to establish community media, but it 
does not sufficiently promote the economic sustainability of independent media, 
especially in the community print sector.

“The MDDA helps these publications get going but its support is finite. Expectations 
are raised and then the money is withdrawn and the project collapses.”

To assist community radio stations financially, this sector has been lobbying the 
government to register these stations as Public Benefit Organisations (PBOs) 
with the South African Revenue Service, which would exempt them from paying 
income tax, but to date this has not been realised.

The Government Communication and Information System (GCIS) department 
does assist community media by co-ordinating government’s media buying to the 
sector and this is seen as an attempt by government to hold the GCIS accountable 
for its support to community media.

There is a fear, however, that such financial support will be withdrawn if the 
community media entities are overtly critical of government, even though the 
MDDA Act stipulates that the state is not to interfere in the content of the 
community media enterprise.



38

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.6 (2010: 2.2; 2008: n/a; 2006: n/a)

2.7 All media fairly reflect the voices of both women 
and men.

Women remain unfairly represented in the media. According to a Gender Links 
Gender and Media Baseline Study in 2003, the proportion of women sources 
in the news in South Africa was 19%. This increased marginally to 20% in the 
follow-up Gender and Media Progress Study in 2010. There have been no more 
recent studies in this regard.

“The representation of women in the media is not just about if they are used 
as sources or not; it is also how they are represented. The gratuitous half-naked 
images of women on page 3 (of some tabloids) fail to represent the broad 
spectrum of women and their issues. The media still stereotypes soft issues as 
‘women’s issues’, and the representation of issues about violence against women 
tends to exclude input from men.”

Panellists also felt that the ownership of media houses – most of which are run as 
‘boys’ clubs’ – impacts on how women are represented in the media. 

“Issues about women are often lumped with those about children and people with 
disabilities, as if these are all people who need extra help or who are half-wits. 
The name of the Department of Women, Children and People with Disabilities 
says it all. Women are often represented in the media as a homogenous group 
with similar needs, but this is not the reality.”

There was a sense that male and female journalists were both guilty of sourcing 
comment from the same sources – ‘the usual suspects’ – and not making an effort 
to seek out new voices, especially in terms of women. In addition, when it comes 
to representatives in society, most of them are men, so it is natural that the media 
will source their comment, rather than that of someone in a less senior position.



SECTOR 2

39AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

“Journalists operate in a context where patriarchy is still very much alive in 
society, in the newsrooms... It is difficult for female journalists to break out of 
that. Systems need to be put in place to enable more women to tell their stories.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.7 (2010: 2.6; 2008: n/a; 2006: n/a)

2.8 All media fairly reflect the voices of society in its 
ethnic, linguistic, religious, political and social diver-
sity.

The media tends to cover issues relating mostly to the influential and wealthy 
elite, regardless of race, and does not fairly represent the views of the majority 
of people who are black and who live in “invisible spaces”. An exception to this 
neglectful tendency is when there is a riot, for example.

While some minority voices are represented, for example black lesbians, their 
stories only seem to be told because they are murdered. This relates to media 
houses seeking to increase their audience through sensationalism.

“In general the media do not represent people who are different and who are 
just going about their everyday lives. Of course there is a commercial interest 
underpinning the sector and drama sells.” 

“Commercial newspapers face a declining market so they will do what they can 
to stay in business. If we published a newspaper that NGO activists wanted to 
read, it would not survive.”

There is considerable stereotyping as well. For example, foreign nationals are 
often represented in the media as victims of xenophobia or as drug dealers.



40

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Mention was made of a case in 2008 in which Media Monitoring Africa sued the 
Daily Sun for repeatedly using the word ‘alien’ in articles and headlines to describe 
foreign nationals. The NGO felt this contributed to a culture of xenophobia in the 
country, by directly and indirectly implying that these foreigners were the ones to 
blame for the violence. The tabloid ultimately agreed to stop using the derogatory 
term.

Commercial media in South Africa is dominated by English and Afrikaans, which 
are the main languages in the country that attract advertising. The country’s 
remaining nine official languages (isiZulu, isiXhosa, Sepedi, isiNdebele, Sesotho, 
Setswana, TshiVenda, Siswati and Xitsonga) are represented on community radio 
stations and through the SABC’s nine indigenous radio stations and television 
news bulletins. However, these state news bulletins tend to be literal translations 
from the English broadcast, without journalists making the effort to get extra 
comment from specific communities about their perspective on an issue. Most 
of the sources used in these indigenous news broadcasts are English-speaking, 
presented on television without sub-titles.

“South African media tends to be incredibly un-analytical and un-self-reflective. 
The underlying problem is that there is an elite pack governing the discourse in 
the country. This results in contemptuous undertones towards the majority, so the 
media will cover them when they burn a clinic, for example, but not during the 
months of non-violent protest action before this.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.9 (2010: 2.2; 2008: n/a; 2006: n/a)



SECTOR 2

41AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

2.9 Media cover the full spectrum of economic, culture, 
political, social, national and local perspectives and 
conducts investigative stories.

In general, it was felt that the commercial media does a good job in trying to cover 
the full spectrum of events in the country. Panellists noted that there has been 
investment by some media houses and publications (notably the Times Media 
Group, Media24, the Mail & Guardian, and the Daily Maverick) into conducting 
investigative articles, which reflect directly on what is happening in society. 

“Those that are doing this are doing excellent work.”

State media, in the form of SABC radio and television, tends not to be critical 
of the government, but rather represents it in a positive way through stories on 
developments that the state is involved in. There are, however, some staff members 
at the SABC who continue to try to produce news and other programming that 
is credible and fair.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.8 (2010: 2.7; 2008: 3.2; 2006: 3.2)

2.10 Private broadcasters deliver a minimum of quality 
public interest programmes.

Private broadcasters are not required to provide “public interest programming” 
as such, although the free-to-air broadcasters have licence obligations as regards 
to news. Further, local television content obligations for e.tv are required to be 
spread across a range of genres, including documentary and informal knowledge 
building.

Private broadcasters, especially through their news bulletins, appear to be making 
an attempt to provide public interest programming, but their attempts are not 



42

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

adequate. Panellists felt that private broadcasters could be doing more to cover 
public interest issues. For example, they tended to cover the easy and the obvious, 
narrow topics, such as e-tolling, but ignored broader issues such as that of the 
Traditional Courts Bill.

“One thing that private broadcasters are doing to elevate the national discourse 
is to highlight alternative viewpoints, different to that of the SABC. Of course it 
can be argued whether these broadcasters are doing this for truly investigative 
purposes – such as reporting on where government has failed to deliver services – 
or if it is just being used for expedience, to criticise the government.”

