Niemcy, ich sasiedzi a wypedzeni: historia i polityka historyczna od 1949 r.

Przymusowe migracje nie staja sie zamknietym rozdzialem w chwili, gdy ostatni wypedzony lub ostatni uciekinier dotrze do swojego nowego miejsca zamieszkania. Takie wydarzenia odciskaja pietno na biografiach jednostek, a ponadto sklaniaja wszystkich zaangazowanych - sprawców przymusowych migracji, poszkodowanych, mieszkanców ich nowych stron ojczystych - do szukania odpowiedzi na pytanie, jak nalezy w takiej sytuacji postepowac.

Te problemy ujawniaja sie na najrózniejszych poziomach: od indywidualnego przez samorzadowy po ogólnopanstwowy i miedzynarodowy.

W pierwszej kolejnosci chodzi o przezycie poszkodowanych, o zlagodzenie nedzy i zorganizowanie nowego zyciowego startu. Niektórzy wysuwaja zadania polityczne. Nasuwaja sie tez wreszcie wazne pytania, jak nalezy w odpowiedni sposób przypominac o tych wydarzeniach i ich ofiarach oraz jak mozna jednoczesnie lepiej budowac wspólna przyszlosc, w której wymuszone przesiedlanie ludzi nie bedzie juz mialo aury politycznej obietnicy zbawienia.

W tej sekcji znalazly sie krótkie wprowadzenia do nastepujacych zagadnien:
  • przyjecie i integracja wypedzonych w Republice Federalnej Niemiec (przyjazd, zalozenie organizacji wypedzonych, rola w zachodnioniemieckiej polityce, znaczenie tematu wypedzen w polityce zagranicznej RFN). Osobny tekst jest poswiecony "Karcie Wypedzonych", najwazniejszemu dokumentowi programowego niemieckich organizacji wypedzonych okresu powojennego.