“There is no balance in the representation of news, and there are clear poles of 
reporting. With the state/public broadcaster reporting bad news is an exception; 
with private broadcasters it is the opposite. It’s political football.”

  

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.8 (2010: n/a; 2008: n/a; 2006: n/a)

2.11 The country has a coherent ICT policy and/or the 
government implements promotional measures, which 
aim to meet the information needs of citizens, includ-
ing marginalised communities.

There is still no coherent ICT policy in place and the various pieces of legislation, 
which touch on areas of ICT, are apparently being reconsidered for inclusion into 
a single ICT policy. The process to develop such a policy has only recently been 
kicked off and is still probably years away from translation into new laws. As such 
government, through the Department of Communications, does not yet appear 
to be meeting the information needs of all its citizens, and any ICT initiatives 
appear to be taking place haphazardly in a policy vacuum. 

Some efforts have been made by the Department of Communications to connect 
schools to the Internet, according to a report in the Mail & Guardian (May 24 to 
30, 2013). At the time of the report, 854 schools had been connected and Deputy 



SECTOR 2

43AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Minister Stella Tembisa Ndabeni-Abrahams promised that a further 2000 schools 
would be connected before the end of 2013.

Out-dated telecommunications and broadcasting policies from the late 1990s are 
still being used, but these are no longer relevant in what is increasingly becoming 
a broadband world. When the government licensed two cellular service operators 
in the late 1980s and early 1990s, it never envisaged that people would be 
accessing the Internet through their cell phones in future.

“Telkom envisaged that it would always have a monopoly on telecommunications, 
but because our economy is freer than others, private sector investment, and not 
government policy, has driven the communication needs of people.”

“In the 1990s, South Africa used to be at the top of the connectivity scale in 
terms of the average bandwidth. According to the 2013 Ookla Net Index, South 
Africa now ranks 119th out of 186 countries and has slower average bandwidth 
speeds than many other African countries, including Zimbabwe, Angola, and 
Mozambique.” 

Concern was also raised that as a result of the poor handling by the state of the 
migration from analogue to digital terrestrial television (set to be completed in 
June 2015, according to an International Telecommunications Union framework), 
this may not happen in any real way in South Africa:

“Instead, there will probably be a move to satellite and video-on-demand over 
the internet.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.1 (2010: 1.6; 2008: n/a; 2006: n/a)



44

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

2.12 Government does not use its power over the 
placement of advertisements as a means to interfere 
with editorial content.

There have been instances where the government has threatened to withdraw 
advertising from newspapers as a result of negative reporting on the state’s 
activities. 

The panel noted the 2007/8 example where the Eastern Cape’s Makana municipality 
withdrew its advertising from the Grocott’s Mail community newspaper, as a 
result of the newspaper publishing an article critical of the municipality’s missing 
money. The newspaper sought legal help, and the municipality eventually backed 
down and settled out of court, by reinstating its advertising and reimbursing the 
court costs of the paper.29 

This happened soon after Essop Pahad, then the Minister of the Presidency, had 
threatened to exclude the Sunday Times from state advertising. While Pahad’s 
row with the weekly paper had not resulted in a written instruction about an 
advertising boycott, it did end up costing the Sunday Times millions of rands in 
lost revenue, which even led to layoffs of journalists and other staff. Once Pahad 
left his position, the government adverts picked up again. This demonstrated 
the devastating effect that the withdrawal of state advertising can have on a 
newspaper, even one as established as the Sunday Times.

The AU Declaration of Principles on Freedom of Expression (2002), to which 
South Africa is a signatory, states that government cannot use the withholding of 
media advertising as a weapon. 

For community newspapers, government advertising is their bread and butter:

“They live in fear of offending the municipality or the government even though 
the threat of withdrawing government advertising is not made per se, but it 
hangs over them nevertheless. As a result there is no doubt that they steer clear 
of certain stories that could put the state in a negative light.”

Mention was made of the New Age newspaper, which receives a considerable 
amount of government advertising, most probably because of the owners’ 
(the Guptas) influential political connections and the fact that this newspaper’s 
editorial policy is totally in line with government and the ruling party.

On a positive note, Radio Riverside, an award-winning community radio station 
from Uppington, Northern Cape province, has a contract with the municipality 
with regards to broadcasting municipal programming, as well as reporting on 
municipal issues, even from a negative point of view. 

29	 Berger, G. 2008. Small paper, big victory. Media Online, 1 September. Available at: http://nml.ru.ac.za/files/small 
paper big victory in The Media magazine.pdf 



SECTOR 2

45AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.3 (2010: 3.2; 2008: 2.7; 2006: 1.4)

2.13 The advertising market is large enough to support 
a diversity of media outlets.

The general consensus is that the advertising market is large enough to support a 
diversity of media outlets, although the distribution is not equitably shared. 

“Private, commercial media institutions get a much higher percentage of the ad 
spend than community media, which only gets about 3%. This is despite the 
fact that community broadcasters account for 26% of the total audience, so the 
playing field is really not even.” 

According to PriceWaterhousCoopers, the total advertising spend in 2012 was 
R8, 8 billion, up from R7, 5 billion in 2010.30 

The South Africa Media Facts 2013 reported increases in ad spend in all sectors 
from 2010 to 2012: above-the-line ad spend for daily newspapers went from R3, 
500.6 million to R3, 856.9 million, ad spend for weeklies from R1, 644.3 million 
to R1, 815.7 million, television from R13, 408.3 million to R15, 559.6, and radio 
from R3, 687.8 million to R4, 934.5 million.

“It is a hell of a lot of money and it is growing still, and faster than the rate of 
inflation.”

A point was made that advertisers are not interested in the number of listeners on 
a particular radio station, for example, but the type of listener and the amount of 
disposable income this audience has. 

“Advertisers are not interested in reaching the majority of South Africans, because 
they don’t have the kind of money to spend of the minority elite.”

30	 PWC Global entertainment and media outlook - http://www.pwc.com/gx/en/global-entertainment-media-outlook/
territory-segments-digital-forecast-overview.jhtml.



46

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The magazine market, however, has experienced a ‘bloodbath’ in the last year, 
with readership dwindling and some titles folding. South Africa Media Facts 2013 
report the above-the-line ad spend for the consumer magazine market was R2, 
206.7 million in 2008, R2154.5 million in 2011 and dropped to R2098.2 in 2012. 
Due to the general economic downturn, a number of magazine titles have had to 
close, including Media24’s Shape.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.6 (2010: 2.7; 2008: 3.9; 2006: 2.5)

Average score for sector 2:	 2.6



47

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state broadcaster 
is transformed into a truly public 
broadcaster.

SECTOR 3: 



48

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state broadcaster 
is transformed into a truly public 
broadcaster.

3.1 Broadcasting legislation has been passed and is im-
plemented that provides for a conducive environment 
for public, commercial and community broadcasting.

Broadcasting in South Africa is governed by the Electronic Communications Act 
of 2006 and the Broadcasting Act of 1999. As legislation on paper, they are world 
class in terms of international best practice and they set out the three tiers of 
broadcasting: public, commercial and community, and emphasise the importance 
of content and ownership diversity.

However, this legislation is not well implemented, especially in terms of commercial 
broadcasters, as there is little diversity in this sector. Alongside the three public/
state television stations provided by the SABC, e.tv remains the only commercial 
free-to-air television station. The satellite subscription service provided by DStv 
monopolised this sector until 2010, when TopTV entered this market with a 
cheaper bouquet offering. 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.3 (2010: 3.3; 2008: 5.0; 2006: 4.6)



49

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

3.2 Broadcasting is regulated by an independent body 
adequately protected by law against interference 
whose board is appointed - in an open way - involv-
ing civil society and not dominated by any particular 
political party.

Section 192 of the South African Constitution provides for “an independent 
authority to regulate broadcasting in the public interest… to ensure fairness and 
a diversity of views broadly representing South African society.” Currently the 
Independent Communications Authority of South Africa (ICASA) reports to the 
Parliamentary Portfolio Committee on Communications.

ICASA was established in terms of the ICASA Act31 of 2000 (amended in 200632) 
to regulate telecommunications, broadcasting and postal services. 

It is referred to as a Chapter 9 body, which means it must be independent from 
government as a safeguard for democracy, but this institution was not established 
by the Constitution and as such does not have the same kind of independence as 
the six existing, constitutionally-guaranteed Chapter 9 institutions, which include 
the Electoral Commission and the South African Human Rights Commission. As 
a result, it is seen to be weak and easily dominated by vested interests in both 
business and the ANC, especially with regard to calling the SABC to account. 
Its capacity and independence have been compromised, and it cannot regulate 
broadcasting in the public interest or ensure that broadcasters meet their 
constitutional mandates. 

An attempt was made in 2010 to pass a Public Service Broadcasting Bill (mentioned 
in Indicator 1.10), which would have weakened ICASA further and given it less 
control over the SABC. Lobbying ultimately led to this bill being withdrawn.

“It suits the government to have a weak regulator. ICASA is too weak to perform 
its own functions, one of which is meant to be monitoring the regulatory 
compliance of broadcasters, including the SABC, in terms of local content quotas 
and advertising requirements, which it clearly does not do. It suffers from the 
same problem afflicting other parastatals or semi-government institutions: a lack 
of credibility. Many in the industry do not take ICASA seriously because there is a 
sense that its board members are political appointees.” 

IIn addition, the blacklisting saga, in which the SABC was accused of placing a 
blanket ban on particular commentators and analysts perceived to be unfriendly 
to the powers that be, showed ICASA to be weak in terms of regulating the state 
broadcaster. When the Freedom of Expression Institute (FXI) laid a complaint with 
ICASA in 2007, claiming the SABC had violated the Broadcasting Act by providing 

31	 South Africa. Independent Communications Authority of South Africa, Act 13 of 2000.
32	 South Africa. Independent Communications Authority of South Africa Amendment, Act 3 of 2006.



50

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

biased news and current-affairs shows as a result of the blacklisting, ICASA 
dismissed the complaint, claiming it did not have jurisdiction over an SABC “internal 
journalistic matter”. In 2011 the High Court ruled that ICASA’s interpretation of its 
jurisdiction was flawed and it must reconsider the matter.

The precursor to ICASA, the Independent Broadcasting Authority (IBA), had a more 
legitimate status. Currently ICASA board members must be publicly nominated and 
parliament must shortlist the candidates. Currently the Minister of Communications, 
and not the president, appoints the board members, based on the shortlist.

“We have the constitutional protection for an independent, regulatory body for 
broadcasting, but we don’t have the political will for it to be genuinely independent.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.4 (2010: 2.9; 2008: n/a; 2006: n/a)

3.3 The body, which regulates broadcasting services 
and licences, does so in the public interest and ensures 
fairness and a diversity of views broadly representing 
society at large.

ICASA (Independent Communications Authority of South Africa) is generally seen 
to be capable in the allocation of public, commercial and community radio and 
television licences and this is considered to be a transparent process. There are 
very few districts in the country without a radio or television station. In the run-
up to the launch of digital terrestrial television in South Africa by June 2015, 
ICASA has imposed a temporary moratorium on allocating community television 
licences.

ICASA does not fulfil its role as a monitor of local content on public, commercial 
or community broadcast stations, to see if the stations are adhering to their 
licence conditions. The routine reason given for this is the lack of capacity. As a 
result, the regulator is not in a position to ensure that broadcasters disseminate a 
diversity of views that broadly represent the public at large.



51

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Some panellists also felt that ICASA councillors are subjected to commercial 
pressure, particularly from the dominant satellite subscription services company 
Multichoice.

“The councillors get a lot of benefits, including trips overseas, and this gives 
Multichoice an unfair advantage in the sector. Such benefits should be monitored.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.6 (2010: 2.6; 2008: 4.1; 2006: 4.0)

3.4 The state/public broadcaster is accountable to the 
public through a board representative of society at 
large and selected in an independent, open and trans-
parent manner.

At the time of the AMB, the SABC had an interim board, which was not 
appointed through a public process, although Parliament is expected to begin 
a public process to invite people to serve on a permanent board. The interim 
board was endorsed in April 2013 by President Zuma after being recommended 
by Parliament. In March 2013 Parliament adopted a resolution to dissolve the 
board after the president accepted the resignation of most members of that 
board, including the chairperson, in the wake of ongoing turmoil at the national 
broadcaster. This was the second SABC board to have collapsed within five years. 
It followed a dispute between chairperson Ben Ngubane, who is known to be 
a close friend of Zuma’s, and the rest of the board when Ngubane reinstated 
former acting chief operations officer Hlaudi Motsoeneng and reappointed him 
as the group executive of stakeholder relations and provinces, despite the prior 
resolution of the board to relieve Motsoeneng of his responsibilities.

The SABC is run as a proprietary limited (Pty Ltd) company, with government 
as the only shareholder. According to the Broadcasting Act, the board should 
comprise of 12 non-executive members, as well as the group chief executive 
officer, the chief operations officer and the chief financial officer. The non-
executive members are appointed by the president “on advice of the National 



52

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Assembly”. The parliamentary committee on communications advertises for 
nominations, examines the nominations in terms of the necessary skills and 
representivity, shortlists these candidates for public interviews, and then submits 
a final list to parliament for ratification. This process happens before the list of 
nominees is submitted to the president for appointment.

Although the board is legally accountable to the public through parliament, 
government and ICASA, many panellists felt that the law, while good on paper, 
was being subverted by the ruling party. ANC-lackeys, rather than people 
particularly skilled in broadcasting and with public service in mind, were appointed 
as executive members of the board with ministerial interference. In addition, they 
felt that Parliament was not doing its duty in terms of acting as an oversight body 
for the Board and the Corporation.

In 2011 the “SOS: Support Public Broadcasting Coalition” began lobbying 
government to review the public broadcasting policy. This was after the 
controversial Public Service Broadcasting Bill was withdrawn (see indicator 1:10). 
The Coalition also made submissions to the Constitutional Review Committee, 
which included the proposal to make the SABC a Chapter 9 institution in order to 
protect its independence from political pressure.

“As long as the SABC is controlled by Parliament, which is dominated by the 
ruling ANC, it will be controlled by the ANC, like all parastatals. Until the political 
will and integrity of the legislation are respected, we won’t be able to solve the 
problems at the SABC. Parliament is letting down the nation badly as it has 
failed to hold the corporation to account, financially or in terms of an effective 
turnaround strategy.”

  

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.1 (2010: 3.1; 2008: 2.9; 2006: 4.6)



53

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

3.5 The editorial independence of the state/public 
broadcaster from political influence is guaranteed by 
law and practised to ensure balance and fair news and 
current affairs programmes.

Although Section 6 of the Broadcasting Act33 provides for the SABC to enjoy 
“freedom of expression and journalistic, creative and programming independence 
as enshrined in the Constitution”, in practice this does not happen, and news and 
current affairs programmes tend not to be balanced or fair.

Panellists agreed that there has been considerable political interference for years 
at the national broadcaster. Scheduled programmes have been known to be 
censored before broadcast if they include controversial comments, which could 
put the ruling party in a negative light. This happened in December 2012, when 
the SABC told cartoonist Jonathan Shapiro, also known as Zapiro, that his pre-
recorded interview with SABC’s Interface programme would not be screened as 
a result of “orders from above” due to his comments about President Zuma. Not 
long before this, a talk show on the SABC radio station Metro FM about the build-
up to the ANC’s Mangaung conference was also cancelled, as the ANC felt the 
political journalists’ contribution on the show was unbalanced, i.e. not in favour 
of the ruling party.

Political analysts have been pulled off shows without warning and current affairs 
producers and presenters have been taken to task if it is felt the government or 
the president have been presented in a negative light. Even when a programme 
is already on air, staff have received calls “from well-connected ANC members, 
political connected people and SABC bosses” to pull the programme immediately.

“It is well known that if staff speak out about their experiences of such censorship, 
they will be side-lined… Political interference at the SABC is driven by a lack of 
understanding of the role of the media, and especially the SABC’s public service 
mandate. The SABC’s editorial policy means nothing because it is not adhered to. 
The media is there to hold people in power accountable and the public has the 
right to know, but the SABC cannot fulfil this role.”

Some of the editorial interference experienced by SABC staff is not even political, 
and senior managers have been known to instruct producers to act unethically to 
promote a particular business or person.

While there is clearly a considerable amount of direct editorial interference at the 
SABC, there is also fear from staff about possible backlashes, such as a loss of 
jobs, which encourages them to practice self-censorship. 

33	 South Africa. Broadcasting, Act 4 of 1999.



54

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Mention was also made of a considerable amount of incompetence among the 
national broadcaster’s staff, which may be construed as censorship. 

“Often people are put into positions of power at the SABC because they are 
known not to question the status quo and they are easily manipulated by the 
powers that be.”

     

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.0 (2010: n/a; 2008: n/a; 2006: n/a)

3.6 The state/public broadcaster is adequately funded 
in a manner that protects it from political interference 
through its budget and from commercial pressure.

The SABC receives a very high percentage of its income from commercial funding. 
Over the past few years its approximate funding split (as reflected in its various 
Annual Reports) has been: advertising and sponsorship (81%), licence fees (17%) 
and only 2% directly from government allocations.

As a public broadcaster, it is risky for the SABC to be so reliant on commercial 
funding as this means its programming is overwhelmingly slanted towards 
commercial criteria, rather than public interest concerns that can help further 
democracy (such as documentaries, investigative journalism, and educational 
programming). As a result most of the commercially skewed nature of the 
SABC’s funding, the prime-time television is dedicated to popular entertainment 
programmes, such as soapies, which attract large audiences and thus advertising.

The commercial pressure can be subtler, with an increase in product placement 
in local programming, or more overt, such as the name of the reality competition 
series, ‘Tropika Island of Treasure’, which is named after a sponsor on a public 
broadcaster. Mention was also made of how easy it is for companies to be featured 
on SABC 2’s ‘Morning Live’ show, with advertising dressed up as programming.



55

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

“This is a disastrous model for a public broadcaster as it does not protect it from 
commercial pressure. At the same time it is partly a statutory body, especially the 
way in which appointments are made, and therefore it is under pressure from 
the state. Government is also one of its biggest advertisers, adding another level 
of commercial pressure on the state broadcaster. A healthy public broadcaster 
should have more of a mixed funding model.”

The SABC’s partnership with the New Age newspaper in the New Age/SABC 
Morning Live Business Breakfasts was mentioned as problematic. Even though 
the government describes The New Age as independent, it is owned by the 
controversial Gupta family, which is close to President Zuma. It is also not registered 
with the Audit Bureau of Circulations (ABC) and as such its circulation figures are 
unknown. The newspaper apparently earns millions in sponsorship and proceeds 
from businesspeople that pay to attend the briefings on government policies by 
ministers and other senior state officials. The SABC reportedly earns nothing from 
flighting the shows.

“Normally one would pay R300 000 to broadcast such a programme, but the 
New Age gets it for free!”

The SABC has been plagued by financial troubles for years and as a result has 
had to ask government for substantial bailouts, such as the R1.47 billion received 
in 2009, meaning that government ultimately contributes more than the above-
mentioned two percent.

“The SABC’s public broadcasting mandate is being sandwiched between 
commercial expedience and political pressure. Advertisers are milking the SABC 
dry, forcing it to broadcast irrelevant commercial topics, about the MSC Sinfonia 
cruise liner, for example, that compromise its public broadcasting mandate, by 
dressing up advertising as programming.”

 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.9 (2010: 2.2; 2008: n/a; 2006: n/a)



56

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

3.7 The state/public broadcaster offers diverse pro-
gramming formats for all interests including local con-
tent and quality public interest programmes.

The SABC offers a number of very educational home-grown programmes in a 
number of South African languages, such as Soul City (an award-winning drama 
series looking at issues from HIV-Aids to child abuse and illiteracy), Yizo Yizo 
(gritty series focusing on issues affecting the youth), Hola Hamonate (catering for 
the needs of the elderly) and the current affairs programme, Cutting Edge. 

“There is a lot of diversity and some of these shows are very informative, but the 
quality is not always the best, and often these programmes are ‘dumbed down’ 
and patronising.”

It was felt that generally the SABC did well in covering various local issues, except 
when it came to politics.

There are no political satire shows on the SABC. Mention was made of ZANews, 
a political and social parody puppet show presented as a mock news broadcast. 
The show was scheduled to air on the SABC in 2008/2009, but after viewing the 
pilot, the SABC refused to broadcast the show as, according to one panellist, 
“the government is intolerant of any political satire and was not comfortable 
with the criticism that came with ZA News”. The daily five-minute show was 
then launched online. In 2012 the satellite TV service, TopTV, began broadcasting 
the show. Writers include the satirist Ben Trovato and cartoonist Steve Francis 
of Madam and Eve fame, with input from Zapiro cartoonist, Jonathan Shapiro, 
among others.

The SABC has extended its evening English-language news bulletin to one hour 
from 30 minutes but it is considered to be “badly done, too long and poorly put 
together”. 

An argument was made that the SABC does not hire staff that are particularly 
creative or known for critical thinking for a very pointed reason – to keep the 
public in the dark and therefore unable to question any wrongdoings on the 
behalf of the state.

“With the resources to which it has access, the SABC should be producing much 
better content. What is happening is just plain incompetence, which, I suppose, 
can be the best form of competent control.”



57

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.9 (2010: n/a; 2008: n/a; 2006: n/a)

Average score for sector 3: 	 2.6



58

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013



SECTOR 4

59AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The media practices high levels of 
professional standards.

SECTOR 4: 



60

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The media practices high levels of 
professional standards.

4.1 The standard of reporting follows the basic princi-
ples of accuracy and fairness.

In general, panellists felt that South African journalists, especially those in the 
private media, do follow the basic principles of accuracy and fairness and that, 
compared to the rest of the region, “the professionalism of journalists in South 
Africa is very high and there are few complaints of shoddy journalism”. 

Journalists are accused of being lazy at times, especially in terms of “churnalism” 
- regurgitating press releases without doing additional research or interviews, for 
example, and articles are sometimes one-sided, when opposing viewpoints are 
not sought. 

“It is the intention of most of our journalists to do a good job, but they are 
sometimes faced with the pressure of time, capacity or limited training. And it 
is the intention of most of the editors to only publish balanced stories. I think 
the ANC has done us a favour with all their threats in 2007 and again in 2010 
of setting up a statutory Media Appeals Tribunal. As a result, you don’t often see 
single-sourced articles.”

If a newspaper, for example, has published erroneous information, an apology 
will usually be printed as soon as possible, usually on the page where the original 
story appeared. There is concern, however, that with online articles there is 
usually not a link to a specific article correcting the inaccuracy, so often the same 
mistakes are perpetuated by journalists doing online-based research. 

“We also rely too much on Google and journalists are lacking basic knowledge. 
We follow Sapa [the South African Press Association],34 one another on Twitter… 
we’re no longer going out to find stories, so we often make the same mistakes 
as one another.”

Panellists agreed that there was broad commitment to fairness and accuracy from 
journalists, but there was always room for improvement, and sometimes it is the 
small detail – the five Ws and an H – that are lacking, for example.

One of the impacts of the global economic downturn and the rise of online news 
access has been staff cuts in the newsrooms. The reduction in the number of 
sub-editors has affected the quality and even the accuracy of articles. Often many 
experienced mentors are also being lost in this way, leading to the ‘juniorisation’ 
of newsrooms and the loss of institutional memory. 

34	 See http://www.sapa.co.za/.



SECTOR 4

61AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Young reporters often fail to provide a broader perspective or context to a story, 
and many of them have drifted into the industry mistakenly seeking fame and 
celebrity status, without having a real passion for uncovering the truth and 
informing the public.
         

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010: 3.0; 2008: 2.9; 2006: 2.8)

4.2 The media follows voluntary codes of professional 
standards, which are enforced by independent/non-
statutory bodies that deal with complaints from the 
public.

Most mainstream print media houses are members of the self-regulatory Press 
Council and abide by its Press Code,35 which has now been revised and reduced 
to a poster and is written in plain English. The council, which comprises six public 
and six media representatives, was revamped in the last year and since February 
2013 there has been a public representative (an advocate) who assists members of 
the public in laying complaints. The new rules for the Media Ombudsman also no 
longer curtail people’s Constitutional rights. Before, people who felt they had been 
wronged by the press and who took their complaint to the Press Ombudsman, 
would have to sign a waiver forfeiting their right to civil litigation. 

“The media is the facilitator of public discourse, but must also be the subject of 
public discourse at times, to keep itself on track. It is good that the systems of the 
Press Ombudsman have been reviewed so they don’t become obsolete.”

The Press Council, which was established by the media as a self-regulatory body in 
2007, adjudicates complaints from the public through the Press Ombudsman, and 
shows the commitment of print media houses to ethical journalism. The process for 
submitting complaints is considered an efficient method of resolving complaints, 
particularly for members of the public who cannot afford to pursue civil litigation. 

35	 South African Press Council. 2012. South African Press Code. Available at: http://www.presscouncil.org.za/
ContentPage?code=PRESSCODE. 



62

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The Ombudsman can demand that a newspaper publish a prominent apology, as 
well as the findings of the Press Council, if it has been found to be in the wrong.

Many of the complaints to the Ombudsman are not really about unfair reporting, but 
are accusations of hidden agendas, and these cases generally don’t see the light of day.

“Many South Africans are defensive and don’t want to be the subject of negative 
news. As a result they claim inaccuracies or unfairness, but the media is mostly 
vindicated in such cases.”

For the broadcasting sector there are two complaints bodies – the statutory 
Complaints and Compliance Committee (CCC), a body set up by the regulator, 
ICASA, and a self-regulatory body under the National Association of Broadcasters 
(NAB) called the Broadcasting Complaints Commission of South Africa (BCCSA). 
The SABC and commercial and community broadcasters who are members of NAB 
have opted for self-regulation. Any broadcaster who is not part of the NAB (for 
example, some community broadcasters, who cannot afford the NAB membership 
fees) falls under the CCC. They operate under similar codes and sanctions, and 
generally abide by any rulings.

The BCCSA is very active and regularly broadcasts spots on radio and television 
to encourage the public to approach the commission if they are unhappy with 
the content being broadcast. Criticism was made that the BCCSA, chaired by law 
professor Kobus van Rooyen (who also headed the apartheid-era censorship board, 
the Publications Appeal Board), is run as his “personal fiefdom”.

“I don’t feel the broadcasting community is embracing this commission as their self-
regulatory body, and broadcasters are being disserved by the BCCSA. There seems to 
be a lack of balance on the BCCSA panel, appointed by Prof. Van Rooyen directly with 
no public process. There are no journalists or people with freedom of expression at 
heart on the panel. Certain members are conservative religious people.”

Others felt that the critical focus on the BCCSA should not be on Prof Van Rooyen 
but on revamping the broader principles of industry self-regulation and balance 
within the body in general

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.9 (2010: 3.1; 2008: 4.2; 2006: 4.2)



SECTOR 4

63AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

4.3 Salary levels and general working conditions for 
journalists and other media practitioners, including 
their safety, are adequate.

There is a lot of secrecy about salary levels within the media sector, and large 
discrepancies between commercial and community media salary levels. Entry level 
journalists to a commercial, daily newspaper can expect to start earning R12, 
500 a month, including medical aid and a pension, while a young journalist on 
a community newspaper may earn R7, 000 without any benefits. An entry-level 
salary for a radio or television journalist is between R10, 000 and R15, 000.

At commercial newspapers, there is generally no discrepancy in salaries between 
male and female employees, but a sense that salaries are negotiated on an 
individual basis. At smaller publications, such as the Mail & Guardian, salaries are 
generally lower than industry averages and staff do not get additional benefits.

Salaries for SABC staff tend to be higher than in the private media. However, 
there are claims that there is no fairness in this regard. “Bosses don’t really look at 
what people are doing or their particular skills and experience, but on how long 
they have worked for the SABC, to determine their salary levels. This has caused 
dissatisfaction in the newsroom and the unions are trying to tackle the issue.”

How people are hired at the SABC is another issue, and claims of nepotism 
abound.

The working conditions at the SABC are considered to be fairly good, although 
there are possible security risks. For example, anyone can come through the 
security gates at the national broadcaster and there have been incidents of 
journalists being assaulted by such people. Also, there is no security for journalists 
working very late or starting work very early in the morning.

“SABC journalists were previously sent to the UK to do hostile environment 
training, run by former Special Air Service (SAS) operatives. This no longer 
happens and perhaps the Institute for the Advancement of Journalism (IAJ) can 
look at doing this, as the working environment for journalists in South Africa is 
getting more dangerous, with increasingly violent protests.”

The SABC does not offer its journalists trauma debriefing, although Independent 
Newspapers staff have access to a psychologist for this purpose.

The community radio sector is particularly bad in terms of salary levels and 
working conditions. The sector is very reliant on volunteers, who are paid nothing 
or given ‘lunch money’, and not even transport money to get home after a late-
night show. Full-time staff don’t have medical aid. Of the 120 community radio 
stations on air, only about 10 have their own vehicles and about 10 own their 
own buildings and have security.



64

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Sexual harassment in newsrooms is very prevalent in South Africa and highly 
problematic, yet most media houses do not seem to have sexual harassment 
policies in place. 

“Editors have a lot of power and generally these power relations are so strong 
that it makes having conversations about this issue impossible. Young women 
especially are objectified and not taken seriously. Safety for journalists is not just 
about ‘out there’ but is also within.”

A survey was conducted by Hacks/Hackers Cape Town, an organisation that 
“works to imbed a culture of data journalism in South Africa’s newsrooms, by 
encouraging collaborations on data projects between journalists (‘hacks’) and 
techies (‘hackers’)”.Conducted in May 2013, it was the first survey of its kind 
and was anonymous. The sample size was only 196 employees of the print and 
broadcast media, including editors, journalists and sub-editors, so it is clearly not 
representative of the entire industry, but it does provide a certain benchmark from 
which to move forward.36 

One of the highlights of the survey’s findings was that there was no major 
discrimination in terms of salary as far as gender and race was concerned. The 
discrimination came after the first 10 years when journalists with 10-20 years of 
experience were earning more online than in print. Purely print journalists with 
more than 20 years’ experience were earning less than the average of the survey. 

Generally from the first to the second year, one’s salary would double, and then 
triple by the third year. These increments would slow down thereafter to about 
R1000 per year worked.

The average male salary was R26, 906, while there average female salary was R23, 
821, although there were several women who earned way above the average. 
The survey showed that whites were more likely to be editors, while blacks were 
more likely to be journalists.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.8 (2010: 2.9; 2008: n/a; 2006: n/a)

36	 Available at: http://salarysurvey.hackshackers.co.za/. 



SECTOR 4

65AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

4.4 Journalists and other media practitioners are or-
ganised in trade unions and/or professional associa-
tions, which effectively represent their interests.

There are a number of media organisations, including the South African Editors’ 
Forum (Sanef) and the Southern African Freelancers’ Association (Safrea). The 
SABC as an institution cannot be a member of Sanef, although individual SABC 
employees can. It is well known that freelancers in this sector are the most 
underrepresented and most poorly paid.

Trade unions such as the Communications Workers Union (CWU) and the 
Broadcasting and Electronic Media Allied Workers Union (BEMAWU) are open 
to broadcasters only and focus on wage issues. SABC journalists can join these 
unions, but they do not give specific support to journalists on editorial issues or 
working conditions, for example. 

Sadly, the South African chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA) 
appears to be completely inactive at the moment.

The Professional Journalists Association (ProJourn) was launched in March 2010 
as a pressure group for the interests of working journalists, and not as a union, 
which would negotiate salary levels and working conditions. ProJourn started 
off as a free association but now it is asking members to pay membership fees 
(R240/year for freelancers, R300 for full-time journalists). Unfortunately people 
don’t want to pay, and this is what is holding up the association from becoming 
fully fledged.

“It is overly ambitious trying to get journalists organised. There are too many 
different salary levels, journalists are so politicised, and the media houses are so 
different and all seem to operate in silos. Journalists are also snobbish and there 
is a sense that they don’t belong in ‘blue-collar’ unions.”

At Primedia, there is no union representation. In commercial radio in general, it 
is difficult to establish a union considering the gap between the various types 
and levels of skills required. For instance, there are substantial discrepancies 
between presenters and background workers. At the Times Media Group, senior 
management has shown hostility towards union activity: their staff can join a 
union but they tend not to.

“Journalists are not very organised now and management is getting away with a 
lot. If we stand together, however, we can achieve a lot.”

 



66

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.0 (2010: 3.2; 2008: 1.7; 2006: 3.4)

4.5 Journalists and media houses have integrity and 
are not corrupt.

Generally, journalists in South Africa are considered to be above corrupt activities 
and receiving ‘brown envelopes’ was not endemic to the industry. 

Unlike in some African countries, like Nigeria and the Democratic Republic of 
Congo for example, journalists don’t expect to be paid to attend press conferences.

In the past three years, only a few incidents of corruption within the media 
fraternity have been made public. In June 2010 Cape Argus journalist Ashley Smith 
was allegedly paid to write stories with a positive spin on the ANC premier at the 
time, Ebrahim Rasool. Smith resigned from the newspaper during the disciplinary 
hearing process. In 2012, City Press revealed that an unnamed journalist was 
allegedly paid R100 000 to write a positive story about the police, while R50 
000 was given to another not to publish an article about a corrupt senior police 
officer.37 The journalists were not named and it is not known what action the 
newspaper took in this regard. 

“I don’t know of any media house where, if a journalist was found to have taken 
a bribe, they would not be disciplined.”

In terms of the ‘freebies’/gifts that journalists are given, however, panellists felt 
there should be more transparency, and each media house should have a policy 
about declaring gifts above a certain amount. At the Times Media Group, for 
example, a policy that is strictly adhered to is that if you cannot consume the 
freebie in one sitting, you must declare it. Declared items are auctioned off to 
staff and the money is donated to charity. Other newspapers have similar policies. 
The SABC’s policies on freebies are not clearly defined and on Morning Live, for 
example, it is difficult for the presenters to cover events without being given 
freebies.

37	 More details available at: http://www.citypress.co.za/politics/editor-denies-claim-that-journos-were-bribed-by-crime-
intelligence-20120517/. 



SECTOR 4

67AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Motoring journalists were considered to be the most susceptible to corruption 
as they are given access to free trips, often overseas, where they are treated to 
excellent accommodation and food. As a result, the subsequent articles about 
these vehicles and the manufacturing companies tend to be very positive. Travel 
and sports journalists are also prone to such manipulation, as are those involved 
in the beauty and fashion industry.

Panellists were concerned, however, that corruption can take forms other than 
a monetary transactions and freebies, such as being given access to certain 
influential people. 

“Journalists are highly politicised. Some are apologists for a particular party or 
for corporate players in the private sector. Analysts and commentators can be 
particularly susceptible to bias. Some journalists can easily get an interview with 
President Zuma, for example, but such articles tend to lack objectivity or be critical 
in any way.”

Mention was made of Gareth van Onselen, formerly the head of communications 
for the opposition Democratic Alliance (DA) party, who now works as a journalist 
for Business Day and the Sunday Times: “Doesn’t this compromise the integrity 
of these newspapers?”

  

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.3 (2010: 3.9; 2008: n/a; 2006: n/a)



68

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

4.6 Journalists and editors do not practice self-censor-
ship in the private broadcasting and print media.

Self-censorship by private sector journalists and editors does happen in South 
Africa, although it is quite rare. Self-censorship is more common with regards 
to the state broadcaster, the SABC, as mentioned previously, as there is fear and 
intimidation among journalists.

“Sometimes journalists censor themselves so as not to be seen to have opinions 
which clash with those of their peers.”

Primedia employees don’t have the owners “sitting on their necks and telling 
them what to do”. But there have been instances where ‘newsmakers’, prominent 
people, call the company’s senior executive directly instead of the newsroom, in 
an attempt to get their comment on a certain topic broadcast. In these instances, 
they are immediately told to contact the journalists or producers directly working 
on those stories.

“At one of the big newspaper groups, a former editor of a weekend newspaper 
regularly gives his views on how to approach certain stories, but this is not 
necessarily sinister: he just can’t let go.”

In some publications, advertorial is not always clearly marked and is even made, 
sometimes, to look like editorial, by use of the same fonts, thus misleading 
readers. True Love magazine, for example, is currently overrun with advertising 
and publishes much fewer actual stories than in the past.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010: 2.9; 2008: 2.2; 2006: 2.3)



SECTOR 4

69AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

4.7 Media professionals have access to training facili-
ties offering formal qualification programmes as well 
as opportunities to upgrade skills.

There are a wide variety of media-related training opportunities in South Africa, 
although some are not necessarily affordable to the majority of people interested. 
There are normally some levels of bursaries available, however. Degrees in 
journalism and/or media studies are available at most universities, including the 
University of Johannesburg and the University of the Witwatersrand (Wits) in 
Johannesburg. Wits, Rhodes University in Grahamstown and the University of 
Stellenbosch also offer post-graduate journalism degrees.

As an indication that media training opportunities in South Africa are well 
regarded on the continent, some 45-50% of those on these courses come from 
other African countries. 

Earlier in 2013, the Gordon Institute of Business Science ran a four-day programme 
on Digital Multimedia Management and Regulation.

The Johannesburg-based Institute for the Advancement of Journalism (IAJ) offers 
a range of short courses for working journalists, including longer, funded courses. 
Some of the programmes may be funded, but most must be paid for by the 
journalist themselves or their media house. 

“As the IAJ courses are not cheap, it is difficult for smaller newspapers to afford 
to send their staff on these courses. It is a big investment in a tight newsroom.”

Media24 supports IAJ by sending staff for training. Independent Newspapers used 
to send its journalists to IAJ, but has not done so for years due to a lack of funding 
for training. The Times Media Group does not support the IAJ, but it does offer 
in-house training at cadet level. Some of these cadets end up working as effective 
full-time staff. Caxton, the Independent Group (now Sekumajalo Independent 
Media), The New Age and the Mail & Guardian all have their own cadet schools. 

The SABC has a policy that pays for staff to attend short-term (two-week) courses, 
at Rhodes University’s School of Journalism and Media Studies for example. The 
SABC also gives bursaries to employee’s children who wish to study media.

The Thomson Reuters Foundation offers good, short-term, exercise-based 
training courses for journalists on various topics, such as women’s rights and 
improving business-reporting skills. These courses are offered around the world 
and scholarships for journalists from developing countries are offered.

“Mid-term career training is not getting the support it needs from the industry. 
There is a strong focus on cadet training, but this may possibly be a cheap way to 
get people into newsrooms.”



70

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Highway Africa, which began 15 years ago as an annual conference on journalism, 
media and information communication technology, has branched out in a number 
of other programmes, including research, reporting development, and education 
and training. The continental education and training programme seeks to re-skill, 
up-skill, educate and train journalists. 

Members of Hacks/Hackers have been banding together to offer free training 
workshops on data journalism and working with digital tools like Google Fusion. 
“They have been well-attended, but the moment you ask for payment, people 
back off.”

Media professionals also have the opportunity to learn practical aspects of the 
industry at conferences, such as those held on freedom of expression in the last 
three years. However, many of those who attended did not share the information 
they learned once they were back in their newsrooms.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010: 2.8; 2008: 3.8; 2006: 4.0)

4.8 Equal opportunities, regardless of race or ethnic-
ity, social group, gender/sex, religion, disabilities and 
age are promoted in media houses.

The dominant group working in the media in South Africa is male; black and 
white. While there are more women working in the media today than there were 
10 years ago, they are not necessarily in very effective positions or have much 
to say. Most media houses have equal opportunity policies, but this does not 
necessarily translate into genuine change.

The SABC has equal opportunity policies, and employs people with disabilities. 
Nevertheless, in the SABC’s news division, the group executives for technology, 
news and current affairs, commercial enterprises, radio, risk and governance, 
sport and human capital services are all men. The group chief executive officer 



SECTOR 4

71AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

is a woman but it is well known that the male chief operations officer is in 
fact in charge. At middle-management (executive producer) level, there are 
more men than women. The managing editor of television news and current 
affairs is a woman, but she is described as having no real power and being in a 
window-dressing position. Out of eight executive producers for television current 
affairs, only three are women. There are many claims of nepotism around SABC 
appointments. 

“Men don’t understand issues of gender and they are not supportive of them. 
They are uncomfortable with issues of rape or sexual harassment, and don’t 
encourage us to pursue stories in this vein as they come from very patriarchal 
backgrounds.”

Talk Radio 702 was criticised for still having mostly white male presenters.

“Equal opportunities are about making opportunities available and also providing 
the necessary support and mentoring for these people. Sometimes the pressures 
of newsrooms mean that this support does not happen… It’s mostly nonsense 
what media houses promise to do with regard to equal opportunities. e.tv, for 
example, promised that 10% of its top management would be disabled, including 
the mentally disabled, but this has not happened.”  

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.0 (2010: 2.8; 2008: n/a; 2006: n/a)

Overall score for Sector 4:	 3.3 



72

WAY FORWARD

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

The way forward

1. What were the developments in the media 
environment in the last three years? 

Positive developments
- �The revision of the Press Council and the Press Code after an extensive process 

of consultation.
- �The launch of the donor-funded non-profit organisation Africa Check, which 

was devised by the AFP Foundation and run in partnership with the University 
of the Witwatersrand’s Journalism Department. It aims to promote accuracy in 
public debate by sorting published fact from fiction, and encourage accuracy 
among journalists and journalism students.

- �The appointment of Phylicia Oppelt in March 2013 as editor of the Sunday 
Times. This follows Ferial Haffajee’s appointment as editor of City Press in 2009, 
putting the two biggest publications in South Africa in the hands of women. 
Angela Quintal was appointed print editor at the Mail & Guardian.

- �The entrance of the Daily Maverick into the media sphere and the growth of 
online journalism in general.

- �The launch of new Gauteng-based commercial talk radio station, Power FM.
- �The approval of a new broadcasting licences for community television stations 

and commercial radio stations.
- �The increase in community radio stations.
- �The advent of social media and the increased participation of citizens in the 

public discourse. Readers are now publishers!
- �The trend of weekly newspapers now having a daily online presence, notably the 

Mail and Guardian and City Press.
- �Although data costs remain relatively high compared to many countries, the 

general drop in the price of data and the doubling of Internet use in the last four 
years, according to the New Wave report,38 which notes that one in three South 
Africans now use the Internet and that three-quarters of Internet users in South 
Africa use their mobile phone to go online.

Negative developments
- �The ‘bloodbath’ in the magazine industry with widespread title closures.
- �The passing by Parliament of the Protection of State Information Bill in April 

2013.
- �The growing and increasingly permanent crisis and problems at the SABC.
- �The climate is turning hostile towards media freedom in South Africa, spurred 

on by ruling party politicians.
- �Widespread job losses, especially in the print media.

38	 Available at: http://www.networksociety.co.za/report+highlights .



WAY FORWARD

73AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

2. What kinds of activities are needed over the 
next years?

Activity Organisation responsible

ICASA regulations need to be 
revamped

SOS, with support from other 
stakeholders

Transforming the SABC into a truly 
public broadcaster

SOS, with support from other 
stakeholders

Organisation of journalists under an 
effective trade union

ProJourn (Professional Journalist’s 
Association of South Africa)

Campaign against the ‘Secrecy Bill’ 
before the President signs it. It’s 
important to use this opportunity to 
reignite the debate around freedom 
of information and explain the 
bill to ordinary citizens. It is not all 
about media freedom but freedom 
of expression in general.

Right2Know, with support from 
the Press Freedom Forum and other 
relevant civil society

Revamping of the self-regulatory 
body for broadcasting (BCCSA to 
operate in the same way as print 
media body).

SOS

Panellists: 

Media
1.	 Brendan Boyle, print editor 
2.	 Raymond Joseph, freelance journalist/media trainer
3.	 Portia Kube, television producer 
4.	 Theresa Mallinson, freelance journalist/sub-editor
5.	 Thabisile Mbete, radio producer 
6.	 Thabang Pusoyabane, radio manager 

Civil Society 
7.	 Yoliswa Dwane, education activist
8.	 Nomboniso Gasa, constitutional rights activist
9.	 Zuko Godlimpi, student activist
10.	 Ziphozakhe Hlobi, student
11.	 Justine Limpitlaw, lawyer
12.	 Thabo Makgoba, faith group



74

WAY FORWARD

AFRICAN MEDIA BAROMETER SOUTH AFRICA 2013

Rapporteur:
Sarah Taylor

Moderator: 
Sarah Chiumbu





Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)
fesmedia Africa
Windhoek
Namibia
Tel: +264 61 417500
Fax: +264 61 237441
E-mail: info@fesmedia.org
www.fesmedia-africa.org

Media Institute of Southern Africa
21 Johann Albrecht Street
Private Bag 13386
Windhoek
Namibia
Tel: +264 61 232 975
Email: info@misa.org
www.misa.org

ISBN No. 978-99945-77-08-8


